Otin alivuokralaisen ja täysi kaaos päällä!!
Omistan omakotitalon ja otin nyt sitten tyhjillään olevaan yläkertaan vuokralaisen. mutta mutta.. ei toimi homma kunnolla. Sovimme, että vuokralaisen käyttöön tulee vain yläkerta ja keittiö ja pesutilat ovat yhteisessä käytössä. Ja oletin toki, että molemmat siivoavat jälkensä yhteisissä tiloissa. Mutta ei, vuokralainen tuntuu ajattelevan olevansa jonkinlaisessa täysihoidossa, koska jättää tavarat hujan hajan. Roskapussit lojuu keittiön lattioilla ja siivouksesta ei ole tietoakaan. Lisäksi sitä hänen tavaraa on keittiön kaapeissa niin paljon ettei omani edes mahdu kaappeihin. Toisekseen hän kulkee alakerrassa minun omissa asuintiloissani kuin omissaan. Makuuhuonetta myöten. Lisäksi hänen koira on jo repinyt eteisen seinät remonttikuntoon.. eikä elettäkään omistajan puolelta että korjaisi kuntoon.
Ihmetys on suuri. Itselle ei tulisi pieneen mieleenkään valloittaa koko taloa jos jollakulla asuisin alivuokralla. Olen aika kiltti ihminen ja en jaksaisi koko ajan sanoa asioista, jotka itselleni olisivat päivänselviä. Mutta kai se on vain sanottava? Hyväksikäytettäväksi en kuitenkaan halua joutua. Ja vuokra on todella pieni, luulin että se kannustaisi pitämään jo paikoista huolta.
Vuokralaista selvästi sapettaa koska olen joutunut jo puuttumaan hänen elämiseensä mm. viemällä hänen tavaroitaan hänen omiin tiloihinsa. Kuinka muuten voisin toimiakkaan, kun toinen ei itse ymmärrä siivota jälkiään?
Kommentit (149)
Niinpä niin, kun sitä sopimusta ei olla vielä tehty.. Vuokralainen on kuitenkin itse remontoinut yläkertaa ja en tohtisi ulos laittaa heti. Kun vaan saisi homman pelittämään. .
vuokralainen ei saa enää tulla keittiöön. Sitten ehkä suihkukaappikin sinne ylös. Tai sitten vain pesutiloihin pääsisi.
Korvaus koiran ilkitöistä ja tämä vuokralainen ulos ja heti. Uudelle siis se yläkerran keittiö.
Iso työ alkaa laittamaan vesiputkia yläkertaan... Kuinkahan tuon yhteiskeittiön saisi toimimaan?
Laittaakko lasku koiran tihutöistä vai velvoittaa korjaamaan?
et sinä ole hänen hyväntekijänsä vaikka hyvä ihminen olisitkin, älä suostu poljettavaksi, kaappeihin hyllyt jotka ovat vuokralaista varten, tavaroita ei sekaisin, hän ei ole perheenjäsen
Samaa mieltä olen itsekin. Omat hyllyt ym. pitäisi olla. Vuokralainen muutti vain ennen minua ja on "vallannut" lähes kaiken tilan itselleen ja jättänyt minulle vain rippeet. Tuntuu aika hurjalle, että vieras ihminen toimii näin...
että nyt on aika sopia talon pelisäännöistä. Sinä olet talon "herra" ja sinä hoidat oman osuutesi ja vuokralainen hoitaa oman osuutensa. Ehkä sinun olisi hyvä myös lukea vähän lakitietoutta alivuokraamisesta.
Mistäs tuota lakitietoa löytyy?
Arvelin jo silloin tehneeni vikaliikkeen, kun vuokralainen tosiaan muutti tänne viikkoja ennen minua ja oli puhe, että voi olla alakerrassa sen aikaa että saa yläkerran mieleisekseen. Vaan kuinka kävi. Kun tulin oman muuttokuormani kanssa kotiini niin oli täysi kaaos vastassa. Ei puhettakaan, että olisin saanut tavarani sisään ennenkuin alan siivoamaan toisen ihmisen sotkuja. Sisällä ei pystynyt kävelemään edes ilman kenkiä kun roskaa oli niin paljon ja kaikki tavarat hujan hajan. Ja vuokralainen vaan selitteli että ei ole saanut yläkertaa vielä valmiiksi ja on tavarat siksi vielä alhaalla. No, eipä saanut tavaroitaan vietyä itse ylös sittenkään kun remontti oli valmis vaan olen itse niitä nostellut rappuihin pois silmistä. Ja sen huomaan, että se sapettaa vuokralaista.
että et pidä siitä, kun tavarat voivat sekoittua, siksi ehdotat että hylly se ja se on häntä varten niin kuivakaapissa, jääkaapissa kuin kylppärissäkin
Eli onkos hän sitten päävuokralainen vai mikä? Omistan talon kyllä, mutta yläkerran olen vuokrannut hänelle.
Ja sinä päätät kuinka monta kaappia on alivuokralaisen käytössä ja kuinka monta sinun. Sama kylppärissä.
Vuokrasopimukseen pykälä koiran aiheuttamista vaurioista.
Pitäkää "talokokous" vaikka kerran kuussa tai aina kun haluat ja käytte niissä läpi säännöt. Piirrätte vaikka pohjapiirrustukseen alueet, joissa alivuokralainen saa liikkua ja jotka on kokonaan kiellettyjä.
Taas tällä. Pieni tilannekatsaus.
Tein pelisäännöt, jotka vuokralainen hyväksyi. Osittain ne jäivät sitten paperille..
Kertokaas, olenko turhan nipo mutta nämä asiat rassaa edelleen:
Vuokralainen on laittanut vessaan itselleen roskapöntön, johon kerää mm. käytetyt terveyssiteet. Ei viitsi tyhjentää roskista, vaan siellä ne käryää edelleen.. ei mukavaa.
Vuokralainen lapsineen ei kunnioita minun omaa tilaani, vaan kulkee siellä varsinkin silloin kun en ole itse paikalla. Lapsi katsoo tv:tä ja peuhaa paikat sekaisin. Vuokralainen ei viitsi aina siivota lapsensa jälkiä.
Tiskit jää tiskaamatta. Roskat viemättä. Roskien lajittelu ei toimi.
Ulkorakennuksessa on rikottu paikkoja, jotka vuokralainen lupasi korjata. Ei ole tapahtunut mitään asian eteen.
Vuokralainen ei edelleenkään kanna huolta yleisien tilojen lattoiden siisteydestä, vaan kulkee loskaisilla kengillä ym.
Tässähän näitä. Kertokaas kommentteja.
ei tule muuttamaan tapojaan jne. Pihalle ja heti. Tai sitten kärsi.
Vähän hän on petrannut tapojaan, mutta ei taida sittenkään onnistua :(
Ei taida ihmettä tulla ei... Piharakennuksen lattialla on lojunut jo pari päivää lasinsiruja ja eivät näy häviävän ennenkuin itse käyn siivoamassa. Alkaa jo vähinerin vituttaa ihan kunnolla. Mukava ihminen muuten mutta täysi possu tavoiltaan.
olet ollut ylikäveltävä nössö tässä asiassa. Pistä tuo pihalle! Kai olet sen sanonut, että eivät saa enää asua kuin kuun loppuun (eikö ollut niin, että suullinen sopimus oli vuoden loppuun)?
Käyttää sinua hyväksi. Älä pilaa omia päiviäsi vuokralaisen takia.
Kyllä oli puhetta, että saa lähteä mutta sitten tein nuo "säännöt" ja ajayyelin, että katsellaan. Noh, viikko tässä mennyt katsellessa ja ei kamalasti muutosta näy. Hivenen kyllä. Tuo kyllä rissaa, että meikäläisen asuinhuoneet tuntuu olevan vuokralaiselle ok, että liikkuu niissä ja antaa lapsen sotkea. Enhän minäkään käy hänen tilassaan!! Ja en ikipäivänä viitsisi jättää toisen nurkkiin haisemaan käytettyjä siteitäni!!!
Sillä tämä purkaus että kertokaapa vinkkejä kuinka saada homma toimimaan. Ihmisenä vuokralainen on mukava, mutta yhteiset säännöt pitäisi olla...
Vuokrasopimusta ei olla vielä allekirjoitettu, joten siihenhän voisi ruukata tiettyjä toimintatapoja. mm että vuokralainen vastaa koiran rikkomista paikoista.