-:¦:-¿:*" *:¿.-:¦:-¿* HUHTIHIPPUSET vkolla13 *¿-:¦:-¿:*' ' *:¿-:¦:-
Tässäpä uutta pinoa, kun en sellaista tälle viikolle vielä huomannut. Mukavaa viikkoa kaikille!
Ja viime viikon jutustelut: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12700131&p=1&tmo…
Kommentit (125)
Ihan ensin onnittelut kaikille nyytin saaneille!!
On toi kirjottelu jääny vähiin... Viimeksi taisin kirjotella joskus rakenneultran aikoihin. Tekstejänne olen kyl yrittäny käydä lukemassa säännöllisesti. Jos tämä taustailijakin yrittäis vähän aktivoitua ton kirjottelun suhteen.
Äiti-05-08: Mä jo luulin et sä et käy enää kirjottelemassa tänne... Kiva lukea sun kuulumiset tätä kautta kun noi meidän visiitit teille on ollu aika pikasia. Mieheltäkin kun yrittää udella niin vastaus on joko ei hän tiedä tai ei muistanu kysyä. Ootteko tehny jo sen valituksen korvasta? Ihme ettei ne ala aiemmin tutkia tota kuulopuolta. Piti kysyä vielä jotain mut nyt pätkii niin pahasti... Faijalta tuli hyvää palautetta siitä meidän pyöräretkestä viikko sitten, soitteli joka päivä koko pääsiäisen kysyen vaan et onko kaikki hyvin (kummityttö oli kertonu kun mutsi oli soittanu, reilu peli ja tolleen)
Aurinkoista viikonloppua kaikille T:Paco
... tulee aivan joululaulut mieleen. Täällä Kaakkois-Suomessa on aivan tajuton keli... Eilen tein itse siis kahdet lumityöt ja mie vielä illalla. tänä aamuna kurkistin pihalle ja totesin, et sama jatkuu tänään. Koko talven lumen siis kahdessa päivässä. Rantsulla tais olla sama ongelma kuin meillä. Mihin hitsiin ne lumet oikeen saa mahtumaan? Pitänee illalla kaivaa lumilinko varastosta (on kaikkien rojujen takana, kun ei tänä talvena ole hirveesti tarvinnut lumitöitä tehdä). Lapsista on kyllä aivan ihanaa tuo puhdas lumi, mutta kun ei tuolle sateelle loppua näy. Nytkin sataa valtavan kokoisia hiutaleita. Aamu-tvssä näytteli liikennekamerakuvia Imatralta eli ihan tuosta naapurista ja ei tuo tielläliikkuminenkaan oikein kivalta näyttänyt. Pitää kuitenkin kauppareissu heittää ennen lasten hakua - esikoisella on tänään kaverin synttärit ja näin ainoastaan tyttäriä paimentaessa tuo pojan lahjan osto tuottaa päänvaivaa... =))
Lilleropa kommentoi hyvin tuota turvotusta. Mulla oli just sama fiilif, kun äsken heräsin päikkäreiltä. Naama ihan pallona jne...
Pahnu
No nyt alkaa olla jannat paikat jo tosi monilla :) Jannittavia aikoja eletaan!
Onneksi Viltsulla oli kaikki hyvin! Muakin aina valilla huolestuttaa kun vauva ei liiku pitkiin aikoihin, ja sit joskus kyllastyttaa kun liikkuu liikaa ja niin voimakkaasti etta jalka on tulla vatsanahkasta lapi!
Mulla ei ollut mitaan toiveita vauvan syntymapaivan suhteen. La piti olla se 10.4 ja itsella synttarit 26.4 joten sinne me ei oltais paasty missaan tapauksessa ;) Saa nahda synnyttaako teista kukaan mun syntymapaivana ..
Eilen mulla oli viimeinen kontrollikaynti ja anestesialaakarin tapaaminen ennen sektiota. Kaikki masussa hyvin ja paineet ym kunnossa. Painoa tullut noin 12kg yhteensa turvotuksineen eli nyt 68kg. Ainut takapakki oli oikeastaan se et Anestesialaakari oli tosi toykea ja ei ollenkaan sellainen ihminen jonka haluaisin olevan lasna niin tarkeassa tapahtumassa! No ei onneksi ole varmaa tuleeko ko heppu synnytykseen vai ei, ja vihjaisin kylla omalle laakarille etta mielelellaan joku muu jos vaan mahdollista.. Siis kyseinen tyyppi ei ottanut mitaan katsekontaktia, mumisi hihaansa eika hymyillyt kertaakaan. Ekaa kertaa koko homma alkoi tosissaan pelottaa....
Saatiin esikoiselle sit eilen lastenvahti ja kaytiin viela miehen kanssa syomassa kahdestaan, kun on viimeinen mahis vahaan aikaan. Mies ollut tosi ihana ja pari paivaa sitten tuli kotiin kukkapuskan kanssa, piristykseksi viime metreille :)
Teidan kuvailemat ilmat tuntuu tosi kaukaiselta ajatukselta, kun taalla aurinko paistaa ja lamminta +30.
Mut varmaan tulen viela linjoille ennen sektiota sunnuntaina..
Browniette 38+0
Olipas taas uutta pinoa kertynyt eilisen illan jälkeen. Täytyypä yrittää illalla lukea uudet viestit, kun jos nyt käyn lukemaan, niin en ehdi enää itse pinoutua ennen kuin esikoinen herää päikkäreiltä.
Kylläpäs muuten nykyään jännittää tulla lukemaan pinoa, kun koska vaan voi täällä odottaa ilmoitus seuraavasta syntyneestä huhtihippusesta! Ensi viikolle olikin jo melkoisesti sovittuja sektioita ja käynnistämisiä, joten viimeistään sitten uutisia alkaa taas tipahdella. Muutenkin monilla tilanne vaikuttaa siltä, että pian alkaa tapahtua. Ai niin, nyt kun muistan niin onnittelut Kaskas78:lle ensimmäisestä tyttöhippusesta!!
Tytikälle jaksamista ja osanottoni läheisen poismenon johdosta.
Neuvola oli tänään ja kaikki oli hyvin:
Rv 37+6
Paino +47g/viikko (yhteensä reilut 9 kg)
Turvotus -
RR 124/73
pissa puhdas
HB 135
SF-mitta 35
Tarjonta RT I kuten kaikilla aiemmillakin kerroilla
Syke 140
Liikkeet ++
Th oli sitä mieltä, ettei neuvolalääkärin kaksi viikkoa sitten sf-mitaksi saama 37 cm (=kasvua viikossa 3,5 cm!) ole millään voinut pitää paikkaansa, kun muuten sf on tasaisesti pysynyt juuri yläkäyrän alapuolella. Ai niin, vauva on jo melko syvällä lantiossa, mutta ei ole kiinnittynyt, kun pään saa heilumaan vielä sivuttaissuunnassa.
Syntymäpäivätoiveista on ollut puhetta. Mä toivon, että pikkuinen syntyisi vasta huhtikuun puolella niin kuin todennäköistä onkin (la 11.4.). Kivoja päiviä voisi olla vaikka 1., 2., 4., tai vaikka 10.4. jolloin on miehen nimipäivä. Meillä on sellainen puolileikillinen diili siskojeni kanssa, ettei toisen syntymäpäivää saa " viedä" , joten tämä ei saisi syntyä mun nuorimman siskoni syntymäpäivänä 14.4. Me kysyttiin vastikään kyseistä siskoa hippusen kummiksi ja sen jälkeen sisko sanoi olevansa asiasta niin iloinen, ettei haittaisi vaikka syntyisikin 14. päivä :)
Mistä tulikin mieleeni: Oletteko jo päättäneet vauvan tulevat kummit ja ehkä pyytäneetkin heitä jo kummeiksi? Meillä on kaksi päätettynä, mun siskon lisäksi miehen serkku ja molemmat ovat jo lupautuneetkin tehtävään. Vielä pitäisi saada päätettyä muut kummit (1-2 kpl).
Kovasti supistuksia kaikille niitä toivoville!
Ronjaruu rv 37+6
Mulla ei ole mitään ihmeempää, kuhan vaan ilmoittaudun, ettei kukaan luule menneen synnärille! ;-)
Ronjaruu kyseli kummeista. Meillä tuottaa päänvaivaa, koska sukulaiset & ystävät on niin " sekalaista seurakuntaa" , että hankalaa löytää kahta ev.lut. kirkon jäsentä. Minä en itse kuulu mihinkään kirkkoon, mutta miehen pyynnöstä poika on kastettu ja neitikin tullaan kastamaan. Suurin osa läheisimmistä ystävistä/sukulaisita ei myöskään ole ko. kirkon jäseniä ja ne parhaat " jäsenkirjalliset" ovat jo esikoisen kummeja. Pohtimista riittää, sillä olisi mukavaa, että kummit tosiaan olisivat läheisiä eikä vaan enempi pakosta pyydettyjä.
Winku ja Veera, 37+3
Onnea jo syntyneille huhtihippusten perheille! Olen muutaman viikon ajan saanut nauttia virallisesti mammalomasta ja koko odotusajan lueskellut juttujanne - pinoutuminen on kuitenkin jäänyt paria kommenttia lukuunottamatta. Nyt kuitenkin alkaa olla jo jännät paikat ja koska täältä löytyy kohtalotovereita niin olisi hienoa, pääsen vielä mukaan :)
Mulla siis nyt pikkukakkonen rv37+2 ja esikoinen 11/04 oli spontaani perätilasynnytys. Joku taisi eilen kysellä, että jos tietää vauvan olevan perätilassa ja vedet menee, pitääkö soittaa ambulanssi. Itse en tiennyt vauvan olevan perätilassa ja multa meni lapsivedet kotona. Emme pitäneet mitään kiirettä, koska suppareita ei juurikaan tullut. About 1,5h jälkeen mies oli kuitenkin tilanteesta niin hermona, että suostuin lähtemään laitokselle. Vasta sydänkäyriin pantaessa alkoivat epäillä perätilaa (vauva oli siis viimeisen lääkärissäkäynnin perusteella rt sekä kätilön että lääkärin mielestä, mutta oli pieni ja mahtui kääntymään tai sitten tutkivat alunperin väärin). Kaikkien kommellusten jälkeen (ensin pelkoa miksei löydy sydänäänet, sitten tarkat tutkimukset jossa todettiin että mun olisi pitänyt huomata vauvan noin suuri muljahdus (=käännös) ja lukuisten röntgenien ja ultrien jälkeen) päädyimme spontaaniin alatiesynnytykseen, joka meni hyvin. Ensisynnyttäjän kokemuksena ihan posi, koko ajaksi merkittiin 7,5h, ponnistusvaihe oli pisin, lähes 2h. Mut ei siis traumoja ekasta synnytyksestä, mut nyt olen kuitenkin käynyt koko loppuajan neuvolassa, jossa on ultra, jotta tulokkaan asentoa on voitu seurata ja olen itsekin vakuuttunut, että rt olisi tällä kertaa tulossa.
Jännittää, mulla on parin päivän ajan ollut vaikeaa kävellä ja tuntuu että vatsa olisi laskeutunut jo aika tavalla. Ei kuitenkaan vielä muita oireita. Viimeksi mulla oli just synnytyspäivänä huonovointisuutta ja ruokahaluttomuutta, lisäksi vatsa olikin yhtäkkiä löysällä ja sai käydä usein vessassa. Täällä kun jollain oli jo selkeitä " valmistautumisoireita" . Huomenna mulla on neuvolalääkäri, joka tekee vihdoin sisätutkimuksen ja kuulen, ovatko " avautumistuntemukseni" tosia vai ei. Kerron sitten lisää ja jos joku haluaa pt-synnytyskokemuksia, saa kysellä!
Burde: voisitko päivittäessäsi huhtihippusten esittelyä muuttaa esikoisemme tiedoiksi 11/04 ja lisätä, että pikkukakkosen äidin tuntemukset ovat siitä että poika olisi tulossa? Huomasin vain että olin sählännyt sen esikoisen iän kanssa...
Taidan täyttää koko palstan, kun kerran aloitin... Mutta vointeja kaikille ja suppareita niitä toivoville :)
Helminmami ja veikka rv 37+2
Onnittelut kaikille oman käärönsä jo syliinsä saaneille!
Ihana lukea viestejänne ja jännittää puolestanne, koska vaaveleita saadaan lisää...
Nyt yritän taustalta tulla itsekin kuulumisineni esille...
Jännitän tässä kovasti, koska supparit alkavat.
Mitään - ei siis yhtään mitään ole tapahtunut moneen viikkoon... ei yhden yhtäkään supistusta. :( Ennen äitiyslomaa kyllä töissä supisteli useasti, mutta nyt kun elämä rauhoittui on ollut hiljaista. Kaksi ensimmäistä lasta ovat syntyneet pari päivää lasketun ajan jälkeen, että josko samoihin aikoihin tämä kolmonenkin syntyisi?
Kauhunhetkiä elin viime neuvolakäynnillä, kun siellä oli sijainen, joka ei saanut sydänääniä millään kuulumaan... hän yritti ja yritti, mutta loppujen lopuksi harjoittelija sai kuulumaan hetkiseksi sydänäänet. Onneksi vaaveli ilmoitteli itsestään ja alkoi potkimaan... muuten olisi kyllä jäänyt epävarma olo. Ja kieltämättä jäi hiukan siltikin...
Kuuluukos tuo sf-mitta muuten pienentyä loppuvaiheessa kun vaaveli on laskeutunut? Hiukan jäi tästäkin neuvolan jälkeen kurja olo. Kun sijainen sai sf- mitan 2 cm pienemmäksi kuin edellisellä kerralla tutun neuvolantädin mittaamana... eikä tämä sijainen kommentoinut asiaa millään tavoin. Vasta kotona huomasin kortista, että mitta oli pienentynyt... Edellisistä raskauksista sf-mitta on pysynyt viimeiset viikot kutakuinkin samana.... Mitenkä teillä muilla?
Jäi hiukan epävarma olo kyllä tällä neuvolakerralla!!!
Onneksi vaaveli on liikkuvainen!
Nyt alkaa turvotusta myös kertyä... Kämmenet pistelevät hieman ja sormus alkaa käydä ahtaaksi...
Mutta onnellista loppuodotusta kaikille!!! H-hetki lähestyy!
Karru sekä " isot" vekarat -99 ja 01
Äskeisestä viestistä jäi puuttumaan nuo raskausviikot eli niitä on nyt tasan 38. Taitaa olla vanilja-82 kanssa samoissa...
Karru
oon menossa laittaa pikku neitiä nukkumaan, mut sitä ennen...
Vivalle on unohtunu vastata, että perinteisen kiinalaisenlääketieteen harjottajat tekee sitä moksausta. Se mun doula antaa mm. akupunktioo ja tota moksausta.
Karruko se kysy siitä sf-mitasta. Kyllä se voi lopussa laskee, kun/jos vauva laskeutuu alas.
Toi neiti heiluu tossa viereisellä tuolilla niin, että on kohta lattialla.. Pitää mennä. :)
burde & taas hullunlailla riehuva- viltsu 38+4 + heidi 1,5v
Tervetuloa vaan mukaan vielä " uudet" tai muuten vaan hissukseen olleet näin loppumetreille, meidän pino taitaakin olla tällä hetkellä se aktiivisin! Tosin loppumetrejä aletaan vetelemään joten kuuluu asiaan :)
Onneks Viltsulla oli sitten kaikki kuitenkin hyvin! Mä olen jotenkin niin huoleton että en oo jaksanut " tosissani" huolestua vaikka täälläkin masukki välillä viettää puoli vuorokautta liikkumatta. Kyllä se aina sitten on kuitenkin pitänyt sellaista mekkalaa jossain vaiheessa vuorokautta että ei oo jääny epäselväksi onko elossa vai ei. Esikoinen oli myös samanlainen rauhallinen masukki joten silläkin olen ajatellut että tämä on vain veljensä kaltainen, kunhan sitten olisi myös synnytyksen jälkeenkin ;D (siis rauhallinen). Mulla on vielä sellainen " taikauskomus" kavereiden ja oman odotuksen pohjalta että en tökkimällä töki masukkia hereille jos ei sokeriannostus herätä. Tämä ihan siitä että kaikki mun kaverit jotka ovat tuota tökkimistä harrastaneet (usein monta kertaa päivässä loppuraskaudessa) ovat sitten valittaneet synnytyksen jälkeen ettei vauva nuku koskaan pitkiä jaksoja. Meillä sitten taas on nukuttu paremmin, tälle tosin ei oo mitään tieteellistä todistusarvoa :D
Mulla on neuvola vasta ensi keskiviikkona mutta luulen että verenpaineet on ainakin alhaalla. On nimittäin huimannut melkoisen paljon tänään. Ja hempan sekä sokerin tiedän jo huomenna kun otan ne töissä jo valmiiksi. En jaksa erikseen lähteä neuvolan labraan kun niillä on niin erikoiset aukioloajat...
Esikoisen vesirokko on jo paranemaan päin, onneks! Viime yönä nukkui heräämättä eikä näyttäisi enää paljoa kutiavan. Uusia vesikelloja ei ole enää eilen eikä tänään tullut joten me päästiin kyllä aika vähällä loppujen lopuksi. Ja olen todellakin onnellinen että tämä rokko sairastettiin nyt eikä sitten pienen vauvan kanssa...
Kummeista oli puhetta. Meillä on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa. Toiset on yksi miehen kaveri ja mun kaveri jotka ovat siis ihan vain kavereita keskenään eivätkä pari. Nämä ovat ykkösvaihtoehto mutta ei olla varmoja kuuluuko tuo mies kirkkoon, miehen ois tarkoitus soittaa tänään ja kysyä. Jos hän kuuluu kirkkoon niin ristiäiset pidetään miehen kotikaupungissa ja hänen vanhemmillaan. Toka vaihtoehto on mun yläasteajoilta tuttu kaveri ja miehensä, ollaan pariskuntana tekemisissä aina kun Suomessa ollaan eli miehellekin tuttu pari. Jos heihin päädytään niin sitten ristiäiset on mun kotikaupungissa :) Eli juhlapaikka on tästä asiasta kiinni, tosin päivämäärä on jo päätetty kun osuu kesälle muuten niin paljon muuta (eli 14 tai 15.6 saa meidän poju nimen).
Mukavaa loppuiltaa kaikille!!
Emmis 35+4 ja esikko 2v 2kk
Ps.Äiti 05-08, älä yhtään häpeile kun mullakin vasta eilen pyöri ensimmäinen vauvanvaatekoneellinen, hyvin meillä vielä on aikaa...
Täällä myös yksi uusi palstailija ilmoittautuu joukkoon näin viime metreillä¿ :) Oon täällä jonkun verran käynyt matkan varrella juttujanne lukemassa, mutta nyt uskaltauduin itsekin mukaan, alkaa olla tosiaan jo niin jänskät paikat, että pakko päästä jakamaan fiiliksiä muiden kohtalotovereiden kanssa!
Elikkäs esikoistani täällä odottelen syntyväksi minä hetkenä hyvänsä¿ laskettu aika on 4.4. ja huomenna perjantaina siis tulee raskausviikkoja täyteen 39. Pieni tyttö on 4D-ultran mukaan meille tulossa.
Raskaus on sujunut ihan hienosti, jos ei oteta huomioon sitä, että ekat kolme kuukautta vaan oksensin, oksensin ja oksensin¿ mutta se on onneks jo mennyttä elämää ja sen jälkeen on kaikki sujunut ihan mallikkaasti. Nyt loppua kohden on tietty tullut kaikkea pientä kremppaa, jonkun verran turvotusta ja närästystä ja yleistä kömpelyyttä, mutta eipä mitään sen ihmeempää :) Ton helvetillisen alun jälkeen pienet närppimiset on aika helppo kestää, vaikka ärsyttäväähän se toki silti on¿
Mutta voi vitsit, kun jo niiiin mielelläni luopuisin tästä vatsakkaasta olotilasta ja vaihtaisin sen omaan pieneen kääröön! Oon ollut jo kolmisen viikkoa ihan lähtövalmiudessa, kun rv 36+0 neuvolan lääkärintarkastuksessa lääkäri totesi pikkuneidin olevan nätisti raivotarjonnassa, laskeutunut tosi alas ja kohdunsuu pehmennyt¿ kehotti ottamaan rauhallisesti ja yrittämään pitää vauva kyydissä vielä hetken... No, nyt siis rv 39 tulee täyteen ja täällä sitä ollaan edelleen yhtenä kappaleena. Eikä neiti kyllä ole tähän mennessä antanut mitään tunnistettavia merkkejä, että olisi ulos tulossa¿ Eli saa nyt nähdä miten käy, kuinka kauan tässä vielä pitää kärvistellä :)
Mutta enpä höpise nyt sen enempiä. Käyn lisäilemässä vielä omat tietoni tonne esittelypinoon. Ja isot onnittelut kaikille jo käärönsä saaneille ja tsemppiä muille kärsimättömille odottelijoille ;)!!
Niisku ja masuneiti 38+6
Ehjänä minäkin vielä ;) Isäntä toipui lopulta ruokamyrkytyksestään, oli kyllä hurja meininki meillä. Ja seuraavana päivänä tuli miehen veli poikansa kanssa pariksi päiväksi. Juostiin sitten heidän kanssa ympäriinsä, mm päivä Heurekassa. Moisesta tietysti mun lonkat väsyi niin että joka yö olen herännyt panadolia syömään. Mulla siis nämä loppuraskauden vaivat ovat niveloireina, olo kuin reumaattisella mummolla :) Rankaksi kävi myös mieheni veljenpojan kaitseminen. Kyseisen lapsen kuvan voisi pistää sanakirjaan " hemmotellun avioerossa traumatisoituneen lapsen" kohdalle. Omalla tavalla söpö poika, mutta vanhemmilla voisi olla hiukan parempi ote siihen kasvatukseen...
Remppa on ohi!!!
Kattolistatkin jo paikoillaan. Nyt vielä viritellään johtoja stereoihin ja huomenna verhojen ompelu ja suursiivous. Sitten sopii muksun jo syntyä. Satunnaisesti on semmoisia lamahan viiltelyjä tullut että oletan niiden olevan noita kipeitä suppareita. Ohimeneviä tähän asti. Muuten kyllä supistelee likimain jatkuvasti.
Neuvola oli eilen. Kaikki kunnossa. Sf mitta pikasen kasvanut ja painoa +200g/vko. Neuvolatädille tämä vauva on aina kiltti ja asettuu pää alaspäin, mutta jo pian kotona pungertaa asennosta toiseen ja eilisen päivän vietti poikkitilassa. Ei siis tietoakaan laskeutumisesta ja synnytyksestä vielä.
PERÄTILASTA! Jos tietää että lapsi on perätilassa ja lapsivesi menee niin yleinen ohjeistus on mennä maate ja pirauttaa ambulanssi. Toki ensiksi kannattaa soitta synnärille ja kysyä ohjeita. Sama pätee jos lapsivedet lorahtaa ennenkin lapsi on täysin laskeutunut. Syynä se että lapsiveden mentyä on pieni riski sille että osa napanuoraa valahtaa synnytyskanavan ulkopuolelle ja joutu puristuksiin. Tämä siis vain pieni riski, mutta varalta kannattaa ollla maate kunnes saa toisia ohjeita.
Voimia kaikille loppurutistukseen! Kuka kerkeää pyöräyttämään tämän viikon ekan hippusen?
pumpulipingu rv 37+6
Kotona todella ollaan ja eipä ole tänään ainakaan mitään lapsiveteen viittaavaa tullut (imuroinnista huolimatta). Nukkumaan mennessä eilen illalla kyllä supisteli kipeästi 4-5 kertaa mutta loppui lyhyeen. Tänään ollut koko päivän alavatsalla ja alaselässä menkkamainen jomotus. Ulkona käytiin lasten kanssa illalla ja silloin tuli harjoitus suppareita. Mulla on muuten menkkojen mukaan laskettuna huomenna laskettuaika. Ultra siirsi aikaa sitten reilulla viikolla eteenpäin eli tohon 6.4.
Kummit ollaan valittu ja päätetty ottaa sylikummiksi mun pikkuveli ja muiksi kummeiksi mun isosisko sekä miehen isosisko.
Nyt pitää mennä nukkumaan kun viime yönä jäi unet heikonlaisiksi ei vaan saanut unta ennen klo kahta, kun mietti koko ajan että josko pääsis jo synnyttämään.
huih tätä pinkkaa! valtava. :D hauskaa kun on taustailijoitakin aktivoitunu mukaan.
mulla tänään se vp-pissa-käynti neuvolaan, eikä oikeestaan muuta ohjelmaa. paitsi siivousta! kun alotettiin tosiaan se vaatekaappien järjestely, niin nyt ollaankin sitte ihan pulassa sen homman kanssa... voiton puolella jo tosin.
eilen sain vihdosta viimein tehtyä vähän ruokaa pakkaseen: pastavuokaa ja pizzaa. ajattelin vielä väsätä jotain, vaikka jauhelihakastiketta, ison satsin ja leipoa raparperipiirakkaa, niin on sitte jos joku tulee käymään vauvaa kattomaan... luulen kyllä että nyt on aika paljon vähemmän trafiikkia, kun esikoisesta sillon. sillon oli siis heinäkuu ja lomat kaikilla sukulaisilla ja tutuilla ja kyseessä esikoislapsi ja kun Suomen Turku on niiiin kiva kesäkaupunki, niin kyllä sitä porukkaa todella kävi... ;) ei vaan, kivaahan se vaan oli. mutta luulen siis, että nyt on vähän hiljasempaa kuitenkin.
kummitukset on täälläkin päätetty ja pyydettykin jo. meistä ei siis kumpikaan kuulu kirkkoon, joten pidettiin esikoiselle nimiäiset ja pyydettiin sellaset epäviralliset kummit. ja tälle tulokkaalle siis myös. oon pähkäillyt kanssa sitä päivää, että mikä se sitte olis. kun ihan välittömästi synnytyksen jälkeen ei jaksa, mutta sitte alkaakin olla ylppäri/valmistujais/hää/rippijuhlajuhlakausi jo käsillä. mutta saa nyt nähdä, onhan siihen aikaa vielä. :)
pää on vähän pahvinen, ei oikeen muista pitikö kommentoida jotain erityistä...? aamukahville siis. :) t.VadelmaMama, rv 37+3
Tervetuloa uusille tulokkaille ja aktivoituneille taustailijoille!!!! Niiskuneidillä näytti olevan sama la kuin meillä.
Viime yönä näin ekan synnytysunen! Tai leikkausta en onneksi nähnyt=) Mutta sairaalan menon ja pienen tytön tyllerön sitten sylissäni! Saapa nähdä toteutuuko, siis toi tyttönen.
Mun vanhemmat on tulossa meille sunnuntaina, äitihän lähtee mun tueksi leikkaukseen, kun miehestä ei siihen ole ja isä sitten on kotona nuorimmaisen kanssa. Mun mummo vaan on kuulema nyt tosi huonona=(
Nyt mulla on menossa vieras peittojen ja tyynyjen pesu menossa ja eilen lisäksi päätin vaihtaa koko poppoolle liinavaatteet=) Saunassa onkin nyt kauhea pino odottamassa vuoroaan pesukoneeseen! Olishan noi voinu toki tehdä vähän aiemminkin, mutta nyt vaan tuli sellainen tunne=))
Tuija + hippunen rv 39+0 ( 0+4 )
Kävin pikaisesti neuvolassa verenpaineita mittauttamassa ja pissimässä purkkiin ;) No, seurauksena oli että saan nyt sitten viikon verran seurailla pissaa kaksi kertaa päivässä. U-prot oli yhdellä plussalla ja jos saan tulokseksi kaksi plussaa pitää ottaa yhteyttä äitipolille. Verenpaineet oli sentään ihan siedettävissä lukemissa, mutta nää miun turvotukset on edelleen komeat. Verenpainemittaristakin jäi kunnon painaumat käsivarteen..
Eilen kellottelin supistuksia n. 3 tunnin ajan ja väliä niillä oli 10min. Ei kuitenkaan tehneet niin kipeää, että olisi tarvinnut minnekkään lähteä. Ne vaan loppui itsekseen ja nukkumaan mennessä tuli vielä pari ihan kunnon supistusta. Mies jo kyseli, että tarvitseeko soitella lapsenvahtia.. Ei sentään vielä tarvinnut.
Lillero ja Hippunen rv 35+6 (anteeksi omanapaisuus...)
Nyt taasen pyryttää, ei paljoa mutta sopivasti kuitenkin. Luulin, että lumentulon piti loppua viimeistään pe-aamuna täällä etelä-Suomessa, mutta eipä tuo näytä mihinkään loppuneen.
Pari päivää sitte käytiin miehen kanssa kävellen meiän lähikaupassa ja sen koko matkan (noin 800m per suunta) tuli liukasteltua ihan kunnolla. Mahdettiin olla hassun näkösiä ku mies piti mua tiukasti käsikynkässä, etten vaan pyllähdä, ja sillä sitte lipu omatkin kengät siinä samalla. Mun tuli tehtyä pari tosi tyylikästä telemark-alastuloa, joista olis kyllä mäkihyppykisoissa saanu täydet pisteet! Oli kyllä seuraavan yön sitte haarat niiiin kipeet että tuntu kaikkien lihasten revähtäneen. Onneks nyt ei ole mitään syytä lähteä ulkoilemaan, kun ei ole autoakaan päivisin käytössä.
Varokaahan mammat nyt noita liukkaita kelejä, ettei käy vahinkoja!
Kummeista joku kyseli.. Meillä ei virallisia kummeja ole tulossa, kun myös mies on intialainen ja hindu, enkä mä enää kuulu kirkkoon. Ollaan päätetty, että lapsista tulee sitten hinduja, ku se on kuitenkin miehelle niin tärkeä osa elämää. Se ei ole mikään himouskovainen, mutta hindulaisuus on niiden suvussa kuitenkin yks tärkeimmistä asioista. Luultavasti kuitenki pyydetään ainakin mun sisko nimelliskummiksi.
Meillä järjestetään sitte perinteinen etelä-Intialainen nimenantojuhla kun vauva on 28 pvää vanha (tai siis virallisesti 28-30 pvää syntymästä, riippuen miten intialaisastrologi määrittää suotuisan ajankohdan). Vauvalla pitää olla seremonian ajan ranteissa ja nilkoissa + vatsan ympärillä kultarenkaat/-ketju, jotka hankittiin joulukuussa Intiasta (ja pulitettiin niistä päälle 700 eur, auts!). Ja kaikkea sellasta.. Pitää vielä anopilta tarkistaa, että muistan koko prosedyyrin, että kaikki menee sitte " sääntöjen" mukaan. Periaatteessa ideana on, että isä kuiskaa vauvan nimen 3 kertaa vauvan oikeaan korvaan, jolloin hän saa nimensä. Tässä seremoniassa ei oikeastaan tartte olla läsnä muut kuin vanhemmat ja vauva, mutta meillä on tietenkin tulossa koko mun puolen suku todistamaan näitä ns. ristiäisiä. =)
Hyvä kuulla, että burden masussa kaikki on ok!
Sase - mulla myös on vatsa ollu sekaisin varmaan viikon verran, ja tuntuu että voisin nukahtaa pitkin päivää. Iltasin menen nukkumaan viimeistään 10 maissa. Mulla kuitenki on jotenki sellanen tunne, etten tästä ihan heti lähde synnyttämään vaikka vauvan pää on ollu alhaalla ja kiinnittyneenä jo viimeset 2 neuvolakäyntiä eli 2 vkon ajan. Eilen kaveritkin taas " rohkas" ja sanovat, että kaikki heidän tutut jotka ovat olleet ensisynnyttäjiä, ovat saaneet pienokaisensa vasta LA:n jälkeen. =( Mulla LA on 5.4., joten jos vaikka sitten 6.4. syntyis ni sehän ois kiva =) Tietenki, mitä aiemmin niin sitä parempi!
Äiti jo varotteli, että se ainaki on ollu kova hautomaan mua ja mun siskoa. Siskolle oli sovittu jo käynnistysaika, kun sitte päättii 2 tuntia ennen tuota sovittua aikaa alkaa syntymään. Mut taasen jouduttiin käynnistämään noin 2 vkoa LA:n jälkeen, kun en millään ollu tulossa ulos.
Neuvolassa tuli käytyä taas ke ja kaikki ok. Ihmettelen vaan sitä, miten niiden vaa' an paino aina näyttää niin kauheen paljon korkeempaa lukemaa ku meiän kotivaaka. Tälläkin kertaa eroa oli +1,9 kg neuvolan hyväksi. Kokonaispainoa on nyt sitte tullu meiän kotivaa' an mukaan yhteensä tasan 10kg ja neuvolan vaa' an mukaan 11,9kg. Pitäs varmaan joka kerta olla samat vaatteet päällä kun menee neuvolaan, että lukema olis ainaki jotenki luotettava..
Eipä tässä nyt muuta. Suppareita kaikille niitä toivoville (yritän napata tästä toivotuksesta niitä samalla itellekin)!
~*Heidi ja pikkumies*~ (rv 38+5)
Mun serkku lähti aamuyöllä ennen neljää hakemaan omaa huhtihippustaan (la 10.4). Eipä sitten paljoa tullut nukuttua sen yöllisen viestin jälkeen.. ja nyt kuumeisesti uutisia odotellaan täällä.. :)
Täällää idässä myöskin lunta tulee EDELLEEN.. mistä sitä edes riittää?
Ja viikonlopusta eteenpäin kun lupaili +5-7 astetta niin mukavat loskakelit siis tiedossa.
Tänne nyt ei sen ihmeellisempiä kuulu eilisen jälkeen. Fröbelin palikoita käytiin tytön ja kaverin ja tyttönsä kans katsomassa eilen. Ihan kiva muuten,mutta liian myöhään näin pienille (puol 7 alkoi) Kun Tyttö jaksoi alussa pomppia hetken innoissaan ja sitten väsähti. Yhessä vaiheessa jo itki että mennään kotiin.. :(
Ja äsken kun tähän kirjastolle talsin,ehkäpä 500m matkan niin muutama aika kipeä supparikin tuli taas.
Että voisinpa ne lähettää täältä jollekkin enemmän tarvitsevalle!! :D
Mukavaa viikonloppua kaikille! Minä tässä jatkan jännäämistä..
Viva rv 35+3
Nyt on jo niin jännää aina aamusella tulla tänne kattoon että onko joku lähteny synnyttään tai onks vauvauutisia jo! Varsinkin kun monet on aktivoitunu nyt loppumetreillä kirjoittelemaan kuulumisia.
Onneks burden viltsulla kaikki hyvin. Se sitten nukkui vaan niin syvää unta...
Mä kävin tänään neuvolassa ja hyvä mieli jäi.
rv 38+0
paino: tismalleen sama kuin viimeksi, yes!!(yhteensä +21kg)
turvotus: +
Hb: 131
tarjonta: RT, vähän on lähtenyt laskeutumaan, liikahtaa vielä
RR:138/83
Me ollaan lähdössä tänään keski-suomeen kun siellä on mun isän 50-vuotisjuhlat lauantaina =) . Sieltä on sit lähimpään synnytyssairaalaan 100 kilsaa ajomatkaa! Ja helsinkiin takas kolmisen tuntia.. Että toivoisin kovasti pysyväni kasassa vielä viikonlopun yli. Onneks oli tosiaan kaikki hyvin neuvolassa tänään niin uskaltaa rauhallisin mielin lähteä. Mutta taidan kyllä pakata kamat vähän silleen mukaan että jos vaikka lähtö tuleekin sitten siellä..
Nyt oon siis luultavasti pois koneelta johonkin ma-ti asti, että älkää luulko että vielä oon synnyttämässä =P . Mä tuun sit ens viikolla laskeen syntyneet hippuset!
Paljon tehokkaita suppareita niitä toivoville!!
-vanilja ja masu rv 38+0 !!