Kuinka paljon saa supistella, että on vielä ihan ok?
Ensimmäistä odottaessa en huomannut lainkaan supisteluja raskauden aikana, enkä yhtään tiedä, mikä on normaalia. Nyt on siis toinen tulossa ja viikkoja kertynyt 21. Nyt supistelee pitkin päivää, ihan päivittäin. Välillä ne ovat kivuttomia, tuntuu vain että kohtu menee ihan kovaksi. Välillä taas sattuu ihan reippaastikin. Kivuliaita supistuksia voi olla puolisen tuntia putkeen parin minuutin välillä, mutta eivät ole silti mitenkään säännöllisiä.
Auttakaa viisaammat! Onko normaalia?
Kommentit (6)
jos joudun sairaslomalle... Sitten en saa oikein mitään rahaa. Teen töitä freenä, ja saikun palkka määräytyy kai vuoden 2004 mukaan, jolloin olin hoitovapaalla ja opiskelin. Ei kiva.
Ensinnäkin kivuttomatkin supistukset voivat aukoa paikkoja. Itsehän ei voi sitä tietää. Minullakin on kohdun ulkosuu auki, mutta en olisi sitä tiennyt ilman lääkärin tutkimusta. Tosin se on tavallista uudelleensynnyttäjällä.
Itselläni supparit alkoivat rv 15. Joskus rv 23 menin näytille, kun supistukset olivat voimakkaampia ja tiheämpiä. Missään vaiheessa niihin ei ole minulla liittynyt kipua. Tuolloin rv 23 määrättiin viikon sairasloma. Tämä on minulle toinen raskaus. Joku lääkäri muuten sanoi, että kohtu voi supistella herkemmin, jos on synnyttänyt aiemmin ts. toisessa (tai komannessa jne.) raskaudessa supistuksia tulee helpommin.
Lepo auttoi suppareihin ekalla sairaslomalla, ja ne vähenivätkin. Olin töissä jonkin aikaa ja jäin parin viikon töissä olon jälkeen uudelleen parin viikon saikulle.
Nyt sitten rv 33 jäin kokonaan saikulle ä-loman alkuun saakka. Tähän asti supparit eivät ole tehneet isompaa hallaa: kohdun ulkosuu on auki, kohdun sisäsuu (?) on pehmeä, mutta kiinni. Kohdunkaulaa on jäljellä vielä 2 cm.
Olen käynyt pari kertaa synnärin päivystysvastaanotollakin. Ensimmäisellä kerralla terveysaseman lääkäri lähetti sinne kuultuaan, että esikoinen oli syntynyt rv 35. Se on yksi syy, jonka takia minun kohdallani supistukset otetaan ehkä normaalia vakavammin. Noiden päivystyskäyntien jälkeen on kehotettu käymään neuvolalääkärillä parin viikon päästä uudelleen.
Minulle on sanottu, että päivystykseen pitää mennä, jos supparit ovat kivuliaita tai jos tulee kirkasta verta.
En halua olla mikään tuomion enkeli, mutta sinuna kävisin tarkistuttamassa tilanteen. Luultavasti kaikki on kunnossa, mutta on varmasti parempi tietää, ovatko ne supparit jo aukoneet paikkoja vai eivät.
Varmasti aiempi synnytyshistoria ja neuvoloiden/sairaaloiden ehkä vähän erilaiset käytännötkin vaikuttavat, miten noihin supistuksiin suhtaudutaan.
Moi,
mullakin oli tuollaista kivutonta supistelua päivittäin joskun kun raskausviikkoja n. 30. Kivuttomuudesta huolimatta lyhensivät kohdunkaulaa ja pehmensivät kohdunsuuta sekä aukaisivat ulkosuuta ja jäinkin sitten saikulle ennen varsinaista äippälomaa. Jos vielä joskus toisen kerran raskaudun, olen päättänyt jäädä saikulle aiemmin. Nyt kävin töissä turhan pitkään. Supistelut nimittäin loppuivat sitten levolla ja yhdellä estopiikillä. Kukaan ei taida oikein tietää varmuudella missä määrin noita suppareita voi olla, ennenkuin pitäisi huolestua.
Ota vielä KELA:lta selvää noista päivärahoista. Siinä on sellainen viimeisen kuuden kuukauden sääntökin eikä aina ilmeisesti tarvitse edes olla tuota kuutta kuukautta ennen äitiyslomaa töissä, että laskevat nykyisten, väh. 20 % parempien tulojen mukaan äitiyspäivärahan. Toivottavasti kaikki menee ok!
Koska mulla viikkoja noin 18 ja mulla kans supistelee jonkin verran. Mulle neuvolasta sanottiin, että varsinkin uudelleen synnyttäjällä jo varhaisessa vaiheessa kohtu voi alkaa " harjoittelemaan" . Nyt mietinkin, että mikä on kohtuullista ja mikä ei. Mua supistelee jos kävelen liian kovaa tai ahkeroin kotona liikaa. Muista kylla sitten aina huilatakkin.
En vain vaikka uudelleensynnyttäjä olenkin niin erota välttämättä supistuksia muista pikku vihlonnoista ja vauvan väännöksistä jne.
HEI!
Kai jokin nyrkkisääntö on, että ei saisi supistukset olla kivuliaista tai säännöllisiä noilla viikoilla.
Itse olin sairaslomalla n. vkosta 25 alkaen juuri supistusten takia, vaikka eivät kipeitä olleetkaan. Kävin äitipolillakin tutkituttamassa tilannetta, samoin neuvolalääkärillä. Paikat onneksi siististi kiinni, mutta silti käskettiin lepäämään.
Eli oman kokemukseni pohjalta neuvoisin ottamaan yhteyttä neuvolaan/äitipolille.
Hyvää loppuodotusta!!! t. Maituliini 35+1