* Joulukuun tähtöset - viikko 13 *
Hiphei tyttöset, taas on meidän kaikkien loppuelämän ensimmäinen viikko taas pyörähtänyt käyntiin :) Monella tälle viikolle on tiedossa vielä piinailua, ja testailuakin - kuten tikru. sulla, eikö? Ja Jaffa? Ja Tutti? Ja 2poj@näiti? ;) Kyllähän näitä riittää!! :D
Viime viikolla saatiin meijän pinoon ekat PLUSSAT!!!! :D :D
[color=limegreen][b]SUURIMMAT ONNITTELUNI HHANSEN JA J4NNI! :) IHANAA [color=crimson]♥ ♥ ♥ [/b][/color][/color]
Nyt vaan tuhansittain tarrasukkia ja liimaa mukaan teille, niin pysyy pikkuinen kyydissä alusta loppuun asti :)
HOPE-a: Pahoittelut negata, tylsä juttu moinen :( Noh, innolla taas seuraavaan kiertoon ja yritykseen... (heh?)
anni_81: Juu, yhdyn tikru.un siinä mielessä, kun sanoi, että älä ole vielä huolissas. Testasit tosiaan ennen menkkojen varsinaista poisjäämistä, siinä vaiheessa vissiin kaikilla ei viä erity hormoonia niin paljon, että se näkyis testissä :) Mutta kuinka on oireiden laita nyt? Entä oletko testannut ton negan jälkeen uudestaan vielä?
).( Eilen alkoi sitten täällä kova peittojen heiluttelu, joka jatkuu koko viikon, mikäli paikat vaan kestää :D:D:D Totesin vaan eilen avokkaallekin, että ei vois kivampaa tapaa olla lasta yrittää :D Se on vaan niin hauskaa! hihi! Vaan tämäpä oli tällasta pikaista höpötystä, koska työt kutsuu kello seitsemän :D Kuullaan taas!
.:Naranja:. kp 10/26-27 yk1
Kommentit (158)
Tädin myöhästymisestä sen verran, että olen lukenut luteaalivaiheen (oviksesta menkkoihin) olevan yleensä aina saman pituinen, usein se on 14 päivää mutta monilla lyhyempi/pidempi. Näin ollen tädin myöhästyminen johtuu lähes aina siitä, että ovis on tapahtunut myöhemmin kuin yleensä. Sen sijaan stressi paria päivää ennen menkkojen alkua ei pysty lykkäämään niitä, jos ovis on jo tapahtunut. On tietysti ihmisiä, joilla luteaalivaiheen pituus vaihtelee kierrosta toiseen, mutta käsittääkseni stressillä ei tässäkään ole osuutta asiaan. Tädin myöhästyminenhän voi lisäksi johtua myös aika tavallisesta kemiallisesta raskaudesta, eli kiinnittynyt munasolu jostain syystä irtoaakin kohdusta ja vuoto alkaa.
Elimistö toimii niin, että suuressa stressitilassa se lykkää ovulaatiota kohti parempia aikoja:) Mua mietityttää myös, kuinka paljon stressi voi vaikeuttaa hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä. Mulla opiskelut ja työt aiheuttavat jatkuvasti pientä stressiä ja nyt kaikki tää mahdollinen endometrioosi ja tutkimukset vielä lisäävät sitä. Stressaamisen lopettaminen on kuitenkin tosi vaikeaa, jos olosuhteet eivät oikein tue sitä. En myöskään usko, että yksinkertaisesti vain lopettamalla stressaamisen voi tulla raskaaksi, vaikka stressi tietysti saattaa joillakin olla se, joka ratkaisevasti estää raskautumista.
Luin tässä taannoin Toni Weschlerin kirjan Taking charge of your fertility, joka oli kyllä tosi hyvä ja selkeä. Jos sen saa jostain käsiinsä, niin kannattaa tutustua! Lisää kirjasta löytyy täältä: http://www.tcoyf.com
Tänään ihmettelen sitä, miten mun lämmöt on yhä ylhäällä kp 10. Aamulla mittasin jopa 37.0 ja vielä uudella mammaksi.fi:sta tilaamallani tarkalla bbt-mittarilla... Mullahan tuli täysin ajallaan hyvin kivuliaat menkat, vuodon joukossa oli myös selkeästi limakalvon palasia, mikä oli vähän outoa, mulla se ei yleensä erotu sellaisina pistemäisinä klöntteinä. Mutta lämmöt tosiaan ovat koko alkukierron olleet aika korkeita. Toivottavasti tää ei vaikuta ovikseen :/ En myöskään tunnu olevan kipeänä, vaikka joinakin päivinä kyllä on väsyttänyt ihan armottomasti. Outoa...
Plussatuulia ja aurinkoa kaikille!
syre kp 10/30
syre:
Tädin myöhästymisestä sen verran, että olen lukenut luteaalivaiheen (oviksesta menkkoihin) olevan yleensä aina saman pituinen, usein se on 14 päivää mutta monilla lyhyempi/pidempi. Näin ollen tädin myöhästyminen johtuu lähes aina siitä, että ovis on tapahtunut myöhemmin kuin yleensä. Sen sijaan stressi paria päivää ennen menkkojen alkua ei pysty lykkäämään niitä, jos ovis on jo tapahtunut. On tietysti ihmisiä, joilla luteaalivaiheen pituus vaihtelee kierrosta toiseen, mutta käsittääkseni stressillä ei tässäkään ole osuutta asiaan. Tädin myöhästyminenhän voi lisäksi johtua myös aika tavallisesta kemiallisesta raskaudesta, eli kiinnittynyt munasolu jostain syystä irtoaakin kohdusta ja vuoto alkaa.Elimistö toimii niin, että suuressa stressitilassa se lykkää ovulaatiota kohti parempia aikoja:) Mua mietityttää myös, kuinka paljon stressi voi vaikeuttaa hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä. Plussatuulia ja aurinkoa kaikille!
syre kp 10/30
ahaa. kiitti. just ton mä halusinkin kuulla. Eli jos on pitkä kierto nyt niin tietää että ovis on ollut myöhemmin; ja ehkä sit osaa varautua siihen seuraavaksikin. VAIKKA se voi yksilöittäinkin vaihdella, mutta jos mulla nyt yleensäkin on ollut aina ennen/ilman ehkäisyä pitkä kierto...
mistä tuollaista tietoa voi lukea pähkinänkuoressa? ku ei viittis kaikkia kookle-linkkejä lukea läpi... (LAISKA)
Samaa olen tuosta stressistä miettinyt, mutta en mä ainakaan osaa olla stressaamatta kaiken maailman asioita. :(
-ADMINI-
En olekaan koskaan miettinyt tuota menkkojen myöhästymistä. Mutta nyt kun luin noita teidän kirjoituksia ja aloin miettimään, niin alkaa tosiaan näyttää tämänkin kierto selkeämmältä:)
Sain siis ovisplussan kp 14, joten arvelen että ovis oli sit silloin kp14-15 paikkeilla. Koska kp 16 ei testiin tullut enää mitään. Joten sit mulla on ovis ollut (jännityksen takia??) päivää tai paria myöhemmin kuin yleensä, eikä menkkojen olis kuulunutkaan alkaa kuin vasta tänään. Jos ovis oli kp 15 niin siihen 14 pvää on siis 29. pvä eli tänään. Tosi sekavaa:)
Mutta olo on sellainen et täti kyl tulee tänään, päivälleen täsmällisesti oviksesta laskettuna. Voi kurja.
tikru. kp29/27-30 dpo14 yk1
HUS HUS täti pois TIKRULTA - ja muiltakin!!!!
ei muuta nyt ;)
iiiik: Onnea plussasta! Aattelin tulla tänne onnittelemaan, jos sulta menee se tuolta odotuspuolelta ohi! :)
Rizza ja AnniHelen@: Liputan kans tuon " monta kertaa päivässä oviksen aikaan" puolesta. Mullahan tärppäs tässä kierrossa just, ku eka kerran kokeiltiin niin (vaikka meilläki tosi vaikea järjestää), että touhattiin ovispäivänä sekä aamulla että illalla. Tärppionnea teille kovasti!!! Kuten muillekin täällä!
T: Koralli 5+1 (joka kyllä vieläkin epäilee raskauttaan, kun on niin oireeton olo, ehkä uskon vasta ekan ultran jälkeen, toivottavasti siellä näkyy sitten pieni Aarre)
Kävin jo vastaamassa sulle toisellakin puolella. IHanaa, kun kaikki hengessä mukana.
On tää outoa..
t. iiiiik
Syvimmät pahoittelut Jaffalle! Itsekin keskenmenon kokeneena voin vain kuvitella, mitä joudut käymään läpi. Voimia!
Tänään ovistesti vielä kolmatta päivää plussaa, vaikka eilen ultrassa oli munis juuri puhkeamaisillaan. Muistaakseni olen lukenut, että vain ensimmäisellä ovisplussapäivällä on merkitystä. Muistaako kukaan muu tällaista?
Mies lähti aamulla työmatkalle ja palaa vasta huomenna illalla. Toivottavasti tämän aamun " siementämiset" olivat siis tarpeeksi.
Rizza kp 16/30-32, yk 24
Hurjan paljon olette kirjoitelleet, kun en ole pariin päivään päässyt lukemaan näitä juttuja :)
Täti on ONNEKSI jo häippäissyt täältä ja huomenna jo aloittelen tikuttelemaan ovista, kun se viime kierrossa oli jo kp10 muistaakseni. Olo on taas tädin ilkeän vierailun jälkeen hyvä ja innolla odottelen, että päästään taas tosi toimiin :)
Taitaa olla aika yleistä tuo ajatus, ettei IKINÄ tule raskaaksi? Minulla ainakin oli viime kierrossa juuri tuo sama tunne heti oviksen jälkeen, etten kuitenkaan tule raskaaksi.. Ja lisäksi minulla on se hassu ajatus, että sitten jos/kun tulen raskaaksi, niin minä vain jotenkin tiedän sen ilman mitään oireita. Että sen vain jotenkin tuntee.
Nyt launtai-illan viettoon, lisää juttuja huomenna :)
Annu_81, kp 6/27, yk 3
PS. Se Valion greippimehu on paljon parempaa kuin se mitä minulla ensin oli!!! On hyvää :)
" Taitaa olla aika yleistä tuo ajatus, ettei IKINÄ tule raskaaksi? Minulla ainakin oli viime kierrossa juuri tuo sama tunne heti oviksen jälkeen, etten kuitenkaan tule raskaaksi.. Ja lisäksi minulla on se hassu ajatus, että sitten jos/kun tulen raskaaksi, niin minä vain jotenkin tiedän sen ilman mitään oireita. Että sen vain jotenkin tuntee."
Olen aina ajatellut ihan samalla tavalla! Oli kuin toi olis tullut mun suusta!
Ihania sielunsiskoja!
Mukavaa lauantai-iltaa kaikille!
Stiin@
Annu_81: Mullakin oli tässä kierrossa ovis ilmeisesti jo kp10, se on ihan kummallista, normaalisti on joskus kp12 tietämillä... En kyl oo koskaan tikutellu, mut tolleen kipuilusta ja kananmunalimoista (ah, ihanaa...) päätelly :) Tässä kierrossa oli vielä sellanenkin omituisuus, että limailunkin jo loputtua kipuilu vain jatkui! :O Yhteensä maha oli siis kipuinen jonkun 5 päivää... Kummallista. Nooh, eiköhän se aina välillä vähän vaihtele (ehkä?)..
IHANAA kuulla, että niin moni muukin on aatellu sillä tavalla, että " en ikinä tuu raskaaks" -tyylillä! Ajattelin jo, et uskallanko sanoo koko ajatusta ääneen, jos se vaikuttaakin ihan typerältä... Mutta onhan meitä monta!!! :) Sinänsä ei tietty oo hyvä asia, että joudutaan kärsimään moisista ajatuksista, mutta kivaa, kun on " vertaistukea" <3
Koralli: Tulethan sitten meillekin kertomaan, että mitä ultrassa näkyi, kun sen aika on? :)
Nyt lopetan iltahöpöttämiset, näkemiin! :)
.:Naranja:. kp 15/27 kp1
[color=red][b]YK[/color][/b]1 :D
RIZZA: toivotaan että pikku kaverit löytää sen molluskan ja saat parin viikon päästä kokea raskauden ensioireita ja 2 viivaa!!! :) *puhaltaa vauhtia simpoille*
ON: tänään on kp ... 12/jotain... mitään omituista ei vielä tuntemuksissa; olen aika korppu ainakin vielä... Ehkä tänään tuli pikkuruisesti jotain valkkarin tapaista limaa. Ovistesti ei näyyänyt mitään - eli toivotaan että se on vielä edessä päin. huomenna iltapäivällä teen uudestaan. VAIKKA ei mulla varmaan kiire olis kun kierto on aina ollut yli 30pv!
Mä oon sit niin malttamaton! Paras kaveri teki tänään plussa-testin!!! ovat yrittäneet yli vuoden ja nyt on pari kiertoa ollu clomit kytössä. Oli ihanaa nähdä ne testit. :) he ovat kyllä jo muutaman kerran saaneet plussat tikkuihin mutta raskaus ei ole kestänyt.
Voih kun sais itekin kaks viivaa muutaman viikon päästä! olis niin kiva odottaa yhdessä!! :) PLIIIIIIISSSSS! *rukoilee polvillaan*
joisko vielä greippimehua varmuuden vuoksi? ja sit simpat liikkeelle harjoituksen vuoksi illalla ja ehkä vielä aamulla. Ja sit voi olla päivän pari puuhastelematta - tai riippuu noista ovistesteistä... ja sit taas kunnon pupuilut...
-admini-
Hirmuisesti tullut juttua sitten viime käynnin...
Tuli paha mieli Jaffan puolesta. No toivotaan, että pian tärppää uudelleen vaikkei se tässä vaiheessa menetyksen tuskaa helpota yhtään..
Toivotaan, että moni plussailee tässä kuussa, kun päivät on pitkiä ja omista kissoistakin huomaa, että kevät on tullut. Nuo on kyllä leikattuja, mutta huutavat ulos koko ajan.. Toivottavasti nämä kevään pitkät päivät vaikuttaa meidänkin hedelmällisyyteen positiivisesti.
Mun on nyt pakko hieman hehkuttaa, että meille tulee koira. Oon jo pitkään kaivannut lenkkikaveria, kun yksin kävely on turhauttavaa ja nyt sitten kesäkuussa karvavauva tulee varmaan.
Nyt on kp 35/? ja siis ensimmäinen terolut-kierto menossa. Kuukautisista ei tietoakaan, ei edes ennakoivia tuntemuksia enää. Jotain nippailua välillä, muttei samanlaista kuin yleensä. Tää viikonloppu vielä katsellaan tuleeko ne vai eikö ne tule ja sitten taas soitan gynelle. viimeinen tero on napattu 18.3. ja nega on testattu 25.3.
JOs jollakin on kokemuksia jakaa tälläisestä niin mielelläni kuulisin.
Mutta jos tässä kierrossa edes ovuloin (lääkäri epäili ultrassa 7.3. etten ovuloi) niin ovis oli tuntemuksien perustesteella 18.3.
Tää vasta ihme piinailua onkin ja hermot kireällä kuitenkin koko ajan.. Kuvittelin, että teroluteilla saisin viimein kierron kuriin, ettei se venyis ylipitkäksi aina. Lyhimmillään se on ollut sen 35 vuorokautta.
Jaffa76: Pahoittelut! Olen myös itse kokenut alkuraskauden km:n ennen esikoista.
Rizza: Kyllä se on se eka ovisplussa vaan joka lasketaan. Ja sulla oli sen kokoinen folli, että olihan se jo poksahtamassa. Suurella todennäköisyydellä sun ovispäivä oli tänään.
Oletko huomannut Clomien vaikutusta limoihin? Kun ennen muistelisin limaa tulleen vielä ovispäivänä.
Syre: Olen luullut, että päivän, max. kaksi voi luteaalivaihe vaihdella. Itse olen tarkkaan seuranut omaani, kun se on ollut lyhyen puoleinen. Usein vaan 9 päivää. Olen tikuttanut ovista, mutten mitannut lämpöjä. Ovisplussasta ja tuntemuksista olen määrittänyt ovista ja muutaman päivän vaihtelua on ollut. Nyt olen Teroilla saanut vähän pidenettyä tuota aikaa.
Koralli: Ihanaa, että käyt kurkkimassa meidän kuulumisia. Olen myös käynyt vakoilemassa o-puolella ja jännään sun ultraa :).
Juuri ku olin sulta kuullut sen, että pitäis useammin yrittää ovisaikaan, niin Rizza kertoi samaa. Ens kierrossa on ihan pakko lisätä kertoja. Vaikka väkisin ;).
Mä en vielä jännäile kummemmin. Useimmiten loppukierrosta saan kyllä pientä kutinaa vatsanpohjaan ja teen melkein joka kierrossa r-testinkin. Pitäähän sitä jollain pitää jännitystä yllä. Toisaalta huomaan jo kirjoittavani, että seuraavassa kierrossa sitten...
Olen jo useita yk:ita sitten miettinyt, että voin elää oikein onnellisena tuon yhdenkin kanssa. Mutta ihan vielä en ole valmis heittämään pyyhettä nurkkaan!
AH kp17 dpo3 yk15
Hannekka: Tänään on vissiin " the day" ? :) Meinaatko testata tänään? Tulethan sitten kiireenvilkkaa meillekin kertomaan kuinka kävi? :D Hyvältä se ainakin tähän mennessä kuulostaa, kun ei oo tätiä näkynyt lainkaan ;)
Entä tikru. Mikä meininki siellä tänään on? Ei tätiä vieläkään, EIHÄN? :)
.:Nar:. kp16/27
Mä oon käyny kurkkimassa varovasti tonne odotuspuolelle ja musta näyttää et tähän mennessä joulukuisista plussanneet karkaa jonnekin yahuu-keskusteluun. Mä haluisin pysyä ihan täällä.. Et kai te jäätte sit mun kans tonne joulukuun odottajiin, kun plussaatte? Vähän orpo olo..
Vähän kyllä jännittää, kun mä luulen et tänään tai huomenna olis aika tädin tulla vierailulle.. Vähän menkkamaista kipua on, ainakin vielä hyvin vähän. toivottavasti nyt pikkuinen pysyis mukana.
Ja mä niiiiiin töivon teille niitä plussia!!!!! Tulis jo!
t. aamuvirkku iiiik kp 29/27-41 tai 4+0
Pahoittelut Jaffa!!!! Ihan kauheaa, paljon voimahaleja sinne!!! Itsekin pelkää koko ajan pahinta... todella surullista :((
iiiik: ihan samaa odottelen!!! Eli plussanneita tuonne odottajiin. Pitäiskö vaan aloittaa uusi keskustelu " joulukuun tähtösille" ???
-fatmama ja pikkuinen (rv4)-
Kiitos kaikille myötäelämisestä! Pahin fyysinen kipu alkaa vissiin pikkuhiljaa helpottaa, pari päivää mennyt särkylääkkeiden voimalla ja aikalailla on vuotanut ja pyörryttänyt. En ole käynyt lääkärissä, soitin kyllä ja viikon verran käskettiin seurata tilannetta ja jos vointi huononee niin sitten näytille.
Henkisellä puolella alkaa hyväksyä tapahtuneen. Osaan ajatella nyt niin, että parempi että meni sitten heti alkuun kesken jos kerran oli mennäkseen, kuin vasta esim. kahden kuukauden päästä.
Ja onneksi meillä nuo kaksi lasta tosiaan on suotu ja raskaudet alkaneet suht helposti. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Onneksi on tää palsta, mistä saa lohtua. Kun ei tuota plussaa vielä kerennyt kenellekkään edes kertoa, saati sitten tätä kovin varhaista keskenmenoa. Miehen kanssa ollaan puhuttu kyllä, mutta eihän mies sitä ihan yhtä voimakkaasti koe. Itse kropassa kuitenkin kaikki muutokset heti tuntee.
Kyllä kun katselen kahta lastamme, niin ajattelen että alkuun hekin olivat vain viiva raskaustestissä... tietysti on suru tästä, vaikka niin tosi alussa olikin. Kun en ole keskenmenoa aikaisemmin kokenut, vaikkakin olen sitä pelännyt. Kyllä sitä vaan heti plussattuaan ehtii mielessään käydä niin paljon asioita läpi pitkälle tulevaisuuteen, että henkinen romahdus on aika kova, kun raskaus loppuukin näin lyhyeen.
Valtavasti Onnea Iiik ja Petite-te! plussasta. Tarrasukkia mukaan!
Ja Tikrulle plussaa toivotan myös!
Ja kaikille muillekin tärppionnea!
Meillä varmaan seuraava tähtäin olis sitten tammikuulle, katsotaan nyt mihin tämä kierto asettuu.
T. Jaffa
iiik: JOS se plussa ihmeen kautta tulis, niin kyllä mä ainakin pysyisin ihan näillä sivuilla:) Plussan todennäköisyys vaan alkaa näyttää vähän huonolta...
Eli ihan ON vaan:) Testasin aamulla, ja negahan se (taas/vieläkin) oli. Ei edes haalean haaleaa haamua. Aika kurja mieli nyt. Kuvastaa hyvin toi ulkona oleva harmaus, vettä tihuttaa ja on kaikkea muuta kuin keväistä. Ihan hetki sitten alkoi jomottaa alaselkää, mikä mulla on vahva merkki tädin tulosta. Joten... Musta tuntuu että tää on vika päivä joulukuisissa:' (
Plussaonnea ja tsemppiä peittojen heilutteluun kaikille muille joulukuisille!
tikru. kp30/27-30 dpo15 yk1
JAffalle minunkin puolestani.
Minä olen miettinyt tuota samaa asiaa menkkojen viivästymisesti, eli onko ovis myöhässä vai voiko se venyä silti vaikka ovis olis ollu " ajallaan" . En kyllä tiedä. Jospa täällä olisi joku viisaampi.
Minä kun sais niitä testejä niin monta ni nyt voi testata vaikka joka päivä.. Tänään sain vähän vahvemman viivan ku eilen, joten jospa ne siitä vaan vahvistuis.. Nyt oon niin moneen testiin viivan saanu et on se jo uskottava et jotain tuolla masussa tapahtuu..
Mä oon miettiny et mikä just tässä kierrossa oli sellasta et nyt just tärppäsi.. Se on tietty monen asian summa ja kerroinkin jo, mitä oli nyt eri tavalla.. Mut mä ite uskon siihen et ku on ollu rennompi olotila. Ja tää oli kyl eka kierto ku join greippimehua. Joku muukin on sattunut raskautumaan just silloin. Eli suosittelen! Ei siitä ainakaan haittaa ole.
Sit mulle tuli sellanen hauska juttu mieleen, et yks kaveri kerran sanoi et niillä kaikki lapset on saanu alkunsa jotenkin erikoisessa tilanteessa.. Siis on pupuiltu hassussa paikassa, hassuun aikaan tai jotain.. Meillä kans toinen sai alkunsa hauskasti ja nyt tämän on täytynyt tulla siitä kerrasta, kun heräsin aamuyöllä, kun mies tuli töistä ja hyökkäsin kimppuun.. eli ei ihan tavanomaista meillä. Yleensä nukuttaa aika hyvin ;)
Omaa napaa taas..
Mut tervetuloa uudet, olihan teitä enemmänkin. Roikun täällä nyt niin paljon, etten enää muista millon mitäkin on tapahtunut.. Sori..
Ja toivon teille kaikille plussaa! Haluun teidät mukaan tonne odotuspuolelle, jos sinne pääsisin vielä itsekin..
t. iiiik kp 28/27-41 tai 3+6