Elämäntapamuutos vauvahaaveiden toteuttamiseksi
Olen tässä jo muutaman kuukauden ajan henkisesti valmistautunut muuttamaan vähän elintapoja, kun vauvaa vaan ei meinaa meille kuulua. Ajattelinkin kysyä, jos löytyisi muita samassa tilanteessa olevia, voitais tsempata toisiamme ihan ikiomassa pinossa. :)
Itse en oikein jaksa kirjoitella kuukausipinoissa, kun siellä suurin osa porukasta viihtyy niin vähän aikaa (=raskautuu nopeasti), itse jää sinne vaan pöyrimään vuodesta toiseen.
Olen nyt niin monessa eri paikassa törmännyt juttuihin lapsettomuudesta; syistä ja siitä miten usein elämäntapoja muuttamalla on lapsettomuusongelma hävinnyt, että aion kyllä kokeilla. Omalla kohdallani tätä tukee se, että olen kaksi kertaa tullut raskaaksi " terveysintoilu" -kauden jälkeen. Niin ja lapsettomuudelle ei ole alustavissa tutkimuksissa löytynyt syytä, yksi lapsikin on saatu aikaiseksi (poika 09/04).
Minulla elämäntapamuutos koskisi ruokavaliota (syön liikaa hiilareita ja sokeria, liian vähän mitään terveellistä) ja liikuntaa. Tällä hetkellä liikun vain sen verran kun on pakko, paino on normaalirajoissa, mutta kunto tosi huono.
Viime aikoina on alkanut huolettaa nämä asiat ihan itseänikin ajatellen, olen jotenkin herännyt siihen että pitäisi pitää parempaa huolta itsestään, arvostaa itseään sen verran. :) Kun kuukausi toisensa jälkeen epäonnistuu siinä missä niin kovasti haluaisi onnistua, on vaikea tsempata itseään mihinkään, löytää motivaatio, kun tekee mieli vain käpertyä villapeittoon suklaapatukan kanssa suremaan omaa vajaavaisuuttaan. Tähän pitäisi saada muutos! :)
Jos joku muukin innostuisi niin voitais tehdä alkuun esittelypino, jossa jokainen kertois vähän taustojaan, mitä pyrkii muuttamaan elintavoissaan ja sen sellaista. Sitten voisi raportoida edistymistään ja saisi tukea. :)
Kommentit (64)
Pysyn kyllä uskollisesti mukana myös noissa kuukausipinoissa :)
Muutama viikko sitten luin tämän aloituksen ekan kerran ja ajattelin, että minunkin PITÄISI liittyä mukaan, mutta tuntui etten vaan pysty siihen.. Minun kohdalla kun on ihan turha edes aloittaa mitään, jos motivaatio ei ole tarpeeksi korkealla; tiedän repsahtavani jo muutaman päivän sisällä.
Mutta nyt tänä viikonloppuna on ajatukset muuttuneet ja motivaatiotakin löytyy nyt. Ja teidän saamat plussat lisää sitä motivaatiota =) Lopullisena kimmokkeena oli eilinen (Avalla) olet mitä syöt-ohjelma kolmesta morsiamesta¿ Tajusin, ettei yksikään heistä ole edes niin lihava kuin minä ja silti heille painotettiin, kuinka kurja tulevaisuus tulee olemaan, jos he eivät laihduta. Ja mä olen niiin kyllästynyt siihen, että joudun ostamaan vaatteet ¿isojen tyttöjen¿ puolelta, kun monesti ne vaatteet on mitä on (siis ainakin esim. Lindexiltä oli joskus helppo bongata missä on ne minulle sopivat vaatteet: tarvitsi vain löytää ne kaikkein rumimmat kuosit niin BINGO.. en ymmärrä miksei niitä vaatteita voisi valmistaa samoista kankaista kuin laihoillekin?) Okei, sori valitus, ei tästä tämän enempää =) Pointtina kuitenkin siis se, että minulla on halu elää terveemmin ja samalla laihtua, jos sen avulla tulen raskaaksi, niin se on vain plussaa.
Minulla ylipainoa on siis reilusti, ainakin 30 kiloa, en edes tiedä kuinka paljon, kun en omista vaakaa! Ja varmasti ensimmäisenä tässä elämäntaparemontissa olisi tuo uuden vaa¿an ostaminen, koska minulla pysyy paino paremmin kurissa kun seuraan sitä päivittäin. Ajattelin, etten asennoidu nyt laihduttamaan vaan muuttamaan ruokavaliota. Eli enemmän kasviksia ja hedelmiä, pois suklaa ja sipsit. Ja lisää liikuntaa! Liikunta taitaa jäädä kävelylenkkeihin, mutta koiran ja miehen kanssa ne menee ihan kivasti. Meillä mies onkin laihtunut kuluneen vuoden aikana n. 15 kiloa ihan vain jättämällä sipsit pois ja työpaikan vaihdoksesta johtuen liikuntaa tulee nykyisin enemmän kuin ennen.
Alkoholin jätin kokonaan pois viime kierron puolessa välissä ja ajattelin jatkaa samaa linjaa.
Mimmi: Kuulostaa ihanan tutulle tuo, kun on rämpinyt vesisateessa koiran kanssa ja voi olla ylpeä itsestään :)
Tikru26: Olen itsekin lopettanut tupakoinnin jo useampi vuosi sitten, mutta muistan tuon miten oli tottunut polttamaan juuri kahvin tai ruuan jälkeen tai bussia odotellessa jne. Kyseessä ei siis fyysinen riippuvuus ja siihen ei harmi kyllä ne nikotiinipurkat ym. auttaneet. Mutta lohdutukseksi että kyllä se siitä helpottaa ajan kanssa!! Ja jos vaikka repsahtaisitkin kerran, niin muista että se ei haittaa ja voit jatkaa tupakoimattomuutta senkin jälkeen (ja tämähän sitten pätee herkutteluunkin :)) Omasta kokemuksesta sen verran, että muutamassa kuukaudessa pääsi eroon tuosta ajatuksesta, että kahvin jälkeen olisi päästävä tupakalle, mutta niitä hermosavuja kaipaan edelleenkin silloin kun suututtaa jokin asia hirveästi (eli n. kerran vuodessa, ei onneksi sen useammin :)).
Sitten sellainen kysymys (jos nyt joku on jaksanut lukea tänne asti ;)), että mitä leivän tilalle? Mä syön leipää tosi paljon, aamulla ja otan töihin evääksi eli käytännössä vähintään 8 ruispalaa, joskus vielä illallakin pari. Ja tietysti mulla on leivän päällä usein juustoo, joka sekin on tosi rasvaista ja tuo niitä turhia kaloreita. Eli tästä pitäisi päästä eroon, mutta esim. puuro ei pidä mulla nälkää poissa yhtään (vaikka se muilla tuntuukin toimivan). Hedelmiäkin mietin aamupalaksi, mutta mä en voi syödä mitään makeeta aamuisin/aamupäivisin tai iskee pahaolo.
Täällä on kp 1 ja siis katse uudessa kierrossa. Tähän kiertoon jatkan samaa ruokavaliota, joka on siis nyt muotoutunut lähinnä lihan ja sokerin välttämiseksi, mutta lupaan yrittää myös vehnän ja maitotuotteiden välttämistä sekä liikunnan lisäämistä... Ja käyttöön aion ottaa greippimehun, omenaviinietikan ja aloe vera -mehun, jo käytössä olevien tähtikukkaöljyn ja gelee royalin lisäksi :D Jos ei tällä sekoituksella vauvaa tuu niin ei millään! Kerta. :D
Näissä tunnelmissa...
Groove
Voin sanoa että olen ainakin vähäsen ylpeä itsestäni ku olen näin pitkään ollut tupakoimatta jos ei nyt lasketa sitä yhtä hairahdusta =) Nyt jos on alkanut tekemään tupakkaa mieli niin olen lähtenyt koiran kanssa lenkille tai siivonnut että saisin ajatukset tupakasta eroon. Olkaa tekin ylpeitä itsestänne=)
annu_81: Leivän sijastastahan voit syödä vaikka mysliä mutta jos paljon syö kuitua niin pitää muistaa juoda runsaasti vettä että kuona-aineet lähtevät liikkeelle. Leivän päälle voi laittaa vähärasvaisia juustoja, kurkkua ja tomaattia.
Tsemppiä kaikille tosi paljon!!
Enpä ole täällä vauvakuume-palstalla käynyt aikoihin, mutta täällä olikin aivan passeli ketju minulle, haluan ehdottomasti liittyä tähän joukkoon! Onnittelut kaikille jo plussanneille ja tsemppiä sitä vielä odottaville! Meidän taustasta sen verran, että esikoista ollaan yritetty kolmisen vuotta ilman plussan plussaa, eikä ole mitään syytä löydetty, että ei tärppää. Nyt ollaan jo oltu hoidoissakin jonkin aikaa, eka ivf on just takana (tai no oikeastaan piinailen vielä, mutta kyllä minä tuloksen tiedän jo). Ja mitä enemmän näitä kiertoja on mennyt, sitä vahvemmin uskon, että kerran (noin 1,5 vuotta sitten) on raskaus yrittänyt alkaa. Mulla oli jo viikko oviksesta tosi vahvat oireet. Sellaisia ei ole ollut koskaan muulloin, ei missään näissä hormonistimuloiduissa kierroissakaan. Se tosin loppui sitten ennen kuin ehti alkaakaan kunnolla, mutta jännää oli se, että se tuli nimenomaan tällaisen elämäntaparemontin aikana. Olin varmaan pari kuukautta silloin skarpannut syömisen ja liikkumisen suhteen. Mutta sitten siitä tilanteesta lannistuneena se remontti silloin jäi. Muutenkin olen vähän sellainen syön suruuni-tyyppi ja se ei tämän lapsettomuuden kanssa ole hyvä juttu. Ylipainoa mulla ei ole, mutta painoa on kyllä tullut viimeisen viiden vuoden aikana n. 10 kg. Syön terveellisesti ja liikunkin ihan ok (pyöräilen työmatkat ja käyn koiruuden kanssa lenkillä). Mutta olen armoton sokeriaddikti! Ja hei, sehän on tutkitusti GEENEISSÄ (!) se makeanhimo ja siihen uskon: äitini on samanlainen pulla- ja karkkihiiri ollut aina. Ja minuthan on aikoinaan saatu clomeilla aikaan... Mutta uskon, että tahdonvoimalla saan tämän himoni kuriin. Eli mun elämäntaparemontti: kunnollinen aamiainen pullan sijaan, kunnollinen lounas (yleensä skippaan sen kokonaan), vain terveellisiä välipaloja ja päivällinen me voitaisiin syödä aiemmin kuin nykyään (yleensä syödään vasta yhdeksän jälkeen, niin tuleehan siinä sitten naposteltua pitkin iltaa...). JOO, tämä on HYVÄ homma ja se alkaa HETI!!