Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset eivät kunnioita opettajia?

Vierailija
20.03.2008 |

Siksi, että vanhemmat eivät nykyään enää opettaa lapsia tottelemaan auktoriteetteja. Lapset saavat hyppiä silmille, eivätkä vanhemmat pistä lasta tilille, jos he käyttäytyvät huonosti opettajaa kohtaan. Vika ei ole opettajassa, vaan vanhemmissa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on niin, että ketään meistä ei tämä asia kosketa henkilökohtaisesti.

Asia koskettaa meidän lapsiamme.

Jos ja kun he saavat luvan metelöidä huonon opettajan tunneilla, he kärsivät itse.

Lapset itse kärsivät eniten tästä työrauhahäirinnästä näiden nk. huonojen opettajien tunneilla.

Huono ope saa palkkansa; sama raha napsahtaa tilille. Ei hän kärsi. Eikä se äiti, jonka mielestä ope on huono, ei hänkään kärsi.

Aikuisten väliset kasvatukselliset ristiriidat ovat siitä messeviä, että niistä lasku lankeaa lapsille.

Siksi en itse aio kyseenalaistaa oman lapseni opettajaa. Aion tasan tarkkaan pistää kersani tottelemaan opea ja antamaan työrauhan. Enkä silloin kysele, onko ope hyvä vai huono. Koulussa opettajaa totellaan ja toisille annetaan työrauha. Ja piste.

Äiti ja luokanope

Vierailija
42/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

he kyseenalaistavat itsensä ihan itse. Mutta väärällä tavalla. Olisi hyvä, jos opettajat itse reflektoisivat omaa työtään ja menetelmiään ja pyrkisivät parantamaan niitä. Mutta ei, sen sijaan he odottavat, että tulokset puhuvat puolestaan. Ja ne juuri puhuvatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän opehuonessa on kyllä ihan liikaa väkeä, jotka reflektoi vain juoruja ja iltapäivälehtiä...

Vierailija
44/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että näin toimit.

Useimmiten ne vanhemmat, jotka jakavat sinun ajatusmaailmasi, toimivat eri tavoin: he siirtävät oman opettaja-antipatiansa lapsilleen. Näissä tilanteissa vanhemmat tekevät todella ison karhunpalveluksen lapselleen, joka alisuoriutuu niissä oppiaineissa, joissa ope on " huono" .

Ja sitten siitä, etteivätkö hyvät oppilaat kärsi mekastelusta siinä missä keskitasoisetkin.

Heidän OPPIMISENSA ei kärsi, koska he oppivat vaikka Korkeasaaren apinahäkissä. Mutta he saattavat kärsiä, koska he eivät ikinä saa huomiota opettajalta. Esim. Pekka-Eric oli lahjakas poika ja oppi Jokelan huonomaineisessa koulukeskuksessa. Koulu sujui. Opettajat eivät ehtineet keskittyä häneen: hiljaiseen, opiskelevaan nörttiin yläasteellakaan; opet olivat kiireisinä näiden melskaajien kanssa.

Samat melskaajat kaikessa hiljaisuudessa kiusasivat P-E:iä.

Minä väitän, että myös hyvät oppilaat kärsivät huonokäytösten oppilaiden metelöinnistä ja siitä, että nämä vievät kaiken opettajan ajan. Varsinkin, jos se ope sattuu olemaan ns. huono.

Vierailija
45/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siksi lapset eivät kunnioita opettajaa, koska opella on sarjakuva-sukat tai t-paita.

Vierailija
46/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että myös vanhempien kasvatuskykytulokset puhuvat vanhempien puolesta.

Se, että lapsi huutaa ja haistattelee huonolle opettajalle, kertoo tietenkin sen, ettei tuo ope osaa olla tarpeeksi jämäkkä. Mutta vielä enemmän se kertoo siitä, miten on kotona opittu käyttäytymään. Nimittäin hyvän kotikasvatuksen saaneet lapset keskimäärin käyttäytyvät erittäin hyvin, oli se opettaja millainen hiippari tahansa.

Vierailija
47/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne piti mua aina vähän sirkuseläimenä. MÄ olin niille vaan se tyyppi jolta voi aina kysyä mitä vaan ja joka osasi aina vastata joka kysymykseen, oli asia sitten opetettu tai ei, joka pelasti ne pulasta kuin pulasta ja jonka tarkoitus oli julkisesti esittää, että he olivat sittenkin saaneet jutun opetettua edes jollekulle. Se pelasti heidän itsetuntonsa, mutta arvatkaa vaan, mitä mulle siitä seurasi seuraavalla välitunnilla...

Ei kyllä kaikki huomio, jonka minä HALUSIN oli peräisin omilta vanhemmilta tai harrastusten ohjaajilta. Ensimmäisille en ollut näyttelyesine ollenkaan ja jälkimmäisille olin ainakin osoitus siitä, että he olivat HYVIÄ ohjaajina, en joku surkea todistus siitä, että hekin juuri ja juuri ylsivät hommansa tasalle. Ja ennen kaikkea, siitä huomiosta ei tarvinnut maksaa yhtä kovaa hintaa.

Vierailija
48/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tässä lukuisien työvuosieni aikana Etelä-Suomessa ollut lähes joka vuosi oppilaita, joiden äidit ovat amk:n opettajia. Kaikki amk-opeäidit ovat jatkuvasti narisseet siitä, miten luokanopettajan tulisi opettaa, arvioida ja olla..

Mistähän johtuu tämä ihmeellinen luokanopettajaviha amk-opettajien keskuudessa? Sitä olen miettinyt monesti ja nyt taas lukiessani amk-open kirjoituksia tässä ketjussa.

Vierailija
49/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, että olet kokenut noin kovia.

ope

Vierailija
50/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi näin kuin että olisin ollut tyhmempi. Juttu ei edes kuulunut tähän keskusteluun, oli vain sivukommentti siihen miten joku kirjoitti että ne hyvät oppilaat kärsivät kun eivät saa opettajan huomiota. Päinvastoin. Ei opettaja ole sen tarpeellisempi tai merkityksellisempi kasvattaja sille hyvälle oppilaalle kuin sille huonolle tai häiriköllekään. Yksi muiden joukossa, sekä hyvässä että pahassa.

Vierailija
51/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kotona ei opeteta vieraskoreutta ja kun opesta tulee tutumpi, häntäkin voi haukkua tai heitellä tavaroilla, jos hän erehtyy rajoittamaan lapsikullan vapautta, tai vaatimaan jotain.

Alakoululaisten kohdalla ei ole lainkaan kyse siitä, millaisia sisältöjä ope opettaa, vaan siitä, että opettaja asettaa oppilailleen rajoja.

Vierailija
52/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nykypäivänä ovat paremmin perillä oikeuksistaan kuin itse aikuiset ja tuossakin jo joku mamma kyseenalaisti koko opettajakunnan yhden poikkeuksen perusteella. Yhteistyö kotien ja koulujen välillä ei pelaa; koti kokee koulun välttämättömänä pahana, mutta kuitenkin vaatii tätä tahoa opettamaan mm. seksuaalikasvatuksen ilman laittamatta itse tikkua ristiin.

Itse en ole opettaja, mutta olen asiaa jonkin aikaa jo pohtinut. Toki opettajissakin on vikaa, Suomessa on useampi asennevammainen maikka!

Silti...jos opettajaa ei tottele, ketä sitten? Ei ainakaan omia vanhempia.

Vierailija
53/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei enää pelkän opettaja-tittelin perusteella.

Vierailija
54/56 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika entinen ei enää palaa.

Vierailija
55/56 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muutenkin fiksu ja mukava tyttö,vielä..

Vierailija
56/56 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin joku kansankynttilä rikkoi vaitiolovelvollisuuttaan ilman katumuksen merkkiäkään. Hyökkäsi kritisoijien päälle sen sijaan että olisi ollut hyvillään ojennuksesta.

Miksi ihmeessä lasten pitäisi tuollaisia kunnioittaa?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi