Miksi lapset eivät kunnioita opettajia?
Siksi, että vanhemmat eivät nykyään enää opettaa lapsia tottelemaan auktoriteetteja. Lapset saavat hyppiä silmille, eivätkä vanhemmat pistä lasta tilille, jos he käyttäytyvät huonosti opettajaa kohtaan. Vika ei ole opettajassa, vaan vanhemmissa.
Kommentit (56)
Siinäpä tämän ongelman ydin. On niin paljon oppilaita, joille ekaluokan opettajana olen ollut ensimmäinen aikuinen, joka sanoo EI, ja vaatii, että sitä myös uskotaan. Ja ensimmäinen aikuinen, joka vaatii, että yhteisiä sääntöjä noudatetaan, muuten ei luokkatyöskentelystä tulisi yhtään mitään. Sitten kun näitä asioita vaatii oppilailta, saa vanhempien vihat niskaansa, että meidän Nico-Petterin ei tosiaankaan tarvitse mennä välitunnille, jos hän ei halua jne...
Eipä ole tämä asia ihan niin mustavalkoinen todellakaan.
Näkökulma on kovasti toisenlainen opettajanpöydän toiselta puolen =)
Onko lapsilla oikeus terrorisoida huonojen opettajien tunteja metelöimällä?
Mikäli kotona opetettaisiin hyvää käytöstä, opetettaisiin myöskin käyttäytymään hyvin silloinkin, kun ope on huono. Ihan jo niidenkin takia, jotka tahtoisivat oppia jotain myös tämän huonon open tunneilla.
Se, että lapsesi mölyää tunneilla, on hyvinkäyttäytyvien lasten oppimisen järjestelmällistä terrorisointia.
Mutta ei se kasvatuksestakaan voi johtua, että persoonallisuudeltaan erilaiset opettajat saavat saman luokan käyttäytymään täysin eri tavoin. Oli opettajia, joiden kiusaaminen oli kansanhuvi ja opettajia, joiden tunneilla kuunneltiin hipihiljaa kuin tatit, ja mitä muiden luokkien juttuja kuunteli niin luokka kuin luokka suhtautui heihin aika lailla samalla tavalla.
englanninope on ' tyhmä' . Ihan tiedoksi, noin valitsette lapsenne sosiaaliluokan. Hyvin kasvatetut lapset nimittäin opiskelevat kaikilla oppitunneilla, saavat hyvät todistukset, ja hyvän ammatin.
Tämä on se mekanismi millä vanhempien sosiaalinen status periytyy. Lapselle ei opeteta sitä sosiaalista koodia, millä koulu-ja opiskelumaailmassa menestyy.
Minulla on paljon oppilaita, joilla on jo alakouluiässä niin paljon rankkoja kokemuksia takanaan, että luottamus kaikkiin aikuisiin ja ylipäätään muihin ihmisiin on mennyt. Elämä on päivästä toiseen luovimista väkivaltaisten ihmisten keskellä. Jos kukaan ei ole koskaan piitannut, on turha kuvitella, että joku opettaja, edes paras mahdollinen, yhtäkkiä saisi lapsen kunnioitusta osakseen. Aika naiivia porukkaa täällä. Kyllä se niistä kotioloista lähtee.
Jotkut oppilaat ovat selvästi imeneet kotoa auktoriteetti- ja herravihaa. Kaikkea vastustetaan ihan vastustamisen vuoksi. Aina syy on jossakussa muussa kuin itsessä.
Minua kyllä oppilaat tottelevat, koska koulumme kulttuuri on sellainen, että asioihin tartutaan. Jos joku ei anna muille työrauhaa, järjestetään sellaiset keskustelut ja palaverit huoltajan ja oppilaan kanssa, että asia selviää. Jos ei selviä, oppilas siirtyy erityisopettajan pienryhmään, jotta muu ryhmä saa opiskelurauhan. Mutta kunnioitus, se on jokaisen pään sisällä.
Ja näistäkin viesteistä tässä ketjussa voi päätellä, että vanhempien mielestä on siis ihan ok häiriköidä " huonon" opettajan tunneilla. On totta, että kunnioitus pitää tavallaan ansaita, mutta kuuluu silti käytöstapoihin osata käyttäytyä erilaisten ihmisten kanssa ja erilaisissa tilanteissa. Ja vanhempien tehtävä on opettaa lapsilleen tämä asia.
25 on itse ollut koulussa koko nuoruusikänsä, ja juuri noin se meni.
25 on ollut nuoruusikänsä koulussa, joten hän tietää kaiken opettajuudesta ja lapsiryhmistä.
Okei. mä taas olen ollut putkassa joka yö viimeiset viisi vuotta, joten tiedän kaiken siitä, miten poliisien pitäisi hommansa hoitaa.
25:n kommentti on legendaarinen veto.
Vierailija:
Mutta ei se kasvatuksestakaan voi johtua, että persoonallisuudeltaan erilaiset opettajat saavat saman luokan käyttäytymään täysin eri tavoin. Oli opettajia, joiden kiusaaminen oli kansanhuvi ja opettajia, joiden tunneilla kuunneltiin hipihiljaa kuin tatit, ja mitä muiden luokkien juttuja kuunteli niin luokka kuin luokka suhtautui heihin aika lailla samalla tavalla.
On olemassa hyvin erilaisia luokkia ja luokassa hyvin erilaisia oppilaita. Jotkut luokat ovat hyvin homogeenisiä, toiset taas eivät.
Luokka A voi käyttäytyä opettaja Y:n kanssa hyvin eri tavoin kuin opettaja X:n kanssa. Kun taas luokka B käyttäytyy samoin X:n ja Y:n kanssa, mutta N:n kanssa ihan erilailla jne.
Luokassa A oppilaat 1,2,5, 9 inhoavat opettaja X:ää, kun taas 7, 3, 4 pitävät tästä kovastikin. Lopulle luokalle asia on " ihan sama" . Opettaja Y:n kohdalla mielipiteet voivat olla toiset.
Tajusitko pointin?
Pointti on siinä, että vaikka ei pitäisikään ko. opettajan persoonasta, pitäisi tunnilla osata silti käyttäytyä. Ja sitä taitoa ei osata, jos opettajaa ei kunnioiteta (so. totella).
Kukaan opettaja ei vaadi palvomaan maata jalkojensa alla, mutta käyttäytyminen on syytä olla hanskassa.
Opettaja X:stä ei tee huonoa se, että oppilaat 1 2 5 ja 9 inhoavat tätä. Eikä opettajasta tee erityisen hyvää sekään että oppilaat 7, 4 ja 3 pitävät hänestä.
Joskus luokan suosituin ope voi olla se, joka löysäilee kaikkein eniten. Sekö on hyvä juttu?
Morre:
Vierailija:Joskus luokan suosituin ope voi olla se, joka löysäilee kaikkein eniten. Sekö on hyvä juttu?
Kasvatat lastasi tottelemaan ja kunnioittamaan vain niitä aikuisia, jotka ovat kunnioituksen arvoisia.
->
Lapsesi ei opi koulussa kykyjensä mukaan, koskapa hän ei " kunnioita" huonoja opettajia. Harmi, jos se huono opettaja opettaa esimerkiksi matematiikkaa. Lapsesi ei kunnioita häntä eikä opi. Sitten jos sattuu niin ikävästi, että äikänopekin on huono, lapsesi ei opi kunnolla lukemaan ja kirjoittamaan.
->
Aikuisena lapsesi ei saa kunnon ammattia.
Nämä " ei tartte kunnioittaa opettajaa" -äidit tekevät kivan palveluksen omille lapsilleen. Kannattaa miettiä!
Valitettavasti olen huomannut, että vanhemmat uskovat näissä asioissa liian usein lastaan. Jos lapsi on kotona sitä mieltä, että opettaja on huono, hän saa kuulla vanhempainillassa kunniansa. Jos lapsi saa huonoja numeroita ja syyttää siitä opettajaa joka ei osaa opettaa, vanhemmat liian usein uskovat häntä. Opettajan näkökulmasta tilanne on se, että, että oppilas ei opi, koska hän häslää tunneilla omiaan, ei tee läksyjä, ei lue kokeisiin jne...
Klassinen tapaus on se, jossa lapsi toteaa, ettei opettaja osaa pitää kuria. Sitten kotona päivitellään asiaa, ja oppilas ajattelee, ettei tarvitsekaan totella, koska opettaja ei ole tehtävänsä tasalla.
Ja tiedoksi, tietty oppilasryhmä häiriköi kaikkien opettajien tunneilla. Peruskoulussa on paljon oppilaita, jotka eivät tavalliseen kouluun kuuluisi. Tämä ryhmä sitten vie mukanaan niin sanottuja tavallisiakin oppilaita.
Meillä kaikilla vanhemmilla on valvollisuus ihan lainkin mukaan valvoa lapsen koulunkäyntiä ja läksyjenlukua. Silti tuntuu, että harva vanhempi edes tietää, missä kohdassa oppikirjaa ollaan menossa tai miltä lapsen työkirja näyttää tai miten tehtävät sinne on tehty. 25 oppilaan luokassa tavallinen aineenopettaja ei vain pysty kontrolloimaan sitä, että jokainen oppilas tekee hänelle annetut tehtävät huolellisesti ja hyvin.
Olen myös sitä mieltä, että kunnioittaminen e ole pakollista, totteleminen on. Enkä muuten ole koskaan tavannut opettajaa, joka ei perustelisi oppilaille asioita. Monet oppilaat vain eivät tippaakaan välitä näistä perusteluista. Pääsääntöisesti opettajat ovat varsin päteviä ja inhimillisiä. Poikkeuksiakin toki löytyy.
t murkkujen äiti ja opettaja
Kunnioitusta koulussa saivat sellaiset opettajat, jotka keskittyivät itse asiaan ja lopettivat häröilyn alkuunsa. Vaikeuksia kerjäsivät sellaiset opettajat, jotka jäivät vääntämään itku kurkussa oppilaiden kanssa. Sitten oli niitä lepsuja, joiden tunneilla oli ihan kivaa, mutta ei heitä kyllä kunnioitettu vaan naurettiin selän takana.
että opettajaa ei tarvitse kunnioittaa.
Mutta pitää osata käyttäytyä niin, että antaa työrauhan niille, jotka haluavat oppia. Jos lapsi EI osaa käyttäytyä ja antaa luokassa työrauhaa, vanhempien tehtävä on opettaa lapselle käytöstapoja.
Usein keissit vain etenevät niin, että oppilas häiriköi. Ope ottaa yhteyttä kotiin. Kotona keskustellaan ja tullaan siihen tulokseen, että vika on huonossa opettajassa. Oppilas jatkaa häiriköintiä: eihän huonoa opea tartte totella. Koko luokka kärsii.
Jos sinulle on se ja sama, mitä lapsesi oppii vai oppiiko mitään huonon opettajan tunneilla, niin ajattele edes kaksi sekuntia niitä muita lapsia. Sinun lapsesi estää heitäkin oppimasta.
mutta sen verran harrastanut sijaisuuksia kouluasteella, että luulee tietävänsä homman purevan sielläkin. " Kuri" ja opiskelurauha tulee itsestään kun keskitytään asiaan.
Kokonaan toinen asia on sitten se, että ne HYVÄT oppilaat/opiskelijat eivät käri edes häiriköistä. He eivät kärsi mistään. Keskinkertaisuudet kärsivät.
haluaa syyttää ihan kaikesta vanhempia niin sama se minulle, en minä siinä luokassa ole. Mutta olinpa minä guru tai toope niin se on fakta, että eri opettajien tunneilla samakin porukka voi käyttäytyä eri tavalla, vaikka samat idiootit vanhemmat on ne samat hirveät häirikkölapset ihan samalla tavalla täysin pieleen kasvattaneet.
Ilmeisesti opetat omalle lapsellesi myös näitä ajatuksiasi.
No, jossain vaiheessa koulu-uraansa lapsesi takuuvarmasti joutuu opiskelemaan jonkun huonon opettajan tunnilla. Sinun eväilläsi lapsi tietää, että tää on huono ope, ei tartte totella.
Lapsesi ei tottele eikä opi. (Eivätkä ne muutkaan, kun huono ope vääntää sinun lapsesi kanssa kaikki tunnit.)
Eikö sinua huoleta yhtään se, että lapsesi ei opi peruskoulun oppimäärää?
Eikö hävetä, jos lapsesi möykkää tunnilla niin, ettei kukaan luokkatoverikaan opi mitään?
En missään. Ei kannata lukea liikaa omia oletuksiaan rivien välistä. Se kostautuu ennen pitkää muuten myös opettajan työssä.
Minä opetan lapselleni tietysti vain hyviä ja hienoja käytöstapoja, mutta ei se sitä tosiasiaa muuta, että lapsiryhmät käyttäytyvät kuitenkin keskimäärin eri tavoin tunneilla, jos opettajana on joku raivoisasti rääkyvä hermoraunio joka ei saa millään pidettyä kuria vaikka mitä kriisipalavereja pidettäisiin tai joku jolta se käy itsestäänselvyytenä.
25
Sama luokka samoine curlingvanhempineen käyttäytyi ihan eri tavalla eri opettajien tunneilla heidän persoonistaan johtuen.