Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset eivät kunnioita opettajia?

Vierailija
20.03.2008 |

Siksi, että vanhemmat eivät nykyään enää opettaa lapsia tottelemaan auktoriteetteja. Lapset saavat hyppiä silmille, eivätkä vanhemmat pistä lasta tilille, jos he käyttäytyvät huonosti opettajaa kohtaan. Vika ei ole opettajassa, vaan vanhemmissa.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka sen ansaitsevat. Mutta maailma on nykyään täynnä aikuisia, myös opettajia, jotka eivät ole kunnioituksen arvoisia.

terveisin vanhempi ja opettaja

Vierailija
2/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nico-pettereiden ja jessica-janicoiden on annettu pompottaa vanhempiaan jo 1-vuotiaasta lähtien, niin tottahan toki he luulevat, että kaikki aikuiset hyppivät heidän pillinsä mukaan.

Meillä lapset eivät aina todellakaan tottele meitä ja kiukuttelevat ihan normaalisti mutta ME EI ANNETA PERIKSI vaikka välillä mieli tekisi. Ja eskarista ja koulusta saadaan ainoastaan positiivista palautetta siitä, kuinka pojat jaksavat seurata opetusta, kuuntelevat eivätkä häslää omiaan ym. Silti ovat ihan eläväisiä poikia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät kunnioita opettajia, koska opettajat yrittävät olla lapsille mieliksi. Opettajat yrittävät mielistellä lapsia, jotta he säästyisivät siltä vihalta, jonka jokainen jämäkkä kasvattaja saa osakseen.

Moni, tuskallisen moni curling-äiti (nii-in, isä harvemmin) hyökkää välittömästi opettajan kimppuun (naisopettajan, koskapa miesope saakin olla tiukka...miksi?), jos ope rajoittaa hänen lastaan.

Opettaja joutuu vaatimaan lapselta työntekoa, ja jos lapsi ei kotona joudu tekemään työtä minkään eteen, hän inhoaa opettajaa. Itsekin olin nuorna opena sellainen, että tein kaikkeni, jotteivat lapset tai vanhemmat olis valittanu. Mielistelin lapsia ja äitejä. No, kukaan ei raivostunut mulle, mut ei ne kyl mitään oppineetkaan.

Ymmärrän niitä opettajia, jotka eivät kertakaikkiaan jaksa nähdä sitä helvetillistä vaivaa, joka pitää nähdä saadakseen nykylasten kunnioituksen. Palkka on huono. Ja kun sen auktoriteetin hankkii itselleen, niin siinä saa niin paljon vihaa osakseen, että onko sellainen tän palkan arvoista?

Itse tosin olen hullu ja jaksan olla tiukkisope ja lapset aikalailla kunnioittavat mua. Mut kyl siellä joutuu niiin paljon taistelemaan sekä curling-äitien että hemmoteltujen kakaroiden kanssa, että esim. oma perhe jää väsymyksen takia täysin taka-alalle aina sen ensimmäisen lukuvuoden aikana, ku aloittaa uuden luokan kaa.

Ope

Vierailija
4/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilmeisest olemassa opettajiakin, ja vanhempia, joiden mielestä kaikkia ihmisiä ei tarevitse kunnioittaa, vain niitä jotka sen ' ansaitsevat' . Toki viisas opettaja voi kasvattaa osaltaan lapsia kunnioittamaan toisia ihmisiä, mutta vaikeammaksi se tulee, jos vanhempien asenne on se kuin tässä ketjussa.

Vierailija
5/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama luokka pompottaa kilttiä opettajatätiä joka ei uskalla kuin vähän inistä että " ei tuommoinen käytös oikein sovi" . Sama luokka istuu hiiren hiljaa toinen toinen opettaja kävelee luokan eteen, sanoo että " HUOMENTA! Ville ja Tiina, omille paikoillenne istumaan, Tero anna rumpukapulat tähän ja Jasmin, nyt hiljaa ja kuuntele" . JÄlkimmäinenkin on nainen, mutta jotenkin vähemmän pelokas ja enemmän auktoriteetti. Ja samat lapset asialla.

Joku edellä on tosiaan oikeassa ei kaikkia " auktoriteettiasemassa" olevia pidäkään kunnioittaa. Jos opettaja, tai kuka hyvänsä vallanpitäjä on väärässä, hän ei ansaitse kunnioitusta. Vai ansaitsiko teidän mielestä Hitler? Stalin? Mao? Kim Il Kumpivaan? Nixon? Juhantalo? Se poliisisetä joka juuri jäi kiinni kun ajoi kännissä ylinopeutta?

Vierailija
6/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun kommentteja luettuaan en enää ihmettele, miksi Suomi on pullollaan pieniä diktaattorinalkuja.

Vierailija
7/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät lapset ennenkään ole kunnioittaneet opettajaa joka ei ollut kunnioituksen arvoinen, he vain olivat siitä asiasta hiljaa, koska tuli viivottimesta sormille muuten.

Vierailija
8/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vanhemmat yrittävät ajaa demokratian aatetta kotona. Se voi pian kääntyä sellaiseksi, että demokratia tarkoittaakin lasten valtaa. Vanhemmat ovat vain nöyriä palvelijoita.

Vierailija
9/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun lapset opetetaan kunnioittamana auktoriteetteja, heidät opetetaan tekemään kyselemättä, mitä käsketään, on käskijä sitten poliisi tai pedofiili. Kun heidät opetetaan kunnioittamaan ihmistä, he EIVÄT tee mitä käsketään, vaan arvioivat itse sekä omalta että toisen kannalta - ja päättävät sitten itse, onko toinen oikeassa vai väärässä..

Vierailija:

On ilmeisest olemassa opettajiakin, ja vanhempia, joiden mielestä kaikkia ihmisiä ei tarevitse kunnioittaa, vain niitä jotka sen ' ansaitsevat' . Toki viisas opettaja voi kasvattaa osaltaan lapsia kunnioittamaan toisia ihmisiä, mutta vaikeammaksi se tulee, jos vanhempien asenne on se kuin tässä ketjussa.

Vierailija
10/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaan arvioivat itse sekä omalta että toisen kannalta - ja päättävät sitten itse, onko toinen oikeassa vai väärässä..

Varsinkin jos pitää jokainen tilanne punnita erikseen. " Kannattaako äidinkielen opiskelu?" , " kannattaako matematiikka?" , " kannattaako voimistelu?" , " kannattaako minun opetella luistelemaan?"

Vierailija
11/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kuuluu kunnioittaa tuttuja heistä vastuussa olevia aikuisia, koska he ovat lapsia, eivätkä tiedä kaikkea sitä mitä aikuinen.

Opettaja on vastuussa koko oppilasryhmästä. Jos jokainen lapsi ryhmässä päättää omalla älyllään mikä on parasta heidän kannaltaan, ja tekee niin, syntyy kaaos. Oppilaan tehtävä ei ole hahmottaa kokonaisuutta, se on opettajan vastuulla.

Onneksi itse olen törmännyt lähinnä ihan fiksuihin ja opettajaa kunnioittaviin oppilaisiin, ongelmallisempia omassa koulussani on noin 1-2 sadasta, ja vanhemmatkin ovat täyspäisiä. Täällä ' maalla' perinteisiä arvojakin vielä kunnioitetaan.

Vierailija
12/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri tästä syystä aikuiset niin kotona kuin koulussakin päättävät asioista. Lapsilla ei ole kognitiivisia tai emotionaalisia valmiuksia arvioida jatkuvasti objektiivisesti ympäristöään, ja sitä paitsi isossa lapsiryhmässä ei todellakaan voida mennä jokaisen yksilön ehdolla joka hetki.

Vierailija
13/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heillä ON niitä, jos lapsia ei aliarvioida pahasti. Mutta jos lasta aliarvioidaan ja kieltäydytään selittämästä ja perustelemasta asioita ja vääditaan aikuiseen uskomista vain koska hän on aikuinen, ne eivät koskaan kehity. Ja sitten ollaan 1930-luvun Saksassa.

Vierailija
14/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan suurin osa kunnioittaa opettajia. Yläkoulussa on toki välillä joku tosi hukassa oleva, joka ei kunnioita yhtään ketään - edes poliisia ja sitten joskus törmää niihin vanhempiin, jotka eivät kunnioita opettajia ja siirtävät negatiivisen asenteen lapsiinsa. Kaiken kaikkiaan kuitenkin aika harvinaista, ettei opea kunnioitettaisi. Vapaamuotoinen suhde toki voi olla ja toisekseen kyllähän kunnioitus pitää tietyllä tavalla ansaita. Ei jokainen opettaja kunnioitusta ansaitsekaan.

Vierailija
15/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta paljon olen opettajien kommentteja aiheesta kuunnellut.

Isona asiana nousee pintaan se, että vanhemmat eivät kunnioita koululaitosta - koko systeemiä. Lapset on lomilla silloin kun vanhemmille sopii, kokeita pitää saada siirtää, rehtori on kusipää jos ei myönnä heikolle oppilaalle lomaa kolmen viikon ulkomaan matkaa varten jne.

Koulua ei nähdä paikkana, jossa lapset opiskelevat (ns. lasten työpaikka), vaan koulu on paikka jossa lapsia säilötään silloin kun se perheen rytmiin sopii.

Vierailija
16/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea koko rahan edestä. Se on väärin. Lisäksi mielestäni on väärin se, että luokkiin integroidaan pahimmatkin tapaukset. Vedotaan siihen, että heillä on oikeus samaan opetukseen ja samalla jätetään sitten hyvät oppilaat oman onnensa nojaan. Yritetään tasapäistää liikaa!

Vierailija
17/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa vanhempia, joiden mielestä lapsen tulee kunnioittaa vain osaa opettajista. Ja näiden vanhempien lapset eivät ihan heti kunnioita opettajaa.

Toisaalta sana " kunnioittaa" on väärä. Eihän minunkaan tarvitse kunnioittaa huonoa pomoani, mutta minä kuitenkin olen hänen alaisensa ja teen, mitä hän käskee. Eli en kunnioita mutta tottelen.

Oikea kysymys olisi:

MIKSI LAPSET EIVÄT TOTTELE OPETTAJAA?

Ovatko tämän ketjun " ei kaikkia opeja tarttekaan kunnioittaa" -äidit sitä mieltä, että kaikki opettajia ei myöskään tarvitse totella? Jos ovat, niin tiedoksi seuraavaa:

Jos viestität lapsellesi, että on normaalia olla tottelematta " huonoa" opettajaa, lapsesi ei takuulla tottele opettajaa. Tästä on seurauksena se, että lapsi ei myöskään opi oppitunneilla. Hän myöskin häiritsee niitä, jotka haluaisivat oppia. Oma lapsesi kärsii myöhemmin omissa nahoissaan, kun ei ole oppinut niin paljon, kuin olisi oppinut, jos olisi malttanut totella ja ottaa opettajan opetuksen vastaan.

Opettajat kohtaavat hyvin paljon näitä tottelemattomia vekaroita, joiden kunnioitus tulee ansaita. Joskus sen ansaitsee, aina ei. Kaikki se aika, joka menee näitten curling-lapsosten kanssa vääntämiseen, on pois opettamisesta. Se on pois toisilta lapsilta; niiltä, joilla on klassinen kotikasvatus ja terve kunnioitus kaikkia aikuisia kohtaan. Se on pois oppimisesta.

Itse kyllä voin vaikka maailmantappiin vääntää lasten kanssa, jotta saan heidän kunnioituksensa. Mutta kun väännän, en opeta esim. matikkaa tai äikkää.

Vierailija
18/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka joutuivat vääntämään maailmantappiin asti, olivat niitä jotka eivät ansainneet kunnioitusta.

Vierailija
19/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse kyllä voin vaikka maailmantappiin vääntää lasten kanssa, jotta saan heidän kunnioituksensa. Mutta kun väännän, en opeta esim. matikkaa tai äikkää.

etkä vaatis jotain " kunnioitusta tai tottelemista" . Lapset nimittäin tietävät, koska puhutaan asiaa ja koska lässytetään turhaa.

Vierailija
20/56 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ongelmat koululuokassahan tietysti johtuvat vain ja ainoastaan opettajasta ja hänen persoonastaan, juu juu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi