Kuinka narsisti reagoi jos höykkyytettävä ei murrukaan?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että jos uhri ei alistukaan narsistin käytöksestä niin tämäkin voi olla narsisti. Kun kaksi narsistia joutuu törmäyskurssille niin siinä joko lyödään hynttyyt yhteen ja saadaan melkoinen "dream team" työpaikalla tai sitten melkoinen tahtojen taistelu.
Epävakaat persoonallisuushäiriöiset saavat narskun sivan sekaisin. Heihin kun ei päde samat llettamukset. Pitävät narskun varpaillaan ja lopulta jopa tuhoavat.
Nähnyt näin käyvän, eikä jälki ollut kaunista...narsistin näkökulmasta siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että jos uhri ei alistukaan narsistin käytöksestä niin tämäkin voi olla narsisti. Kun kaksi narsistia joutuu törmäyskurssille niin siinä joko lyödään hynttyyt yhteen ja saadaan melkoinen "dream team" työpaikalla tai sitten melkoinen tahtojen taistelu.
Epävakaat persoonallisuushäiriöiset saavat narskun sivan sekaisin. Heihin kun ei päde samat llettamukset. Pitävät narskun varpaillaan ja lopulta jopa tuhoavat.
Nähnyt näin käyvän, eikä jälki ollut kaunista...narsistin näkökulmasta siis.
Olisipa persoonallisuushäiriöisiä enemmän..
Voisiko joku narsistin hännystelijä kertoa tarinansa (jos ymmärtää). Käsittääkseni jännystelijätkin ovat narsisteja, jollain tasolla. Hyötyvät siitä kun hännystelijät kovempaa narsistia ns perseennuolijat/opportunistit.
Olen epäillyt erästä kaveriani narskuksi. Hän pelaa ihmeellistä peliään ja katkoo välejään milloin keneenkin.
Esimerkiksi siskolleen ja vanhemmilleen hän on todella törkeä, eikä välitä näiden tunteista pätkääkään. Hyötyy aina myös muista häikäilemättä, etenkin rahallisesti. Hänelle on olemassa vain erittäin hyviä tyyppejä, joista puhuu neutraalisti tai tosi luusereita, joita haukkuu estoitta.
Itse olen narsistianopin "uhri". Todella raskasta kun tietää, että kaikki mitä hän puhuu minusta on 100 % negatiivistä ja myös osaksi valetta. Valeita ei kannata edes yrittää oikaista vaan täytyy olla välittämättä.
Hänellä on oma hovi, johon hän kerää kannattajiaan. Myös yksi hänen lapsistaan on päässyt tähän hoviin - tämä lapsi on paras ja onnsuurinpiiryein henkisesti 3-vuotiaan tasolla. Kiukuttelee ja uhkailee jos ei saa tahtoaan läpi ja haukkuu sisaruksiaan...
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos narsisti paljastuu ja välit katkeavat, hän valehtelee häikäilemättå ja törkeästi asiat omaksi edukseen, hinnalla millä hyvänsä ja saa itsensä näyttämään uhrilta. Muut ihmiset eivät ole kuin pelinappuloita hänelle, tunteet eivät merkitse mitään.
Narsistin asiat sekoittuvat, kun ei saa tahtoaan läpi ja kun hän paljastuu niin maailma romahtaa. Kukaan ei tiedä kuinka laskelmoiva on. Voi valehdella vaikka mitä että saa tahtonsa läpi
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti ei suoraan saa uhriaan murtumaan, narsku keskittää voimansa epäsuoraan murtamiseen. Eli aloittaa aktiivisen kampanjoinnin uhrin mustamaalaamiseksi ja häpäisemisestä. Kiertää ja soittelee sukulaisille, tuttaville ja työkavereille, ja kertoo omia sairaita juttujaan saadakseen uhrinsa näyttämään mahdollisimman hullulta ja sairaalta.
Narsku ei koskaan lopeta kun on uhrinsa valinnut, jatkaa kiusaamista loputtomiin, ainoastaan keinot ja välineet saattavat muuttua. Narsisti voi esittää murtumattoman uhrinsa aikaan välinpitämätöntä ja tyyntä (on kuin uhri olisi hänelle vain ilmaa), mutta oikeasti pinnan alla kuohuu ja uusia koiruuksia raksuttaa pään sisällä.
Tutulta kuulostaa, ikävä kyllä.
Olen työpaikkanarsistin uhri. Tämä nainen sai valheillaan manipuloitua suuren joukon muita työntekijöitä minua vastaan. Kiusaaminen levisi myös työpaikan ulkopuolelle ja mustamaalaus jatkui vielä vuosia sen jälkeen, kun olin tuon työpaikan jo jättänyt taakseni.
Itseäni mietityttää myös se, että minkälaiset ihmiset tähän lähtevät mukaan? En pysty esimerkiksi näkemään itseäni seuraamassa toista ihmistä kaupungilta kotiin tai polttamaan kenenkään roskakatosta siksi, että joku työpaikallani puhui henkilöstä pahoja asioita. Tai lievimmässä tapauksessa raportoimaan tälle henkilölle kaikkia tämän "kohteen" tekemisiä.
Minä jouduin tämän vihakampanjan vuoksi vaihtamaan työpaikan lisäksi myös paikkakuntaa ja muuttamaan osoitetietoni salaisiksi. Nykyään olen varautuneempi myös ihmisten suhteen.
Naristi on se joka tekee itsemurhan. Narsisti on se joka uhkailee itsemurhalla. Narsisti on se joka ajaa toisen itsemurhan partaalle. Narsisti on se, joka hoitaa narsistia niin, että ihminen pitää murtaa, ajaa psykoosiin, puolutusmekanismien partaalle ja kiduttaa sekä purkaa ihmisen puolutusmekanismit.
Narsisti - diagnoosikriteerit on täysin vastakkaisia. Niiden kriteerien perusteella ihminen on aina narsisti ja sitä pitää hoitaa. Narsistin hoito on erittäin vastenmielistä ja kovaa työtä terapeutilla ja usein epäonnistuu.
Narsisti on se joka käy hoidossa ja saa sieltä eväät lytätä, mitätöidä ja purkaa sekä manipuloida muita paremmin.
"Terveessä narsismissa itsensä rakastaminen ei tapahdu muiden ihmisten kustannuksella tai heitä väheksyen. Narsismi voi olla myös sairasta, jolloin kyseessä on narsistinen persoonallisuushäiriö. Psykoanalyysissa käsite on määritelty eri tavoin: se liittyy joko ihmisen terveisiin ominaisuuksiin tai poikkeavuuksiin." https://sites.google.com/site/pasikallio72/linkit/narsismi
"Narsisti on hoidon saavutettavissa ainoastaan silloin, kun hänen puolustusmekanisminsa ovat auki siksi että ne eivät kyenneet varmistamaan jatkuvaa Narsistisen Lähteen virtausta. Narsistin terapia pyrkii vieroittamaan hänet Narsistisesta Lähteestä."
Eli jos olet narsisti, sinulta viedään kaikki normaalit defenssit, puretaan ne, ihminen tuhotaan kappaleiksi ja narsistin terapia vierottaa narsistin narsistin lähteestä. ELi ERO TULEE! Terapiassa saadaan vielä pahempaa väkivältaa kuin oikeassa elämässä.
Ottakaa nyt huomioon että ette voi dg ketään. Jos ihminen on hankala se ei tarkoita että hänellä on narsistinen persoonaalisuushäiriö
Kannattaa muistaa että 99% todennäköisyydellä exäsi, vanhempasi, anoppisi, pomosi, jne EI kärsi narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Juu nou, esiintyvyys kun on aböyt yksi sadasta.
Narsisti höykyttää toista niin kauan (ja pahentaa höykytystään jos ei taivu) ettei henkisesti toisella henki pihise enää. Eli nappaa toisen minuuden kouraansa hinnalla millä hyvänsä ja jättää hänet kuin muserretun rätin kun kaiken on saanut. Tämän jälkeen ei välitä pätkääkään. Erittäin julma ja säälimätön peto. Välttäkää niin paljon kuin mahdollista.
Narsisti ja narsistin uhri ovat molemmat narsisteja.
https://www.linkedin.com/feed/
Kaikki ovat narsisteja. Narsistin hoidossa käytetään narstisuutta. Kaikki käännetään ympäri ja takaisin hoidettavaan. Hoitolinjaus:
Narsisti ei hoidossa murru vain taittuu. Narsistin hoidossa psykoosi on tarvittava, se on portti paranemiseen:
Kohdennan tämän itseeni haluten kasvaa vahvemmaksi - sellaiseksi, ei murru toisten narsistisien sanojen tai tekojen edessä. Tiedän vain sisäisessä maailmassani le-vollisessa varmuudessa "oman reviirini rajat" ja sen mitä omaan elämääni kuuluu. Tästä seuraa se, että opin yhä tasapainoisemmin suhtautu-maan myös kanssaihmisiin.
Mutta narsisti on se joka kääntää kaiken itseensä:
On mahdotonta saada mitään todellista, merkityksellistä tai kestävää emotionaalista suhdetta narsistin kanssa, elleivät hänen primitiiviset puolustusmekanisminsa murru ja tule hylätyiksi.
Jotta auttaisit narsistia, erota hänet läheisistään ja aiheuta hänelle narsistinen kriisi (tässä vaiheessa normaali ei narsistinen ihminen murtuu ja tulee narsistiksi, kun kenelle tahansa erotetutksi tuleminen aiheuttaa narsistisen kriisin).
Kun narsistit tulevat terapiaan, he tulevat yrittääkseen lievittää jotakin mikä on tullut sietämättömäksi tuskaksi. Kukaan heistä ei tule terapiaan siksi että hän haluaisi oppia tulemaan paremmin toimeen muiden kanssa. Rakkaus on tärkeää - mutta voidakseen täysin nauttia sen emotionaalisesta tuesta, narsistin on parannuttava ensin.
-> Narsistin parantumiseen tarvitaan narsistinen kriisi - pitää erottaa ensin narsisti kaikista läheisistään. Naristin hoito on negatiivista ja järkyttävää, jossa viedään narsisti psykoosin partaalle ja ihmiseltä riisutaan kaikki puolustusmekasinit eikä hän tiedä enään kuka hän on. Kun narsisti saa hoidossa osakseen väkivältaa ja keskeyttää hoidon - ja tekee valituksen huonosta kohtelusta terapiassa - on se vain osoitus narsistuudesta. Narsisti tehtailee valituksia eikä ole tyytyväinen mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos narsisti paljastuu ja välit katkeavat, hän valehtelee häikäilemättå ja törkeästi asiat omaksi edukseen, hinnalla millä hyvänsä ja saa itsensä näyttämään uhrilta. Muut ihmiset eivät ole kuin pelinappuloita hänelle, tunteet eivät merkitse mitään.
Tuo on todella tavallista. Kannattaa suhtautua aina varauksella jos joku alkaa tuosta noin vain haukkua miltein tuntematonta ihmistä sinulle. Narsisti osaa kyllä sorvata tarinasta sellaisen, että esittää itsensä hyvässä valossa. Jopa rikostuomiotkin pystyy selittämään sillä, että oli jostain syystä muka olosuhteiden uhrina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella tavallista. Kannattaa suhtautua aina varauksella jos joku alkaa tuosta noin vain haukkua miltein tuntematonta ihmistä sinulle. Narsisti osaa kyllä sorvata tarinasta sellaisen, että esittää itsensä hyvässä valossa. Jopa rikostuomiotkin pystyy selittämään sillä, että oli jostain syystä muka olosuhteiden uhrina.
Jep. Käräjillä haudasta revitty silvottu ruumis valellaan vielä kerran bensalla, ja torvisoittokunta käristää makkaraa ja vaahtokarkkeja. Kera kylmän oluen...
N45
Ovatko muut seuranneet kahden hyvin voimakkaasti narsistisen ihmisen sotaa?
Harrastuspiireissäni oli kaksi naista, toisen olin tuntenut jo vuosia, toinen tuli uutena muualta. Kummankin persoonallisuus ja jopa kertomansa tarinat olivat aivan samanlaisia. Yhden kesän olivat ylimpiä ystäviä, näki että kummallakin hurmausvaihe päällä täysillä ja ottivat toisistaan mittaa samalla. Jokin riita heille tuli nopeasti, ilmeisesti jostain arvovaltakysymyksestä seuran hallituksessa, ja voi luoja sitä sotaa.
Kumpikin pisti myös hovinsa hommiin. Sen seurauksena seurasta erosi puolet normaalista sakista, kumpikin narsisti oman hovinsa kanssa, molemmat perustivat uudet ns seurat. Asiat eskaloituivat vahingonteon ja kunnianloukkauksen myötä käräjille ja nyt vissiin valittivat hoviin. Narsistit ja hovinsa ovat tehneet ristiin eläinsuojeluilmoituksia, lastensuojeluilmoituksia, jne. Hyvää tilanteessa on se, että kummankin entiset uhrit saavat olla rauhassa, kun matamit ottavat mittaa toisistaan.
Tämä nyt on vähän miedompi esimerkki mutta ihan oikeasta elämästä vuosia sitten. En tiennyt tuolloin narsismista mitään. Mies jonka kanssa päädyin yhteen oli juuri samanlainen päällepäin kun tuossa yhdessä tarinassa hurmuripoika nuortenporukassa.
Monenlaista tapahtui mutta hänen elämäntehtävänsä oli pilkata ja vähätellä minua. Olin elänyt kovan elämän ja luulin olevani kovanahkainen, mutta narsisti on kuin syöpä tai syövyttävä aine mikä menee minkä tahansa läpi tavalla tai toisella. Onnellisin hän oli kun sai minut itkemään. Hän esimerkiksi pilkkasi ja naureskeli taloudellisille ongelmilleni ja ajoittaiselle työttömyydelleni. Kerran hän halusi mennä syömään ja olin mukana. Tilasi ruokansa ja kysyi otanko mitään. Ennen kuin ehdin edes vastaamaan hän nauroi kovaan ääneen "ai niin eihän sulla oo rahaa". Minua kuvottaa kirjoittaa tätä ja vielä vuosien jälkeenkin tulee möykky rintaan kun muistuu pakosti noita tunteita mieleen.
Hän myös haukkui äitiäni ja sai raivarit jos vietin mukavaa iltaa sohvalla. Siis kai-ken tein väärin.
Pikkuhiljaa musta pilvi rinnassa ja päässä kasvoi ja sairastuin masennukseen. Silloinkin hän haukkui minua, sairas kun olin. Masennukseni todettiin ihan lääkärissä ja testein, mutta loppuviimein paranin siitä pian kun ymmärsin mistä se johtuu. Sitten löysin aiheen narsismi.
Ymmärsin kaiken.
Ensimmäiseksi kovetin jälleen itseni ja osittain oli helppo olla "tunteeton", muka, mutta ainakin flegmaattinen koska unilääkkeet pitivät pienessä väsymyksessä. En itkenyt enää mistään loukkauksista ja siitäkös raivo syntyi. Olin kuulemma psykopaatti.
Aika kului ja yhden päivän päätteeksi kun tilanne alkoi vaikuttaa vaaralliselta, päätin että minä en kotonani pelkää ja kylmästi käskin häipyä klo kuuteen mennessä. Lähdin ulos ja ongelma oli poissa. Tai no kuten arvata saattaa niin puhelin-, sekä sähköpostipommitusta jatkui. En välittänyt, koska mulla oli koti taas. Turvallinen koti jossa kukaan ei hauku ja pilkkaa.
Siitä on vuosia, nyt normaali perhe-elämä ja ihana mies rinnalla olen melkein unohtanut nämä haamut..