Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni sairastui lapsivuodepsykoosiin ja joutui suljetulle, vauva lastenkotiin!

Vierailija
17.03.2008 |

Apua, mitenhän tästä eteenpäin? Kuinka kauan ystäväni oikein joutuu mielisairaalassa olemaan? Ja miten lapsen käy? En tajua, miksi isä ei saanut hoitaa vauvaa, koska hänkin perheeseen kuuluu.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai ne nyt vauvat hoitaa hyvin lastenkodissa, vauvahan ei muuta tarvi kuin ruokaa lämpöä, unta, vaipanvaihtoa ja syliä.

Vierailija
62/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri kun sairastui lapsivuodepsykoosiin, niin isällä meni muutama päivä, että sai järjestettyä työasiat sillain, että voi olla poissa. Heille ehdotettiin, että lapset (huomaa monikko) voivat mennä isän työajaksi lastenkotiin päivähoitoon, jotta lapset voisivat tutustua vauvaan ja olla yhdessä. Päiväkotiin ei voi vastasyntynyttä viedä hoitoon, joten lastenkodeissa voidaan autellaan silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on siellä avohuollon tukitoimena eikä huostassa

ja se joka tarjoaa halvempaa vuokra-asumista, niin olisiko oikeasti tuossa tilanteessa järkevää isän käyttää aikaa asunnon löytämiseen, muuton organisointiin, ja oman asunnon edelleen vuokraamiseen, kuin se, että hän keskittyy vaimoonsa ja lapseensa, ja tarina ei kerro, oliko perheessä vielä muitakin lapsia, jos on, niin he tarvitsevat tuollaisessa tilanteessa isän kaiken tuen.

Rouva sairastuisi toiseen psykoosiin, kun viikon päästä selviäisi, että kämppä on mennyt alta

Vierailija
64/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki isät eivät ainakaan esikoisen kanssa pärjää yksin jos ei ole kokemusta lapsista ja pikkuvauvoista.

Vierailija
65/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan työtön työttömyyskorvausta, ja äiti äitiyspäivärahaa vaikka onkin hoidossa. Ja voihan isä jäädä stressiin vedoten parin kuukauden sairaslomallekin hoitamaan vauva.. Vierailija:

Lopetat työt, myyt asunnon ja etsit uuden päivässä samalla kun hoidat vaimoasi sairaalaan? Normaaleissa töissä on kuukauden irtisanoutumisaikaa, asuntokauppa kestää kuukausia ja halvemman vuokrakämpän osto samoin. Se vauva pitää kuitenkin hoitaa NYT, eikä vasta sitten kun muut hommat on järjestyksessä.

Ja normaalitapauksissa jonkun pitää se vauva elättääkin. Myös se halvempi asunto maksaa.

Vierailija
66/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei saa työttömyyskorvausta jos on itse irtisanoutunut. Sama se, vaikka lapsenkin takia sen tekisi. Äidin äitiyspäivärahaan ei se isä pääse käsiksi, jos se tulee äidin tilille. Sairaslomaa voi saada, ehkä. Ei aina. TEoriassa sairaslomaa saa tilanteessa jossa ei ole työkykyinen - eikä siis myöskään kykenevä hoitamaan lasta.

Vierailija:

Saahan työtön työttömyyskorvausta, ja äiti äitiyspäivärahaa vaikka onkin hoidossa. Ja voihan isä jäädä stressiin vedoten parin kuukauden sairaslomallekin hoitamaan vauva.. Vierailija:

Lopetat työt, myyt asunnon ja etsit uuden päivässä samalla kun hoidat vaimoasi sairaalaan? Normaaleissa töissä on kuukauden irtisanoutumisaikaa, asuntokauppa kestää kuukausia ja halvemman vuokrakämpän osto samoin. Se vauva pitää kuitenkin hoitaa NYT, eikä vasta sitten kun muut hommat on järjestyksessä.

Ja normaalitapauksissa jonkun pitää se vauva elättääkin. Myös se halvempi asunto maksaa.

Vierailija
67/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit jos mä olisin jumala ja presidentti niin mä tekisin semmoisen lain, ettei kukaan sais psykoosia ja jos mä olisin se äiti niin mä olisin päättänyt, et mä en saa psykoosii. Niin mä olisin tehnyt.

Vierailija:

Kuulostaa kyllä kamalalta jos on totta. Jos mä olisin toi isä, niin olisin vaikka lopettanut työt ja muuttanut johonki halvempaan asuntoon ja hoitanut vauvan itse.

Vierailija
68/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

avuttomuudesta ja isän haluttomuudesta hoitaa lasta.

Vierailija
69/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävällä kävi samoin. Heillä oli se onni onnettomuudessa, että kummankin vanhemmat pystyivät irroittautumaan nopeasti ja varmaan isän työnantajakin jousti. Isän vanhemmat tulivat vielä ulkomailta, kun asuvat siellä. Lapsi oli siis isovanhempien ja isän hoidossa koko ajan. Ystäväni oli sairaalassa kuukauden verran. Ja meni ehkä 3-4 kuukautta kun pystyi yksin hoitamaan lasta. Yösyötöt olivat isällä, kun äidillä oli vielä unilääkitys öisin.

Nyt lapsi on oikein iloinen ja terve 5-vuotias tyttö.

Vierailija
70/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti haluaa sen lapsen parasta.

Vierailija
71/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaslomaa ei anneta sosiaalisin syin. Kun meidän lapsemme kuoli, mieheni sai viikon sairasloman, jonka jälkeen hänet katsottiin työkykyiseksi. Jos miehen työehtosopimus mahdollistaa työstä poissaolon äidin sairauden vuoksi, ok, mutta epäilen tässä olevan sijoitus lastenkotiin hoidollisin syin tehty, eli äidin toipumisen kannalta olisi tärkeää nähdä lasta sairaalajakson aikana, mikä ei ole mahdollista muutoin kuin viranomaisessa

Vierailija
72/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänsä ekat kuukaudet? Eikö se ole ihan sama asia, ei sielläkään vanhemmat pysty välttämättä olemaan koko aikaa...

Vierailija:

hemmetin lastenkodissa kuin kotona isän kanssa? Siinäpä vasta hyvä alku lapsen elämälle...

t. lastenkodissa asunut

Vierailija
73/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä on ajatellut pitää lomansa myöhemmin tai on yrittäjä, hän ei sitä välttämättä saa välittömästi lapsen synnyttyä.

Miten tämä voi olla niin vaikea asia käsittää?

Vierailija
74/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jotenkin muistaisin, että lastenkoti oli parempi vauvalle siksi, että siellä äiti pystyi tapaamaan lasta valvotusti, mutta suljetulle ei lapsia saa viedä ja kotiin ei kai päästetä

Itse vietin aikanaan yli 2kk suljetulla ja lapset kävi joka viikko mua katsomassa, toinen silloin 2v ja toinen ihan vauva. Olivat siis isänsä hoidossa. Ja muidenkin potilaiden lapset kävi siellä. Onhan se rankka paikka lapsellekin käydä mutta toisaalta ihan hyvä että näkevät millaisessa paikassa äiti on, turvassa ja hyvässä hoidossa.

Vierailija
75/75 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi selviää kyllä. Minäkin selvisin. Minunkin vauva sijoitettiin lastenkotiin (jotta saisin hoitaa häntä paljon)

Tiedoksi sinulle, ystävällesi ja läheisillesi, ÄIMÄ Ry:ssä on vertaisryhmä, jonka vertaispuhelimeen vastaa lapsivuodepsykoosin läpikäynyt äiti. Ja ryhmä lapsivuodepsykoosin sairastaneille.

www . aima . fi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan