Flunssaa kohta kolme kuukautta - mitä tämä voi olla ja miten tästä pääsee eroon?
Flunssa yltyi keuhkoputkentulehdukseksi saakka, mutta antibioottikuurin loputtua, parin terveen päviän jälkeen flunssa iski takaisin ja taas yskittää niin että melkein oksennus nousee.
Miksi en parane lainkaan? Pitäisiköhän terveyskeskuksessa jo ohjata labrakokeisiin ja selvittää esim. tulehdusarvot?
Mitä tutkimuksia voin huomenna toivoa/vaatia lääkäriltä?
Kommentit (29)
Juttu jatkui näin:
Sinkkiä ei juurikaan mielletä flunssan parantajaksi, vaikka vakuuttavaa näyttöä sen flunssan kestoa ja oireita heikentävästä vaikutuksesta on olemassa. Esimerkiksi C-vitamiinin ja Echinacea-rohdosten osaltahan näyttö on vähintäänkin epäselvää.
Flunssan ensioireiden ilmestyessä noin 13 mg sinkkiannos kahden tunnin välein nautittuna on parantanut flunssan oireita ja lyhentänyt kestoa useilla päivillä useissa tutkimuksissa. Tehoava annostus on kuitenkin erittäin suuri ja yliannostusoireet, kuten pahoinvointi ja makumuutokset, ovat yleisiä. Ohjenuorana onkin, että jokaisen tulisi itse kokeilla onko valmis sietämään yliannostusoireet flunssan lievittämiseksi. Annostus ei myöskään saa missään tapauksessa olla suurempaa kuin 13 mg kerrallaan ja lisä tulee lopettaa välittömästi flunssaoireiden häipyessä. Sinkin saannin tulisikin normaalitilanteessa pysyä alle 40 mg/vrk.
Eikö juuri ollut puhe flunssasta?
kun en ole ollut flunssassa!
T: 5
Mutta ainahan ne puhuu terveyskeskusten lääkäripulasta ja jonoista päivystyksessä... ehkäpä siellä joku käy.
Joulukuun alussa iski vatsatauti-pahoinvointia liki jouluun asti.
Tammikuun toisella viikolla iski lasten flunssa. Viikko tolkulla pientä lämpöilyä ja karmeaa yskää.
Tammi/helmikuussa:
virtsatietulehdus,poski&otsaontelontulehdus,korvatulehdus,keuhkoklamydis tai vastaava.
Söin peräkanaa neljä antibioottikuuria ja sain niistä hiivan.
Kaksi viikkoa olin terve ja nyt lauantaista taas ihan kauhea olo ja kurkkussa partateriä ympärivuorokauden.
Pitäisi valmentautua maratonille ja olen päässyt tänävuonna kaksi kertaa lenkille..
Alkaa ottaa pattiin..
jugurtista, maidosta, piimästä, mehusta, jne... miks nyt pitäisi lähteä ostamaan purkki?
Tulisi syödä:
Soijajauhoa vajaa 200g
Poroa 150g
Maksaa 150g
Nautaa 180g
Papuja 233g
Ruisleipää 260g
Sulatejuustoo 270g
Grahamleipää 370g
Vehnäleipää 777g
Maitoa 1400g
Viiliä 1400 g
Pottuja 2333g
Banaani 3500g
Kaali 3500g
omenoita 10 kg
Margariini 23,3 kg
Eli helpoiten saa syömällä naudanpihvin joka päivä tai maksaa
Soijaa taitaa harva vetää tuota määrää... tai omenoita
Alkuvuodesta puolitoista kuukautta yskässä ja nuhassa. Sitten pieni - mukamas - terve kausi ja taas pari viikkoa sitten iski influenssa. Sen jälkimainingeissa taas kaiketi yskin ja köhin tuonne huhtikuulle.. Olen yrittänyt ottaa vitamiineja, mutta ehkä yleiskunto päässyt niin heikoksi, että kaikki pöpöt tarttuu.
Syön jo maitohappobakteereita ja suht terveellisesti, mutta ehkä pieni lisäsinkki ei tekisi pahaa sekään. Käsihygieniaa pitää ilmeisesti parantaa entisestään.
Kiitos kaikille kirjoituksista ja vinkeistä.
ap
t: sinkin kannattaja 5
Mielummin gefilusta, sinkkiä ja c-vitamiina kuin arvauskeskuksen päivystyksessä kärkkymässä viidettä antibiotti-kuuria.