Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, tajusin hesarin "Virheet, jotka pilasivat asuntokaupan" jutun jälkeen että en ymmärtänyt mitä ostin

Vierailija
17.11.2025 |

Moi kaikille, en tiedä uskooko kukaan tätä, mutta tarvitsen nyt hätäapua ja vertaistukea.

Ostin 2017 Helsingistä 31,5 m kaksion uudiskohteesta. Myyntihinta 112 900 € ja taloyhtiölainaa 230 000 €. Silloin myyjä, välittäjä ja pankkivirkailija kaikki vakuuttivat, että taloyhtiölaina on yhtiön laina, se maksetaan vastikkeissa hiljalleen ja sun osuus on tosi pieni. Mä olin 32 v, ensimmäistä kertaa ostamassa asuntoa, ja luotin täysin siihen mitä sanottiin. Allekirjoitin paperit, muutin sisään 2018.

Luin juuri Hesarin artikkelin Virheet jotka pilasivat asuntokaupan ja siellä luki taas selvästi: taloyhtiölaina on ostajan

maksettava laina, se vain kirjataan yhtiön taseeseen verosyistä.

Olin siis 8 vuotta siinä uskossa, että mulla on 112 000 € oma laina + 230 000€ koko talolle joka maksetaan kaikkien osakkaiden kesken yhdessä.

Nykyään tienaan 3 400 € netto, olen yksin, eikä palkka nouse samaa tahtia kuin korot ja vastikkeet. 

Tajusin juuri että olen elänyt 8 vuotta valheessa omassa asunnossani.

Onko kellään MUUTA käynyt näin vanhoissa 20162018 uudiskohteissa? Miten te selvisitte? Voiko tällaista enää mitenkään purkaa kun kaupasta on 8 vuotta? Mua hävettää myöntää tämä ääneen edes anonyymisti.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, sä oletit että saat uuden asunnon 1/3 sen todellisesta markkinahinnasta? Vai teitkö edes vertailua. Kävikö tässä niin että kiireessä ja hädässä ostit ensimmäisen asunnon mikä tuli vastaan?

Itse olen ollut markkinoilla jo vuodesta 2001 etsimässä sopivaa jossa ei ole posketon hinta.

Vierailija
2/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei uskota.

Maksoit ensiasunnosta yli kymppitonnin neliö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, sä oletit että saat uuden asunnon 1/3 sen todellisesta markkinahinnasta? Vai teitkö edes vertailua. Kävikö tässä niin että kiireessä ja hädässä ostit ensimmäisen asunnon mikä tuli vastaan?

Itse olen ollut markkinoilla jo vuodesta 2001 etsimässä sopivaa jossa ei ole posketon hinta.

24 vuoden vuokrilla olisi jo maksanut asunnon. Jossain kohtaa täytyy vain uskaltaa.

Vierailija
4/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin siis 8 vuotta siinä uskossa, että mulla on 112 000 € oma laina + 230 000€ koko talolle joka maksetaan kaikkien osakkaiden kesken yhdessä."

Miksi ihmeessä koko taloyhtiölle olisi jätetty tuollainen pieni 230.000€:n laina? Käteiselläkö ostit? Eikö ne pankissa lainaa hakiessasikaan sanoneet mitään?

Vierailija
5/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin siis 8 vuotta siinä uskossa, että mulla on 112 000 € oma laina + 230 000€ koko talolle joka maksetaan kaikkien osakkaiden kesken yhdessä.

Eli kaikki osakkaat maksaisivat sun 230 000 euron taloyhtiölainaa sun kanssa??????????????

Eikö kukaan sulle rautalangasta vääntänyt, että tuo 230 000 euroa sun henkilökohtainen lainasi, jota itse yksin lyhennät taloyhtiölle?

Ei voi muuta sanoa, kuin että tyhmyydestä sakotetaan. Kirjaimellisesti.

Vierailija
6/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kai sulla vastikemaksussa pyörii tuo taloyhtiön laina? Maksat omaa asuntolaina,120 000e ja vastikkeessa menee taloyhtiön laina samalla.

Hyvä netto ja asut yksin, uskon että pärjäät.

Vierailija
7/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki on tässä kohtaa ostajan puolella, tarkistaa että palkalla voi lyhentää lainaa ja tekee sen selväksi ostajalle. Tietysti omaa persettään siinä suojelevat myös.

Vierailija
8/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä rahoitusvastikkeessa koko ajan maksanut pois taloyhtiölainaasi. Voit pyytää isännöitsijältä tarkan laskelman paljonko sitä on jäljellä.

Käytännössä sinulla on siis kaksi asuntolainaa, toinen suoraa pankkiin ja toinen taloyhtiön kautta. Varmaan monet muutkin ovat menneet samaan vipuun. Tätä tyyliä markkinoida uudisasuntoja kai suitsittiin ainakin jossain määrin ellen väärin muista.

Vierailija
9/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niissä asunnon myyntitiedoissa luki selvästi, että asunnon velaton hinta oli 342 000 €. Jos et asuntokaupoille lähtiessäsi selvittänyt, mitä se tarkoittaa, voit vain syyttää itseäsi.

Et todellakaan voi purkaa kauppaa, mutta voithan myydä asunnon ja muuttaa halvempaan.

Vierailija
10/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyntihinta 112 900 € ja taloyhtiölainaa 230 000 €. Silloin myyjä, välittäjä ja pankkivirkailija kaikki vakuuttivat, että taloyhtiölaina on yhtiön laina, se maksetaan vastikkeissa hiljalleen ja sun osuus on tosi pieni. 

Niin, ihan oikeinhan he sanoivat.

112 900 euroa oli se summa, jolla pääset ylipäänsä sisään kämppään. Sen rahan sait siis ottamalla pankista lainaa ja maksat sitä pankille takaisin.

Sun asunto oikeasti maksaa 112 900 e + 230 000 e = 342 900 euroa.

Asunnon maksamaton loppusumma eli 230 000 e on nimeltään taloyhtiölaina. Nimi voi hämätä, kuten hämäsi suakin. 

Ideana on se, että jengi ylipäänsä pääsisi kiinni asuntoihin, vaikka pankki ei antaisi tarpeeksi isoa lainaa.

Ja ideana, että maksat yksin ja itse sitä OMAA TALOYHTIÖLAINAASI taloyhtiöllesi jokaisen hoitovastikkeen yhteydessä. Lyhennät sitä rahoitusvastikkeen nimellä. Hoitovastike maksetaan aina, vaikka sulla ei olis penniäkään lainaa mihinkään. Rahoitusvastike on kirjaimellisesti lainasi lyhentämistä taloyhtiön kassaan.

Tällä tavoin sun ei tarvinnut saada pankista 112 900 e + 230 000 e = 342 900 euron lainaa, jota ei varmastikaan olisi edes myönnetty sulle pienen palkkasi takia = et olisi päässyt kiinni kämppään.

Mutta nyt pääsit kämppään kiinni, kun taloyhtiölle on ok, että sulla on pienet tulot.

Lyhennät kahta lainaa: pankille ja taloyhtiölle.

Ihan yksinään lyhennät siis 342 900 euron asuntoasi sekä pankille että taloyhtiölle.

Vierailija
11/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän olet jo monta vuotta maksanut taloyhtiölainaa vastikkeessasi, joten miten olet voinut olla huomaamatta, että se on paljon enemmän kuin alunperin kuvittelit?

Vierailija
12/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten hesarissa sanotaan, AP ei ole ainoa tällaisen asunnon puolittaisilla tiedoilla hankkinut, vaan näitä on ihan pilvin pimein. Kyse on harhaanjohtavasta markkinoinnista, jonka tarkoitus on ollut johtaa alaa tuntemattomia ihmisiä ylisuurille kaupoille, pois pankkien lainalaskureista. Sama pätee tonttikauppoihin - esim. Espoon Tapiolassa tontin lunastaminen omaksi saattaa lisätä asunnon hintaa 100k€, voi vaan miettiä, millaista tuottoa vuokratontilla tullaan hakemaan, jos tonttia ei lunasta itselleen. 

Kieltämättä olen jo pitkään kummastellut, miten 600-800k€ kerrostaloasuntoja tehdään ihan mielettömiä määriä, vaikka suomalaisista tilastollisesti aika pieni osa tienaa tarpeeksi sellaiseen lainaan. Niistä, jotka tienaa, iso osa asuu muissa kuin kerrostaloissa. Jotenkin tämä markkina kuitenkin rahoitetaan, kai niissä sitten asuu 3-4t/kk tienaavia perheitä, jotka ihmettelevät, kun rahat ei meinaa riittää. 

Vierailija
13/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten noin tyhmä voi saada 3400 nettopalkkaa

Vierailija
14/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani että noin on käynyt. Tuntuu kyllä jotenkin oudolta että olet ostanut kalliin asunnon ilman että et ole kunnolla ymmärtänyt mihin olet sitoutunut. Velaton myyntihinta on aina se mitä pitää katsoa, se on se mitä todellisuudessa tulet maksamaan ja myyntihinnan ja velattoman myyntihinnan välillä saattaa olla valtava ero. Se mikä osui tekstissäsi silmään on tuo asunnon koko; 31,5 neliötä ja kaksio? Vai tarkoititko 41 neliötä?

Vierailija
15/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiasunnon ostajan mukana pitäisi aina olla joku asuntokaupan konkari mukana, joka osaa selittää kaupan koukerot ostajalle. Ikävä tilanne sinulle, otan osaa myötätuntoisena. Itsekin ostin ensimmäisen asuntoni hieman liian korkealla hinnalla, varmasti olisin saanut tingittyä hintaa, jos olisin ymmärtänyt.

Vierailija
16/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että näissä uudiskohteiden asuntokaupoissa on aina joku koira haudattuna

Vierailija
17/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jumalaare, se laina kohdistuu sun asuntoon ja sinä maksat sen pois kun myyt asunnon, tai uusi asukas ottaa sen hoitaakseen rahoitusvastikkeessa.

Ei vtussa myynti-ilmoituksissa koko yhtiölainaa kerrota koska sitähän kukin osakas lyhentää miten haluaa. Siinä kerrotaan sen myytävän asunnon velaton ja velallinen hinta.

Vierailija
18/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Ei kukaan ole noin tyhmä.

Vierailija
19/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä rahoitusvastikkeessa koko ajan maksanut pois taloyhtiölainaasi. Voit pyytää isännöitsijältä tarkan laskelman paljonko sitä on jäljellä.

Käytännössä sinulla on siis kaksi asuntolainaa, toinen suoraa pankkiin ja toinen taloyhtiön kautta. Varmaan monet muutkin ovat menneet samaan vipuun. Tätä tyyliä markkinoida uudisasuntoja kai suitsittiin ainakin jossain määrin ellen väärin muista.

Ei tuo koske pelkästään uusia asuntoja vaan myös vanhoja, peruskorjattuja. 

Myytäessä pitää ilmoittaa myyntikohteen sekä velaton että velallinen hinta. Ihan kaikkea ei voi eikä pidä ostajille joutua rautalangasta vääntämään.

Vierailija
20/55 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö peruskoulun? Millaisin arvosanoin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi