Huhtikuisten viikko 11
Kommentit (96)
taas täällä. :) pitäis siihen perjantaiseen tenttiin lukea, mutta ei nyt ihan vielä. vastahan ehdin koulusta kotiin ja ruoat sain syötyä. ja mikähän siinäkin on, että _aina_ ennen tenttiä postilaatikosta tupsahtaa joku kiva lehti. tänään se oli olivia.
siitä ulkokäännöksestä vielä, että varmaan tosiaan vaihtelee lääkäreittäin. ja äidinkin tilanteesta riippuu. mutta hyvä siis tietty, ettei sun kohdalla tarttenu mennä Burde siihen, vaan tajus vauva kääntyä ihan itse! :)
kivan iso pino meillä jo täällä. mukavaa kun tulee illalla kotiin ja voi hetkeks istahtaa lueskelemaan, että mitä ihmisille kuuluu.
kauhulla täällä ihmettelen, että missä välissä ehin oikeesti laittaa vauvan tavarat valmiiks, kun täällä kaikki puhuu remonteista ja muista mitä on meneillään! huh... iltasin olis tietysti vähäsen aikaa tehä aina jotain, mutta sitte jostain syystä sen mielummin käyttää esimerkiks sohvalla makaamiseen. ajattelin kyllä olla niin itsekäs possu, että tilaan siivoojan meille johonkin väliin ennen laskettua aikaa. saadaankin sopivasti rahaa siihen kun myydään esikoisen yhdistelmät. :D
nyt en oikeen muista mitä piti kommentoida, oli sen verta paljon tullu noita viestejä. uhkaa tulla aika omanapainen viesti tästä(kin).
mies tänään kysy, että onko kiva kun kohta saa tavalliset vaatteet päälle. no olis varmaan joo, jos niihin mahtuis. mulla kyllä menee taas varmaan puol vuotta ennen kun voin ees harkita mitään kivoja omia farkkuja tai muita... sitte se rupes hehkuttamaan, kuinka kiva oli aamulla laittaa kiva paita ja villapaita ja farkut ja kevättakki päälle, että tuli niin hyvä ja keväinen fiilis. varmaan joo tulikin. ;) samaa ei voi sanoa niistä yksistä housuista, mitä oon nyt pitäny joka toinen päivä jo viikkojen ajan... :D
noh, lopetan nyt tän marmatuksen ja meen lukemaan siihen tenttiin. pahus kun se olivia polttelis, täytyy kyllä varmaan jättää viikonloppuun se. hyviä vointeja itse kullekin. :) t.VadelmaMama, rv 35+1
Äkkiseltään jotain vielä kun muistan... (Yleensä laitan lapulle ylös mitä kelläkin oli, muuten en muista nikkejä ja sitä mitä piti " kommentoida" .)
Winkun kaverin sisko oli saanu aika jötkäleen! =) Huh huh... Melkonen miehen alku jo pienestä pitäen. :)
Ronjaruullako oli ollu ihan tyhmät neuvolareissut?! :( Tosi kurjaa, että tommosta on... Mä kyllä laittaisin/antaisin palautetta jonnekki muualleki ku neuvolantädille. Kyllä pitäis parempaa " palvelua" saada neuvolasta/neuvoloista!
Viva kyseli hengenahdistuksesta... Mulla ei oo sitä ollu eikä oikeen irtoo mitään tuttujenkaan kokemuksia moisesta. Liekö johtuis siitä, että kohtu on niin korkeella??
Perätilallisille tsemppiä kääntöpuuhiin ym.! =) Toivotaan, että muksut kääntyis masuissa ja jos ei käänny, ni löytyis itelle hyvä tapa synnyttää.
Omaa napaa sen verran, että käytiin siellä Vammalassa tutustumassa ja samalla synnytysvalmennuksessa. 3h siellä meni.. Juuri mitään uutta ei tullu, mutta se amme oli kiva nähdä!! =) Miehen kanssa kummatkin oltiin sitä mieltä, että reissun paras juttu oli se, kun nähtiin siellä osastolla tv-huoneessa äiti pikkuruisen vauvan kanssa!!! Se oli niiiiin IHANA!!! Ja PIENI!!! <3 Oih ja voih.
Kotimatka sairaalasta oliki melkosta tuskaa.. harjotussupistuksia tuli jatkuvasti ja viltsu riehu niin HIRVEESTI että sattu ihan kiitettävästi! Melkeen koko matka meni ähkien ja koittaen saada viltsu rauhottumaan. :)
Jaa nii joo.. neuvolantäti soitti, että mulla on joku " SAGA+" -juttu. Eli bakteerikanta (pissassa, en tiiä onko muuallakin) on muuttunu ja mun piti merkata se ite neuvolakorttiin.. kun sit ku mä meen synnyttää, ni niiden täytyy ehdottomasti tietää siitä. Lääkitystä ei kai aina anneta, kun se on niin sitkee, mutta ne ny miettii vielä. Mä oon ihan pihalla, että mikä toi juttu on ja mitä se tarkottaa, mut ehkäpä se selviää ens neuvolakäynnillä.
Nyt meen iltapalalle ja nukkumaan. Huomenna pitäis mennä labraan otattaa vika Rh- vasta-aine verikoe.
burde ja viltsu 36+3
eveliinukka:meillä onkin aika samanikäiset mukelot. Meidän tytöt on syntynyt 02/03 ja 03/05 ja nyt sit laskettuaika on 21.4.
Mites meinaat vanhempien lasten kanssa järjestää hoidot ym vai ootko ollu kotiäitinä ja lapset kans kotona? Meil lapset jatkaa huhti- ja toukokuun pk:ssa kolmena päivänä viikossa n 6 h ja sit laitetaan paikka keskeytykselle. Jos sitä viimein malttais jättäytyä kotiäipäksi, kun nyt kerkesin tehdä vähän töitäkin. Tähän asti on ollut opiskeluja tai työkokemuksen hamstrausta eikä oo oikein malttanut paneutua täysin kotiäitiyteen.
Höh, 2 kaappia kerkesin vaan putsata tänään, joten voi tulla melko hoppu meikäläiselle jos meinaan saada kaiken tehtyä ennen kuin vauva syntyy.
Mutta ei ressata, nautitaan nyt vielä tästä kutkuttavasta odotuksesta. Kevät tulee ja ilmat lämpenee ja pian saadaan heijata vaunuja lintujen livertäessä. Ihanaa!!
Burde: just eilen bongasin jostain ketjusta tuosta SAGA+ -asiasta. sillä on vissiin joku toinenkin lyhenne, jota käytetään. Kuulemma googlettamalla löytyy lisätietoa. Ilmeisesti kyseessä on jonkin streptokokin aiheuttama tulehdus tms. (en ole tuosta ihan varma) joka voi sitten synnytyksen yhteydessä tarttua vauvaan. Siksi siis pitäis merkitä neuvolakorttiin - osaavat sitten synnärillä huomioida aloittaa mahd. lääkityksen sinun lisäksi myös vauvalle. Jollekin oli neuvottu merkkaamaan isolla ja punaisella värillä, ettei jää huomaamatta niistä kortin tietojen joukosta...
Ja kestoista vielä. Kahden ensimmäisen kanssa ei ollut aikaa eikä tahtoa perehtyä asiaan. Ainoastaan kantoliinoihin tutustuin. Nyt on jotenkin itsellä varmempi olo imetyksien ja muun kanssa, että tarkoituksena on testata kestoja. Kummityttö syntyi just tuossa joulun alla, joten sieltäkin olen jo saanut vinkkejä, hyviä sellaisia. Paljon alussa tietenkin riippuu sirpukan ruumiinrakenteesta ja siitä, että onko kuinka " kakkamaakari" eli onko joka vaipassa isompi hätä vai ei (kuten meidän esikoisella oli... eikä ole kuuteen ikävuoteen mennessä kärsinyt ummetuksesta =)). Ajattelin kuitenkin aloittaa sillä periaatteella, että yksikin kertis vähemmän päivässä tekee jo aika paljon vuodessa... Ei siis mitään stressiä asian suhteen. Kesällä kun ollaan vielä vesilläkin aika paljon, joten tuo vaippojen pesupuoli ei ole niin yksinkertaista kuin kotona.
Pahnu unenpöpperöisenä (harkitsee vielä peiton alle käpertymistä, kun muu perhe on jo hoidossa ja töissä, tosin olis kyllä vaikka mitä hommaa, kun nuo tytsyt lähtee sinne mummulaan oman Hkin pe-la-reissun aikana...)
Näköjään sitten kunnon pyryn lykkäsi tälle päivälle! Vielä ei kai voi takatalvesta puhua kuitenkaan.
Mieleeni tuli tällainen kysymys, että mitä ruokia ajattelitte tehdä pakkaseen? Leivonnaisia tietysti voi tehdä ja pikkusuolaista ja pizzaa ja pastakastikkeita, mutta mitä muuta noiden lisäksi. Meillä mies on kyllä kokkaustaitoinen ja ruuatta ei varmaan jäädä, vaikka itse en heti jaksaisikaan, mutta ois sekin aika sitten annettavana lapsille ja tai minun hemmoitteluun, mikä kokkailuun muuten kuluisi:)
Väänsin eilen työpaikalle vietäväksi vähän herkkuja, mutta ystäväni kotiutuu tänään pienen nyytin kanssa sairaalasta joten taidankin kiikuttaa heille vähän rotinoita ja leipasta työpaikalle vaik huomiseksi uudet viemiset. Siellä on kuulemma iso osa jengistä kipeenä, joten parempi etten vielä sinne mene, kun itsekin olen vielä tämän päivän virallisesti saikulla. Joutuu pian velvollisuudentunnosta hommiin.
Muistaako kukaan, et onko Hulluilla Päivillä ollut koskaan turvakaukaloita myynnissä? Meillä vielä sekin hankkimatta. Isosiskojen
jäljiltä tosin on kaukalo, mutta se on liian leveä, kun on tosiaan neitien koroke ja tyrvavyöistuin jo siellä, eikä auto ole kovin iso.
Nyt pyykin viikkaukseen, olen ihan jumissa nykyään tän koneen kanssa...
V@delma 34+3
[color=green] Voi että kun te jaksatte siivota, leipoo ja touhuta! :D [color=crimson] VadelmaMamakin [/color] oli siivonnu " vaan" kaks kaappia! Siis se on 2 kaappia enemmän, ku täällä huushollissa. ;) Heh.. Mä en jaksa kyllä tehdä mitään ylimäärästä.. Hyvä, että saa pidettyy edes normaaleista kotihommista kiinni. =)
[color=crimson] Pahnulle [/color] kiitokset linkistä ja tiedoista. Ite kans kattelin niitä jo tossa aikasemmin ja googletin sen GBS:n. Ei se ollukaan tosiaan ihan mikä vaan pissatulehdus... Pöh. Se siis on yleisin vastasyntyneen sepsiksen aiheuttaja ja tosiaan heti synnytyksen alkaessa mulle ilmeisesti alotetaan suonensisänen antibiootti, ettei se tarttuis vauvaan. Plääh. Noh. Hyvä, että se löyty et tiedetään hoitaa, mutta vähän kyllä harmittaa, että koko ajan tulee jotain uutta. Just kun perätila juttu hoitu, ni sit tuli tää jne.. Mut noh. Onneks toi on tosiaan siinä mielessä " pikku juttu" , että hoituu AB:llä.
Eipä muuta tällä erää... Pitäkäähän huolta masuistanne! :)
Burde & vilhami 36+4 & heidi 1v5kk (huutelee tuolla " pimmä!pimmä!" .. haluaa kattoo teletappeja :D)
Ihanan iso viestikasa meillä jo täällä vaikka vasta torstai :) Huomaa että alkaa LA lähestymään kun ihmisillä alkaa olla enemmän aikaa tänne :D
Kaikille perätilavauvojen äideille peukut pystyssä että vaavit kääntyis oikein päin. Meillä edelleen ei tarjonnasta varmuutta, todella usein on poikittain vieläkin, mun masu on tällä kertaa tosi pieni joten vaavikaan tuskin on kovin iso (mahtuu siis liikkumaan reilusti vielä).
Burdelle onnittelut vauvan kääntymisestä ja pahoittelut GBS-tartunnasta! Tosin pahemminkin vois olla, hyvä kun se infektio on nyt tiedossa niin ei tule sitten mitään ikäviä yllätyksiä synnytyksen aikana kun sulle laitetaan ne ab:t menemään.
Kestoista on ollut juttua... Meillä ei esikoisen aikana kestoiltu vaikka mies vähän etukäteen olikin kiinnostunut. Todettiin sitten kuitenkin että jospa opeteltaisiin vauva-arkeen ensin ja sitten vasta opetellaan kestoviidakko jos siltä tuntuu. Ja onneks ei mitään hankittu etukäteen, meillähän esikoinen on moniallerginen ja reagoi jo rintamaitoon 2 vkon iästä lähtien ja se kakkashow oli melkoinen... Ei siinä ois muuta ehtinyt kuin kestoja pesemään samalla kun valvoi yöt mahavaivoista kärsivän vauvan kanssa... Nyt ollaan ajateltu että yritetään kestoilua kesän jälkeen, saadaan kaverilta vaippoja lainaan joilla on hyvä aloittaa. Kesän jälkeen aloitukselle on ihan selvä syy, tullaan Suomeen kun vauva on n.kk ikäinen ja asustellaan meidän mökillä jossa ei oo juoksevaa vettä ollenkaan. Eli ei siinä voi kestoilla kun ei oo pesukonettakaan eikä suihkua. Ja mökki vielä saaressa josta aina veneellä lähdettävä mantereelle... Ja ehtii tuossa samaisessa kesässä jo sitten näkemään kuin allerginen tämä kakkonen on jos ylipäätään on niin masukin ehkä sitten jo parempi tuossa ajassa.
Itse en sitten pääse koko viikkona töihin kun siitä mun ulosteviljelystä on löytynyt jotain! Huomenna vasta saan lopullisen vastauksen että mikä salmonella tms sitten on ja pitääkö hoitaa ab vai ei. Salmonellaahan ei yleensä tarvi ollenkaan käsitellä mutta mulla on ollut oireita niin kauhean kauan että ehkä jotain on pakko popsia? Ja kun vielä ilmeisesti synnytyksessä salmonella voi tarttua vauvaan niin se tietysti halutaan ehkäistä. Raskausaikana siitä ei oo vauvalle haittaa, onneks. Oli siis tuuri että synnärille lauantaina jouduin ja joku otti mun masuongelmat tosissaan. Ei uskois että on tk:ssa töissä kun kukaan lääkäri (edes pomo) ei oo mitään epäilly kun kolmatta kertaa iskee ripuli viidessä viikossa...
Valmisteluista pitää vielä kirjoitella kun kerran vauhdissa olen ;D Eli meillä paljon vielä tekemättä... Anoppi ja appiukko kun tulevat tänne tiistaina viikoksi niin en halua tehdä mitään sitä ennen. Ihan vaan siitä syystä etteivät saa tietää meidän odottavan poikaa kun ei olla kerrottu Suomeen kenellekään (paitsi teille ;D). Kovasti sormet jo syhyävät pieniin vauvanvaatteisiin ja niiden pesuun mutta ehdin vielä reilun viikon odottelemaan :DD Istuin autoon on vauvalle ostamatta vielä mut todennäköisesti ostetaan MAxi-Cosi kun se sopii meidän Quinny-rattaisiin. Hoitotaso kylpyammeen päälle on ostettuna mut alhaalla varastossa. Otetaan varmaan esiin vasta ihan loppuaikoina. Ja pikkukertiksiä pitäis ostaa kans valmiiks pari pakettia... Pieniä vaatteita joudun varmasti vähän ostamaan kun esikoinen kerran syntyi tammikuussa niin löytyy ainoastaan tosi paksua toppapukua pienessä koossa. Tuskin sitä tarvitaan vaan joku fleecehaalari tms on haettava. Meillä kans kotiutumisvaatteet tulee olemaan tyyliin body, housut, lakki ja haalari. Autolla mennään ovelta ovelle...
Puheripulissa (vaihteen vuoksi sellaisessa ettei siinä itsessään ;D) oleva Emmis 33+4
VivaS: Mä jäin maanantaina saikulle just tollasen hengenahdistuksen vuoksi. Alko sydän hakkaa kauheesti ja kun puhu niin piti vetää henkeä ja sit alko pyörryttään, ku jouduin seisoskeleen. Pari kertaa senkin jälkeen on tullu samanlaisia oireita ja tosiaan helposti jos istuu sohvalla vähänkin huonossa ryhdissä ja eilen tuli, kun kävelin kauppaan. Syke oli varmaan pitkälti toistasataa. En sit tiedä, et mikä on lopullinen syy, ku ei mulla mikään iso tää mahakaan oo ja on jo laskeutunutkin jonkin verran.
Kaiken varalta sit neuvolassa halusivat laittaa maksakokeisiin, ku jonkun arvon nousu voi aiheuttaa huonovointisuutta, joka myös mulla yhtenä oireena. Tänään on taas meinannu tavarat nousta....
Burde: Meitä onkin täällä kaksi " vadelmaista" Minä V@delma ja sit VadelmaMama.
Nyt tulee naapurin poika hoitoon, joten pöytien raikkoomiseen...
Ninihän siinä sitten kävi kuitenkin, että sairaslomalle jouduin ja pääsin. Töitä ei ois ollut montaa päivää, mutta kahden työpäivän aikana ei vuorokaudessa kovin montaa supistuksestonta hetkeä ollut. Onneksi nää ei olleet sieltä kivuliaammasta päästä vaan lähinnä mahan kovettumista ja hengenahdistusta. Toisaalta olo on helpottunut, ettei tartte enää pinnistellä töissä ja vaan tehdä just niin kuin hyvältä tuntuu.
Neuvolastakin passittivat suoraan kotiin..... muuten neuvolassa oli kaikki ok. Hemoglobiinia en saa mitenkään nousemaan kovin korkealla 115 se on mutta toisaalta onhan tuo verimääräkin kropassa jo niin paljon suurempi, että ehkei 130 kannata toivoa edes pääsevänsä. Alhainen hemppa vaan aiheuttaa ajoittaista huimausta.
Tänään lääkäri tarkistaa kohdunsuun tilanteen...vähän jännittää.
VivaS:kö se kyseli siitä hengenahdistuksesta? Mulla on ainakin...kohtu painaa jossain asennossa ihan sietämättömän paljon. Sitten kun on vähän flunssainen olo nin se vaan pahentaa oireita. Mutta näin on ollut aikaisemmissakin raskauksissa, joten en ole ollut huolissani. Se helpotti sitten kuhan vauvan asettui lopulliseen asentoon ja kohtu muutenkin laskeutu.
Meillä pitäisi kans kolme istuinta sovitella takapenkille, tosin siinä mielessä helpompi homma, että nää kaks muuta istuinta on korokkeita, eivätkä kovin leveitä. Turvaistuimen sain vasta viikonloppuna, enkä ole vielä ehtinyt testaamaan, että sopiiko ne todella kaikki sinne. JOs näyttää epätoivoiselta niin sitten vanhin kohta 8 v joutuu istumaan ilman koroketta. Se ois muutenkin kohta (2 cm:n päässä) siitä sallitusta rajasta, että saa istua etupenkillä. Turvallisuussyistä istuttaisin sen toki mieluummin takapenkillä vielä pitkään. Vauvan turvaistuinta en aio etupenkille laittaa, koska siinä on turvatyyny ja vaikka sen saa pois niin miut on peloteltu perusteellisesti, sillä että se voi siitä huolimatta laueta.
Mutta mä lähen sinne lekurille!
June 33 ja jotain
Eli nopea kommentti Junelle noista turvaistuimista ja turvatyynystä, tulen nimittäin juuri infotilaisuudesta jonka piti joku ruotsalainen liikenneturvayhtiö, siis riippumaton voittoatekemätön sellainen (eli ei mikään vakuutusyhtiö tms). Eli kysyin juuri tuosta turvatyynyjutusta ja siitä että pitäiskö auto viedä sitten viralliseen firmaan joka kytkee pois tyynyn vaikka ois sellainen oma avainkin siihen. Ja tää nainen kertoi että se mekaaninenkin poiskytkentä on ihan yhtä turvallinen ja hyvä, YHTÄÄN turvatyynyonnettomuutta ei ole sattunut viimeiseen 13 vuoteen jos siis turvatyyny on ollut poiskytkettynä, itse tai huollossa tehtynä. Eli tää on hyvin vanha " peikko" mikä kummittelee monella. Ja kun tekniikkakin on vielä mennyt eteenpäin niin jos auto on vähänkään uudempi niin turvatyynyn voi kyllä lukita ja ajaa turvallisin mielin sen jälkeen.
Enemmänkin tää nainen oli huolissaan siitä että vanhemmat kääntävät lapsensa kasvot menosuuntaan aikaisemmin ja aikaisemmin. Tosi hyvää infoa antoi monesta vanhasta " myytistä" , esim lastenistuin EI ole liian pieni ennenkuin lapsen pää tulee niin paljon yli istuimen että korvat tulee yli! Tämä siis koskee niitä istuimia joihin siirrytään sen vauvakaukalon jälkeen... Ja sanoi myös että monesta vanhemmasta tuntuu että lapsi istuu " jalat suussa" ja täytyy olla epämukavaa niin ei se pehmeäniveliselle lapselle ole ollenkaan epämukavaa, jos sitä olisi niin huutaisi kivusta. Eli täällähän on suositus selkä menosuuntaan 4-5 vuotiaaksi asti, meilläkin tavoite vähintään tuo 4.v. Vielä ei ainakaan poika ole yhtään protestoinut, etupenkille ajateltiin istuin siirtää jotta tulee enemmän just tota jalkatilaa vaikka ei vielä sitäkään protestoi.
Pieni galluppi tästä aiheesta kun täällä on jo niin monta " lapsellista" eli minkä ikäisenä teidän lapset ovat siirtyneet kasvot menosuuntaan? Ja kenellä on turvatyyny lukittuna ja lapsi edessä?
Emmis 33+4
Vadelma: No joo... Niinhän teitä onki.. Vadelma ja VadelmaMama.. =) Jospa jatkossa en sekottais. :D Me ostettiin heidille turvakaukalo (britaxin baby-safe plus) stockan hulluilta päiviltä! Eli 2006 ainakin oli... viimeks tais olla vaan turvaistuimia.
Mitähän vielä... Ei kai muuta tällä erää. Herättiin äsken päikkäreiltä. Tosin ite en kerenny ku torkahtaa, mutta parempi seki ku ei mitään. =)
Burde ja vilhami taas (edelleen 36+4)
mut nopeasti laitan eiliset neuvolakuulumiset. Mulla nyt joku väsymyskausi meneillään + esikoisen kiukkukausi, niin ei paljoa jaksa.. :(
rv33+6
pissa puhdas
RR 113/77, pulssi 108
paino +455g/vko
hB 98 (" ei nouse niin ei nouse" )
Sf-mitta 31cm
Vauva vihdoin kääntyi viime viikolla RT:aan. Pää liikkuu vielä, joten kiinnittynyt ei ole. Sykkeet 135.
Mulla on nyt muutamia kertoja mennyt pohjelihas jumiin yön aikana. Sattunu jumalattomasti. Mitä lie on ollut..
Lueskelen tässä loppuviikolla pinon läpi ja palailen sitten. Anteeksi omanapaisuuteni.
t.Ufa rv34
Tännään kävin sitten äitipolilla ja saatiin pikkuiselle syntymäpäiväksi 1.4. siis aprillipäivä!!!!=)) Lapsi raukka! Vähän lääkäri mua säikäytti, kun otettiin sydänäänikäyrä ja himpula riehui alkuun kauheesti ja sykkeet oli 200 pinnassa!! No lääkäri laittoi verikokeisiin ja pitempään käyrään ja sanoi, että voi olla joudut jäämään yöksi osastolle!!!
No onneksi ei sitten ollut mitään häikkää, kun pikkukaverikin malttoi vähän rauhoittua, niin sykkeetkin tasottui. Joku valkosolu juttu tai joku oli vähän koholla, normaalia kuulema raskausaikaan, mutta maanantaina pitäis kuitenkin käydä vielä verikokeissa!
Meillä ei olekkaan ihan pikkukaveri tulossa, kun sai painoarvioksi nyt jo 3144 g!! Meidän kuopus oli vaan parikymmentä g painavampi syntyessään!!!! Muuten siis kaikki näyttäisi olevan ihan ok ja jos mitään muutoksia ei tule niin mennään sinne ens kuun ekaan päivään asti!
Winkuko se oli kun puhui tuttavan isosta vauvasta, meidän esikoinen oli syntyessään 55 cm ja 4960 g, ei siis puhettakaan että olis käytetty 50 cm vaatteita!!!
Ulkokäännöksestä- viime raskaudessa ei alettu kääntämään kun oli istukka etuseinässä ja yksi sektio takana.
Meillä siis tulossa neljäs ja auto-ongelma tosi iso, ei voida koko porukka enää lähteä autolla ellei tila-autoa laiteta!=((
Sain ystävältäni lainaan sellaisen rottinkisen ensisängyn, tosi ihana!!! Piti saada pieniä vaatteitakin, ei ollut niitä vielä löytänyt. Tuli vaan mieleen, ettei me taideta niitä ihan pikkuisia vaatteita paljon tarvitakaan, kun alkaa kaverilla jo nyt olla kokoa!
Mun kaverihan joutui synnyttämään kuolleen vauvansa pari viikkoa sitten, oli ollut 20 cm ja 150 g enkeli poika=((( Kyllä oli kauheeta lukea hänen viestiään! Ei vielä oo nähty ja sanoinkin, etten ihmettele jos ei mua nyt halua nähdäkään!!!=((
Jaa, mutta nyt vois mennä hetkeks ruokalevolle isännän viereen!!
Tuija + hippunen rv 36+6
v@delmalle: meillä poika syntynyt 11/02 ja tyttö 10/04 ja nyt la 25.4 :).
Olen ollut melkein koko raskauden sairaslomalla näiden kamalien oireideni vuoksi. Työni on sellaista, ettei sitä voi tehdä näiden vaivojen kanssa :(. No onhan tämä aika mennyt kotonakin. Lapset ovat olleet päivähoidossa koko ajan, koska oma vuodelepokautenikin vaati sitä. Lääkäri ja th suorastaan vaativat, että pidän lapset hoidossa. Hyvä niin, että oli hoitopaikka. Kunhan vauva syntyy, niin sitten otetaan lapset kotiin. Odotan sitäkin tosi kovasti, ettei ole jatkuvaa elämän aikatauluttamista.
burdelle: mulla on jokaisessa raskaudessa todettu tämä GBS. Nykyään suositus on kuulemma se, ettei raskauden aikana hoideta tätä antibiootilla, koska suurimmalla osalla äideistä streptokokki uusii raskauden kuluessa. Olen itse kuitenkin joka kerta saanut antibiootin, koska on aiheuttanut niin kamalasti supistuksia. Se oli ainut " oire" mulla asiasta. Asia tosiaan kannattaa isolla punalla merkitä neuvolakorttiin ja vielä synnyttämään mennessä muistaa kertoa varalta sairaalassa. Antibioottihoito suonensisäisesti aloitetaan heti. Mulla tosin antibiooteista huolimatta streptokokki on uusinut raskauden aikana uudestaan :(. Vauvat onneksi eivät ole saaneet tartuntaa synnytksen yhteydessä. Hyvin se synnytyksen yhteydessä tehoaa...
Hengenahdistuksestakin mulla on kokemusta. Jos hb on hyvin alhainen, se on aiheuttanut itselleni ja ystävilleni hengenahdistuta. Toki tuo kohdun painaminenkin keuhkoihin ja palleaan sitä varmasti myös aiheuttaa. Itselleni ei mitään uutta. Vauvelin liikkeet vähän vähentyneet. Lienee tilanahtautta yksiössä :). Toisen kerran enemmän... Pitää lähteä hakemaan mukulat hoidosta.
Eveliinukka 33+6
Onpa ollut kurja sää koko päivän, kun aamulla tuli räntää ja nyt on ällöttävän märkää ja todella koleaa. Mun piti laittaa tänään kaikki lumensiirtelyn tarvittavat romppeet varastoon, mutta eihän tossa säässä viitsinyt ulkohommiin lähteä. Niinpä tuli sisähommia tehtyä eli toinen pakastin sulatettua, paistettua päärynä-kermaviili ja feta-pinaattipiiraat sekä vino pino pinaattilettuja. Yhden jätti-ison istuintyynyn päällisen ompelin valmiiksi lastenhuoneeseen ja pöytäliinan. Ja tietty pyykkiä pyöritin koneellisen.
Autotalli pitäisi siivota, mutta siitä ei tule mitään, jos ovia ei voi pitää auki eli pakko oottaa suht hyvää säätä. Pitää meinaan ensitöikseen työntää mun skootteri (semmoinen 125 cc kapistus) ja ukon moottoripyörä pihalle, jotta itse tallissa mahtuu kunnolla toimimaan. Ja en mä vesisateeseen viitsi pyöriä lykkiä. Pojan fillariin vois varmaan samalla pumpata ilmaa, kun kävivät tänään harjaamassa meidän nurkilta hiekoitushiekatkin pois eli voisi ruveta taas pyöräilemään, kun ei ole hiekat liukastamassa asfalttia.
Ja kyseilyihin sitten. Hengenahdistusta ei ole ollut, mutta limakalvot on kyllä nenä-kurkkuosastolla turvoksissa. Jos tuntuu, ettei ilma liiku ihan normaaliin tapaan, niin otan avuksi joogassa käytettävän hengityksen. Sillä kyllä aukee röörit, mutta pitää levossa varoa, ettei ala hyperventiloimaan, kun on sen verran tehokasta. Mä kärsin sitten ne hengenahdistukset jahka koivu alkaa pölistää... :-(
Esikoinen meillä käännettiin nenä menosuuntaan jo noin 2 v. vanha, koska protestia polvet suussa istumisesta ei kuunnellut pirukaan. Eli vaikka ei haittaisi fysiologisesti lasta, niin meidän ipana ei kyllä hyväksynyt lainkaan koukkupolviasentoa. Nyt poika täyttää kohta neljä ja edessä on siirtyminen kaupunkiautossa turvavyöistuimeen. Pidämme turvaistuimen edelleen siinä kaarassa, jolla pidemmät matkat tehdään, koska nukkuminen onnistuu hyvin siinä jakkarassa.
Winku ja Veera, 35+3
joo, todellakin meitä on kaks vadelmaista täällä!
hih! :D
tuo toinen on se ahkera, joka siivoaa kaappeja. tämä täällä sen sijaan on se, joka ajatteli tilata siivoojan kotiin, kun oma jaksaminen ja ehtiminen on vähän niin ja näin. ;)
t.VadelmaMama, rv 35+2, kouluaamukammassa piikkejä 15!
Onpa tullut päivän aikana sellanen pino lukemista että nyt en kyllä jaksa/muista kaikkien asioita ja galluppeja...Mutta omaa napaa tungen tulemaan.
Ä-poli reissu oli taas tänään (sen mun korkean verenpaineen takia) ja vieläkin selviän ilman lääkettä-jihuu!!! Vaikka viikolla oli se yksi aivan hirveä päivä, että olin ottaa koko albetol-purkin tyhjäksi oloa helpottamaan. Mutta nyt oli siis ihan ok paineet, 142/89, pissa puhdas ja taas nappasivat 5 putkea verta, mutta ne tulokset saan vasta ensi viikolla. Miten ihana oli kuulla pikkuisen sydänääniä kun ajoivat käyrää. Olikin melkoisen vilkkaana ja saatiin mukavan vaihtelevaa käyrää, keski-arvo pulssi 155.
Kohdunsuu auki 1cm, pehmeä, mutta pituutta vielä 3cm..Kovin oli vauva alhaalla kun lääkäri rupesi ensin käsin kokeilemaan masun päältä niin ensin ihmetteli että onko vauva palannut poikittais asentoon kun ei heti kylkikaaren alla tunnu..vaan paljon alempana sai vasta vauvan peppua taputella. Aiemmin hengästyin helpommin mutta juuri tuon laskeutumisen takia keuhkot saa taas enemmän tilaa. Paino-arvio 2,7-2,8kg eli ihan kultaista keskikäyrää menee. ( kasvua n. 250g/viikko)..Helpottaa oloa, kun pelottaa noiden paineiden takia että vaavi ei saa tarpeeksi rikasta verta, mutta näytti ja kuulosti nuo napanuoran virtaukset taas hyviltä. JA pallitkin taas vilahti ;-o
Seuraava kontrolli 2viikon päästä, mutta lupa tulla aiemminkin jos olo pahenee tai tulee noita " Korkeapainepäiviä" lisää.
Meillä 3 ja 4- vuotiaat istuvat nenä menosuuntaan. Ovat suunnilleen samanmittaisia. Ehkä noin vuoden ajan jo. Tuli tuo jalka- ongelma meilläkin (kukaan jaksa sitä mankumista) ja se ettei ne nähneet mitään. Ovat siis takapenkillä ja joskus kun esikko matkustanut edessä niin aina käännämme airbagin pois päältä. Tuolin merkkejä en muista..mutta vauvan kaukalo mahtuu sen alustan takia vielä kolmanneksi takapenkille..keskimmäisen kiinnitys turvavyöhön tulee olemaan käsikopeloa...Katsotaan..
Nyt väsyttää kun asioitiin perheen kanssa samalla kaupungilla ja syömässä...jalat nesteen täyttäminä nostan ne sohvan käsinojalle ja nappaan tuoreen menaiset-lehden lukemiseksi. Jomottaa ikävästi alapäätä sen sisätutkimuksen jälkeen...no se on siitä aina asettunut..
-klematis rv 35+2
Onpas kertynyt ihanan iso pino jo! En ookkaan tällä viikolla ehtiny pahemmin lueskella tai kirjoitella kun on ollut joka päivä jotain ohjelmaa. Sen verran muistan että BURDEN vauva oli kääntyny itse oikeinpäin! Tosi hienoa vilhami! Ja UFAKUK ihmetteli öisiä pohjelihaskramppeja. Mulla on helpottanut magnesium kyseiseen vaivaan, mut ei siis kokonaan auttanut. Iltaisin otan niin ei oo niin pahoja eikä niin monia kramppeja yön aikana. Ja KLEMATIS pääsi vielä ilman RR-lääkitystä ja oli muutenkin onnistunut ä-poli-keikka, hienoa. Lueskelen pinoa huomenna ja kommentoin sitten lisää¿
Tänään oli neuvola:
RV 36+0
RR 140/81
pissa puhdas
Hb: 131
SF-mitta: 35
Tarjonta: RT, korkealla, liikkuvana vielä
Vauvan syke: 130-160
Paino: + 2 kg/viikko!!! Yhteensä nyt tullut 20 kiloa =( . (Onko kellään muulla noin paljon paino noussut??)
Eli mulla on ihan järkyttävää turvotusta.. Ei onneks kovin paljoa kasvoissa, mut aika tasaisesti ympäri kehoa, eniten kuitenkin jaloissa. Mun jaloissa ei oo enää nilkkoja ollenkaan vaan vesipötkö-pohkeet päättyy suoraan paksuihin jalkapöytiin, on itse asiassa aika huvittavan näköiset, hehkeät sääret =). Nyt kaivattaisiinkin hyviä (tai ihan mitä vaan) vinkkejä turvotuksen poistoon! Eli siis syön jo ananasta pari purkkia/ päivä, vettä juon kuin mikäkin juoppo, vihreetä teetä kuluu, käytän magneesiumia ja en käytä suolaa¿. Tietääkö joku vielä jotain poppaskonsteja??
- turvonnut tosi-iso vanilja ja maha rv 36+0
Kiirettä pitää, kun ei ehdi edes koneella roikkumaan, kuten töissä vielä ollessa! Tänään olin aamulla jumpassa & stretchingissä 2 h, sitten painuin shoppailemaan ja kampaajalle. Mukavaa, kun pääsi siitä ylikasvaneesta pehkosta eroon viimein. Mä en koskaan saa aikaiseksi mennä ajoissa kampaajalle, vaan aina ehdin näyttää peikolta jonkin aikaa. Kampaajan jälkeen otin päiväunet (esikoinen valvottanut pari yötä) ja sittenpä piti jo hakea heppu syömään ja lätkätreeneihin.
Täällä on kyllä porukalla huimia sf-mittoja ja en kyllä edes voi kuvitella sitä oloa, minkä moisilla mitoilla saa. Itsellä olis viimeksi " vain" 31 cm ja silti musta tuntuu, että on kurkkua myöten täynnä kohtua. Tänään kuulin myös melkoisen kookkaasta vauvasta, jonka kaveri sisko sai alkuviikosta. Pojalla oli mittaa 57 cm ja painoa 4890 g... Tosin äitikin on yli 180 cm ja isä 205 cm, jos oikein muistan. Siinä ei paljon tarvita 50/56 cm vaatteita!
Kiva kuulla, että Burden Viltsu oli kiepsahtanut oikein päin. Toivottavasti pysyykin ja ehkäpä vielä joku muukin PT vauveli ehtii kääntymään vielä pää alaspäin. Tosin kohta varmaan jo jonkun pienokainen päättää tulla, kun viikkoja on niin hyvin.
Minä en ole noita kotiutumisvaatteita miettinyt lainkaan. Pitää katsoa vähän sään mukaan, mutta mitään järin paksua toppausta ei tarvita, kun matka tehdään ovelta ovelle autolla ja eihän se ajoaikakaan ole kuin vartin. Kaipa se on tyyliin potkarit & body tai kokopuku, hattu, hupullinen fleecehaalari.
Kestoista täällä on keskusteltu ja meillä tosiaan ei ole edes kokeiltu. Eikä kokeilla. En jaksa alkaa perehtymään siihen rumbaan ja toisaalta esikoinen oli (ja on edelleen) niin pienipeppuinen, että aluksi oli tasan yksi vaippamerkki, joka ei falskannut. Vähän isompana sai sitten jo usemman merkin vaipat pitämään. Herra pikkupeppu käyttää nyt yli metrin mittaisena vielä 80 cm kalsareita, koska isommat tippuu jalasta... Noita ihan pienimpiä kertiksiä (2-4 kg) kävin ostamassa pikkupaketit kolmea eri sorttia, että voi sitten testata, mikä neidin pepulle sopii.
Hyvät illanjatkot,
Winku ja Veera