Huhtikuisten viikko 11
Kommentit (96)
EN ole aikoihin kirjoitellut mutta säännöllisesti (joka päivä monta kertaa) kyllä jutut lukenut, nyt oli pakko tulla onnittelemaan ensimmäisestä syntyneestä huhtikuisesta.
Itsellä äpkl aika maanantaina joten josko sen jälkeen tätä vaivaista oloa tuun tänne purkamaan =) Jaksamisia kaikille hippusille!
Bzz 35+5
Hei hippumammat :)!
Kiitos kaikille tsempanneille, kyllä tässä on itekki ollu vähän äärirajoilla, kun vielä miehelle sattu semmoset harvinaisen pitkät pvät töissä ja muissa jutuissa, että oon tuon meän 2vuotiaan kanssa tässä käytännössä ollu melkein kaksin näien uutisten kanssa. Hienosti menny muuten kyllä, mutta ku en viimeyönäkään oikein pystyny nukkumaan ko 2h, niin alko tänäaamuna vähän kuormittaan. Mutta mies hoisi tuon lapsukaisen ruoat ja nukutukset niin sain otettua unet (jotka onneksi tulivatki) ja nyt on jo parempi olo. Vauva on nyt urheasti synnytetty ja seuraavaksi alkavat hautajaissuunnittelut. Onneksi siellä on vanhemmat paikanpäällä, mua itteäni tosin kovasti korventaa olla täällä tosi kaukana..
Emmis: tosi kurja ja varmasti mieltämyllertävä on tuo sun tautidiagnoosi. Voimia sen jaksamiseen! Onneksi kuiten sulla on vielä LA:han aikaa, muistanhan oikein, että saajaan selville ja hoiettuaki parhaan mukaan sut kuntoon ennen synnytystä. Unohin kommentoia sulle eilen, että tosiaan outoa, ettei kukaan lääkäri teillä töissä alkanu kummastella sun mahatauteja aiemmin.
sjv (?) Sari, ikävää tuo nihkeys sun miehen uuessa työssä. Ei varmaan motivoi antaan parastaan moisen paikan suhteen, ku ovat tuolla assenteella. Mun mies vaihto kans työpaikkaa tuossa helmikuulla ja sen johosta se aatteli alunperinki kyllä ettei kehtaa heti alkuunsa ottaa ku vkon isyyslomaa vauvan syntymän jälkeen. Tosin sillä on onnellisesti täyet kesälomat sitten eessä.
Kumma juttu, tuo meän neiti tais herätä aivan ennenaikojaan päikkäreiltä, pitää mennä.
Hanna masuasukki 35+5
[color=deeppink] Emmis: Tsemppiä sen mahajutun kanssa! Kuulostaa samalta kun mulla.. eli tarttuu synnytyksessä ja voi aiheuttaa sepsiksen, mutta mulla on sentäs semmonen minkä saa hoidettuu antibiootilla. Eli voimia! Toivottavasti ne lääkärit saa pian selvyyden, että miten kannattaa toimia! Ja toivottavasti ei sen takia tartte pakosti mennä sektioon... ellet sitten halua.
Hanna/Mettäntyttö: Haleja ja voimia teille ja muulle perheelle (veljen perhe + vanhemmat ym)!!! Ihan kamala tilanne teillä siellä.. :( Kyllä tässä saa olla TOSI ONNELLINEN JA KIITOLLINEN jos oman vauvansa saa masusta turvallisesti pihalle.
Lillero: Voi kettu! Just sitä ammetta mä oon koko ajan odottanu ja haaveillu, mutta jos en sinne pääsekkään ni voi kökkö.. Kai sentään suihkuun saa mennä? Mä kyllä aattelin kysyy tota vielä sieltä synnäriltä.. et eikö edes sillon jos pitää toisen käden pois vedestä?! ;) Heh...
Oma napa: Olin tänään Napapiirin lastentarvikekirppiksen kahviossa töissä ja nyt on selkä ja jalat ihan poikki. Kivaa oli ja lepponen tunnelma. Erityisen kivaa oli siks kun meillä oli siellä pikkuruisena " apulaisena" 6vkoa vanha maidontuoksuinen vauva! <3 Voih... Se oli ihana!
Nyt meen hetkeks sohvalle.. Kohta pitäis tulla miehen täti miehensä kanssa tuomaan Heidiä niiltä hoidosta ja sit vähän vieraita.
Burde & vilhami 36+6
Me ollaan täällä vielä ihan kolmistaan. Näin mä vähän ajattelinkin, että tässä lopulta käy; joku huhtihippunen ehtii ennen meitä. Vai onko Wilma jo saanut omat pojat masusta?....
paljon voimia Hannalle ja perheelle!
Täällä on muuten mennyt ihan ok, mutta tänään aamulla tuli aika reippaasti veristä vuotoa. Kun se kuitenkin loppui ja mitään sen kummempia kipuja ei ole ollut+ vauvat liikkuu hyvin, saatiin lupa seurata tilannetta ihan kotosalla. En itsekään usko, että mistään vakavammasta on kyse. Mulla kun noita vuotoja on aina silloin tällöin ollutkin sekä edellisessä että tässä raskaudessa
Burde: Ensinnäkin toivottavasti saat synnytyksessä käyttää toivomaasi ammetta tosta bakteerista huolimatta! Toiseksi, sähän olit kai käynyt siellä Aktiivinen synnytys ry:n kursseilla? Ja olit muutenkin vissiin ajatellut sitä perätilasynnytystä, ennen kuin Viltsu kääntyi oikein päin väärin päin=)... Ajattelin vain, kun meillä on tässä nämä päätöksen hetket käsillä, että saitko itse sieltä yhdistyksen kautta/jostain muualta ajatuksia sitä pt-synnytystä koskien. Tai minkälaisia ajatuksia se sussa itsessäsi herätti (jos siis jaksat/haluat kommentoida)?Olen siellä aktiivinen synnytys ry:n sivuilla sen yhden kaksos-pt-synnytysartikkelin jo käynytkin lukaisemassa. Nyt on taas ruvennut tuntumaan siltä, että se olisi kuitenkin tota sektiota parempi vaihtoehto, kun on luonnollinen tapa...
Mutta Vivalle (?) haluan sanoa sen verran, että muista se, että sinä ja vain sinä päätät mitä sinun keholle tehdään. Jos et halua perätilasynnytystä, kukaan ei sinua siihen voi pakottaa. Ja tässä maassa lähtökohtana koko operaatiolle pidetään äidin halukkuutta siihen. Älä siis huoli, kaikki varmasti järjestyy sen suhteen!
Vielä kerran onnea Elisabethille!!! Olen aika kade...
-Bea ja pienet, rv 35+3-
Kiitos vaan myötätunnosta kaikille. Mullahan on periaatteessa ihan hyvin vielä viikkoja jäljellä mutta se mikä tässä on suurin ongelma on nuo antibiootit jotka tuohon tautiin puree... Eli se paras vaihtoehto ei missään nimessä sovi raskaanaolevalle kun aiheuttaa sikiön epämuodostumia, riskit suuret vielä loppuajastakin. Ja toinen vaihtoehto joka kans puris hyvin on sellainen mille minä olen allerginen kun en penisilliiniä siedä. Ja mun allergiaoireet on liian pahat että edes voitais harkita " riskeeraamista" . Ja se mikä tästä vielä tekee hieman hankalan on se että jos mä nyt ensin syön 10 pv ab-kuurin, sitten otettais taas viljely ja sitä tulosta odotetaan taas 5 vrk. Eli yli kaksi viikkoa menee noihinkin ja kun en siis edelleenkään tiedä MITÄ tässä tehdään niin viikkoja kertyy... Paskalla tuurilla olis vielä siltinkin positiivinen viljelytulos kun kerran mulle sopivat ab:t ei oo mitään parasta mahdollista apua tohon tautiin vaan usein bakteeri selviää niistä *huokaa*
Burde, mä en todellakaan haluaisi sektioon kun yksi upeasti onnistunut alatiesynnytys takana. Siis tietenkin on itsestään selvää että siihen suostun jos se katsotaan lapsen terveyden kannalta parhaaksi vaihtoehdoksi mutta kyllä se pieni kriisin paikka olisi. Kun siihen ei siis ole mitään fysiikkapuolen syytä. Perätilaa kun olen tässä vähän pelännyt niin se tavallaan " lohduttais" jos niin kävisikin kun täällä sitten automaattisesti sekin veisi sektioon. Ois helpompi mulle hyväksyä *lohduttaa itseään* Ääh, parempi kaivaa itsensä taas tästä suosta ja luottaa siihen että kyllä tämä tauti on ohi ennen kuin synnytyksen aika on ja kaikki menee alateitse loistavasti ;) Mitään kun ei vielä tiedä varmaksi!!
Emmis 33+6 ja esikko 2.v vähintään flunssaan tulossa
Siis iiisot halionnittelut elisabeth72 pikkuruisen prinssin johdosta!=)))))))
Täällä tää on harrastanu ompelu hommia. Ostin käytetyn kantokopan ja purkasin sen ja nyt oon tehny siihen uusia osia. Sitten tein reunapehmusteen lainaksi saamaani rottinkisänkyyn ja sitten pieniä tyynyliinoja ja pussilakanoita! Ja välillä aina neulonut vauvalle ensimmäisiä villavaatteita!!
Tuija + pötkäle rv 37+1 ( tai leikkausajan mukaan toisinpäin jäljellä 2+3 viikkoa)
Bea: No joo.. Siis mä tulin siihen tulokseen, että JOS lääkärit tutkimuksiensa jälkeen olis alatiesynnytykselle luvan antanu, ni tottakai olisin sitä yrittäny. Voihan se olla, että alatiesynnytys menee hienosti eikä tartte esim. kesken kaiken siirtyä leikkaukseen, vaikka siitä usein joka paikassa mainitaan.
Ja on siinä sekin, että tutkimusten mukaan vauvan kannalta olis parempi että synnytys alkaa ns. normaalisti (valmistaa vauvan elimistöä paremmin tulevaan ulkomaailmaan tms.) kuin, että olis suunniteltu sektio (ja vaikka synnytys jouduttaiski vaihtaa lennosta leikkaukseen, ni silti se olis em. syystä parempi ku sovittu sektio).
Siinäki mielessä mun mielestä on " turvallista" synnyttää perätilavauva alakautta, että siinä se seuranta on paljon tarkempaa kuin rt-synnytyksessä ja ponnistusvaiheessa on enempi ammattilaisia paikalla. Ja tosiaan herkemmin sitä lähetään leikkaukseen...
Mut joo... Vaikka multa vierähti stressikivi sydämeltä, kun Viltsu käänty ympäri, niin ei se perätila synnytys silti kauheen paha nakki olis ollu jos olisin siihen luvan saanu... Onhan siinä omat riskinsa, mutta musta tuntuu että siitä on tehty tänä päivänä " peikko" äideille ja lääkäreille ym... kun toi sektio on niin " kätevä" . :)
Emmä kyllä pahana nää sitä jos päätyy perätilavauvan sektioon. Ymmärrän kyllä jos niin päättää, kyllähän sitä iteki yhtenä vaihtoehtona mietin.. Sektioon valinta poistaa tietty sen vaihtoehdon, että joutuis siihen kesken alatiesynnytyksen (jos se tuntuu stressaavalta tai ahdistavalta... siis se ajatus siitä, että suunnitelmat saattaa muuttuu kesken kaiken). Ja vaikka mullakin on toive aktiivisesta synnytyksestä jota olen valmistellu mielessä pitkään, niin silti ajattelen niin, että tilanteen mukaan mennään ja otetaan sit asiat vastaan semmosina kun ne tulee.
Tsemppiä päätöksen tekoon!!! =)
Nyt en taida kirjotella muuta... Selkä on TOSI kipee eilisestä kirppiskeikasta + kävelyreissusta kun vein Heidin kirppiksen ajaksi hoitoon. Nyt taidan mennä suihkuun, jos vaikka kohta soi ovikello virpojien " takii" .
HUOM! Mä nostin tota esittelypinoa paremmin näkösälle ja olis kiva jos sinne sais päivitettävää... Eli niitä odotettavissa olevia sukupuolia ja sit mahdollisia jo sovittuja leikkauspäiviä yms.! :) Mut jos ette niitä haluu laitettavaks, ni ei tietty sitten.. :D
Burde ja vilhami 37+0! :D
Eli meidänkin muksu taitaa tehdä " viltsut" . Aamulla heräsin siihen että hikka tuntuu oikean lonkkaluun vieressä. Ihan eka kerta napero selkeästi pää alas eikä siis pokittain/ylöspäin. Tosin vieläkin mahtuu möyrimään asennosta toiseen joten katsotaan miten pitkään näin päin on. Huomenna on aamulla NKL synnytystapa-arvio jne jutut. Saapi nähdä miten päin huomenna masussa köllötellään! Sopivasti huomenna miehen synttärit joten jos ne ultraa tän lapsen niin voi olla että synttärilahjaksi selviää sukupuoli ;)
Elisabethille ONNEA! Ihanaa varmasti saada syliin se lapsi jota on kuukausitolkulla sisällään kypsytellyt. Onnea teidän perheelle.
Metsäntytölle ja veljesi perheelle osaanottoni. Teillä on käsiteltävänä nyt sellainen suru jota ei voi ulkopuolinen ymmärtää. Voimia ja rakkautta.
Ja kaikille muille voimia ja iloa loppuodotukseen. Pitää varmaan ryhtyä päivittäin lukemaan tätä listaa että pysyy kärryillä syntyvistä Hippusista!
Pumåulipingu 36+2
En ole pahemmin pinoa ahtinyt kahlata läpi, kun tuntuu paisuvan jo kavasti pitkäksi viikon aikana. :) Hyvähän juttu se on, mutta bongasin tosiaan minäkin tuon elisabethin ilmoituksen.
ONNEA KOKO PERHEELLE!!!
Eipä tarvitse enää täälläkään jännittää kuka hippusista ehtii ensimmäisenä maailmaan. Palaillaan taas paremmalla ajalla!
Jo-an
Ihan liikutuin kun luin ton Elisabethin viestin - paljon onnea pikkuisesta pojasta! Tosiaan eka huhtikuinen putkahti maailmaan, ja ihan hyvilla viikolla, onneksi :)
Meilla oli esikoisen 2-v juhlat perjantaina ja kun halusin kaikki tehda itse, niin kiirettahan se tiesi. Oikein onnistuneet juhlat oli, neiti nautti niista taysilla, vaikkei viela juhlien paalle niin ymmarrakaan. Ma olin kylla todella poikki vieraitten lahdon jalkeen, ja nyt lahinna helpottunut et se stressi niista on ohi!
Emmikslle ja Burdelle jaksamisia infektioiden kanssa.
Kamala uutinen Mettantyton veljella. Jos tosiaan viela on osittan hoitovirhe.. Hui kamala. Jaksamisia myos sinne ja iso halaus.
Mulla tanaan kontrollikaynti ja kaikki on ok. (taalla siis normaali arkipaiva) Paineet 99/60, joten ei ainakaan ole korkea. Muuten kaikki hyvin, paino sama kuin vko sitten. Turvotus +. Sovittiin vika kontrollikaynti ensi viikkoon ja sit kaynti anestesialaakarin luona. Sit seuraavaksi listalla onkin sektio! Hui kun alkaa jannittaa jo vahan!
Yot on mennyt jotenkin risaiseksi ja herailen vahan valia :( Onneksi toi neiti nukkuu viela kunnon paikkarit, niin paasee sitten itsekin vaakaan. Salilla kayn edelleen 3-4 x vko ja ihan hyvalta tuntuu. Hyodysta en sitten osaa sanoa :)
mut nyt tosiaan vahan lepailemaan! Hyvaa vkl:a,
Browniette 36+3 ja neiti 2v
Ihan alkuun Mettäntytölle ja perheelle osanotto serkun kuoleman johdosta! Kamalia tapauksia tällaiset ja pistävät aina miettimään, että vielä tässä voi vaikka mitä käydä...
Mulla ei taaskaan ole oikeastaan sen ihmeempää kommentoitavaa, kuhan näitä omia juttujani höpisen. Eli eilen käytiin porukalla valitsemassa takkahuoneen lattia ja osaan seinistä tuleva matsku. Samalla ostin 18 l maalia, jotta saan sitten sutia täällä päivisin pääsiäisen jälkeen maalia uutukaisiin seiniin & kattoon. Tänään kannoin kaiken purkumateriaalin pihalle katokseen odottamaan kaatikselle viemistä ja irrottelin kasan alla olleen parketin. Isäntä purki takan viereen valetun betonitason, joka oli ihan turha ja aivan liian massiivinen tohon tilaan. Aika hyvin on purkuhommat tehty, vähän pitää vielä nostella paneelia alas katosta ja repiä villoja seinistä, mutta sen ehtii. Jahka saadaan ammattilainen paikalle, niin sitten suunnataan ostamaan lisää tarvikkeita.
Mahasta sen verran, että mittailin tuossa ja näyttää olevan melko lailla yhtä suuri ympärysmitta kuin esikoisesta näillä viikoilla eli semmoiset 96-97 cm. Neito poraa yhä useammin nuppiaan tuonne alas niin, että tulee se pistävä kipu vasempaan nivuseen. Ei kyllä vielä ole kaiketi kiinnittynyt, kun peppu tuntuu olevan kiinni rintalastan alareunassa. Mutta torstaina sitten kuulee lisää.
Kohta tulee äitini puolisoineen, joten kai tästä täytyy vääntäytyä laittamaan intialaista murgh makhania ja riisiä pitkämatkalaisille. Ukko karkasi taas vaihteeksi duuniin...
Winku ja Veera, 35+6
Pakko oli mitata omakin vatsanympärys kun winku oli laittanu omansa tohon ja ai kauhee kuinka iso mä oon! 109 cm !! Mitäs muilla?
vanilja 36+3
moikka!
piti täälläkin mittaa toi vyötärönympärys, joka oli kans sellaset 96-97 cm. et en sit tiiä onko se paljon?
Huomenna on neuvola että ehkä sitten enemmän kuulumisia!
-Henna- rv 36+1
Tanaan olen kylla viettanyt aikaa netissa ihan luvattoman paljon..
Mun vyotaronymparys myos 96cm, joka on vahan pienempi kuin esikoisesta nailla viikoilla, jolloin se taisi olla 99cm luokkaa. Takaapain maha ei ole nakynyt kummassakaan raskaudessa ;)
Mut nyt ihan oikeesti pitais menna tekeen jotain jarkevaa..
B
Aivan piti pikaseen alkaa kirjottaan, ku kaivoinpa itekki mittanauhan kaapista ja aika reilustihan se näytti eli 103cm, vaikka se SF mitta ei niin mahottomia ole ollukkaan (viimeksi 30cm tällä vkolla). HUH! No ei tämäkään masu juuri takaapäin näy,vaikka ehkä vähän enämpi ku esikoisesta, mutta alkaahan tämä tuntua jo aika kokoselta, vaikka oon edelleen säästyny isommilta vaivoilta. Liekkö auttaa se, ku päivittäin ehtii kuitenki kävelylle tuon neitosen nukutusreissulla, niin saapi nivelet voitelua ja tieten sitä muutenki hyötyliikkuu.
Tänään muuten olin vielä Latinoksessa, mutta saapa nähä vieläkö ehin sinne keikkumaan ja jaksanko mennä, vaikka olisinki vielä pääsiäispyhien jälkeen yhessäkoossa... Jotenki alko ehkä tuntumaan raskaanlaiselta tänään ja ensimmäistä kertaa en saanu päätäni tyhjäksi muista asioista siellä, kun oli vähän siipi maassa tanssiessaki tuosta veljen perheen tragediasta, vaikka toivoin sen auttavan hetkeksi unohtamaan... Eipä sitä syäntänsä onnistu huijaamaan, taitaapi olla kuiten hyvä niin.
Kylläpä masussa hikkaillaanki parhaillaan. On muuten hikkailtu päivittäin eli selkiästi enenevässä määrin viimeaikoina, liekkö masukki treenaa siellä hörpiskelyä ja saapi sitten hikan ko ei aina mee niin nappiin?
Kiva, että Brownietten tyttären 2v synttärit on onnellisesti takana. Mietin ja ihmettelin itte aivan samaa tuossa tammikuulla, ku meillä juhlittiin, miten nuinki pieni osaa nauttia kympillä juhlistaan. Tosin meän neiti puhu viimeksi eilen, että " Saralla oli eilen synttärit ja kakkua... " Liikuttavaa! Kylläpä onki piitkä vuosi oottaa seuraavia kemujansa, ku on asiasta niin tohkeissaan.
Winku, sie oot kyllä TARMOKAS! Kylläpä teillä tapahtuu, ku laitat hihat heilumaan. Voimia remppatouhuihin ja hankintoihin -ja oo nyt varovainen niien maalien kanssa, etten mitään liuottimia saa vauvaan tai itteesi.
Huh, jopa tuo aika rientää, nyt pitää suunnistaa kohti sänkyä ja toivoa, että unta riittää.
Hyväätuulta uuteen viikkoon hippumammat :)!
Hanna ja masuasukki 35+6
Hassua miten ei viikonloput tunnu enää ollenkaan viikonlopuilta kun on koko ajan vaan kotona. Nyt mieskin on vielä töissä usein lauantaisin ja vapaalla viikolla niin tässä menee ihan sekaisin.
Hendu84, mäkin olen nyt viimeisen kuukauden aikana nähnyt enemmän unia kuin koskaan.. Varsinkin vauva- ja synnytysaiheisia. Lähes joka yö synnytetään :)
Paljon onnea Elisabetille(en muista nikkiä tarkasti) vauvan johdosta! Vähän meinaa jo käydä kateeksi kun itsekkin niin kovasti odottaa syntymää mutta kasvakoon nyt vielä vähän..
Kamala lukea tuo mettäntytön kirjoitus, en osaa edes kuvitella miltä vauvan vanhemmista mahtaa tuntua.. Ei tuollaiseen vaan osaa varautua.
Sitten vielä isyyslomasta.. Mies siis aloitti juuri uudessa työpaikassa ja sanoi sitten että huhtikuun lopussa pitäisi vauvan syntyä ja haluaisi pitää isyysloman silloin. No, siitähän pitäisi kertoa kaksi kuukautta ennen loman pitämistä joten nyt mies saa pitää lomaa synnytyksen aikoihin viikon ja loput sitten myöhemmin.. Olivat kuulemma olleet töissä vähän nihkeitä kun heti aletaan lomia pitämään:) Toisaalta vähän tylsää mutta saapa sitten mies vähän lomaa tuossa kesemmällä kun ei ole vielä lomapäiviä uudessa paikassa kertynyt..
mutta eipäs tässä tällä erää muuta, hyvää ja turvotuksetonta odotuksen jatkoa kaikille toivoo yksi lähes vaivaton!
-sari 34+2 (?)-