Huhtikuisten viikko 11
Kommentit (96)
Voi kun kuullostaa niin tutulta! Mua sitten jurpii tuo lepääminen, kun olisi muutakin tekemistä! Mulla on vain ihan sama homma, että paineet kohoaa aika pienestäkin tekemisestä eli paras oli sängyssä maata ja niinpä oon tehnytkin mulla aamupaineet oli 145/90...sitten makasin hetken ja otin uudelleen ja olivat 147/88. Mulla on aina noin, että kun lepään hetken ja hengittelen syvään niin paineet on useinmiten 135/85 eli normaalit. Onneksi on paineet olleet ihan hyvät tässä viime viikonkin aikana. Mä pidän niistä kirjaa ja mittaan siis 5 x päivässä. Keskiarvo on jotain 140/85 valillä on kerkeammat javälillä matalammat. Korkeimmillaan on nyt ollut 150/90 mikä on ihan kohtalaista.
Olipa kiva vatvoa asiaa;)
Terve taas!
Elisabethille sen verran että villikset on hyvät kuoret siksi että villa materiaalina voi imeä itseensä painonsa verran kosteutta tuntumatta märältä ja menettämättä lämpöominaisuuksiaan. Ja kun itse hahtuvasta kudotut villikset hiukkasen huovuttaa niin kosteuden pito paranee vain :) Ilmoittaudun siis itsekkin tulevaksi kestoilijaksi, tosin varastot on vielä aika pienet. Mutta kerkeehän noita haalia sitä mukaa lisää kun oppii että mikä setti tuntuu hyvältä.
Winku on ihanan reipas, hyvä että voit hyvin! Mullakin on ollut ihmeellisen vähän mitään ongelmaa joten melkein tunnen syyllisyyttä hyvästä voinnistani... Toisaalta jaksan antaa kaiken ymmärryksen ja kannustunksen teille kanssasisarille joilla on turvotuset kannettavanaan, päänsärkyjä tai muita kipuja. Jotkut kokevat sen toki niin että kärsimys jalostaa meitä ihmisenä, ja Lassin isäkin aina hokee että " se kasvattaa luonnetta" , mutta jos saa valita niin mielummin sen aidan alittaa jos voi ;)
Neuvolalääkäri oli äsken
Verenapineet kerrankin normaalit, johtui kait siitä että käytännössä juoksin vastaanotolle. RR 121/73. Hb tulee kontrollilabroissa perjantaina. Nyt oli pissassa sokeri yhdellä plussalla, mutta ei ollut paastonäyte. Sain kotiin nipun liuskoja jotta voin seurailla tilannetta.
SF 32. Syke 150 luokkaa. Perätilassa edelleen joten edessä synnytystapa-arvio. Kohdunsuu hieman lyhentynyt ja ulkosuu pari senttiä auki.
Mulla on aina ennekin ollut vahva luottamus siihen että asioilla on tapana järjestyä. Sen vuoksi mahd. perätilasynnytyskään ei pelota.
Isä soitti äsken ja kertoi että serkkuni oli jo tarjoamassa äidin suvun kastemekkoa meille. Oli siis jo postittamassa sitä. Heh, hieman aikaista ehkä. Ja kun meillä on anopinkin wanha kastemekko niin on sitten varaa mistä valita.
Kevättä rinnassa,
pumpulipingu 35+4
Kiitti villis vastauksesta! Taidan hommata parit sellaisetkin:) Kokeilen tässä kaikenlaisia vaihtoehtoja ihan alusta. Onhan se villa luonnon oma materiaali ja tunnettu ominaisuuksistaan. Varmaan ihana talvella vauvalle!
Hei sulla on kivan positiivinen asenne...et asioilla on tapana jäjetyä. Niinhän sitä pitäis ajatella! Elämä on silloin niin paljon helpompaa:)
Täytyy koittaa skarpata, jos vaikka flunssa paranisi positiivisten ajatusten myötä:)
Menipä viime viikko nopeasti hiihtolomaillessa, kävin vaan pikaisesti juttuja lukemassa, enkä jaksanut mitään vielä kommentoida. Tässä nyt sitten muutamia mitä on mieleen jäänyt.
Eveliinukka, kyllä me Lieksasta ollaan, vaikkakaan ei alkuasukkaita. Erinäisen Suomi kierroksen jälkeen varmaan tänne jäädään. Varmaan kesäaikaan käytkin täälläpäin, niin olisi ihan kiva tavata. Met liikutaan Kuopion seudullakin aika paljon ja muistaakseni muutama oli sieltä päin joten jos olette sopimassa tapaamista niin olen myös kiinnostunut. Tosin vasta sitten vauvan kanssa mieluummin.
Pahnulla oli kurja viikko, toivottavasti tällä viikolla helpottaa. Onhan nuo jutut ihan kamalia.
Burde kiitti rautavinkeistä osaa olen noista jo käyttänytkin. Noissa kuivatuissa hedelmissä on muutenkin se hyvä puoli, että helpotta myös raudan aiheuttamaa ummetusta. Annika 33 kyselikin ummetukseen vinkkejä. Runsas veden ja nesteiden juominen helpottaa ruoan sulamista ja kulkeutumista elimistössä. Luumujen lisäksi mie olen syönyt leseitä ja sellaisia myslejä, joissa on paljon kuitua. Samoin leivissä kannattaa suosia rukiisia ja muita kuitupitoisempia vaaleiden sijasta. Sitten kuulemma jos käyttää runsaasti maitotuotteita niin niiden vähentäminen voi auttaa. Tätä en ite kyllä ole kokeillut, kun muutenkin niin vähän käytän. Ja tietty jos pystyy liikkumaan niin sen pitäisi helpottaa ¿jos nuilla jäisillä teillä voi nyt ylipäätään liikkua. Ai niin ja levolacia:kin kuulemma saa käyttää. itellä ei ole kokemusta.
Joku aiemmin kehui ostaneensa uuden patjan (ja oliko sängynkin) ja olivat sen ansiosta monet vaivat helpottaneet. Voin kyllä itsekin todeta, että kun nukuin yhden yön hotellin patjalla, ei yöllä eikä aamulla särkenyt mihinkään. Seuraava yö kotona olikin taas tuskaa. Kyljen kääntäminen aiheutti taas liitoksissa tulta ja kipinöitä. Joten päätin, että jos nämä liitoskivut kiusaavat vielä synnytyksenkin jälkeen niin ilomielin maksan oikeanlaisesta sängystä vaikka omaisuuden.
Sitten vielä jotain tämän viikkoisista jutuista
Noista kestovaipoista: Esikoisella käytettiin 3-4 kk ja osin kertiksiäkin ja oli pakko todeta, että tietyn malliset vaipat, eivät vaan käyneet vaan fuskasivat aina. Ja kun poika kakkasi lähes joka vaippaan niin into kestikseen loppui noihin muutamiin kuukausiin. Toinen lapsi oli muutenkin haastavampi, niin en muutamaa kokeilukertaa lukuun ottamatta käyttänyt hällä kestiksiä lainkaan. Kertiksistäkin sillä piti jostain syystä vain ne kaikista kalleimmat vaipat. Arvatkaa ottiko opiskelija budjetillä päähän¿. Sillon 7-8 v sitten valikoimat kestiksissä oli aika onnettomat ja olenkin nyt ihastellut laajaa valikoimaa, josta valita sopivia. Niin ja kahen muun lapsen kohdalla osasyynä kestiksien pettämiseen oli se, että pojjaat oli niin hoikkia, ettei mikään kuori ollut sopiva. Olen itekin nyt haalinut erilaisia kuoria ja ostan sitten niitä lisää, mitkä tämän vauvan kanssa näyttävät toimivan parhaiten. Alkuun uskon pärjääväni eri kuori¿testi¿versioiden ja harsojen avulla. On mulla myös muutamat sellaiset kestot hankittuna, joissa on kuoret ja sisävaipat samassa. Merkit on Kushies ja Popolino. Noi vaan vaikuttaa aika jäykiltä ja paksuilta ¿paketeilta¿, joten en tiedä niiden toimivuudesta. Osaako joku sanoa. Lähinnä ajattelin, että ne voi olla helpoimpia käyttää esim mummuille ja satunnaisille vaipanvaihtajille.
Sairaalakassista ja vauvan vaatteista yms voin vaan todeta, että on kaikki levällään. Varsinaisia hankintoja ei tartte enää tehdä. Sänky on kuitenkin vielä Kuopiossa ja sille pitäis raivata tilaa. Vauvan vaatteet on laatikoissa odottamassa pesua ja niillekin pitäisi raivata tilaa jne¿.Sairaalakassiin asti en siis ole päässyt vielä, paitsi ostin pari lehteä jemmaan mukaan otettavaksi.
t. June ja viikot taas hukassa
Keväistä päivää kaikille!
Oma oloni paranee päivä päivältä, mitä lähemmäs laskettuaika tulee :). Näinhän tässä on käynyt ennenkin. Supisteluja on tosi vähän ja kodinhoito ym asiat sujuvat viime viikkoihin nähden tosi mukavasti. Arvatkaa onko tämä ihanaa :). Nautin täysin siemauksin, kun voin tehdä jotain. En edelleenkään rehki liikaa, mutta kuitenkin...
Tämä tuntuu itsestäkin lähinnä hullunkuriselta, kun muilla vaivat pahenee loppuraskaudesta, niin itselläni vaivat taitavat helpottaa. Tosin olen senkin huomannut että oma kipu- ja vaivojensietokynnys on kohonnut huomattavasti. Tänään pesin matkarattaiden kankaat ja vaunujen rungonm + osan kankaista. Aika homma irroitella niitä. Kyllä tuli puhdasta. Oikein mieltä lämmittää :).
June77: kyllä Lieksassa käydään kesän mittaan varmaan useastikin. Pidetään mielessä tapaaminen. Olisi mukava tutustua :). Yhteystietoja voitaisiin vaihtaa varmaan sähköpostilla.
Kestovaipoista oli puhetta. Täytyy tunnustaa, että olen ollut kahden ensimmäisen kanssa niin " laiska" ja mukavuudenhaluinen, etten ole edes kokeillut kestoja. Nyt on ekan kerran mielenkiinto herännyt niihin. Tosin en ole yhtään vielä niitä ostanut. Ajattelin katsella ensin, miten vauvan kanssa lähtee sujumaan.
Wilmalla oli hurja tosiaan tuo sf-mitta. Itselläni menee reilusti yli käyrien, mutta tuohon sinun mittaan ei yhden odottaja taida yltää ;). Jaksamista masun kantamiseen sulle. Tämä omakin etureppu tuntuu jo tosi painavalta, puhumattakaan jos kannettavia olisi kaksi...
Sängyn vaihdosta itsekin mietimme. Onko kenelläkään kokemusta noista Tempur-patjoista? Itse olen joskus nukkunut tempur-tyynyllä ja se oli loistava. Alkaa olla meidän joustinpatjat jo sen verran käytettyjä, etten ainakaan raskaanaollessani saa tarpeellista tukea nukkuma-asentooni. Tosin rakentaminen on meillä edessä ensi syksystä alkaen, joten yritän haudata haaveen uudesta sänystä ja samoin patjoista sitten uuteen kotiin :).
Hyvävointista viikkoa kaikille mukanakulkijoille. Jaksamista vaivojen kanssa. Sen tiedän, että lepo ja huoli vauvasta eivät ole helppoja kannettavia.
Eveliinukka rv 33+4
Ihana ilma ulkona! Ainakin täällä Helsingissä. Silti olen häärinyt koko aamupäivän sisuksissa. Tein mm. miehelle sacherkakkua, kun se on sitä niin paljon toivonut... kyllä se sellanen " terveyspommi" on, että oksat pois. Hah. kahdeksan kananmunaa ja voita ja puoltoista levyä suklaata jne... hihii. Ehkä sitä vois silti vähän maistaa.
Burde: kyselit siitä meidän synnytystavasta. kirjoittelinkin jo eilen vähän asiasta. Saatiin siis NKL ylilääkäriltä " lupa" alatiesynnytykseen. Eihän kukaan muu tietystikään, kuin perhe/nainen itse, sitä päätöstä tee, mutta lääkärit suhtautuivat lunnoliseen synnytystapaan ihastuttavan avoimin mielin. Pelkäsin aika paljon, että toiveeni tyrmätään ihan täysin, eikä asiasta suostuta edes keskustelemaan. Hoitava lääkäri kertasi riskejä (jotka toki jo tiesinkin) ja totesi, että lantion mittojen ja fysiikan puolesta muutenkin olisin oikein sopiva perätilasynnytykseen. Lihaskunto on hyvä ja vauvat on kasvaneet juuri sopivaa vauhtia perätilaa ajatellen. Leikkausvalmius olisi tietysti koko ajan ja, jos jotain ilmenisi, tehtäisiin sektio. nyt tietysti mietityttää tuhat ja yksi asiaa. Uskon kyllä, että saisin vauvat hyvin punnerrettua, muta ainahan voi tulla vastaan asioita, joihin ei itse voi vaikuttaa. Siksi tuntuisi tavallaan tyhmältä mennä synnytyspedin kautta leikkaukseen. Varsinkin, kun kiireellinen-/hätäsektio on kuitenkin taas riskimpi, kuin suunniteltu ja " kylmiltään" tehty sektio. Ainakaan yön aikana eivät ajatukset vielä hirveästi selvinneet. Molemmat ollaan miehen kanssa aika 60%-40% kannalla (aiempi sektiota ajatellen). Viikon päästä on seuraava ÄPKL käynti ja siihen mennessä pitäisi päätös tehdä. Jos päädytään sektioon, se tehdään todennäköisesti 3.4.
Wilmalla on tosiaan hitonmoinen masumitta. Mullakin vatsa tuntuu isolta, mutta jään kyllä selvästi jälkeen. Nyt taitaa olla siis SF-mitta 35. Mutta onhan sun pojat olleet koko ajan vähän isompiakin, kin meidän pallerot.
Mukavaa kevätpäivää kaikille ja jaksamista viimeisille viikoille!
-Bea ja pienet, rv34+5-
Hieno juttu, että Bea ja Wilma ovat vielä yhtenä kappaleena ja että vauvat ovat kasvaneet jo noin hyvän kokoisiksi. Kiva oli myös kuulla, että Eveliinukan olo on paljon parempi ja supistelut vähentyneet.
Kestoista: Mä olen hankkinut pikkuiselle käytettynä joitakin newborn-koon sisä- ja taskuvaippoja ja ajattelin lisäksi kokeilla tällä kertaa harso+kuori-yhdistelmää. Vähän tosin mietityttää, osaanko laittaa harson riittävän tiiviisti vauvan reisien ympärille. Täytyy varmaan tsekata, jos kestovaippainfon tai -yhdistyksen sivuilta löytyisi vinkkejä. Lisäksi mulla on iso pino S-kokoisia sisätäyttö- ja taskuvaippoja sekä pul- ja villakuoria odottamassa esikoisen jäljiltä sitä, kun vauva vähän kasvaa. Aloittaisin kestoilun muuten jo sairaalassa, mutta en oikein tiedä, saako lapsenpihkan vaipoista helposti irti. Onko kellään tietoa, tehoaako esim. sappisaippua lapsenpihkaan?
Elisabeth: Mä olen myös käyttänyt esikoisella hahtuvavillahousuja vaippakuorina ja voin suositella lämpimästi. Meillä ne ovat olleet lähinnä kotikäytössä, kun olen kokenut taskuvaipat (eli ne, joissa kosteussulku jo itse vaipassa ja joissa tasku imujen lisäämistä varten) kätevimpinä kyläillessä tai muuten reissatessa. Villahousut ovat siitä kätevät, että niitä tarvitsee pestä vain silloin tällöin tai jos niihin on tullut kakkaa; yleensä riittää pelkkä tuuletus, jonka aikana pissa haihtuu villasta. Villahousujen pidon varmistamiseksi kannattaa silloin tällöin muistaa uittaa ne pesun jälkeen lanoliinissa, jota saa useimmista kestovaippoja myyvistä kaupoista.
Omaa napaa: Ettei vaan olisi käynyt niin, että mun masukki on kääntynyt perätilaan :( Iltapäivällä hikka tuntui selvästi normaalia ylempänä kuin aiemmin. Viime viikollakin pikkuinen oli jonkun aikaa perätilassa, mutta myöhemmin oli hikkatuntemusten perusteella kääntynyt taas raivotarjontaan. Noh, vatsassa on kuulemma vielä ihan hyvin tilaa kääntyillä, joten toivottavasti nyt tajuaisi oman (ja äitinsä) parhaan ja kääntyisi köllöttelemään pää alaspäin. Huomenna on neuvolalääkäri, joten sittenpä nähdään. JOS joutuisin käännösyritykseen, niin vaikuttaakohan kääntämiseen se, että istukka on etuseinässä? Onko kellään kokemuksia?
Mä olen alkanut pikkuhiljaa kasailla sairaalakassin sisältöä sitä mukaa, kun jotain tarvittavaa on tullut mieleen. Vauvan kotiutumisvaatteista uloimmat on vielä pähkäiltävänä. Eilen käytiin katsomassa käytettyjä tuplarattaita ja voisin hyvin kuvitella, että niihin päädytään. Pitäisi vain löytää jostain niihin sopiva kantokoppa.
Tsempitykset kaikille hippusille viimeisten viikkojen ajalle! Jännittää, koska saadaan ensimmäiset vauvauutiset, kun osa on jo niin isoilla viikoilla.
ronjaruu rv 35+4
heippa! ihan pikaisesti vaan...
ronjaruu kyseli vauvan kääntämisestä ja etuseinäistukasta. mulla on se käsitys, ettei sitä sillon tehä. voi olla että oon väärässäkin, mutta ehkä siinä on riskinä istukan (osittainen...?) irtoaminen, kun kuitenkin välillä joudutaan aika kovastikin ottamaan masusta kiinni.
sitten kestoista on ollu puhetta. me myös kokeiltiin ihan pienenä esikoisella niitä, mutten tykännyt yhtään. paketti oli niin kömpelö niin pienen vauvan päällä ja koin kertikset kyllä sillon huomattavasti helpommiks. siirryttiin (osittais)kestoihin sitte jossain vaiheessa kun kakka oli jo kiinteetä niin, että sen saattoi vaan tiputtaa pönttöön. :) ollaan tykätty tosi paljon noista fuzzin taskuvaipoista. ostin kokeeks yhen ja tilasin sitte netistä isomman setin. niillä on nyt menty aika pitkään ja menevät varmaan vaippaiän loppuun asti.
mitäs vielä... kerroin jo päälimmäiset kuulumiset viime viikon pinoon, eipä ole paljon siihen sunnuntai-iltaan lisäämistä. paitsi että tänään on taas väsyny olo, toisin kun vielä viime viikolla. huomena on piiiitkä päivä koulussa, mut onneks to ja pe on sitte lyhyempiä. paitsi että pe on TENTTI! huih... en oo ees alottanu lukemista.
hienoa kuulla että molemmat kaksosodottajat ovat vielä yhtenä kappaleena! on kyllä varmasti tosi raskasta teillä. ei siinä paljon omat pienet liitosnipistelyt tunnu. tsemppiä molemmille vielä viime metreille!
joops. lopettelen nyt, mies tarttee koneen työjuttuihinsa. kivaa tätä viikkoa! t.VadelmaMama, rv 35 tasan
[color=darkviolet] ELISABETH olikin saanu jo vastauksia villahousuista... Mun mielestä ne on paljon varmemmat kuin kuoret tai taskuvaipat. Siis valskauksien osalta. Meillä niiden kanssa ei oo tullu mitään ohivuotoja tai mitään muitakaan " vesivahinkoja" , niinkuin muiden vaippojen kanssa välillä! Ja vaikka se on villaa niin se hengittää eli ei pitäis olla kesälläkään kuumat/hiostavat.
Kiva kuulla, että EVELIINUKAN vointi on paranemaan päin!!! Hieno juttu. On sit virkeempi ja kivempi olokin kun vauva syntyy kun vaivat synnytystä kohti vähenee. =)
RONJARUU: Mulla on istukka etuseinässä ja tänään olis ollu kääntö, mutta niin se viltsu oli vaan kääntyny raivotarjontaan, ni ei tarttenu alkaa kääntää. Muuten ne olis sen kyllä tehny! Ja mulle sano yks rautanen ammattilainen (kätilö), että edessä olevalla istukalla ei olis vaikutusta kääntöön. Sillon vaan otteet on enemmän sivuilta kuin suoraan päältä.
Oma napa: Kävin tänään siellä taysissa perätilatutkimuksissa ja niinkun arvelinkin, niin Viltsu oli kääntyny raivotarjontaan (ilmeisesti sillon eilen sen moksa-hoidon jälkeen)!!! JEE!!!! Lääkäri (nainen) teki sisätutkimuksen, päältä kopeloinnin ja ultrauksen.. ja kaikki niistä sattu. Se oli niin kovakouranen, että huh! Onneks ei tarttenu alkaa kääntää.. se vasta kivaa olis ollukin?!?
Paino arvio oli 2400g ja sano, että vauva olis sit suht samaa kokoo kun Heidi, joka synty 2890g:sena. Pää oli kuulemma jotenki kapee, mutta se saatto johtua siitä, et jos se oli niin alhaalla tuolla jo... Nii ja sit se sano, että viltsu tuskin kääntyy enää perätilaan! =) Eli jee... Vammala kutsuu, sit kun lähtö tulee!! :D
Muuten olo on ollu ihan ok. Muutamia kipeitä supistuksia on päivän aikana tullu.. ja nyt aktiivisen synnytyksen ryhmästä tullessa kotimatkalla vas. puolen issias alko kenkkuilee... :( Mut toivotaan, että se menis vaikka yön aikana ohi.
Jaa nii joo.. ELISABETHILLE vielä tosta poskiontelojutusta, että mulla autto tosi hyvin höyryhengitys. Kiehautin kahvinkeittimen pannussa vettä liedellä ja sit pöydän ääressä istuskelin hengittelemässä höyryä pyyhe pään " päällä" . Se sai tosi hyvin rään sieltä poskionteloista liikkeelle. Mä tein sitä varmaan kolme? kertaa päivässä parina päivänä.
Jaahas.. Meen iltapalalle.. Moimoi.
taas supisteleva-burde & viltsu 36+2
PS. Jollain muullakin oli näitä kipeitä supistuksia.. en ny muista kellä.. Mut siis mulla on tosiaan sama.. selkään sattuu ja välillä joutuu huokailee ja hengittelee.
Täällähän alkaa olla jo jännät paikat muutamilla kun viikkoja reilusti kasassa! Burdenkin viikot ja supistelutuntemukset kuulostaa lupaaville, saapa nähdä kuka ekana jakautuu :) Kaksosten odottajille edelleen extratsempit, te teette kuitenkin tuplatyön tässä odotuksessakin ja sf-mitat on sen mukaan!
Burde, sä asut siis jotenkin niin että saat valita Vammalan tai TAYSin? En yhtään ihmettele että Vammalaan menet, se on loistava synnytyssairaala! Mä tein siellä aikoinaan yhden harjoittelujakson ja sain itse asiassa osallistua synnytykseen silloin! Oli aika kokemus kun istutettiin keinutuoliin aitiopaikalle synnyttävän äidin jalkoväliin, hyvä kun kätilöt mahtui siihen väliin. Mutta hienosti meni se toimitus eikä mullekaan jäänyt traumoja kun omia lapsia oon tehnyt ;)
Mä kävin lauantaina 8h vierailulla synnärillä!!! Ei mikään synnytys kyllä ollut käynnissä mutta aivan hirvittävät alavatsakivut alkoivat aamulla ja tuntuivat sellaisena kestosupistuksena alavatsalla. Eivät hellittäneet edes parissa tunnissa. Halusivat sitten mut sinne näytille mutta suolistoperäiseksi kaikki osoittautui kun ruokamyrkytysmahdollisuus ja umpisuoli oli poissuljettu. En edelleenkään ole mahastani kunnossa, kovaa ripulointia on ollut ja joka aamupäivä alavatsaa särkee muutamia tunteja. Töistä on siis ollut pakko olla poissa. Muutama ulostusviljelynäyte otettiin ja vastauksia niistä odottelen, ehkä jo huomenna tulee. Mulle tämä vatsaepisodi on siis jo kolmas viiden viikon sisään ja siinä heräsi sitten epäily lääkärillä että jos olisinkin saanut jouluiselta Kiina-reissulta jonkun mukavan " tuliaisen" . Salmonellakin kun voi olla kk oireeton... Mä melkein toivoin että oiskin joku salmonella niin tietäisi mitä tehdä ja kohta vaiva ois poissa! Jos mitään vastausta ei saada niin mitenköhän kauan sitä tässä vielä joutuu ripuloimaan ja oksentamaan? Eivätkä synnärilläkään tykkää kun eivät tiedä tartutanko jotain vai mikä on... Kai mä mun tuurilla ja tämän raskauden luonteenkuvaan sopien joudun vielä johonkin peräsuolen tähystykseen jotta nähdään mikä siellä on *hoh-hoijaa* Eli ymmärrätte varmaan ironisuuteni jos sanon että olen " nauttinut" tästä raskaudesta kaikin mahdollisin tavoin...
Ja pisteenä iin päällä on vesirokon odottelu esikoiselle... Kolmen pph:n lapsiryhmästä vain kaksi on sairastumatta, meidän poika ja yksi 3.v tyttö. Ja jos ei sieltä ole tarpeeksi altistusta niin siskoni perheineen tuli meille torstaina kylään, perjantaina puhkesi siskontytölle *tadaa* juurikin vesirokko!! Asuivat meillä vielä maanantaihin asti eli jos ei NYT rokko tarttunut niin sitten ei koskaan! Olen laskenut että viimeistään pääsiäiseksi sitten pamahtaa. Vaikka samapa tuo, kotosalla vaan ollaan kun anoppi ja appiukko tunkeavat silloin tänne viikoksi...
Näin positiivisella mielellä olen täällä linjoilla tällä kertaa ;) Neuvolaa ei oo ollut sitten viime kirjoittamisen, ens ti vasta. Eikä muutenkaan tällä viikolla mitään erikoista tiedossa, kotona oloa ja viljelyvastauksia odottaen niin näkee pääsekö töihin ollenkaan koko viikkona...
Emmis 33+2
Emmis: Me asutaan ihan vaan Tampereella ja taysiin oikeesti pitäis mennä synnyttämään, mutta... ;) Mä haluun enemmin Vammalaan MONESTAKIN syystä ja sinne voi mennä kun menee vaan! Tänään on siellä tutustumis- ja valmennusilta jonne ilmottauduttiin ja ne siinä samalla kyseli jotain taustatietoja sinne.. Siellä on ihan positiivinen vastaanotto meille tamperelaisillekin, itseasiassa mä oon ymmärtäny, että ne toivois et useempiki tulis sinne synnyttää... kun sehän on kans melkeen jatkuvasti lakkaustusuhan alla + jos sit noi pukumiehetki älyis, että siellä HALUTAAN synnyttää! =)
Tsemppiä Emmikselle masuvaivoihin! Toivottavasti ei oo salmonellaa! Ja toivottavasti poju ei saa sitä vesirokkoo.. ainakaan kovin pahana!!!
burde, viltsu 36+3 & heidi 1v5kk
Kolmatta kotipäivää tässä vietellään. Äsken kävin antamassa verinäytteen, kun terkka halusi varmistua maksa-arvoista. Mitään kutinaa ei ole, mutta päätä on jomotellut ja sellasta ajoittaista huonovointisuutta. Tosin ne molemmat tuntuu helpottuvan, kun olen kotona kökki nyt.
Meilläkin alkoi ensimmäinen projekti vauvan tuloon liittyen.
Piti nimittäin siirtää tytöt nukkumaan tuohon pienempään huoneeseen, kun sinne ei mahdu parisänky + vauvan sänky.
Aika ahdas on tytöille toi huone, mutta täytyy koittaa karsia noita leluja vähän... Ainakinisommat systeemit saa kyytiä!
Vielä vuosi ajateltiin tässä asua, kun miehen opiskelut on kesken, joten eiköhän tämä jotenkin mene.Muuten asunto on kyllä ihan toimiva jne...
Minkä verran olette varanneet vauvalle vaatetta alkuaikoihin?
Vaiks tää on meidän kolmas niin en yhtään muista,et onko aikasemmin ollut tarpeeksi vai liian vähän. Nyt oon hommaillu pääasiassa ´poikasävyisiä vaatteita, joten jos onkin tyttö, niin sit en tiedä pitääkö laittaa mies kauppaan, ku oon kerenny ainaskin osan tyttöjen vaatteista hävittää ja antaa eteenpäin kiertoon.
Oliks täällä muuten muita,joilla ois kolmas lapsi tulossa.
Minkälaisenjärjrstyksen olette tehneet autoilun kanssa. Meil pitäs mahduttaa yks vyöistuin,koroke ja kaukalotakapenkille ja auto ei ole
mitenkään erityisen iso. Mä lisäks haluaisin sellaisen autobaby- tyylisen systeemin, että ei tarviis kolmen vöitä värkätä, mut ainakin se gracon autobaby vaikuttu tosi hontelolta ja kiikkerältä .Heilui autossa vähän
joka suuntaan.Onko muilla kokemuksia ko. kaukalosta. Vai eikö me
osattu asentaa sitä.
No nyt tuli vähän omanapaista juttua. Palataan. pirteää päivää kaikille, on tämä sentään aika mukavaa tää kotona puuhastelu verrattuna töihin. Nyt painun vaihtamaan myös noiden kaikkien kahdeksan vaatekaapin kamat huoneesta toiseen. t. V@delma ja massu 34+2
Mua alkaa jo kovasti jännittää teidän muiden puolesta, kun supistuksia on ollut jo jonkin verran teillä ilmassa. Burdella ilmeisesti jo monena päivänä. hui! Kohta sä varmaan sitten saatkin vauvan jo masun tälle puolelle. Kukakohan tiestä ehtii ekana? Mä olen nimittäin ihan varma, että vaikka viikkoja taitaa mulla olla eniten kasassa niin täällä mie vielä kärvistelen ja pitkään. ;( Mulla ei supistele ja viime viikolla lääkräissäkin totesivat vauvan pään olevan vielä kovin ylhäällä. Ei taida pieni haluta tulla julmaan maailmaan. :)
Kestovaippailusta on ollut kovasti puhetta ja tuntuu olevan nykyään yhä yleisempää. ite en kyllä ole siihen lähdössä mukaan vaan kannoin jo ekan kerttisvaippapaketin vauvalle valmiiksi . Hui, kun olivat nekin pieniä vaikka en ihan pienintä kokoa ostanutkaan ...
Vauvan kotiintulo kamppeita en ole laittantu vielä valmiiksi, vaikkakin turvakaukalon kankaan jo pesinkin. Samanlaist settiä potkupukuinen ja kevyttoopisasuinen olen vauvalle ajatelluut tuohon kaukaloon vlamiiksi kasata. Oma sairaalakassikin on vaan ajatuksen tasolla hahmottumassa. Mä olen tuudittautunut siihen uskoon, että tässä ei vielä mihinkään olla lähdössä. Itseasiaassa mies on vielä ensi viikon reissuhommissa, joten oiekastaan olen vauvalle koittanut kehoittaa tulemaan maailmaan sitten pääsiäisen jälkeen kun mieskin taas pyörii kotoseudulla ja voi tuosta esikosiesta sitten huolehtia, kun olen sairaalassa. Taitaa vaan kuitenkin tehdä mokkula oman päänsä mukaan .. :)
Voimia kaksosten odottajille viime metreille ja teille muillekin!
Jo-an
v@delmalle: Meille on tulossa kanssa kolmas mukelo. Vanhin 5v istuu selkänojallisessa koroketuolissa, 3,5v istuu britaxin elitessä ja vauvalle on ostettu gracon logico s. Ahdasta takapenkkiläisillä tulee olemaan, mutta uutta autoa ei nyt olla vaihtamassa, kun tuo mein Octvia on vasta vuoden vanha. Olen kokeillut, että istuimet sopivat vierekkäin juuri ja juuri ;). Onnea vain sitten sille, joka aina survoo sormensa sinne istuinten väliin laittamaan turvavöitä. Tuossa vauvan kaukalossa on se hyvä puoli, että siinä on sellainen jalusta, ettei aina tarvitse kaukaloon niitä turviksia survoa. Yhden saa ainakin helmpommin kiinni autoon :).
Eveliinukka 33+5
Viime viikko hurahti aika nopeasti reissussa.. mutta kotona tuntuu että aika matelee. Pitäis ees jotain pientä ohjelmaa päiviksi keksiä ettei mee vaan kotona makoiluksi :)
Täällä paniikki kasvaa synnytystä kohtaan-- maanantaina oli se lääkäri äitipolilla,eikä ollut mikään miellyttävä kokemus se!
Lääkäri jotenkin vähätteli mun kokemuksia,kuulemma ihan normaaleja oli repeämät (jotka leikkaussalissa paikkailtiin ja teholla yön vietin) ja vuoto (2,2l).. Hassua jos kerran on niin normaalia että miksi en tunne ketään kelle samallailla olis käynyt..
Ja kun puhuin että käynnistystä toivon 38 viikolla niin tokas siihenkin että voi se pienempikin vauva repiä paikat vaikka pahemmin.. huh huh!
Että tosi positiivisesti ja kannustavasti hän osas puhua!
Nollas aikalailla kaiken hyödyn mitä siitä kätilön kanssa käydystä pelkokeskustelusta oli. Nyt tässä pari päivää ollut aika paha ahdistus tuon käynnin takia.
Muutenkin tosi avoimeksi jäi vielä kaikki,sillä vauva on perätilassa,minkä arvasinkin kun alas potkii ja pään tuntee selvästi tuossa kylkiluiden alla,ja lapsivettäkin on niukahkosti niin epäili vähän että mahtuukohan enää kääntymään vauva.
Ja kuulemma +2 käyrän tuntumassa vauva kasvaa,painoarvio 2,3kg (32+6). Ja pää vastasi monta viikkoa isompaa,lääkäri oikein ihmetteli ja tokas että ei se voi olla noin iso,mutta niin vaan oli.
Eli isopäistä jättiä tänne odotellaan.. :D
Uuden ajan sain 3 viikon päähän jolloin 36+1. katsovat tarjonnan ja kokoa,ja silloin päätetään siis tuo synnytystapa.
Ainiin,burdella ois siis koitettu viltsua kääntää vaikka istukka edessä?
Kun mulle tuo lääkäri puhui että eivät yleensä rupea sitten kääntämään jos istukka edessä. Oiskohan se sitten paikasta kiinni tuo..?
Mitähän muuta piti kommentoida kun omia asioita..? :)
niin,hienoa että kaksosten odottajat yhä yhdessä koossa! Ei ole varmasti helppoa kahden odotus..
Ja juuri tuli mieleen että Burde tais viime viikon pinoon pistää niitä perätilajumppa-ohjeita? pitääpä käydä katsomassa :)
Nyt kun olen niin asennoitunut että alakautta synnytän niin en haluaisi missään nimessä mitään perätila-sektioita. Mutta jos perätila pysyy niin en alakautta synnytä,eikä ne kai isoa vauvaa antaiskaan synnyttää..?
Niin,ja Burdelle siis onnea kun Viltsu oli kääntynyt!
Kivat viikonjatkot kaikille!!
Viva ja poitsu 31+1
On joo nuo viikot tainnut hurahtaa vauhdilla kuitenkin kun 2viikkoa liian vähän omiksi viikoiksikin muistin :)))
Eli nyt siis 33+1 täällä
Hieno juttu, Burde, että Viltsu oli tajunnut kääntyä itse etkä joutunut käännösyritykseen!
VivaS: Tosi ikävää, että lääkäri noin vähätteli aiemmin kokemaasi. Tollaisissa tilanteissa huomaa, miten paljon asiat on ihmisestä kiinni. Jotkut vaan eivät osaa asettua toisten asemaan :(
v@delma kyseli vauvan alkuajan vaatteiden määrästä. Mä oikein yllätyin 56-koon vaatteiden määrästä kun kävin kaikki esikoisen vanhat vaatteet läpi. Oon kyllä ostellut kirppiksiltä noita pienimpiä kokoja neutraalin värisinä aika paljon, kun eipä tuon koon vaatteisiin viitsi kovin paljon uusina panostaa. 60- ja 62-senttisiä vaatteita onkin sitten toooosi paljon.
Tänään oli vika lääkärineuvola. Vauva on kuin onkin raivotarjonnassa eikä lääkärin mukaan pitäisi enää mahtua kääntyilemään, kun tilaa on niin vähän. Hmm, viime viikolla th oli sitä mieltä, että tilaa on vielä hyvin. Ehkä vauva on sitten ollut pari kertaa vaan jotenkin poikittain ja siksi hikka on tuntunut suht ylhäällä. Ei ole vielä kiinnittynyt kuten isoveljensä aikanaan tässä vaiheessa. Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni ja pituutta 3 cm. Vauvan syke oli 136, tarjonta RTI, verenpaine 124/74 ja painoa on tullut kahdeksassa päivässä 1,7 kiloa... Mielenkiintoista, kun kotivaaka näytti juuri ennen neuvolaan lähtöä ihan eri lukemia. Ei niin, etteikö painoa olisi varmasti tullut, mutta että noin paljon. Sf-mittakin on lääkärin pikamittauksen mukaan pompsahtanut 33,5 sentistä 37:ään. Joopa joo. Joku kirjoitti aiemmin, että neuvolakäynnit tuntuvat liukuhihnameiningiltä. Meillä th-käynnit ovat perusteellisia, mutta nämä lääkärikäynnit juuri sitä liukuhihnamenoa. Esikoisen 1,5v-neuvolakäyntikin oli aika pettymys viime viikolla. Mitään taitoja ei kartoitettu, kuten olisi pitänyt, vaan korvat tsekattiin, keuhkot ja sydän kuunneltiin ja lääkäri kysyi pissaamisesta, kakkaamisesta ja puhumisesta. Koko käynti alle 5 min. Ihmettelin asiaa th:lleni ja taidot katsotaan sitten mun seuraavalla äitiysneuvolakäynnillä parin viikon päästä. (Anteeksi purnaukseni...)
Tuntuu tosiaan vaihtelevan tuo käytäntö perätilaisen vauvan kääntämisen suhteen, jos istukka on etuseinässä. No, toivottavasti lääkäri oli oikeassa eikä vauva enää mahtuisi kääntyilemään, niin ei tarvitse asiaa sen enempää miettiä.
Eilen oli tasan kuukausi laskettuun aikaan ja nyt alkaa tosissaan mieleen tulla pieni paniikki, kun niin paljon haluaisi ehtiä vielä tekemään ennen vauvan syntymää. Kotona on kovasti sellaista tekemistä, mitä ei varmasti sitten vauvan synnyttyä saa pitkään aikaan hoidettua, mutta toisaalta haluaisi antaa nyt esikoiselle mahdollisimman paljon huomiota, niin kauan kuin vielä on ainokainen (vaikka tiedän kyllä, ettei sitä huomiota voi varsinaisesti varastoon antaakaan). Ja olis kiva ehtiä nähdä vielä muutamia tuttuja esim. lounastreffien merkeissä ennen h-hetkeä, kun varmasti vie aikansa ennen kuin kahden pienen kanssa minnekään kaupungille lähden. Noh, aloitankin nyt saman tien ahkeroimisen noiden kotona hoidettavien hommien suhteen, kun esikoinen nukkuu päikkäreitään. Ei kun hihat heilumaan!
ronjaruu rv 35+5
Hiukan kun sai esimakua noista aurinkoisista päivistä, niin nyt haluais niitä lisää, pliis!!!
Ensimmäisenä omasta (o) juttua:
Sain saikkua loppuajaksi eli eilisestä pääsiäiseen. Virallinen loma alkaa sitten 25.3. Eilen olinkin sitten aivan puhki, jotenkin kai antoi itselleen luvan olla oikeasti väsynyt, siis virallisesti / jukisesti. Ei tarvi enää tsempata. Töissä kävin tekemässä ohjeita ja sijaisopekin on nyt kevääksi valittu. Tänään oli sitten neuvola. Neitonen näyttäisi olevan RT:ssa, ei kyllä voi olla huomaamatta peppukumpua tuossa mun keskimahalla, aika alhaalle on viime päivinä itsensä punkenut, minkä kyllä tuntee tuolla alakerrassa. Tosin liitoskivuilta (kop, kop puuta) olen säästynyt. Hemppa oli 129 eli samassa kuin viimeks ja paineet edelleenkin mulle normaalit eli tosi alhaiset. Painoa nyt tullut yhteensä 10 kiloa.
Mieli on vieläkin tuon ystävän vauvanmenetyksen takia hiukan alamaissa, kävin kyläilemässäkin heillä eilen. Oli mukava nähdä, että kovasti siellä tsempattiin, vaikka kyyneleet meiltä molemmilta välillä valui. Kysyinkin sitten, että tuntuuko hänestä pahalta, jos tulen käymään ison mahani kanssa ja myöhemmin (toivottavasti) vauvan kanssa. Olen kuulemma tervetullut, joten aion kyllä nyt lomalla ollessani vierailla useamman kerran heillä...
Emmikselle tsemppiä kaikkien vaivojen kanssa. Kyllähän näitä taitaa itsekullakin olla. Meille tulossa siis näillä näkymin kolmas tyttö ja taitaa se kolmas kerta toden sanoo -sanonta hyvin pitää paikkansa minun kohdalla. tämä raskaus on ottanut luulot pois ja ajatuksena ollut raskaudesta nauttiminen on kyllä jo heti alusta vaihtunut " olotilan sietämiseen" . Kaksi ekaa raskautta menikin vissiin liian helposti, toivottavasti nyt synnytys sitten menisi yhtä mukavasti kuin aikaisemmat... Koko rahalla siis otettu tämä raskaus, tuossa vitailinkin ystävälle, että vielä kun pari vkoa mennään yli, niin...
Burdelle onnittelut masukin kääntymisestä. Meillä on kaikki tytöt (jos nyt siis tämäkin pysyy näin päin) olleet asemissa ja tosi alhaalla heti 30 vkon jälkeen, nyt vain tämä masu jonnin verran suurempi noin niin kuin vaatteidenkin suhteen...
Meille siis kolmonen tulossa, enkä ole vielä istuimia takapenkille testannut. Autona Toyotan Avensis farmarimallina. Pienelle on Britaxin jalustallinen (josta siis kaukalo lähtee irti) istuin, isolla saman firman säädettävä selkänojallinen korokeistuin ja keskimmäiselle perinteinen välimalli. Jotenkin tuntuu kaikki nuo kotiutumisasiat ems. vielä niin kaukaisilta, ehkä sitten huhtikuun puolella...
No, tässäpä näitä. Perjantaina pitäis vielä lähteä yhden yön Hkin reissu opiskelujen suhteen tekemään, taitaa nuo huhtikuun lopun ja toukokuun vkonloput sitten jäädä välistä... Appivanhemmat hakevat tytöt viikoksi Ouluun kans vkonloppuna, joten saadaan miehen kanssa olla hetki kahden. Ajellaan sitten pääsiäisenä perässä - voipi tuo istuminen tehdä huonoa, mutta jos nyt maltettais pysähdellä...
Kaakonkulmalaisten tapaamisen osalta kiinnostuneet vois lähettää minulle sähköpostia osoitteeseen anpoh(at)opettaja.fi. Voitaisiin sitten porukalla miettiä tapaamispaikka ja -aika. Tänne Ruokolahdellekin siis saa tulla, jos vain kyyti järjestyy ja haluaa, vaikka ollaan täällä " perukoilla" tai miten sen nyt ottaa =))
pahnu ja sirpukka 32+4
että onko muilla hengenahdistusta?
Mulla eilen illallakin ihan kamalaa,en saanut unta kun asentoa hain ja kokoajan tuntui että saa vaan happea haukkoa. Meinas jo paniikki siinä iskeä kun ei saanut kunnolla henkeä.
Ja tänäänkin nyt aina välillä iskenut sellasia että pitää oikein haukkoa henkeä.
Kannattaako tästä kysästä jostain vai onko ihan normaalia..?
Ja onko kellään mitään juttua tai asentoa mikä olis tähän auttanut?
mukavat illanjatkot!
..Ei mikään ihana aamu, kun heräsin sellaseen ikävään päänsärkyyn, jonka heti tunsin johtuvan korkeista paineista, olivatkin 151/97..nyt sitten hissukseen olen aloittanut päivää, onneksi pojilla hoitopäivä. Tekisi mieli touhuta mutta heti kun revittelee ja kyykkii niin paineet vaan kohoaa..Olla yhtä touhu kuin Winku, sehän tässä on ollutkin niin hankalaa hyväksyä että tekemistä pitänyt rajoittaa ja tauottaa..
Onneksi vauvalle ei enään ole paljoa laittamista, kylpyamme pestävä kun varastossa ollut pari vuotta, mutta senhän ehtii sittenkin kun joskus kotiutuu vaavin kanssa..ja pattereita itkuhälyttimeen tuli tuossa yksi yö mieleen kun hereillä piti.
..Sitten täytyy hamstrata itselle reilusti terveyssiteitä ja lisää rintasuojia kun nyt olen joutunut käyttämään kun meinaa tihkuttaa maitoa.
Hienoa että " meidän" kaksosmammat ovat jaksaneet näille viikoille porskuttaa ( vaikka nyt tullut kaikenlaista kremppaa-ihmekkös tuo kun sellaista taakkaa kantaa!!! ) ja erityisesti vaavit ovat pysyneet massussa. Mutta ei varmaan enään pitkään ;}
Browniettakin saanut jo eräpäivän. Parempi tosiaan suunnitellulla sektiolla kuin että joutuu hätäsektioon ja nukkuu onnensa ohi..Pääsee mieskin mukaan. Nyt sitten ehtii tai tietää laittaa kaiken valmiiksi.
Burdellako supistellut jo pitemmänkin ajan..huuhh, hyväthän sulla viikot vaikka vaavi tulisikin jo..Oliko vaavi kääntynyt raivotarjontaan? Sehän voi aiheuttaa supisteluja kun kohtu vaihtaa muotoa ja lapsi painaa eri kohtiin..No sepäs selviää lääkäri käynnin jälkeen..Ilmoitteleppa vai jäitkö jo synnyttämään.
Nyt lepäämään ja nauttimaan hyvästä kirjasta. Torstaina ä-poli aika ja täytyy pitää paineet kurissa ettei lääkitykselle joudu.
-klematis rv 35 kasvava kolmonen