~~~MAALISMAMMAT vko 11~~~
uusi pino paljon uusia vauvoja eikö? :o)
Niiloakseli rv 40+0
Kommentit (127)
Mulla on tänään ultran mukainen LA mutta virallinen vasta perjantaina :) Neuvolaankin menen muutaman tunnin päästä. Mun yöt on helpottaneet sillä tapaa että vauva ei enää liiku niin paljon että joutuisin sen takia heräilemään. Pissareissut ainoastaan ja aina samaan aikaan, kello 2, 5 ja 7. Ihmeellistä :D Mun vauva on tosiaan vähentänyt liikkumistaan rajusti. Kai sillä ei ole siellä enää tilaa.
Koitetaan tosiaan olla vähän positiivisempia. Ei kai kenenkään olo ainakaan parane valittamalla. Ei tänä tästä kuitenkaan paremmaksi muutu ennen kuin saamme vauvamme ulos.
Tänne Tampereelle on luvattu kaunista keväistä säätä täksi päiväksi. Täytynee yrittää nauttia siitä ja lähteä koirien kanssa lenkille.
Mitähän nuo koiruudet tuumaa uudesta tulokkaasta, osaavatkohan ne aavistaa jotain?
Onko mitään oireita joista voisi päätellä synnytyksen olevan lähellä?
Onnea kaikille vauvautuneille!
Anabela 39+4
Pitkä aika meinaa pukata täälläkin... Tänään rv 41+1 (la oli 3.3.) eikä MITÄÄN merkkejä vauvan ulostulosta. Ei supistuksia - edes kivuttomia - ei jomotuksia, ei mitään. Esikoinen syntyi kaks vuotta sitten rv 41+0 (käynnistettiin lievän raskausmyrkytyksen takia) ja jotenkin naiivisti aattelin, et kyllähän tää toka aiemmin tulee. Mut ei. Ja mistäpäs mä tiedän oisko esikkokaan tullut vielä pitkään aikaan, ellei olis käynnistetty.
Sinänsä olen onnellisessa asemassa, että fyysisesti voin oikein hyvin. Vauva ei ole laskeutunut yhtään, joten ei paina alapäätä eikä muutenkaan ole olotilassa mitään valittamista. Yöt nukun oikein hyvin, yhden kerran käyn veskissä.
Mutta ehkä ne nämä viimeiset päivät tuntuvat senkin takia ylipitkille, kun tajuaa ettei oikeesti enää mene kuin muutama hassu päivä. Lauantaina rv 41+5 on yliaikaiskontrolli äitipolilla ja sitten kai ne käynnistää jos tää tollo ei täältä itsekseen osaa ulos tulla.
Mukavaa loppuodotusta muillekin maalismasuille!
Onnittelut kaikille vauvansa saaneille!
Tällä voidaan hyvin, hyvin jaksaa ootella rauhassa vauvan syntymää, ei kiirettä. Mä jo sillon säikähdin aikasemmin et onko nyt sitte loppu aika yhtä tuskaa, mut nyt on oliskohan viikko pian mennyt niin et vointi on hyvä, supisteluja toki on mut ei ne niin häiritte. Yötkin menee hyvin, vessaan herään kahesti ja oli jopa yks yö et ei tarvinnu herätä kertaakaan :)
Päivät menee todella nopsaan, ei ehi tuskastua kun vointikin hyvä, toki väsyn helposti et kauheesti en ylimääräsiä touhuile, hoidan lapset ja löhöilen sohvalla kirjoja lukien.
Synnytys on toki mielessä ja lähinnä se et millanen vauva meille sieltä tulee ja mikähän mahtaa olla se suuri päivä :)
Eipä tässä kummempia, ootellaan ja voikaahan muutkin hyvin!
Tuuli 38+6
Mä sain sen taas - nimittäin mahataudin. Eilen tuli joka päästä, mutta tänään onneksi jo kaikki pysyy sisällä. Olo vaan on aika voimaton, joten taidankin tämän kirjoittelun jälkeen lähteä peiton alle. Voin kyllä kertoa, että näin ison vatsan kanssa ei ole enää kiva kieriä sängyssä mahataudissa. Onneksi sain kuitenkin eilenkin koko päivän nukuttua.
Huomenna on taas neuvola. Olen toiveikkaana, jospa vauva olisi jo vähän laskeutunut. Ainakin alapäässä on tuntunut uudenlaisia puukoniskuja vajaan viikon ajan.
Vai suree tuikkukin jo lähtevää vatsaansa? Itse mietin, että tämä esikoisen odottelu on vähän erilaista, kun meillä ei ole vielä kokemusta äidiksi tulosta. Nyt siis osaamme vasta nauttia tästä vatsasta ja ainakin omasta mielestäni raskausaika on mennyt niin nopeasti, etten vieläkään tajua, että meille on tulossa vauva. Myöhemmissä raskauksissa odotus onkin jo vähän erilaista, kun tietää enemmän, mitä odottaa.
Mutta nyt sinne peiton alle lepäilemään!
Nakero08, 37+5
Sain pikkuprinsessan 2.3 klo. 5.43, Neiti painaa 3320g ja pituutta 48cm..
Vähän heitti ultra painoarvio torstaina sanoivat olevan 2,9kg.. Mut tulikin ihan mukavan kokoinen nyssykkä. Tuli noin viikkoa ennen laskettua maailmaan.
Synnytys lähti kotona käyntiin lapsivesillä lauantai aamuna, sit piti mennä saikulle.. Jonkun verran supisteli mut vasta illalla rupesi säännöllisemmin.. Kokeilin niitä vesirakkuloita en tiedä auttoko mut kyl oli inhottavin kipu se niiden laitto. kävin ammeessa joka mulle autto kipuihin varsinkin kun suihkutteli supistusten aikana massua. Ja sain epiduraalin joka oli aivan ihana.
Mut oli huolia.. Olin melkein viikon saikulla.. Tytöllä verensokerit alhaalla ja keltasuutta, oli valohoidossa ja karseesti kokeita.. mut nyt kotona, jospa se tästä.
Mut näin lyhykäisyydessään, tuntuu et omaa aikaa ei oo ei kerkiä enempää kirjotella.
Lueskellut olen säännöllisen epäsäännöllisesti viestejänne mutta vasta nyt sain aikaiseksi kirjoittaa...
Meillä odotellaan siis kolmatta lasta syntyväksi piakkoin, LA 20.03.Isommat lapset ovat 2v ja 5v ja varsinkin nuorempi on varsinainen tahtoja isolla T-kirjaimella.
Meillä tämä vauva meinasi syntyä ennenaikaisena jo rv 25 mutta lepo auttoi ja nyt tuntuu ettei tämä tahdokaan enää syntyä!Itse olen voinut nyt loppuajan periaatteessa ihan hyvin, alan vain olla jo aika väsynyt odottamiseen joka on tosiaan jatkunut jo viikosta 25 lähtien.Onneksi aurinko paistaa ulkona:)
Hassu tunne sinällään, sillä tiedän, että tämä on luultavasti viimeinen kerta kun olen raskaana.Toisaalta odotan haikeudella vauvan syntymää ja vastan katoamista mutta toisaalta en enää jaksaisi olla raskaana.Ristiriitaista!Varsinkin kun supistaa joka ilta kipeästi niin hetkittäin väsyttää tämä kipu.Toisaalta hirvittää miten nopea itse synnytys on:/
Itsekin sairastin vatsataudin reilu kuukausi takaperin ja oli kyllä kamalaa ison vatsan kanssa.Tsemppiä siis!
Onnittelut myös jo vauvansa saaneille.
Ja muutama muukin oli saanut nyyttinsä, onnea kovasti heillekkin!!
Täällä mennä porskutetaan tunti ja päivä kerrallaan. Pitkiä ovat nämä viimeiset viikot ja päivät, ainakin minulla. Muutama taisikin kirjoitella että aika kuluu ihan siivillä, voi kumpa täälläkin kuluisi.
Tuntuu ettei oikein mitään pysty tekemään. Mieli kyllä tekisi kovasti vielä järjestellä ja siivoilla (lasten huoneiden remonttien jäljiltä on vielä paljon tavaroita laittamatta paikoilleen...), mutta sitten kun alkaa liitoksiä särkeä ja kohtua jomotella ja supistuksia sadella ym. ym. niin sitten sitä vain koittaa levätä että saisi säästettyä niitä voimia sinne varsinaiseen koitokseen :) On tämä vaan ristiriitaista..
Joka aamu toivon että lahtö tulisi tänään ja joka ilta taas toivon ettei vain lähtöä tulisi enään tänään kun on ihan puhki päivän jäljiltä. Onko muilla tälläisiä tuntemuksia että ajatukset risteilee syystä tai toisesta juupas/eipäs-linjoilla?
Enteitä ei juurikaan ole ilmassa, paitsi viime yönä ei närästänyt ollenkaan enkä ole joutunut ottamaan vielä tänäänkään rennietä, kun taas olen joutunut siitä kuukausikaupalla jo kärsimään (välillä närästys valvottanut yölläkin tuntitolkulla). Laskettaisiinko se nyt edes jonkinlaiseksi edistykseksi ;) ??
Koitetaan jaksaa ja paaaaaljon supistussäteitä laitetaan nyt ilmoille ~~~~~~~~~~~~~~~~ täältä suunnasta :DD
Terkuin Ansku78 rv39+4
Viime viikon ärsyttävän odottelun ja " pallomahaosastolla" vietettyjen öiden jälkeen vauvaseni sitten syntyikin todella vauhdilla maailmaan perjantaina klo 18:20. Johtuen omasta lääkityksestäni vauva saturoitui...eli veren hemoglobiinin happipitoisuus oli vähän alakanttinen, ja pikku-emäntä joutui/pääsi yöksi valvontayksikköön. Sehän sopi hyvin minulle, nukuin NKL:lla vauvattomien äitien huoneessa yöni kuin pieni porsas eikä tarvinnut kantaa huolta vauvan hengityksestä. Lauantaina sain terveeksi todetun vauvani vierihoitoon ja eilen tulimme kotiin. Olen aivan hurmaantunut tästä pienestä kuopuksestani.
Ja pieneksi ei kyllä viikkoihin nähden voi vauvaa sanoa... painoa oli syntyessä iloiset 3590g.... en edes uskalla ajatella, että mitä paino olisi ollut rv40... apua. Mutta täällä muut lapset tutustuvat kovasti nyt pieneen tulokkaaseen ja hälinä on sen mukaista.
Kunhan elämä asettuu ja tulee rauhaisa hetki, kirjoittelen tuonne synnytyspuolelle synnytyskokemuksen, joka oli taas neljännelläkin kerralla niin ainutlaatuisen ihana....ja omanlaisensa kokemus.
Onnea kaikille muille vauvautuneille ja pitkää pinnaa ja supistuksia niille, jotka vielä poksahdusta odottelevat. Minä lähden taas viettämään evästaukoa pikkuneidin kanssa....
Minzulle oikein kovasti onnea tytöstä, onneksi nyt asiat on paremmin! Samoin happyendille perheenlisäyksestä!
Musta tuntuu, että olen täällä koko ajan latistamassa toisten fiiliksiä, että ei se ja se vielä mitään tarkoita, ja nyt taas¿ Eli Jellonalta kyselisin, että joko ovat sulle käynnistystä lupailleet? Nimittäin ei ne sitä kovin herkästi tee, jos vauva voi hyvin (äitistä ei niin väliä) ja lapsivettä on vielä jäljellä. Itse aikoinaan kävin yliaikaiskontrollissa pari kertaa, ja kolmas kerta olis ollut aamulla, kun poika syntyi yöllä. Kysyin sitten, että kai siellä papereissa jo luki että käynnistetään, mutta vielä mitä! Viikkoja olisi tuolloin ollut 42+5, ja edelleen olisivat antaneet pojan kasvaa¿ Että älä hirveästi pety, jos vielä kotiin lähettävät. En tiedä miten käytännöt vaihtelevat sairaaloittain, mutta aika monessa annetaan mennä sen kolme viikkoa yli, jos ultran mukaan vauvalla ei ole hätää.
@ada, sinähän kuvailit itsesi ja perheesi aivan kuin meidät! Sama la, lasten iät ja nuorimmaisen tahto¿ Meillä tosin molemmat on kovia tahtomaan, mutta tuon isomman kanssa jo pärjää selittämällä. Myös tämä seuraava pätkä on kuin suoraan omasta päästä:
Hassu tunne sinällään, sillä tiedän, että tämä on luultavasti viimeinen kerta kun olen raskaana.Toisaalta odotan haikeudella vauvan syntymää ja vastan katoamista mutta toisaalta en enää jaksaisi olla raskaana.Ristiriitaista!Varsinkin kun supistaa joka ilta kipeästi niin hetkittäin väsyttää tämä kipu.Toisaalta hirvittää miten nopea itse synnytys on:/
Jokohan tuon kaksivuotiaan uskaltaisi viedä päiväunille, löi äsken päänsä oikein lahjakkaasti, ja on nyt valvonnan alla :(
Maaria 38+5
Hei!
Tulin kurkitelemaan tänne puolelle vielä, kiva huomata että monet meistä maalismammoista on jo nyytin saanut. Onnea kaikille!
Kovasti lähetän suppareita niille jotka niitä kaipaavat!
äiti ja Edwina 19 pvä
Vähän neuvolakuulumisia tulin laittamaan...
Elikkä rv:t 38+4
paino +900g/viikko, eli ei ihan niin paljon kuin viimeksi, vaikka urvotusta onkin ihan hirveesti!:(
rr:112/89...alapaine vähän noussut.
hemppa: tää onkin minusta aika hassua. Eli en siis ole syönyt rautaa reilu viikkoon. Viimeksi 2 viikkoa sitten hemppa 116. Nyt sitten ajatteli,että olisi laskanut kauheasti,mutta olikin yllättäen 132!!! Eli mun normaalilukemissa. Aika jännää, mutta terkka sanoi,että noinkin saattaa loppuraskaudessa käydä:)
vauvan syke 155 (rupesi siinä terkan painellessa oikein jumppaamaan:D)
sf-mitta 35cm
ja vauva raivotarjonnassa, ei kylläkään oikeastaan laskeutunut
Kysyin terkalta miten pitää toimia, jos synnytys alkaa vesien menolla,eikä vauva ole kiinnittynyt tai edes laskeutunut. Sanoi,että ei se makuuasento kuulemma välttämätön ole ja omalla autolla saa sairaalaan lähteä,ellei muuta ilmene.
Vähän eri neuvoja vissiin joka paikassa:)
Rupee kyllä tää olo jo v****amaan, mutta pitää vaan jaksaa odotella.
Yksi tuttu sai pari viikkoa sitten vauvan, reilusti yliaikaisena, oiskohan ollut jo rv:t 42+ ja synnytys kesti huimat 60tuntia!!!
Alkoi vähän pelottamaan...ensimmäisen lapsen siis sai.
Päivänjatkoja
Aleida 38+4
Eli täällä vielä yhtenä kappaleena. Mulla nyt viikkoja 37+5 ja siis toista odotellaan, sukupuolta ei haluttu tietää. Laitan tässä vähän taustatietoa, kun olen ehkä vain pari kertaa viittiny tänne tulla kirjotteleen, niin tiedättä kuka täällä :)
Esikoinen nyt 2 v ja 4 kk. Tuolla neiti nukkuu päikkäreitään, varmaan kohta herää.
Mulla neuvola tortaina. Synnyttämään meen tuonne OYS:iin.
LÄMPIMÄT ONNITTELUT jo vauvan saaneille!
Toivottavasti tämä masuvauva ei menis ihan 41+6 asti :D
-m
Kiva lukea vauvauutisia vaikka vähän kateellisia ollaan ;)
Mutta nyt on sämpylöitä leivottu ja jääkaappi ja mikrokin pesty. Mitähän sitä seuraavaksi keksis... Tosiaan alkaa jo kyllästyttään tää odottelu, vaikka tosiaan voihan tässä niinkin käydä että vielä kolmenkin viikonpäästä tässä odotellaan...toivottavasti ei!
Hyvissä toiveissa tässä kuitenkin ollaan, että viimestään ensi viikolla syntyis, kun niin lääkärikin aikasemmin epäili, että tulee ennen la ja nyt muutaman päivän tullut vähän voimaakkaampia supistuksia ku ennen. Harvoin sitä oikein oottaa kipua, niinkuin nyt toivoo, että tulis niitä kunnon synnytys-supistuksia.. ;)
Ulkona paistaa aurinko täällä Oulun seudulla ja kiva oli lukea että täällä muitakin, jotka menossa tuonne Oysiin synnyttämään. siis meritähtöstä tarkoitan! :)
Hyviä vointeja ja aurinkoa kaikille! :)
Aurelia rv38+5
Neuvola oli aamulla. Verenpaineet alempana kuin koko raskaudessa 120/60. Ja sekä mun että vauvan syke rauhallinen, vauvalla 126 vaikka liikkuikin hieman. Sf mitta 35. Ja pienen pää ei ole vieläkään ihan alhaalla. Ihmeellistä miten voi tämmöinen paineen tunne olla, ja häpyliitos todella arka. Esikoinen laskeutui hyvin alas jo ajoissa eikä silloin ollut mitään tämmöisiä tuntemuksia.
Seraava neuvolakontrolli ensi viikon maanantaina. Sitten lähete yliaikaiskontrolliin n. 42+0, jos vielä aihetta on.
Minä muuten olen sitä mieltä ettei täällä tarvi väkisellä olla yhtään positiivinen. Joku paikkahan se on oltava missä voi valittaa järkyttävää oloaan ja v***ttavaa loppuodotusta. Ja missä sitten, jos ei täällä??
Minä olen niin äärettömän onnellinen tuosta reippaasta ja tyytyväisestä esikoisesta! Miten sitä selviäisi tämmöisistä väsypäivistä lapsen kanssa, jos olis joku itkuiita.. Kaikestahan sitä tietty selviää, kun on pakko. Odottelen toista vaativaa vauvaa josta toivottavasti kasvaa tuommoinen reipas poika.
Miltähän vauva näyttää?? Ai kun jännittää..
Trappa 39+6
Minäkin olen menossa OYSsiin synnyttämään, olen vaan vähän jäljessä, rv38 tänään! Terkkuja myös muille OYSsilaisille :)
nakero: meilläkin odotellaan esikoista, ja on ollut ihmeellistä nauttia tästä masusta ja potkuista :)
Tänään on ollut torkkupäivä. Nukuin toosi myöhään ja loppupäivän olen lukenut kirjaa, stephanie meyerin uusikuu, se on huippu :)! Tätä olen säästellyt äitiyslomalle, vielä on sitten toinen kirja varattuna, Matkantekijä-sarjaa..
mut kuulumisiin,
_tuikku_ ja poika rv38+0 hui :)
täällä " vielä" ollaan ja minäkin menossa oysiin synnyttämään kunhan jannu nyt päättäisi syntyä :o)
jos jotain positiivista pitäisi keksiä niin ollaan kaikki taas yksi päivä lähempänä synnytystä :o) muutapa en sitten keksikään...
Minä lähden saunaan rentoutumaan!
Niiloakseli rv 40+1
Moikkis!
ONNEA! Nyyttinsä saaneille!
Positiivista täältä... Kaksi selkää polttavaa supistusta on tullu tänään! JES!
Onhan noita kipeitä tullu mut ne ei oikeastaan selän puolella tunnu.
Ja mulla ainakin ne synnytys supistukset olivat viimeks nimenomaan polttoja ja selässä. Että ehkä huom. ehkä enteilee jotain nyt.... saas nähdä!
Onkohan se Aatuska jo synnärillä kun ei kuulu mitään! toivotaan että on!
Tämä muumimamma lähtee nyt myös saunaan rentoutuun...
mutsi80 39+4
Kysyin tuosta lapsivesien menosta ja vauvan laskeutumattomuudesta Kättärillä. Siellä todettiin vain, että kun lapsivesi on mennyt, kannattaa aina soittaa synnärille, niin sieltä saapi toimintaohjeita. Ei siis selkeästi halunnut antaa yhtä, oikeaa vastausta.
Täällä ei ihmeitä. Mahataudista toivutaan ja voimia keräillään. Jaksoinpa sentään laittaa ruuan ja itsellekin on jo ruoka maistunut.
Niin, ja onnittelut taas vauvan saaneille!
Nakero08
ei mulle käynnistystä ole luvattu, mutta meidän neuvolantädin mukaan täällä ei päästetä raskautta menemään juurikaan sen yli rv42. Eli neuvolantädin mukaan menis todenäköisesti niin, et jos lauantaina yliaikaiskontrollissa kaikki ok, niin saisin kohtuullisen ronskin sisätutkimuksen itsekseen käynnistymisen toivossa sekä käynnistysajan maanantaille 17.3. (rv 42+0), mut jos jotain ihmeellistä lauantain kontrollissa ilmenisi, niin saattaisivat jopa käynnistää silloin lauantaina rv 41+5.
Tää on toki vain arvailua, mutta niin mä ymmärtäisin, et täällä ei anneta raskauden mennä kolmea viikkoa yli. Niin, ja olen menossa synnyttämään Jyväskylään.
että täällä Pirkanmaalla ainakin tuoksui eilen ihan keväältä! Eli vaikka keli näyttää täältä sisätiloista katsottuna koko lailla kurjalta, oli ulkona aika ihanaa... Suorastaan nautinnollista kun ei tarvitse vetää toppahousuja jalkaan ja olo ei ole ihan niin ahdistava.
Noi eiliset jutut oli kyllä niin masentavia melkein kaikilla, että mitäs jos jokainen koitettais löytää aina joku kiva juttu, kun tänne kirjoitetaan? Voi olla kyllä aika haasteellista...
Maaria 38+5