G: Missä sairaaloissa kerrotaan vauvan sukupuoli ultrassa??
Eli kertokaa kokemuksia, missä sairaalassa sukupuoli on halutessanne kerrottu rakenneultrassa? Missä taas on kieltäydytty kertomasta?
Kommentit (16)
Hyvinkäällä (2008) sekä Kättärillä (2005). Kättärillä oikein tarjouduttiin, vaikka ei ehditty vielä itse edes kysyä (ja silloin siellä oli joka paikassa lappuja, että eivät kerro sukupuolta).
Viivi
olisi kerrottu keskusäitiysneuvolassa, jos olisi näkynyt. Myös TAYS:ssa kerrottiin :)
Että Hyvinkäällä, jopa alkoi tutkimaan asiaa. Kun pyysin jo ultran alkaessa, että jos vähänkään mitään näkyy niin saa arvata sukupuolta. Vauva olikin aika hankalassa asennossa, mutta ultraaja oli niin mukava, että näki ihan vaivaa katsoakseen sukupuolta.
Viivi
Kättärillä..vuonna 2003 ei kerrottu samaisessa paikassa..joten varmaankin riippuu niin ultran tehneestä kätilöstäkin..
Ainakin vielä kaksi vuotta sitten edellisessä raskaudessa Kättärillä oli tiukka linja eikä meille kerrottu sukupuolta (ei kyllä kysyttykään), mutta kuukausi sitten kerrottiin, kun haluttiin tietää. Kätilö sanoi, että lääkärit on antanut luvan kertoa, jos vain sukupuoli selviää. Ja laitteet oli myös huimasti parantuneet tässä ajassa.
Pari viikkoa sitten ja he ainakin kysyivät,että haluanko tietää sukupuolen.
Itse en myöskään ehtinyt kysymään,kun tarjottiin kertomaan.
Halusimme kuitenkin odottaa synnytykseen.
(ystävälleni kerrottiin kahdessa eri paikassa,että tyttö syntyy,mutta poika sieltä kumminkin tuli.
vauvan sukupuoli ainakin Seinäjoen keskussairaalassa jos itse sitä pyysi ja halusi tietää. Eivät automaattisesti sitä itse tarjonneet, koska vauvan sukupuolen määrittäminen ei kuulu tutkimukseen automaattisesti.
Olin tuolla rakenneultrassa v. 2002, 2003, 2005 ja nyt tänä vuonna menen ja aion taas kysyä josko katsoisivat kumpi on tulossa! Ja arvaukset on ainakin mun kohdalla pitäneet aina paikkansa =)
Kävin esikoisesta v. 2004 ja rakenneultrassa kerrottiin, että pojalta näyttäisi.
Tästä toisesta käytiin 2007 ja kerrottiin, ettei siellä ainakaan poikaa näy ;) Ultraaja vielä katsoi alakauttakin varmistaakseen ja nähdäkseen paremmin vauvan jalkoväliin. Itsestä alkoi jopa tuntua siltä, ettei sitä nyt niin varmaksi tarvitsisi kertoa, kun tietäähän sen, että se ei välttämättä osu oikeaan.
Molemmilla kerroilla ollaan itse varovaisesti kysytty, mitä ultraaja siellä näkee... Ja molemmilla kerroilla ultraaja on ollut tosi ystävällinen sen kertomaan, enkä ole kokenut, ettei haluaisi kertoa. Tosin ainahan siinä on sitten muistutettu, ettei se olisi 100prosenttinen tieto!
Ja siis molemmilla kerroilla on osunut oikeaan: eka oli poika ja toka tyttö!
Pahoittelen sekavaa kirjoitusta, tyttö tässä olkapäällä vaatii osansa :)
Nalle ja poika 3v ja tyttö 5,5vk
tässä ei vielä ole sellaista tutkailtu..
-ennis- rv7+2
Kätilöopistolla on viime kesän jälkeen alettu taas kertomaan. Itse kävin rakenneultrassa marraskuussa ja kerrottiin.
Olen huomannut, että tutkijalla on päätösvalta kertoa tai olla kertomatta. 3. ensimmäisestä ei tietoa herunut millään, nyt on jo kaksi tutkijaa kertonut, eli rakenne ultra ja äitipoli.
Uusintakäynnillä äitipolilla lääkäri ilmoitti, että tämä lääkäri ei näe semmoista, eikä kertonut...
seppäskä 30+0
Lohjalla kätilö kysyi rakenneultrassa kiinostaako tietää sukupuoli etukäteen. Isukki ei halunut tietää joten nyt jännitetän. Kätilö oli aikein mukava ja ammattitaitoinen.
Uskon kyllä, että se on myös kiinni kätilöstä, koska esikoista odotellessa kohdallemme osui ns. hiljainen tuppisuu, joka ei kertonut yhtään mitään. Näin v, 2001.
kerrottiin 2007. Tai siis olisi kerrottu mutta ei vauva halunnut näyttää itseään. ;) Vielä yliaikakontrollissa kysäsin asiasta ja lääkäri pitkään etsi ja katsoi ja sanoi, että ei täällä ainakaan pojan vehkeitä näy. :) Ja tyttö tuli!
Tän neljännen aikaan oli niin kiva ultraaja että oikein katsomalla katsottiin kumpi vois olla ja tämä oli jorvissa. Kättärillä ei ole kerrottu ja samoin ystävälleni oli ollut " välinpitämätön" ultraaja ton asian suhteen, joten ei ollut vastannut mitään kun ystävä oli kysynyt. Naistenklinikallakin kun kävin kerran ja sanoin jos näkyis nyt paremmin kun rakenneultrassa näkyi, niin hän ei ollut kyllä yhtään kiinnostunut ottamaan selvää :( Mua ainakin harmittaa ettei ne voi edes katsoa jos itse haluaa eikä mua ainakaa se haittaa jos ei veikkaus mennyt 100% oikein.
ultraava lääkäri sanoi että " nyt näkyisi selvästi sukupuoli, haluatko tietää?"
mutta sekin voi ehkä riippua ultran tekevästä lääkäristä...En tiedä, onko niillä jotain " sääntöä" siitä asiasta...