Hermot menee, taaskaan ei päästy kauppaan kun 5v sanoo ettei tahdo
Jos annat periksi, onne vain siihen sitten, tulevaisuus on varmasti miellyttävää.
Kommentit (83)
saat kohta kuulla, että olet curling-äiti, huono äiti, annat lapsen olla pomo, et osaa kasvattaa, et osaa laittaa rajoja etkä oikein osaa rakastaakaan... Etkö tiedä,e ttä kaikki muut av-mammat ovat täydellisiä äitejä?
Tai narraa... Itse jos en suosiolla lapsia lähtemään vaikka kylästä pois, heitän valkoisen valheen. Tyyliin "katsotaan JOS käydään kirjastossa". Lapset kuulee vain "kirjastoon" ja johan mennään. Sitten autossa sanon, että niin äiti sanoi että jos käydään. Olenpas minä tuhma! Mutta tehoaa. :)
Sillä saat av-mammoilta luut kurkkuun, kun he eivät osaa antaa käytännön neuvoa, miten toimia. Kakkonen voisi aloittaa vaihtoehtojen esittämisen ja ap vastata siihen, onko sitä jo kokeiltu ja millä tuloksin!
siinä on uskomaton teho.. meidän 5 v tekee IHAN MITÄ VAAN, jos alan laskea kolmeen :)
Minä lupaan lapselle, että hän saa valita, mitä syödään huomenna. Jos hän ei halua lähteä, niin sanon, että syödään vain ruokaa x, jota hän inhoaa.
Joku voi olla sitä mieltä, ettei lapsi saa päättää, mitä syödään. Mutta jos me joka tapauksessa silloin tällöin syödään makaronilaatikkoa, niin miksi se ei voisi olla juuri huomenna?
Sillä jos olet nyt pulassa viisivuotiaan kanssa, mieti mitä se on kymmenen vuoden kuluttua. Kyllä meilläkin laitetaan hanttiin, mutta tietävät kyllä että viime kädessä se olen minä joka määrää.
5v määrää äitiään.. sano, että tää on provo.
Vedä nyt lapses vaikka niskavilloista ulos niin ei todellakaan montaa kertaa määrää enää.
Ihan oikeasti jos annat 5v:n määrätä jo nyt mitä sulla onkaan edessäsi.
siinä on uskomaton teho.. meidän 5 v tekee IHAN MITÄ VAAN, jos alan laskea kolmeen :)
Ja kun uhkaa jollain, esim tänään ei katsota pikku kakkosta, jos et laita vaatteitasi naulakkoon, kun olen laskenut kolmeen, ja TOTEUTTAA sen uhkauksen jos mitään ei tapahdu. Pari kertaa tulee varmasti itkupotkuraivari lapsella, kun huomaa ettei kaikki menekään hänen mielensä mukaan, mutta sitten alkaa oppia.
Voit myös ostaa kaappiin puuroa valmiiksi (jos lapsesi ei tykkää siitä) ja sitten kun olette olleet käymättä kaupassa tarpeeksi pitkään, kaivat puuropaketin esille ja selität että muuta ruokaa ei ole, nyt syödään tätä. Alkaa mennä perille, kun syötte kolmatta päivää pelkkää puuroa =)
saat syyttää. jo olet antanut lapselle vallan päättää asioista niin tottakai olet pulassa. tunnen perheen jossa sama ongelma saman ikäisen lapsen kanssa. jos lapsi ei halua johonkin niin kukaan ei mene.
kun lapsille ei tehdä sääntöjä selviksi. meillä jo taaperolle tehty hyvin selväksi että kitisemällä ei lapsi saavuta mitään. lapsi ei määrää vaan vanhemmat.
"Käydään kaupassa nopeasti, niin ennätät katsoa lastenohjelmat"
... päästään nopeasti lukemaan kirjaa yhdessä.
...syömään. jne.
Kiristys- ja uhkailuosista löytyy nämä vikkelästi liikkuvat joulutontut, omaan huoneeseen miettimään joutuminen, lastenohjelmien katselukielto jne.
Jos 5-vuotias pyörittää perhettänne Nyt; mietipä millaista elämänne on kymmenen vuoden kuluttua.. Hui!!!
kiristys
uhkaus ja
lahjonta
meillä tehoaa parhaiten uhkaus lahjonnan lopettamisella....
Meillä on joinakin pahoina päivinä ollut puolet leluista ja pikku kakkonen "takavarikossa", mutta kauppaan ollaan aina päästy. Ja lisäksi, jo on heikko kunto, jos et jaksa viisivuotiasta kantaa! Vyötäröstä kiinni ja menoksi vaan!
Miksi lapsi ei halua kauppaan?
Mitä hän haluaa tehdä? Haluaako tehdä jotain muuta sinä kauppa-aikana? Jos haluaa kiellä se tekeminen. Sanot, että saa tehdä sitä vasta kaupan jälkeen.
Jos vastustaa ihan vain vastustamisen vuoksi selitä miksi kaupassa täytyy käydä.
itse olen joutunut pari kertaa raahaamaan lasta hammaslääkäriin ja onnistui kyllä,tosin taisi olla jo koululainen
Miten valmistelet lasta kauppaan lähtöön? Tuottavatko siirtymätilanteet yleensäkin ongelmia?
Valmistele lasta. Sano, että puolen tunnin/vartin päästä lähdetään kauppaan, ehdit vielä leikkiä hetken.
Sitten sanot, että ihan pian lähdetään kauppaan, lopettele leikit.
Sitten sanot, että nyt lähdetään kauppaan. Laitat lapsen käymään vessassa ja pukemaan.
tehokkaita otteita, eri tapoja kantaa. oliko toi vyötäröstä kiinni siis paras tapa?
kiristys, lahjonta ja uhkailuhan tässä oli jo kokeiltu, joten noi konkreettiset fyysiset keinot ois mun mielestä parhaita. en siis ole ap, vaan sivustaseuraaja.
lapsi pitää väkisin raahata autoon. jos ei ole autoa niin rattaisiin. jos ei ole rattaita niin hanki sellaiset.
ei käy kaupassa, ei tule ruokaakaan. JA mitä siitä seuraa.. voisit siis perustella lapselle miksi sinne kauppaan pitää mennä. "lauantai karkit jää ostamatta." jne
Tuo laskeminen muuten tehoaa meilläkin.
"kerkeetköhän tehä, mennä, hakea ennen ku äiti on laskenut kolmeen tai jos et ole tehnyt /hakenut sitä ennen ku lasken kolmeen niin illalla ei tule jälkkäriä"
JA anteeks virheet näppis vähä rikki.;)
Jos lapsi ei makaa autotiellä niin jätä siihen ja kävele kohti hitaasti kauppaa. Eiköhän tuo tule perässä pienen ajan kuluttua. Jos ei nouse maasta niin raahaa sisälle kotiin ja sano, että syödään puuroa niin kauan kun ei kauppareissut onnistu.
lapsi pitää väkisin raahata autoon. jos ei ole autoa niin rattaisiin. jos ei ole rattaita niin hanki sellaiset.
Ei auta kiristys, lahjonta eikä uhkailu. Otin kädestä kiinni ja raahasin väkisin kotiovelta, laittoi niin hanttiin että meni maahan makaamaan, kantaa en jaksa eikä sitten ollut muuta vaihtoehtoa kuin tulla kotiin. Elämmekö me tosiaan 5 vuotiaan ehdoilla. Mitä tehdä kun kaikki nuo keinot ovat jo käytetty? Miten saada se lapsi kävelemään sinne kauppaan (ihan tossa lähellä)? Jos hän ei halua lähteä, niin ei kyllä sit tosiaan lähde, APUJA??