Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ad/hd, add, hahmotushäiriö ja elämässä pärjääminen

Vierailija
26.09.2013 |

Muita joilla diagnosoituna jotain yllämainituista?

Miten pärjäät työ- ja arkielämässä?

Mitä työtä teet?

Minulle on diagnosoitu add ja hahmotushäiriö. Yritän töissä olla mahdollisimman huolellinen, silti lähes päivittäin tulee sanomista. Unohtelen asioita ja sähellän. Tuntuu, että työkaverit ovat jo täysin kyllästyneitä ja turhautuneita minuun. Pikkuhiljaa työmotivaatiokin katoaa, kun kovasta yrittämisestä huolimatta asiat ei onnistu niin kuin pitäisi. Potkut varmaan tulee.

Kerta toisensa jälkeen huomaan että minua pidetään tyhmänä - jopa lievästi vammaisena.

En ehkä ole järjestelmällinen, kovin looginen tai hyvä matemaattista älyä vaativissa asioissa.. Koen silti olevani monella muulla tapaa ihan riittävän älykäs.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole ajatellut kokeilla jotakin lääkitystä? Elämänlaatu saattaa parantua huomattavasti.

Vierailija
2/19 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 17:47"]

Etkö ole ajatellut kokeilla jotakin lääkitystä? Elämänlaatu saattaa parantua huomattavasti.

[/quote]

Olen kokeillut yhtä lääkettä, joka ei sopinut minulle. Ensi viikolla lääkäriaika jossa mietitään mikä lääkitys sopisi. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on adhd ystävä luovissa tehtävissä ollut, mutta ihan johtoportaassa. Toinen lääkityksen kanssa kouluavustajana, yksi lääkärin vastaanotossa. Yksi opettajana. Toiset näistä pärjää paremmin, toiset vähän huonommin. Pääsääntöisesti kaikki pärjää työssä hyvin, ne kotiolot saattaa olla sitten enemmän sitä säheltämistä.

Vierailija
4/19 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Samaistun aloittajaan täysin. Onko muilla kokemuksia?

Vierailija
5/19 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap kertonut töissä että sulla on tollanen diagnoosi? Osaisko ne suhtautua paremmin jos tietäisivät ?

Vierailija
6/19 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on add ja masennus. Tämä on kyllä hirvein mahdollinen kombo. "Parhaimmillaan" olen ollut pari kuukautta koeajalla töissä, hyvin äkkiä tulee kyllä fudut. En vain pysty keskittymään mihinkään ja sitten yhtäkkiä olen ihan omissa maailmoissani pitkät tovit. Koen olevani täysin hyödytön. Nyt tuli 500 päivää työttömyyttä täyteen, en turhaan hae enää minnekään. Varmasti terveitä tulijoitakin riittää.

Vierailija
7/19 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up. Samaistun aloittajaan täysin. Onko muilla kokemuksia?

Samaistuit ja huutelet muiden kokemusten perään, mutta itse et vaivaudu mitään jakamaan. Todellinen Reilu-Reino taas.

Vierailija
8/19 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on add diagnosoitu lievänä, vaikka minua itseä keskittymishäiriö haittaa aika paljon. Lääkkeillä saan kuitenkin oireet kuriin.

Vierailija
9/19 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd (ei väliviivaa) ja hyvin pyyhkii. Opiskelen ammattikorkeassa erinomaisella menestyksellä ja ajattelin tämän jälkeen suorittaa maisterin yliopistossa kun olen saanut ammatin ja hyvän tulotason jatko-opintoja ajatellen. Syön lääkettä ja vaiva ei haittaa elämää mitenkään.

Vierailija
10/19 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD diagnoosi tuli yläasteella ja opiskelen yliopistossa tällä hetkellä. En ole lääkityksellä, ja onhan tämä aikamoista sähellystä. Kouluajat meni tosin vielä huonommin, olen oppinut elämään tämän kanssa. Kirjotan itselleni listoja, merkkaan tärkeät jutut aina heti ylös yhteen kalenteriin ja annan itselleni luvan olla keskittymättä johonkin täysin. Olen huomannut että opiskeluhommat luistaa paremmin jos katson jotain ohjelmaa samalla.

Vierailija
11/19 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös add ja masennus. Tiedän tunteen, kun pidetään säheltämisen takia ihan tollona. :/

Vierailija
12/19 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on add diagnosoitu lievänä, vaikka minua itseä keskittymishäiriö haittaa aika paljon. Lääkkeillä saan kuitenkin oireet kuriin.

mitä siihen syöt??

Vierailija
13/19 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi tuli 30-vuotiaana, liian myöhään. ADD oli jo ehtinut pahentua ja saada kavereiksi laaja-alaisen oppimuskyvyn häiriön sekä hahmotuskyvyn häiriön.  Peruskoulu meni heittopussina eri koulujen välilä, kunnes viidennellä minut laitettiin kehitysvammaisten kouluun. Ammattikoulun keskeytin, työkyvyttömyyseläke tuli 25-vuotiaana. 

Arjen hallinta on vaikeaa, hyvin vaikeaa mutta teen parhaani kun muuta en voi. Laskut ovat suoraveloituksessa, joka paikka täynnä muistilappuja, siivoan joka päivä yhden alueen .

Kaksi lasta ja vanhempaillat  tuskaa, koska en saa kiinni mistään puhutusta eikä mikään jää mieleen.  

Säännllisestä päivärutiinia meillä ei ole ja ex on minua tiukempi kurinpitäjä. En ole paska äiti, mutta voisin olla parempikin.

Syön ADHD-lääktettöja se on jonkinverran parantanut keskitttmiskykyani, mutta mitään ihmepilleriä tähän ei ole!

Vierailija
14/19 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on add oireita kuulemma mutta en tiedä onko varsinaisesti. Luulisin että sopiva työ auttaisi elämää, en jotenkin usko että vaikka jotenkin saisin 8-16 työn että jaksaisin sitä vuositolkulla, ainakaan jos työ ei oikein kiinnosta vaan on vain työtä rahan takia.

Vierailija
15/19 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti olen muistanut kaikki ajat ja tapaamiset mutta kyllä niitä on vain paljon. Joka viikolle on jotain. Kauppaan ei ole menemistä ilman listaa. Rutiinit aamulla on tärkät, kun tekee samalla tavalla aina, niin ei unohda mitään. Joskus unohdan esim käydä vessassa aamulla ja tajuan vasta myöhemmin.

Vierailija
16/19 |
19.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele lääkärin kanssa.

Tähän on tarjolla myös terapiaa ja ohjausta "nepsy-valmennus"..

Eli pyydä saada itsellesi tälläinen "tukihenkilö".

Lääkitykset on välillä vaikeita, joillekin sopii eka kokeiltu ja toiset etsivät sopivaa pitkään. Jotkut jopa päätyvät elämään ilman lääkitystä.

Joten pelkkä "hanki lääkitys" on huono ohje. Esim. Facebookissa on olemassa erilaisia ADHD-yhteisöjä, joihin kannattaa tutustua.

Vierailija
17/19 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/19 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ajattele niin negatiivista itsestäsi. Kerro työnantajalle haasteista. Työssäkin monesti voi joustaa ja jakaa työtehtäviä hieman eri tavalla kuin ennen, jolloin voidaan huomioida jokaisen vahvuuksia ja mahdollisuuksia.

Meillä on esim siivous työssä voitu jakaa niin että joku tekee parin kanssa ja joku yksin.

Vierailija
19/19 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako tätä ketjua enää kukaan lukea? Puolisolla add ja hahmotuspulmaa. Lukion käynyt ja amiksen, työ ei sitten kuitenkaan napannut, vaikka epäilen kyllä sen sujuvuutta... nykyään yksinyrittäjä, viihtyy paljon omassa kuplassaan, sos.vaikeuksia on, liikenteen seuraaminen hankalaa, eksyy vieraassa paikassa, ei ymmärrä vastata lasten tarpeisiin esim. huolehtimalla välipaloista, nukkumaanmenosta, ei ymmärrä omistaan poikkeavia näkökantoja, turhautuessaan sähläykseensä viskoo tavaroita... Huoh,vaikeammaksi menee iän myötä mm. muistivaikeuksien suhteen. Lääkettä syö ja se auttaa hieman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän