Viihtyisittekö tälläisissä HÄISSÄ?
Ensi kesänä, heinäkuussa olisi häät.
Vuokrattu on paritalo(130neliötä per puoli, huoneita yhteensä 8), nukkumaan mahtuu 40ihmistä. Maalaismaisemissa, järvenrannalla. Upea ympäristö ja uusi tämä paritalo/huvila. Rantasauna, uimaranta jne.
Aiomme pitää kokonaisuudessaan häät lähinnä ulkona. Pellolle tehdään iso katos johon laitetaan 6-8hengen pöytiä ja pieni tanssilava. Sisätilat on pitkänmatkan vieraita varten, jokaiselle oma huone siellä. Karaokea on kumminkin sisätiloissa illalla ohjelmistossa. (osallistuu ken haluaa). Pitkin tonttia tehdään istuma paikkoja jne. Vieraat saa liikkua ja olla halutessaan omissa oloissaan. Sauna lämmitetään illalla(saunoja on 3kpl), se ken haluaa voi saunoa. Bändiä ei ole mutta tuttu " dj" , musiikki laidasta laitaan. Vieraita on kutsuttu 40.
Tarjoilu:
Hääseremonian jälkeen tulee lämminruoka:
Naudanlihaa, kermakastikkeessa.
Porsaanlihaa ruskeassa kastikkeessa(soijainen).
Lämminsavulohta, smetanassa, herkkusieniä seassa.
Grillattuja vihanneksia.
Uusia perunoita, smetanaa ja sipulia.
Lohkoperunoita.
2 erillaista vihreää salaattia.
Lapsille lihapullia ja nugetteja.
Kahvitarjoilu:
Hääkakku(vadelma)
Mansikka hyytelökakku
pienet porkkanaleivokset vaniljakuorutuksella
coctailpiirakat kylmäsavulohi ja kinkkutäytteellä
Iltapala:
3 erillaista voileipäkakkua(kana, kala, kinkku)
3 erillaista salaattia(makaroni-kinkku-majoneesi, fetasalaatti, kanasalaattia(riisiä, currya)
Erillaisia coctailpaloja ja dibbailtavaa.
Lapsille karkkia, sipsiä yms.
Juomina:
kahvi/tee
booli
olut/siideri
viini
Ohjelmaa ei ole erikseen. Tanssia, karaokea ja mukavaa yhdessäoloa. Häävalssiakaan emme tanssi " erikseen" . Pappi vihkii meidät siis siellä juhlapaikalla. Seremonia on muutaman minuutin pituinen. Olen saanut muutaman tutuntutun hoitamaan tätä ruokapuolta. Eli pitävät huolen että pöydät notkuu ja mahd. myös tarjoilevat jonkun verran. Muuten on tälläinen puffet tyylinen.
Teen itse kaiken tarjottavan. Hintaa häille tulee 1200e. ;)
Kommentit (213)
Ihme hehkutusta. Jos joku on oikeasti ruoka-alan ammattilainen niin ei todellakaan omissa häissään tarjoile pakastealtaan tavaraa tuoreiden kasvisten ja vihannesten sesonkiaikana.
Ammattiylpeyttä pitää olla sen verran että tarjoaa häissään laatua.
En jaksa enää kuin nauraa.
Ihanat häät tulossa varmasti. Itse järjestäisin samanlaiset. Kyllä ne perinteiset häät on jo nähty vaikka minusta ap:n häät ovatkin ihan suomalaista perinnettä. Ennen vanhaa häät järjestettiin aina ulkona, keskikesällä, satoi tai paistoi. Viina kuului asiaan.
ja virallisia juhlia ja sellaiset nämä häät ei kyllä ole. Ruokakin kuulostaa hyvältä. Kutsua odotellen : )
Vierailija:
178. Heh, heh. Harmi ettei sinulla oli niin läheisiä ystäviä/sukulaisia että he voisivat sinulle avautua raskautumis suunnitelmistaan.
Harmillista että teillä ei alkoholia voi eikä saa häissä juoda. Tiesitkö että monikin ihminen haluaa häissä rentoutua ja turista pienessä tuitelissa ystävien kanssa? Ainiin eihän niin voi tehdä, kännissähän voi mokailla ja sit menee se hyvin peitelty kulissi pilalle. :(
.
Tietysti puhumme niistäkin asioista, mutta en todellakaan uskaltaisi vannoa, etteikö kukaan ystävistäni olisi ensi kesänä raskaana, vaikkei ole minulle vielä ilmoittanutkaan asiasta ;D!
Kyllä alkoholia saa ja voi juoda, mutta tuo suunnitelma " laitetaan musa kovemmalle ja otetaan lisää viinaa jos on tylsää" antaa vaikutelman jostain aivan muusta, kun kepeässä kekkulissa turisemisesta ;). Jokainen tyylillään tietty.
Vierailija:
Taidatte olla keski-ikäisiä? Huomiokaa että nyt on kyse 18-30v. ihmisistä. =) Setänikin ovat vasta 35-40vuotiaita. Pitävät kyllä musiikista ja käyvät sillon tällön juhlimassa.
Ikäkysymyskö tästäkin piti tehdä... Nuorena olisin nyrpistellyt sun häille, kun niistä ois puuttunut kaikki mitä ' pitää olla' . Vieläkin 36v toi viinalla hehkuttelu kuulostaa vähän oudolta, mutta muuten varmaan kivat bileet.
Unelmahäitä vieraan kannalta ei oikein voi puitteiden tai yksityiskohtien kannalta miettiä. Salaisuus on siinä, miten hääpari ottaa vieraansa huomioon. Silloin on ihan sama onko kartanossa perinnehäät vai mökillä grillailua, kunhan vieraat tuntevat olevansa tervetulleita.
Mutta vielä aih, " pitävät kyllä musiikistä" , hei nuoret, luuletteko, että homekorva tarkoittaa sitä ihan kirjaimellisesti? ;-)
Aina pitää olla nakit silmillä vai? Ei voi olla hauskat juhlat muuten?
Ja tosi gourmetia, pakastevihannekset :D! Keskikesällä vielä :DD! Ja pitopalvelun emäntä :DDD!
Ne grillivihannekset nyt ovat vaan niin helpot valmistaa. Ei aika riitä grillaamiseen kuules. Kelpaa meille kyllä. Voin väittää ettet sinä maistaisi onko ne pakastealtaas vai tehty niistä sesongin vihanneksista. :)
Ja ihan tiedoksi, tämä ammattilainen syö eineksiä kotosalla ihan joka päivä! ;) Työssäkin käytän hyvin usein puolivalmisteita, nekun on niin hyviä nykyään. Mm. maustetut tuorejuustot ja muut " puolivalmiit" tuotteet. Ennenhän tuo tuorejuustokin piti itse maustaa.
Vierailija:
182. Voi kuule, kyllä ne parhaimmatkin kokit käyttävät ihan niitä pakastealtaan herkkuja välillä.
Väitän että kyllä erotan pakastealtaan kasvikset itse valmistetuista.
Tee toki omalla tyylilläsi mutta kuvaamasi perusteella et kummoinen keittiöihme ole - epäilen tuota yrittäjyyttä.
Keittiömestari
Mielummin käytän pakastetta kun alan oikeasti grillaamaan kesken juhlien tai ennen juhlia. Muutakin tekemistä. Maistakaapa joskus niitä pakasteen grillattuja vihanneksia.. Loppuu toi mutina. ;)
Kuka on puhunut hirveistä känneistä? Pullo viini=hirveä känni? Tunnen kyllä ystäväni jos tunnelma latistuu niin yleensä sitä otetaan vielä yhdet ja pistetään jalalla koreaksi.. Meidän tapa katsokaas... Teillä ei kaveripiirissä ole mitään " omaa huumorintajua" ?
Tiedän kyllä että osa kavereistani ja miehen muutama tuttava on varmasti kännissä, se on heidän tapansa juhlia. Mitä sitten? Pääasia että kaikilla on hauskaa. Ei meillä kukaan pistä vastaan jos musiikkia kovennetaan illan mittaa, päinvastoin.. Vieläkun saisi savua tanssilattialle. :D
Morsian omistaa pitopalvelun joten tekee ruuat itse, ei siis tarvitse varata mistään ruokia.
Isukki sattuu omistamaan paritalo/huvilan jota pitää koko heinäkuun vapaana.
Pappikin pitää heinäkuun lomaa ja sattuu olemaan isän vaimon serkun naapurin kaima joten on valmiina tulemaan paikalle koska vaan.
Häämatkakin tehdään ihan sedän luo Espanjaan johon voi mennä ihan koska vaan.
Hyvin on kieltämättä asiat Porvoossa.
Ja yhäkään meidän suvussa ei ole kaikki niin justiinsa joten grillatut vihannekset kyllä varmasti maistuu kaikille. HUOM! kaiken muun kun teen itse. Paitsi keksit.
Toista kertaa en mene. Häissä oli ajateltu vain hääparia itseään (miten pääsee halvimmalla ja vähimmällä järjestelyllä) eikä vieraita ollenkaan. Ryhmämajoitus kuuluu alle 15-vuotiaille. Lähdimme korvesta ajamaan 200km kotiin aivan keskellä yötä, kun emme pystyneet nukkumaan siinä karaokemelussa. Turha mainitakaan, että satoi kaatamalla ja sen katoksen alla oli kylmän kosteaa. Ihan perseestä olevat häät. Ikinä en ole yhtä huonoissa ollut. Kaikesta näki, että rahassa oli säästetty. Eipä sinne muitakaan jäänyt pidemmäksi aikaa. Muutama sinkku jäi laulamaan karaokea ja perheelliset häipyivät jo iltakahdeksalta.
Ap haluaisi, että KAIKILLA olisi täydellisen hauskaa ja juuri itselleen sopivia ruokia. Sitten hän vielä yrittää varmistaa täältä, että kaikkille av-palstan lukijoillekin nämä olisivat täydelliset häät. Kaikkia ei voi koskaan miellyttää täydellisesti. Eikä sillä ole varsinkaan mitään tekemistä rentouden kanssa.
Satun nyt olemaan rikkaasta suvusta, siksikö olet noin negatiivinen? Itse en ole rikas, päinvastoin.
Kyllä meillä on pappi suvussa(onko se joku ihmityksen aihe) tai siis ei virallisesti suvussa mutta kumminkin.. Huvilakin on ja setä asuu ulkomailla. Voi kauheaa! Kellään muulla ei kukaan suvusta asu ulkomailla? Teillä ei pappia lähipiirissä? Kukaan ei omista huvilaa? Kukaan ei ole yrittäjä?
Minun piireissä tehdään yleensä aina tarjottavat itse. Halvemmaksi tulee ja saa mieleistään. Leipoa kun osataan ja hyvät tilat on siihen niin miksi ihmeessä teettäisin ne muilla?
Mutta aivan sama mitä te uskotte. Ei voi kun itkeä ja nauraa näille kommenteille. =)
Luuletko että järjestäisin tälläiset häät jos kaikilla olis perhettä? En tietenkään. Meillä ei ole montaa perheellistä tuttavaa. Huvilassa on kaikille omat huoneet, ja karaokea on vain toisella puolella. Meteli ei kuulu toiselle puolelle huoneistoa. Jokainen voi vetäyty omaan huoneeseen niin halutessaan(tiedän vain että kukaan ei varmasti siitä porukasta ennen aamua nuku).
Jos lapsia olisi ja kukaan ei haluaisi juoda tai mitään muutakaan niin häät olisivatkin ihan erilaiset. Mutta meidän porukka juhlii näin. Harmi jos sinä et ole häissä viihtynyt. Rahassa ei ole säästetty vaikkei häille hintaa paljoa tule(johtuu siitä että esim. tila on ilmainen jne.). Katos tehdään osaksi puusta, kylmä tuskin on kellään. Sisätilat on isot jos nyt kovin kylmä heinäkuu on. Sinne mahtuu hyvin kaikki eikä tarvii edes kenenkään nyhjöttää lattialla.
Niin ja se ruoka oli tehty vieraiden mieltymyksen mukaan, ei minun. ;)
Vierailija:
Mutta aivan sama mitä te uskotte. Ei voi kun itkeä ja nauraa näille kommenteille. =)
Vierailija: