Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka isoja annoksia käytätte Propralia?

Vierailija
13.08.2014 |

Minulle on määrätty Propralia migreenin estohoitoon. Annokseni on 80mg/vrk, kahdesti päivässä 40mg tabletti. Olen syönyt näitä nyt kuusi vuotta. En huomannut mitään oireita itsessäni, paitsi tietysti että migreenit vähenivät.

Nyt kaverini sai ahditukseen reseptillä 10mg TARVITTAESSA ja hän oli aivan järkyttynyt minun annoskoostani. Hän kuulemma menee ihan veteläksi jo yhdestä. Olen apteekissa kuullut usein, että lääkitykseni on epätavallinen näin nuorelle (25v). Paljonko te syötte ja mihin vaivaan?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää Propralia "murusen" niin vaikutus on kyllä plasebon tasoa eli uskoo sen auttavan niin se auttaa. 

Vierailija
22/44 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-120mg tarvittaessa ahdistukseen. Ei muuten auta sitten millään tavalla. Varsinkin kun mun ahdistus on 80% henkistä eikä fyysistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 mg tarvittaessa jännitykseen/ahdistukseen. Otan silloin yleensä 2 tablettia kerralla.

Vierailija
24/44 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-120 mg indikaatiolla GAD.

Vierailija
25/44 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-120mg tarvittaessa ahdistukseen. Ei muuten auta sitten millään tavalla. Varsinkin kun mun ahdistus on 80% henkistä eikä fyysistä.

Itse otan 1-2 x 10 mg päivässä fyysisiin ahdistusoireisiin ja yliherkän autonomisen hermoston rauhoittamiseen (korkea syke, ajoittaiset rytmihäiriöt, elimistö jatkuvasti "hälytystilassa"). Itselläni ahdistus ilmenee 99-prosenttisesti fyysisesti, joten tästä on onneksi ollut apua. Toki tiedän ahdistuksen taustalla olevat syyt ja tiedän niiden olevan henkisiä (tuon yliherkän autonomisen hermoston lisäksi), mutta oireisiin lääkkeet auttavat ja sitä kautta rauhottavat kokonaisvaltaisesti. Lisäksi käyn psykoterapiassa.

Vierailija
26/44 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia annoksia teillä! Itellä rytmihäiriöihin 10 mg tarvittaessa. Hyvin tehoaa, välillä puolikaskin riittää. Laskee meinaan mulla verenpainetta joka valmiiks matalahko n. 105/60 luokkaa, tuosta ei oo paljon vara laskee niin käytän tosi harvoin. Tiesittekö että lieväkin nestevaje saattaa aiheuttaa tykytyskohtauksen. Kannattas koittaa kun alkaa tykyttää niin juo pari lasia vettä.

Vierailija
27/44 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalia annoksia teillä! Itellä rytmihäiriöihin 10 mg tarvittaessa. Hyvin tehoaa, välillä puolikaskin riittää. Laskee meinaan mulla verenpainetta joka valmiiks matalahko n. 105/60 luokkaa, tuosta ei oo paljon vara laskee niin käytän tosi harvoin. Tiesittekö että lieväkin nestevaje saattaa aiheuttaa tykytyskohtauksen. Kannattas koittaa kun alkaa tykyttää niin juo pari lasia vettä.

Mulla verenpaineet matalammat kun sulla, 90/55 tasoa ja mulla migreenin estoon 80mg päivässä. Ei oireita vaikka paineet matalat. Hyvin yksilöllistä miten keho reagoi annokseen eikä lääkärikään ole koskaan ollut huolissaan mun paineista.

Vierailija
28/44 |
10.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee noin 15-20 mg joka aamu. Puolitan sen 40 mg tabletin ja yleensä lohkaisen siitä vielä pienen palan. Aikaisemmin meni enemmän.

Mulla on sympaattinen hermosto niin yliaktiivinen että aamuisin syke tosi korkea. Päivän mittaan se usein rauhoittuu.

Mun yks tuttava syö sen 40 mg 2-3krt päivässä.

Vierailija
29/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenin estohoitona otan propralia 3 krt päivässä annostuksella 2 kpl 10 mg tabletteja. Lääkäri sanoi että voin kasvattaa annosta jos kohtaukset eivät vähene, mutta kolmen vuoden ajan olen pysynyt samassa määrässä.

Tilanteeni migreenin kanssa oli ennen propralia kroonistunut, päätä kivisti levossakin päivittäin ja kun varsinainen migreenikohtaus alkoi, eteni se hyvin nopeasti sietämättömäksi. Normaali kohtauslääke ei siis enää katkaissut migreenikohtauksia. Minulla oli vuosia ollut varalla 500 mg Napromex tabletteja viimeisenä keinona katkaisemaan harvinaisen rajut kipukohtaukset, joihin täsmälääke ei joskus harvoin tehonnut. Migreenin kroonistuessa Napromex ei tuonut enää mitään tehoa.

Kun sitten aloitin propralin käytön, olo helpottui takaisin normaaliin eli täsmälääke ja tarvittaessa Napromex toimivat kuten pitää. Migreenikohtausten määrä ei propralin kanssa juurikaan ole laskenut siitä, minkälaisena migreeni on minulla koko aikuisikäni ollut. Pääsin onneksi eroon siitä kamalasta päivittäisestä kivusta ja henkisesti voin paljon paremmin kun tiedän että täsmälääke kyllä tehoaa kohtaukseen kunhan otan sen ajoissa.

Vierailija
30/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sairaan kylmä ja suorituskyky laskee kun tuota syö. 

Vierailija
31/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpparin liikatoimintaan käytin joskus muutaman viikon ajan Propralia 40mg x2 päivässä. Lääkkeestä seurasi ihan hirveä masennus, joka hälveni parissa päivässä lääkkeen lopetuksesta. 

Vierailija
32/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 mg kolmesti päivässä migreenin estoon

Vierailija
33/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun resepti on 20-40 mg käsien vapinaan (essentiaalinen vapina), joka pahenee jännittäessä eli jos täytyy pitää puheita tai esitelmiä. Tarve on harvemmin kuin kerran kuussa.

Nyt aloin kuitenkin syödä sitä ahdistukseen 20 mg kun en pysty enää muuten nukkumaan kun elämäntilanteeni on hyvin ahdistava.

Hyvin toimii noilla määrillä. Toivon vaan, etten totu lääkkeeseen niin, ettei se enää toimikaan.

Vierailija
34/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku 5 pilleriä päivässä

Vierailija
35/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos kaverisi menee veteläksi jo yhdestä 10 mg tabletista, kannattaisi varmaan kysyä lääkäriltä onko normaalia.

Onkohan kaverilla alhainen verenpaine?

Vierailija
36/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on rytmihäiriöihin Propralia yksi tabletti tarvittaessa. Jos ei auta, sitten toinen ja thats it.

Tabletteja on eri vahvuisia, joten olisi informatiivisempaa jos kertoisit montako mg sun tabut on.

Vierailija
37/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorimies kirjoitti:

Hei!

Kuinka korkea sun syke on? Minullakin välillä rytmihäiriöitä ja koko ajan korkee syke 90-100. Uskaltaako käyttöö propralia ja kuinka paljon?

Kysypä lääkäriltä, ei av-palstalta.

Vierailija
38/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun resepti on 20-40 mg käsien vapinaan (essentiaalinen vapina), joka pahenee jännittäessä eli jos täytyy pitää puheita tai esitelmiä. Tarve on harvemmin kuin kerran kuussa.

Nyt aloin kuitenkin syödä sitä ahdistukseen 20 mg kun en pysty enää muuten nukkumaan kun elämäntilanteeni on hyvin ahdistava.

Hyvin toimii noilla määrillä. Toivon vaan, etten totu lääkkeeseen niin, ettei se enää toimikaan.

Muuten hyvä, mutta Propranololi ei vaikuta ahdistuksen kokemukseen mitenkään. Kyseinen lääke on betasalpaaja, eli se estää sydämen sykettä kohoamasta tietyn pisteen yli. Se voi siis auttaa ns. paniikkikohtaukseen, missä korkea sydämen syke aiheuttaa huonovointisuutta, mutta itse siihen ahdistukseen se ei vaikuta yhtään mitenkään. Tiedän että sitä määrätään lievään ahdistukseen, mutta sillä on tällöin vain plasebo-vaikutus. Kyseinen Propral -tabletti on aika harmiton ja tosiaan jeesaa siinä jos potilas kärsii hätääntymisestä, paniikin omaisista hetkellisistä tunnetiloista. Mutta edelleenkään ahdistukseen se ei oikeasti auta mitenkään. Ahdistukseen auttaa tietyt mielialalääkkeet pitkällä aikavälillä ja lyhyellä syklillä, ns. heti vaikuttavat ovat bentsodiatsepiinien lääkeryhmään kuuluvat rauhoittavat lääkkeet. Varsinkaan jälkimmäisiä ei haluta kirjoittaa reseptille, koska pidemmällä aikavälillä käytettynä ne aiheuttavat riippuvuutta. Propranololin määrääminen onkin lääkärille sellainen varma valinta, että jos potilas sen plasebo-vaikutuksella pärjäilee, niin kaikkein paras.

Vierailija
39/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propralia migreeniin? Eikö se ole sydänlääke. Itse käytän tiheälyöntisyyskohtauksiin.

Vierailija
40/44 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä, mutta Propranololi ei vaikuta ahdistuksen kokemukseen mitenkään. Kyseinen lääke on betasalpaaja, eli se estää sydämen sykettä kohoamasta tietyn pisteen yli. Se voi siis auttaa ns. paniikkikohtaukseen, missä korkea sydämen syke aiheuttaa huonovointisuutta, mutta itse siihen ahdistukseen se ei vaikuta yhtään mitenkään. Tiedän että sitä määrätään lievään ahdistukseen, mutta sillä on tällöin vain plasebo-vaikutus. Kyseinen Propral -tabletti

Mun ahdistusoire on fyysinen. Sydän hakkaa nukkumaan mennessä niin, ettei pysty nukkumaan. Käyn niin sanotusti ylikierroksilla. Leposyke on korkea päivälläkin, mutta ei se silloin niin haittaa.