Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin äiti haluaa väkisin tehdä laspestaan koulukiusatun...

Vierailija
02.03.2008 |

Pirkanmaalaisäiti Hanna on vuoden ajan kamppaillut esikoisensa oikeudesta uskonnottomaan opetukseen.

" Helpointa olisi kuulua uskonnolliseen yhteisöön. Ei kukaan kysele esimerkiksi muslimeilta, miksi he tunnustavat uskoa" , kirkkoon kuulumaton Hanna sanoo.

Kun tytär Henrika, 6, ilmoitettiin esikouluun vuosi sitten, Hanna otti heti puheeksi uskonnonvapauden toteutumisen. " Opettaja kysyi, olenko todella näin jyrkkä."

Hannalle ehdotettiin, että lapsi voisi odotella käytävässä seurakunnan järjestämien aamunavausten ajan. Seurakunnan aamunavauksia on muutama kuukaudessa.

Hannan mielestä koulu pilkkasi heidän oikeuksiaan. Tila löytyi, kun rehtori sai ohjeet koulutoimiston johtajalta.

Koulun remontissa pulma palasi. Kotona Henrika kertoi, että opettaja oli käskenyt häntä laittamaan sormet korviin päivänavauksen ajaksi.

" Soitin opettajalle, joka lupasi, että varata lapselle korvatulpat tai kuulosuojaimet."

Lopulta terveydenhoitajan odotushuoneesta löytyi tila, jossa kaiuttimet voi hiljentää.

Tapaus on jo nykyisin harvinainen, uskoo Opetushallituksen perusopetusyksikön päällikkö, opetusneuvos Irmeli Halinen. Kouluilla on velvollisuus järjestää korvaavia tilaisuuksia uskonnollisten aamunavausten ja juhlien ajaksi.

" Ei ole merkitystä, onko lapsia yksi tai monta, eikä korvaava tilanne saa tuntua rangaistukselta. Se voi olla vaikka kahdenkeskinen keskustelu" , Halinen sanoo.

Lähde HS

Kommentit (189)

Vierailija
141/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlaista kuin kiihkouskovaisuus. Lapsi halutaan pakottaa uskomaan samoin kuin vanhemmat ja lapsi ei saa " altistua" eli siis nähdä elämässään mitään muuta kuin vanhempien ajtusmalleja tukevia asioita.

Vierailija
142/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun vanhemman oli todella järkkymättömiä ateisteja, ja näin mahdollistivat mulle sellaiset avaimet elämään, että sain itse etsiä oman polkuni.

wicca

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaudelle päättää oma elämänkatsomus yhtään sen enempää kuin kiihkouskovaisuuskaan. Kiihkoateistit toimivat usein aivan samoin kuin kiihkouskovaiset, kun lapsi yrittää muodostaa vanhempien ajatuksista poikkeavaa elämänkatsomusta. He yrittävät estää tämän ja ovat huolissaan lapsestaan, kun tämä ajattelee toisin kuin he itse.

Vierailija
144/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sellaisiakin ihmisiä varmasti on.

Suurin osa ateisteista (kuten aika iso osa kristityistäkin) on kuitenkin kaikkea muuta kuin äärimmäisen fanaattisia omien aatteidensa kanssa.

Keskustelun aloituksen esnimerkkiäiti on mielestäni aika " hihhuli" ateismissaan, mutta periaatteessa hän on oikeassa. Minäkin olen sitä mieltä, että uskonnon opetus kaikissa muodoissaan tulisi hoitaa seurakunnassa ja kotona, ei koulussa tai päiväkodissa.

93

Vierailija
145/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonnollinen? tervettä on, että aamu avataan yhteisesti ja saadaan päivä käyntiin. ottakaaahan rennosti

Vierailija
146/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. opettajien joukossa on useita uskonnottomia, jotka kärsivät tästä. Puhumattakaan uskonnottomista oppilaista. Olen määräaikainen, joten en viitsi nostaa asiasta meteliä. Onneksi vanhimmat opet ovat jäämässä pian eläkkeelle - ehkä asia muuttuu. Mikään muu uskontokunta ei pidä koulussa aamunavauksia. Uskonnottomat opettajan painostetaan joulu- ja pääsiäiskirkkoon.. jne..

Vierailija:

Vierailija:

Toinen asia on se, että mitä enemmän sitä mietin, sitä enemmän aamunavausten kuunteluttaminen lapsellani - kun en kuitenkaan lapselle kristinuskoa oikeasti halua opettaa - itse asiassa arveluttaa kovasti. Kyllä teitä muitakin, minkä tahansa maailmankatsomuksen omaavia, monia ahdistaisi ajatus, että lapsele opetettaisiin itsestäänselvinä totuuksina jotain, mihin ette itse usko lainkaan.

Oman kokemukseni mukaan nykyään ei aamunavauksissa edes puhuta mitään kristillistä, vaan ne ovat kenen tahansa pitämiä aamuhetkiä. Kristillinen aamunavaus saattaa olla kerran kuukaudessa.

Antaisitko siis lapsesi kuunnella islaminuskoisen aamunavauksen, uskonnottomien aamunavauksen, satanistien aamunavauksen, mutta et kristillistä aamunavausta? Eli poistaisit luokasta lapsesi kerran kuukaudessa, mutta kaikki muut uskonnot olisivat sinun mielestäsi oikeaa asiaa?

Vierailija
147/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

#Sehän siinä just onkin, että kristityt kyllä kestävät oikein hyvin ne ateistisetkin aamunavaukset.#

Vierailija:

Vierailija
148/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET-opetusta ei järjestetty koulussa ollenkaan, kun ei ollut tarpeeksi osallistujia. Pidin itse huolen siitä, etten osallistunut tilaisuuksiin, joissa harjoitettiin kristinuskoa. Minua ei kiusattu asiasta ikinä. Kukaan ei kiinnittänyt asiaan erityistä huomiota. Opettajanani oli nuori, fiksu nainen, joka ei tehnyt asiasta numeroa.

Uskovaiset ihmiset ovat ahdistelleet minua koko ikäni ja toivottaneet minut lapsesta asti h-vettiin. Tästä johtuen en voi mennä kirkkoon tai olla uskonnollisissa tilaisuuksissa ahdistumatta.

Tästäkin ketjusta huomaa taas miten vaikea on kunnioittaa uskonnottomien vakaumusta. Mennään henkilökohtaisuuksiin ja suututaan siitä, jos joku on erilainen. Jos on itse kasvanut kristillisessä perinteessä, on näköjään hyvin vaikea ymmärtää toisenlaisessa kulttuurissa kasvaneen ihmisen asemaa. Olen elämässäni oppinut, että kristityt ovat yleisesti ottaen hyvin suvaitsemattomia erilaisuutta kohtaan. Ehkä he luulevat, että erilaisuus on jotain paholaisen hommaa.. Minä en usko jumaliin enkä paholaisiin, joten nämä kumpikaan eivät säätele tekojani. Minulla on korkea moraali ja omatunto. Ne säätelevät tekemisiäni.

Vierailija
149/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamunavauksen, jossa puhuu Allahista. Mutta ei mitään polvirukouksia, kiitos. Eihän kristittyjenkään aamunavauksissa kai kytätä, että joka ainoa osallistuu mahdolliseen rukoukseen. Jos joku haluaa, voi laittaa kätensä ristiin, mutta en ole koskaan kuullut, että olisi joku käsien ristimispakko.

Vierailija
150/189 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

(Helsingin Sanomat 3.4.2008)

Vierailija
151/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinteistämme sitä helpompaa on esim. islamin soluttautua kouluihin

Vierailija
152/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi jos olet muslimi tai muu.

Vain Luterilaisen uskonnon vapaus toteutuu oikeasti.

En menis ihan noin pitkälle vaikka omat lapset eivät kirkkoon kuulukaan eikä heidän tarvitse osallistua opetukseen. Saavat silti kuunnella muiden mukana aamunavaukset tulevaisuudessa jos ei ole jotain todella hyvää mikä ei tunnu rangaistukselta, tarjota tilalle mieluummin.

Vierailija
153/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta kasvoi ihan tasapainoinen ateisti.

En ole purematta niellyt kaikkea muutakaan, mitä koulussa opetettiin.

Samoin uskon, että lapsenikin osaa käyttää omia aivojaan, enkä pelkää minkään lajin propagandaa - jos näyttäisikin siltä, että onnistuvat aivopesemään, niin täältä pesee antidoottia ;-)

Vierailija
154/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Antaisitko siis lapsesi kuunnella islaminuskoisen aamunavauksen, uskonnottomien aamunavauksen, satanistien aamunavauksen, mutta et kristillistä aamunavausta? Eli poistaisit luokasta lapsesi kerran kuukaudessa, mutta kaikki muut uskonnot olisivat sinun mielestäsi oikeaa asiaa?

Mitenkäs sinä kirjoitukseni noin väärin ymmärsit? Ei, vaan en oikeasti haluaisi lapseni kuuntelevan MITÄÄN tunnustuksellista opetusta. Ihan sama mistä uskonnosta kyse.

Tunnustukseton uskonnon opetus kuuluu toki yleissivistykseen.

Intohimoisesti en vastusta mitään uskontoa, eikä minua ahdista ajatus, että lapseni myöhemmin jotakin uskontoa alkaisi harjoittamaan. Mutta koen hyvin voimakkaasti että meillä agnostikoilla ja ateisteilla on omat oikeutemme.

Ja niihin kuuluu se, että pitää olla mahdollisuus siihen, ettei jälkikasvullemme opeteta totuutena uskontoa, jota en tunnusta.

Kyse on periaatteesta.

Vierailija
155/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkatsomustietoa sitten voitaisiin opettaa kaikille.

Tutustukoot vakaumuksen omaavien lapset uskontoon vapaa-ajallaan, esim. seurakunnan kerhoissa tms. Itselläni oli huvittava ope ala-asteella, joka aloitti JOKAISEN oppitunnin veisaamalla jonkun " Jumalan kämmenellä" etc. biisin. Ei siinä vielä mitään, kyllähän laulu ja leikki on aina kivaa, mutta kun nämä kappaleet vedettiin niin nuotin vierestä, että tuli oikein kammotus kyseisiä lallatuksia kohtaan. Sävelestä ei kyllä ollut tietoakaan niissä hoilotuksissa.

Olen itse agnostikko, mutta kuulumme koko perhe kirkkoon " perinteiden vuoksi" . Eli en mitenkään fanaattisesti suhtaudu asiaan, mutta silti haluaisin kyllä erottaa uskonnon ja koulun.

Vierailija
156/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mikset vie lapsiasi kirkkoon kuulemaan kristinuskosta? Ai niin, suurin osa suomalaisista ei jaksa itse hoitaa uskonnollista kasvatusta vaan sysää homman täysin koululaitoksen harteille. Jos olet uskovainen, kirkkoon meneminen lasten kanssa ei ole mikään kynnys.

Miksi ihmeessä valtion pitäisi huolehtia tästä, kun uskovaiset voivat aivan hyvin järjestää itse uskonnonopetuksen lapsilleen? Ai niin, sinne kirkkoon on niin kamalan hankala mennä sunnuntaiaamuisin...

Vierailija
157/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pöh. Osallistuin koko kouluaikani uskonnon opetukseen,

ja minusta kasvoi ihan tasapainoinen ateisti.

En ole purematta niellyt kaikkea muutakaan, mitä koulussa opetettiin.

Samoin uskon, että lapsenikin osaa käyttää omia aivojaan, enkä pelkää minkään lajin propagandaa - jos näyttäisikin siltä, että onnistuvat aivopesemään, niin täältä pesee antidoottia ;-)

Ajattele, riparilla lapsi on jo 14, ja se vasta aivopesua onkin! Sellainen hurmosmeininki nuotiolauluineen ja yöjuoksuineen ja illan rukoushetkineen. Riparin jälkeen minut kastettiin ja konfirmoitiin, ja kesti kauan ennen kuin tulin eronneeksi kirkosta, vaikka muutaman vuoden päästä tajusin kyllä etten silloin ajatellut asioita kovin järkevästi.

Kuinka helppoa sitten pienen lapsen aivopeseminen onkaan...

Vierailija
158/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai oikeastaan uskonnonvapaus toteutuu, mutta uskonnottomuuden vapaus ei, vaikka se on kirjattu perustuslakiin. " Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen." Lapsen omatunnosta vastaa hänen vanhempansa, joten äidillä on täysi oikeus vaatia mahdollisuutta olla osallistumatta.

Mikä siinä on niin vaikeaa, ettei uskontoa voida pitää siellä uskontotunneilla?

Vierailija
159/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetus /harjoittaminen poistettaisiin kaikilta...

Vierailija
160/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki jotka haluavat kasvattaa lapsensa johonkin uskoon tai uskonnottomuuteen, tekisivät vanhempina ja perheinä sen ihan itse.