Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin äiti haluaa väkisin tehdä laspestaan koulukiusatun...

Vierailija
02.03.2008 |

Pirkanmaalaisäiti Hanna on vuoden ajan kamppaillut esikoisensa oikeudesta uskonnottomaan opetukseen.

" Helpointa olisi kuulua uskonnolliseen yhteisöön. Ei kukaan kysele esimerkiksi muslimeilta, miksi he tunnustavat uskoa" , kirkkoon kuulumaton Hanna sanoo.

Kun tytär Henrika, 6, ilmoitettiin esikouluun vuosi sitten, Hanna otti heti puheeksi uskonnonvapauden toteutumisen. " Opettaja kysyi, olenko todella näin jyrkkä."

Hannalle ehdotettiin, että lapsi voisi odotella käytävässä seurakunnan järjestämien aamunavausten ajan. Seurakunnan aamunavauksia on muutama kuukaudessa.

Hannan mielestä koulu pilkkasi heidän oikeuksiaan. Tila löytyi, kun rehtori sai ohjeet koulutoimiston johtajalta.

Koulun remontissa pulma palasi. Kotona Henrika kertoi, että opettaja oli käskenyt häntä laittamaan sormet korviin päivänavauksen ajaksi.

" Soitin opettajalle, joka lupasi, että varata lapselle korvatulpat tai kuulosuojaimet."

Lopulta terveydenhoitajan odotushuoneesta löytyi tila, jossa kaiuttimet voi hiljentää.

Tapaus on jo nykyisin harvinainen, uskoo Opetushallituksen perusopetusyksikön päällikkö, opetusneuvos Irmeli Halinen. Kouluilla on velvollisuus järjestää korvaavia tilaisuuksia uskonnollisten aamunavausten ja juhlien ajaksi.

" Ei ole merkitystä, onko lapsia yksi tai monta, eikä korvaava tilanne saa tuntua rangaistukselta. Se voi olla vaikka kahdenkeskinen keskustelu" , Halinen sanoo.

Lähde HS

Kommentit (189)

Vierailija
161/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa olin suhteellisen suosittu, hyvätapainen ja älykäs (jos koulussa pärjääminen siksi määritellään) lapsi ja minulle oli kaikkein -siis kaikkein- tärkeintä olla samanlainen kuin muut. En halunnut millään tavalla erota joukosta, halusin olla ns. tavallinen oppilas. Vanhempani eivät kai olisi halunneet minun käyvän uskonnon tunneilla, mutta itse vaadin saada käydä niillä. Vanhempani antoivat periksi, koska minulle oli niin tärkeää saada osallistua opetukseen, johon osallistuivat 95% koulukavereistani. Uskonnosta sain aina 10 todistukseen. Se oli minulle yksi tietoaine muiden joukossa -vähän niinkuin historiaa pienellä sivumaulla ;) Aikuisena olen kokenut, että olen saanut valtavan hyvän kulttuurintuntemuksen uskonnonopetuksen kautta. On helpompi elää tässä evankelisluterilaisessa kulttuuri-ilmastossa ja ymmärtää sitä, kun on käynyt koulunsa.

Mutta en ota kantaa miten itse kunkin pitää toimia. Kaltaiselleni lapselle olisi kyllä ollut sosiaalinen itsemurha, jos vanhempani olisivat pakottaneet minut eristäytymään muusta ryhmästä -vaikka kyse olisi ollut vain aamunavauksesta. En olisi kestänyt sitä erilaisuuden häpeää. Hassulta kuulostaa nyt, mutta oli totisinta totta silloin.

Vierailija
162/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai mihin muunuskoiset vievät jo nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapselleni saa opettaa evoluutioteoriaa, homouden olevan normaalia, yms. asioita mitkä sotii Raamattua vastaan. Mutta mitä se auttaisi kun opetushallitus päättää mitä koulussa opetetaan?

Vierailija
164/189 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Koulussa olin suhteellisen suosittu, hyvätapainen ja älykäs (jos koulussa pärjääminen siksi määritellään) lapsi ja minulle oli kaikkein -siis kaikkein- tärkeintä olla samanlainen kuin muut. En halunnut millään tavalla erota joukosta, halusin olla ns. tavallinen oppilas. Vanhempani eivät kai olisi halunneet minun käyvän uskonnon tunneilla, mutta itse vaadin saada käydä niillä. Vanhempani antoivat periksi, koska minulle oli niin tärkeää saada osallistua opetukseen, johon osallistuivat 95% koulukavereistani. Uskonnosta sain aina 10 todistukseen. Se oli minulle yksi tietoaine muiden joukossa -vähän niinkuin historiaa pienellä sivumaulla ;) Aikuisena olen kokenut, että olen saanut valtavan hyvän kulttuurintuntemuksen uskonnonopetuksen kautta. On helpompi elää tässä evankelisluterilaisessa kulttuuri-ilmastossa ja ymmärtää sitä, kun on käynyt koulunsa.

Mutta en ota kantaa miten itse kunkin pitää toimia. Kaltaiselleni lapselle olisi kyllä ollut sosiaalinen itsemurha, jos vanhempani olisivat pakottaneet minut eristäytymään muusta ryhmästä -vaikka kyse olisi ollut vain aamunavauksesta. En olisi kestänyt sitä erilaisuuden häpeää. Hassulta kuulostaa nyt, mutta oli totisinta totta silloin.

läpi, mutta tutustutaan kunnolla myös muihin maailmanuskontoihin ilman aivopesua.

Et-opetus on huomattavasti sivistävämpää, kuin tämä ' tunnustukseton' uskonnonopetus.

Vierailija
165/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ateisteja on loppujen lopuksi todella vähän, Joten miksi romuttaa tätä nykyistä käytäntöä uskonnon ja et:n opetuksen suhteen?

Vierailija
166/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ateisteja on loppujen lopuksi todella vähän, Joten miksi romuttaa tätä nykyistä käytäntöä uskonnon ja et:n opetuksen suhteen?

vaan aamunavauksista. Kaksi eri asiaa.

Vierailija
167/189 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnoton oppilas voi unohtua - Koulun tehtävä ei ole hankkia jäseniä kirkolle

Vuonna 2004 tuli voimaan lainmuutos, jonka mukaan uskonnonopetus ei saa olla tunnustuksellista peruskoulussa. Nyt puhutaan oman uskonnon opetuksesta. Evankelis-luterilaisen opetuksen tehtäviä on tarjota aineksia oppilaan maailmankatsomuksen rakentumiseksi. " Koulun tehtävä ei siis ole kasvattaa kirkolle uusia jäseniä tai kannattajia" , muistuttaa opetusneuvos Pekka Iivonen Opetushallituksesta. Tosin hartaus, rukoilu tai virrenveisuu kuuluu uskonnon opetuksen tietoainekseen, joten opiskella niitäkin täytyy. (Helsingin Sanomat 3.4.2008)

Vierailija
168/189 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä halua, että lapseni oppivat esim. homouden olevan normaalia ja että kouluterveydenhoitajilla on aborttiin kannustava asenne.

Vierailija
169/189 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo elämänkatsomus on hyvä, lapsi saa tietoa muistakin uskonnoista ja voi isompana itse valita mihin uskoo vai uskooko mihinkään.

Olen agnostikko, ateisti joka kuitenkin johonkin uskoo ainakin evoluutioteoriaan.

Annan lapseni käydä elämänkatsomustunneilla.

Vierailija
170/189 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinusta se ei ole normaalia. Hupsis.

Jumala tuomitsee, minä en. Muistanet että jesse itse liikkui huorien, spitaalisten ja muiden " syntisten" joukossa.

Vierailija
171/189 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 80 % vauvoista saa kasteen. Miksi näin suuren enemmistön pitäisi luopua oikeuksistaan vähemmistön tähden?

Vierailija
172/189 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kymmenes helsinkiläinen koululainen on mamu. Uskovaisia on vain joka viides. Laske itse kuinka moni on enemmistössä.

Maahanmuuttajat 10 %, kirkosta eronneet 20 %, kirkkoon kuuluvat ei uskovat 60 % = 90 % ei siis USKO JUMALAAN.

Demokratiassa enemmistö voittakoot, vähemmistölle ei saa antaa oikeuksia. Sitäkö yrität väittää!

Vierailija
173/189 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kustannuksella että enemmistö joutuu luopumaan omista oikeuksistaan (tässä tapauksessa uskonnon opetuksesta)

Vierailija
174/189 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarhassa ei voida taata ateistien lapsille vaihtoehtoja uskonnolliseen aamunavaukseen. Mitä siihen sanot?

Kysymys ei siis ole koulujen oikeudesta opettaa uskontoa.

Vierailija
175/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
176/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa homma jo pelittää, tarhassa pitää olla aikasen monta mamua, että edes kuuntelevat ateistiäitejä. Islamia ja hinduismiä ei saa tuputtaa, mutta ateistille saa ev luttia änkeä jo tarhasta alkaen.

Näin se menee. Kaksinaismoralistit kristityt taas liikenteessä. Ei se lapsi jumalan sanasta mene rikki, no ei menekään. Mutta meneekö se islamista rikki? Kristittyjen mielestä menee...

Jos kerran tarhoissa pitää olla uskontoa, haluan jokaiselle viikonpäivälle eri uskontoa.

ma islam¨

ti juutalaiset

ke ortodoksit

to ev lut

pe hindut

Vierailija
177/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonnollisille aamunavauksille ei ole ko. koulussa annettu järkevää vaihtoehtoa eikä sellaista ilmeisesti haluta antakaan. ET/uskontotunneilla tämä sentään toteutuu.

Vierailija
178/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten ihminen löytäisi oikean tien?

Vierailija
179/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eihän mitenkään eroa se, että vanhemmat lyövät " halolla päähän" omilla ajatuksillaan kuin se, että " uskovaiset" lyövät raamatulla.

Asia on aivan sama; kummassakin on joku toinen, joka katsoo, että oma kanta on oikea. Edelleenkään lapsi ei saa päättää.

Pidän naurettavana ja joustamattomana aloittajan kuvaamaa ahdasmielisyyttä. Mun mielestä olisi hyvä, että kaikkeen voisi osallistua ja vanhemmat opettavat myös suvaitsevaisuutta.

t.nimimerkillä kirkkoon kuulumaton, lapsensa kastanut ja likipitäen

ateisti, joka pitää kirkkoa suvaitsemattomuuden tyyssijana, mutta ei

kuitenkaan näe uskonnonopetuksessa/aamunavauksissa tms. mitään pahaa ja vahingollista.

Vierailija
180/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se jumala auta kaikkia halukkaita löytämään itsensä ilman peruskoulun aamunavauksiakin, jos kerran on kaikkivoipa.