Alle 2v erotilanteessa, isä haluaa vuoroviikot
Olemme eronneet ja pikkuinen on 1½vuotta, isä vaatii 50% mikä mielestäni ihan liikaa olla erossa äidistä. Isä on hyvä isä eikä minulla ole tarkoitusta riistää häneltä isyyttä mutta minusta tuo 50/50 on liikaa, mitä mieltä, onko kokemuksia?
Kommentit (72)
Kurjempaa olisi, jos vain toinen tai ei kumpikaan haluaisi lasta.
Ihannetilanne olisi asua niin lähekkäin, että lapsi saisi olla päivittäin kontaktissa molempiin vanhempiin. Noin pienelle viikko näkemättä toista, kumpaa tahansa, on liian pitkä aika.
Kokemuksella voin sanoa vko-vko systeemistä, että se on liian pitkä. Mieheni lapsi kävi vko-vko systeemillä samassa kaupungissa asuvilla vanhemmillaan iät 4v-6v ja tuolloin 6v psykologin suosituksesta purettiin vko-vko järjestelmä ja vaihdettiin järjestelmään, jossa tyttö äidillään jokatoinen viikonloppu + 1 tai 2 arkipäivää kahdessa viikossa. Tämä paransi nopeasti tuonaikaiset oirehdinnat (yölevottomuus, painajaiset, tuhriminen) ja nyt 11v on oikein iloinen, reipas ja tasapainoinen. Kun tyttö siirtyi meille asumaan huomasin myös sen, että vko-vko aikeutti kummallisen "vastuuvinoutuman", eli kukaan ei ollut loppupeleissä vastuussa täysin lapsesta eikä kummallakaan vanhemmalla ollut selkeää kuvaa lapsen arjesta.
Elikkä siis jaksotellaan noita poissaoloja siitä "ykköskodista", minkä lapsi tarvitsee. Ja toisaalta vaikka lapsella onkin ykköskoti voidaan tapaamisia järjestää senverran säännöllisesti ja usein, että lapsi on kotonaan molemmissa kodeissa.
Noin pienten lasten kohdalla kannattaisi varmaan ryhmitellä 2 vkon jaksoon 1 yön pituisia poissaoloja sinun kotoasi, max. 2 yötä. Tai sitten vaikka niin, että isä hoitaa joitakin iltoja tai aamupäiviä tms., ei tarvitse jäädä yöksi joka kerta. Kunhan tapaaminen on säännöllistä.
Kuvittele että sinä saisit automaattisesti joka toinen viikonloppu ja ehkä joskus lomilla. Riittäisikö se sinulle vai haluaisitko puolet ajasta?
Ettekös te yhdessä tehneet lapsen? Tutkimusten mukaan viikko-viikkosysteemi on LAPSEN kannalta paras, kun on lapsi yli 1v. Saa perusarkea kummankin kanssa.
Viikko on ihan liikaa olla erossa äidistä? Eikö viikko ole ihan liikaa olla erossa isästä? Tietenkään kumpikaan ei halua olla etävanhempi joka on vain vähän aikaa lapsen kanssa joten jakakaa tasapuolisesti lapsi ja lapsi saa tasapuolisesti vanhempiaan.
Muuttakaa lähekkäin asumaan, niin ympäristö, kaverit ja myöhemmin koulu pysyvät samana.
..Jos se kaatuu pettämiseen. Yks hailee, ajattele niiden lasten parasta. Nieleskele ja asu yhdessä, jos mies ei välttämättä halua nyt lähteä.
Kerkiää sitä eromaan sittenkin kun lapset kasvavat isommiksi ja ymmärtävät enemmän.
Silloin kun lapset on tehty, tehdään kaikki mahdollinen niiden eteen ja valitettavasti äidin on unohdettava omat tarpeensa. Laittakaa jo vihdoinkin ne lapset etusijalle elämässänne, älkääkä ajatelko itseänne... Miehiä tulee ja menee, mutta lapsella on vain se yksi isä.
Missäs sama palopuhe miehille omien tarpeiden unohtamisesta?
..Jos se kaatuu pettämiseen. Yks hailee, ajattele niiden lasten parasta. Nieleskele ja asu yhdessä, jos mies ei välttämättä halua nyt lähteä.
Kerkiää sitä eromaan sittenkin kun lapset kasvavat isommiksi ja ymmärtävät enemmän.
Silloin kun lapset on tehty, tehdään kaikki mahdollinen niiden eteen ja valitettavasti äidin on unohdettava omat tarpeensa. Laittakaa jo vihdoinkin ne lapset etusijalle elämässänne, älkääkä ajatelko itseänne... Miehiä tulee ja menee, mutta lapsella on vain se yksi isä.Missäs sama palopuhe miehille omien tarpeiden unohtamisesta?
Että eikös ongelma kuulosta lähteneen monella juuri siitä, että isän tarpeet ajavat muiden edelle... :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat estää isän ja lapsen yhdessä oloa??
Sinä et kuole ikävään ja ainahan lapsi voi tulla isältä ´pois. Mites jos isäkin kuolee ikävään kun lapsi on vaan sun luona?Ja nämä kommentit, kyllä pitää olla yhdessä kun lapsia tehty tms. kommentit voit jättää ihan omaan arvoonsa. Minä en myöskään katsoisi päivääkään jos mies kävisi vieraissa, jos jollekkin se on itsestään selvää jatkaa yhdessä niin onneksi olkoon vaan. MInä en voisi jatkaa suhdetta josta luottamus on mennyt, kun rima on kerran ylitetty se seuraava kerta on aina helpompi.
Ketjussa on yksi ihminen joka kirjoittaa n joka kolmannen kirjoituksen. Ei kovin kattavaa mielipiteen vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat estää isän ja lapsen yhdessä oloa??
Sinä et kuole ikävään ja ainahan lapsi voi tulla isältä ´pois. Mites jos isäkin kuolee ikävään kun lapsi on vaan sun luona?Ja nämä kommentit, kyllä pitää olla yhdessä kun lapsia tehty tms. kommentit voit jättää ihan omaan arvoonsa. Minä en myöskään katsoisi päivääkään jos mies kävisi vieraissa, jos jollekkin se on itsestään selvää jatkaa yhdessä niin onneksi olkoon vaan. MInä en voisi jatkaa suhdetta josta luottamus on mennyt, kun rima on kerran ylitetty se seuraava kerta on aina helpompi.
Ketjussa on yksi ihminen joka kirjoittaa n joka kolmannen kirjoituksen. Ei kovin kattavaa mielipiteen vaihtoa.
Liekö väliä, kun se lapsikin on jo 16v nykyään.
Vastaus AP:n kysymykseen riippuu ihan siitä, millainen kiintymyssuhde lapsen isän ja lapsen välillä on. Jos on turvallinen kiintymyssuhde ja asiat muutenkin ok niin 50/50 on ihan hyvä.
Itse erosin lapseni isästä vuosia sitten lapsen ollessa ihan pieni. Meillä on yhteishuoltajuus 50/50 periaatteella ja pakko myöntää että en vaihtaisi pois jollei tulisi pakko. Aivan luksusta kun saa parhaat palat molemmista maailmoista, eli pystyn viettämään sekä perhe-elämää että sinkkuelämää molempia.
Mitä mä luin? Äiti sanoo että puolet ovat liikaa olla erossa äidistä. Hitto soikoon. Samalla tavalla se puolet on liikaa olla erossa isästä. Ihan sama asia...
Luetun ymmärtämistä kehiin. Ap viestissä oli että mies ei halunnut jäädä. Kertokaa mulle miten pirkulalla taotaan aikuisen miehen kaaliin, että sen nyt täytyy tahtoa jäädä perheeseen eikä häipyä maailman tuuliin. Voin sitten kelata oman ukkonikin takaisin kotiin. Ei siinä auta vaikka miten nielee pettämiset, tahtoo pitää liiton pystyssä ym jos toinen EI tahdo.