Onko miehelläni oikeus arvostella? Auttakaa!
Olen ollut mieheni kanssa yhdessä yli 10v ja meillä on kaksi ihanaa alle kouluikäistä poikaa. Nuoremman synnyttyä n. 2v sitten sairastin synnytyksenjälkeisen masennuksen, minkä jälkeen elimistöni tuntemattomasta syystä meni sekaisin ja aloin lihoa. Painoa on tullut reilut 15 kg 1,5 vuodessa ja vasta viime kuussa lääkäri sai selville, että minulla on sokeriaineenvaihdunnan häiriö. Siinä ei auta ruokavaliot (kaikki kokeiltu ravitsemusterapeutin avustuksella) eikä liikunta (harrastan aktiivisesti jumppaa 1-3 x vko ja käyn salilla 1 x vko) kun meikätyttö paisuu. Nyt näyttäisi painontulo pysähtyneen, mutta!
Yllättäen mieheni viime viikolla sanoi ykskantaan, että hän on nyt tarpeeksi kauan katsellut tätä meininkiä ja ellen koskaan laihdu entiselleni, hän ottaa minusta eron. Hän kuulema häpeää minua tällaisena. Hän haluaa kuulema edustavan vaimon ja minä en ole nyt sellainen. Olin aivan ällikällä lyöty. Siis häh? Olen toki pullea ja itseänikin se vaivaa suunnattomasti, mutta kaikkeni olen tehnyt enkä lääkärinkään mukaan muuta voi. Uusia lääkkeitä kokeillaan paraikaa. Pukeudun nätisti, pidän itsestäni huolta ja minulla on arvostettu ja hyvä työpaikka. Mutta mieheni katsoo vain ulkokuortani.
Onko miehelläni oikeus arvostella/tuomita minut ulkonäköni vuoksi? Eikö se ole kamalan pinnallista? Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Itse olen niin loukkaantunut, että voisin melkein sen takia jo harkita eroa. Uskomatonta, etten kelpaa omana itsenäni rakkaimmalle ihmiselleni...
Kommentoikaa, please.
Kommentit (31)
Laihduta itsesi vaikka väkisin ja jätä sitten se paskiainen!
Mitä jos sun miehes rupeis narkkaamaan ja siltä tippuis kalusto suusta. Ootko ihan varma että et haluaisi "kiristää" sitä jättämisellä?
Hävytöntä jo puolisonkin vuoksi lihoa kymmeniä kiloja, yök!
lapsellista ja loukkaavaa.. Onko mies puhunut aiheesta sen jälkeen, kun on varmaan huomannut, kuinka paljon on sua loikannut?
kyllä arvostella, kun kyse on asiasta, jolle et itse voi mitään! Ehkä hänellä on joku kriisi menossa?
Ite olen kilpirauhasenvajaatoiminnan takia lihonnut liki 30 kg, ja vaikka aikoinaan mieheni sanoi etta hanta allottaa lihavat ihmiset niin edelleen pitaa minua kauneinpaana ja kun itse olen ollut msennuksessa omasta painostani niin han on sanonut ettei haittaa rakastaa minua sellaisena kuin olen.
Ei todellakaan pitäisi arvostella sinun painoasi, koska on ilmeistä, että et sille mitään voi. Minä olen lihonut 10kg yhdessäolon aikana ja minua se haittaa valtavasti, mutta miestä ei. Välillä toivon että haittaisi, niin saisin ehkä itseäni niskasta kiinni ja laihdutettua sen pois.
Ei 15 kg ole maata kaatava paino. Jos olisit lihonut 50kg niin ymmärtäisin, että joistakin se alkaa olla jo sellain en paino, että ei vaan pysty enää kiihottumaan toisesta.
Mutta lapsellinen äijä sulla. Mieti kannattaako sellaisen kanssa olla muutenkaan. Vaikea neuvoa kun ei tunne tapausta.
ymmärtäisin jos söisin itseni tällaiseksi, enkä yrittäisikään laihduttaa, mutta nyt teen kaikkeni eikä sekään riitä.. Olen itsekin miettinyt, purkaako mies vain jotain kiukkuaan/stressiään minuun, mutta ei hän ainakaan myönnä. Nyt vain ollaan ja mietitään, jatkaako yhdessä vaiko ei.
Miehesi käyttäytyy typerästi, olen pahoillani. Aika pinnallista on, hän rakastaa tai siis rakasti ruotoasi mutta ei sinua itseäsi.
Siis ulko näöltään ja pitääkö huolta omasta ulko näöstään.
Mun mielestä miehelläsi ei ole oikeutta puhua sinulle noin.
on pinnallinen? Ehkä olit itsekin sellainen ennen?
miehesi on todellä tyhmä, että noin sulle sanoo. ja uhkailee vielä erollakin. selvästi huomaa, mitä hän on sulta hakenut ja miksi rakastanut. tai jos se vaan keksi jonkun syyn päästä eroon. tollaisesta miehestä kannattaakin hankkiutua eroon.
toki puolison kanssa voi jutella siitä jos toinen esim lihoo. mutta siihenkin on monia tapoja, kuten "kulta, olen huolissani sun terveydestä, voisinko auttaa jotenkin tai tehdä jotain?"