Jonain päivänä vielä tinttaan lapseni tarharyhmän häirikkö-poikaa.
Perkele! AINA sama lapsi milloin lyö, tönii, heittää lunta naamaan tms. Tädit vaan myhäilee, että "kyllähän meillä sellaistakin tapahtuu".
Todella mukava hakea itkuinen lapsi pois tarhasta, kun harva se päivä ekat sanat on "toi xxxxxx löi mua"
Kommentit (111)
AP ei koskaan aloituksessaan sanonut, että poika on "erityinen". Totesipahan vain, että on häirikkö.
Se on väärin ja siihen on syytä reagoida, riippumatta onko itse erityislapsen, häirikkölapsen, tavallisen lapsen vai kullanmurulapsen äiti - ihan mitä nimityksiä kukin haluaa käyttääkään.
AP ei koskaan aloituksessaan sanonut, että poika on "erityinen". Totesipahan vain, että on häirikkö.
Ja niin moni kiltin erityislapsen äiti nousi karvat pystyssä puolustamaan.
Minun mielestäni lasta pitää opettaa puolustautumaan aiheesta pahoja häiriköitä vastaan, kun ei opettajillakaan enää ole mitään keinoja kurittaa näitä tyyppejä.
Aloittaja ja minä 30 puhutaan niistä väkivaltaisista lapsista joten sinun kullannuppusi ei kuulu tähän ryhmään ollenkaan. Jos lapsesi on kiltti eikä hakkaa muita sulla on teillä asiat hyvin.
Alkuperäinen puhui että hänen lapsensa kohtaa väkivaltaa näiden häirikkölapsien taholta joilla on joku erityislapsidiagnoosi.
Väkivaltaiset olisi syytä sijoittaa muualle kuin normaalien lasten joukkoon, ei ole kiva pienten pelätä joka päivä hoidossa saavansa turpiin. Tämänkaltaisten erityislasten hyysääminen ja ymmärtäminen on mennyt liian pitkälle.
puolustan omaani ja sillä sipuli. Toinen vaihtoehto on opettaa tyttöäni lyömään takaisin. Enpä tiedä onko siinäkään järkeä, mutta jos muu ei auta...En todellakaan halua, että lapseni vaan seisoo tumput suorana ja joku idiootti käy vähän väliä lyömässä.
Ja idioottihan tuollaisesta lapsesta kasvaa, niin se vaan menee...
Ap
Toivottavasti sun rakas pieni kultasesi ei itse koskaan tee kenellekkään mitään.... Ota ne vaaleanpunaiset lasit nyt pois silmiltäsi ja herää todellisuuteen.
Kukahan se idiootti on, jos seisoo tumput suorina pihalla??
Väkivaltaiset olisi syytä sijoittaa muualle kuin normaalien lasten joukkoon, ei ole kiva pienten pelätä joka päivä hoidossa saavansa turpiin. Tämänkaltaisten erityislasten hyysääminen ja ymmärtäminen on mennyt liian pitkälle.
Näiden väkivaltaisten ym lasten määrä normaaleissa päiväkoti ja kouluryhmissä tulee vain lisääntymään. Ja kaikki tämä tehdään, jotta kunta säästäisi.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä!
En riehu. Vedin herneen nekkuun koska täällä leimataan kaikki erityislapset ja minunkin käskettiin hakata kersani ruotuun VAIKKA kerroin ettei hän ole väkivaltainen.
Tuppaan ottaa tuollaisen henkilökohtaisena vittuiluna.
Huomaan että sinä erityislapsen vanhempi otat henkilökohtaisena asiat. Johan toitotat TE ootte sitä ja tota mieltä kun meillä nyt ei ole erityislasta..
Minulle on ihan se ja sama millanen lapsesi on, luulisi sinun ajattelevan lapsestani samaa.
Minä otin ton ekan "hakkaa lapsesi" -tai millä sanoilla se nyt menikään ihan puhtaana mustana huumorina.
Minun lasta (ihan normaali poju) on alettu kiusaamaan tarhassa. 4 poikaa ottaa matsia ja siihen on puututtu tarhassa ja kaikkien kotona.
Koitan puhua lapselleni että onhan sinulla riitaa kotona veljenkin kanssa ja silti tulette toimeen keskenänne. Joskus lapset tappelee. Mutta he on silti kavereita keskenään.
Pääsääntösesti tämä neljän porukka viihtyy keskenään ja lapsen on ikävä heitä.
Musta sun kannattaa vaan jatkaa painostusta sinne päättäjille ja muille tahoille joitten homma on järkätä lapsesi edun mukainen hoito -ei sillä että lapsi voi huonosti tai olisi jotenkin huono: vaan sillä että lapsi saa parhaimman hoidon.
Mitä nyt väkivaltaan tulee niin ei lapset saa tapella. Vaikka ymmärrän pitkälle turhautumisia ja riitoja niin ei mikään anna siihen oikeutta.
Lapsille opetetaan jo pienestä meijän kaikkien yhteisiä sääntöjä. Se ei ole sitä ettei lapsi saa olla lapsi, mutta satuttaminen (lyöminen tai sanominen) on väärin.
Itse harrastan potkunyrkkeilyä. Aivan ihana harrastus! Olen vähän kummissani että miten se mielletään raa`aksi väkivallaksi, jos ei tykkää jumpasta niin kannattaa tulla katsomaan reenejä!
Jos minä vetäisin jotain lättyyn niin se olisi paljon pahempi kuin se jos joku pyöräilyä harrastava löisi. Ja hyvä näin!
Ei mekään saada lyödä toisia reenisalien ulkopuolella. Siinä menettää myös salikavereitten kunnioituksen.
Omille lapsille en anna lupaa lyödä, puolustaminen satuttamalla on hyvin kyseenalaista. Siitä saattaa itse aikuisena saada oikeudessa satikutia, vaikka kuinka löisi uhria hakannutta.
Onko teillä ollut koulussa väkivaltaopetusta? Minä ainakin muistan semmosen kuvan ja tarinan miten jotain oli kiusattu koulussa, oli kaatunut ja joku oli "vähän" kenkässyt päähän. Tuloksena kuolema.
Väkivalta ei ole siis ratkasu. Mutta kiusaamiseen tarttee puuttua. Koululainen on hiukan eri kun tarhalainen mutta jos aikuiset ei saa pidettyä kuria niin sitten kiusaamiseen pitää puuttua viimekädessä vaikka poliisin ja oikeuden kautta.
Olen sitä mieltä että osa lapsista tarvitsee ruumiillista kuritusta ja se on tässä maassa suuri ongelma koska teko on kriminalisoitu. Jotkut on niin luupäitä ettei mene oppi muuten perille.
Mietitään menneitä vuosikymmeniä jolloin piiska oli sallittu, noina aikoina lapset käyttäytyi mallikkaasti, vanhempia ja opettajia kunnioitettiin jo asemansa vuoksi.
Tässä ajassa suuri osa lapsista ei ole saanut rajoja kotonaan vaan hyppivät vanhempiensa silmille, sama meno jatkuu päiväkodissa kohdistuen toisiin lapsiin ja aikuisiin ja edelleen koulumaailmassa.
Olen itse saanut ruumiillista kuritusta enkä pidä sitä täysin tuomittavana. Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee. Kävin koulua 60- ja 70-luvuilla ja tämänkaltaisia lapsia ei ollut olemassakaan mitä näinä aikoina on. Kotikasvatus oli kunniassa ja oli suorastaan häpeä jos lapset eivät käyttäytyneet hyvin.
Omassa koulussa jossa oli yli kaksi sataa oppilasta oli vain kaksi poikaa joilla oli ongelmakäyttäytymistä. Toinen joutui koulukotiin toiselle puolen Suomea, varasteli ja teki pikkurikoksia, silloin nuo häiriköt pantiin laitokseen ja hyvä niin.
Nyt jokaisessa luokassa koulussa on yksi tai useita ongelmalasta, päiväkotiryhmistä löytyy näitä hakkaajia yms.
Ainoa syy on kurin ja kasvatuksen puute että tilanne on saanut tällaiset mittasuhteet. Ymmärrän ja tiedän että joidenkin aivot on kehittyneet virheellisesti neurologisia vammoja on, muttei se joukko voi olla näin mittava mitä nyt annetaan ymmärtää.
Tiedän muutaman ADHD tapauksen jossa voi suoraan osoittaa vanhempien kyvyttömyyden kasvatustehtävään, niillä lapsilla ei ole ollut mahdollisuutta kasvaa hyvin käyttäytyviksi koska kotona on elämä täysin sekaisin. Lapset saa ohjautua itse jo kolmevuotiaana päättäen milloin menevät nukkumaan, mitä syövät ja päällensä laittavat, mitä pelaavat, lapsi päättää suvereenisti elämästään itse ohjautuen. Olen tämän nähnyt ja tiedän mistä puhun. Ihmettelen miten eräskin lapsi on hengissä, kävi jo yksin pyöräilemässä nelivuotiaana ja toimitti kioskiostokset yms.
Mitään kuria ei ole saatu ja tädit vain lässytti.
Koulussa muka nollatolaranssi. Onhan se kun opettajat kieltävät kaiken. Poikani on tullut potkittuna, hakattuna, kuristettuna kotiin, mutta mitään ei kuulemma ole tapahtunut.
Käskin poikani vedellä turpiin takaisin. Teki sen ja joutui jälkkäriin ja minä kauhean paasauksen siitä, että pojastani tulee nuorisorikollinen. Kas kun tämän curling-lapsen äiti oli käynyt oikein itkemässä koulussa oman pussukkansa puolesta.
Hohhoijaa. Eli koululta ei tule tukea.
Turpiin en voi sitä kakaraa vedellä, mutta olen vannonut, että hommaan sen kakaran niin kuseen ja äitinsä myös, että muistaa loppuelämänsä, kenen kanssa alkoi taistelemaan. 7 vuotta olen katsonut ja yrittänyt sovulla ja keskustelemalla saada pojalleni koulurauhaa, mutta ei ole onnistunut. Nyt alkoi sota tässä asiassa ja minä tulen sen sodan voittamaan.
mielenkiintoinen ketju. Mitäs jos sinä aikuinen ap aloittaisit operaatiosi vaikka sillä, että menet siellä päiväkodin pihalla tuon erityislapsen luo, otat tiukasti katsekontaktin ja sanot hänelle: "XXX on minun tyttäreni ja minä kiellän sinua lyömästä xxx:ää. Sinä lopetat sen." Itse tein vastaavanlaisen liikkeen ekaluokkalaisen erityisen kanssa, joka uhkaili lyövänsä ujoa poikaani turpiin. Huuteli aina välitunnilla ohi mennessään, että haluatko turpiin. Minä marssin avoimien ovien päivänä tuon pojan luo ja sanoin hänelle, että nyt se kerta kaikkiaan loppuu, ja se loppui!
Kokeile edes tuota konstia ennen kuin tirvaiset...
Niin päin se menee, että erityislapsia parjataan ja kiusataan, eikä toisin päin.
SYY: Ette osaa kasvattaa lapsianne!
Kaikki aikananne menee erityislapsien parjaamiseen ja siihen omaan tupaan ei osata kurkistaa.
T. Äiti jolla kehitysvammainen lapsi.
Hän ei häiriköi, ei lyö ja on tykätty kaveri tarhassa. Hoitajatkin hänestä kovasti tykkäävät.
Hän ei sekoita ryhmän kuviota millään tavoin.
Tätä olen juuri tarkoittanut että perhe tekee ongelmalapsen ja kuvasit sen hyvin käyttämällä curling-lapsi termiä.
Tuo teidän tapaus ei ole ainoa lajissaan.
Meidän paikkakunnalla on sellainen tapaus että yksi curling-lapsi on arvostetusta perheestä ja terrorisoi koululla ja häntä ei saatu kuriin mitenkään vuosiin. Vaadittiin opettajan vaihdos ja jopa alkoi tapahtua. Häirikköpoika siirrettiin eri kouluun erityisryhmään. Ainoa syy oli hyväveli systeemi jossa ei haluttu puuttua silmäätekevän jälkeläisen puuhiin.
Monet kerrat hakkasi muita lapsia, repi vaatteita ja tätä tapahtui open silmien allakin.
Vuosien piina lapsilla. Tuttavaperheen poika oli yksi hakatuista.
Sinulle sanoisin että pistä kirje koulutuslautakuntaan omasta asiastasi jos muu ei auta heidän on otettava kantaa jos kirjallisesti osoitat asian koulutuslautakunnalle. Koulu ei ole ainoa taho, sen jälkeen on myös koulutoimenjohtaja johon voi ottaa yhteyden ja jos sekään ei auta niin tuo lautakunta sitten viimeisenä.
Kylläpäs tämä on kirvoittanut paljon kirjoituksia...
Lisään, että tyttäreni on 3-VUOTIAS, ei taatusti sanallisesti ärsytä ketään. Olenhan itsekin nähnyt näitä tilanteita, mm. viime viikolla olin juuri kävelemässä päiväkodin portista sisään, kun näin että tämä poika otti liukurin ja löi sillä tyttöäni niskaan (ja tyttö oli vaan kävelemässä mäennyppylää ylös liukuri kädessään).
Kuiskuttelua, naureskelu, tuijotusta ja henkistä kiusaamista. Tähän teidän normi lapset syyllistyy. Lapsella keskivaikea kehitysvamma ja hän haluaa tehdä aivan samoja asioita, kuin muutkin lapset.
Hän ymmärtää olevansa kiusattu.
Minäkin puolustan lastani ja ensimmäiseksi laitan naapurin lapset kuriin.
Saipas tämä ketju jotain aikaseksi. Enään en aio niellä asioita, vaan menen vanhempien kotiin kertomaan miten huonosti ovat lapsensa kasvattaneet.
Ensinnäkin näet, ettei se omasikaan mikään pulmunen ole ja toiseksi saat hyvin ehdollistettua häirikön olemaan kiusaamatta nuppuasi kun nollatoleranssilla puutut koko ajan pieniinkin härdelleihin. Ja kolmanneksi kun teet pk-henkilöstölle selväksi, ettet häivy sieltä töihin ennenkun kiusaaminen loppuu, niin hekin alkavat tekemään osuutensa kun kuka nyt haluais, että siellä on joku vanhempi kyyläämässä toimintaa koko ajan.
Toi on oikeesti hyvä ehdotus kailille päiväkotilasten vanhemmille!!!
tai heillä on omat luokkansa jonkun koulun yhteydessä.
Päiväkodissa en nähnyt kehitysvammaisia vaikka siellä oli yli 80 lasta ja omat oli siellä nelisen vuotta.
Naapurin kehari kuljetettiin taksilla eri kouluun. Lisään vielä ettei tuota vammaista poikaa kukaan pihassa kiusannut, otettiin leikkiin mukaan jne.
Jossain vaiheessa tämä vammainen poika alkoi kivittää pihan lapsia kivenmurikoilla ja sanomattakin oli selvää että piti lähteä sisälle pakoon tuota lasta. Äidilleen mentiin sanomaan että X heittelee kivillä muita lapsia ja sitten haki poikansa ulkoa pois.
Kukaan pihassa ei kiusannut tuota poikaa koska tajusivat ettei sillä ole kaikki kunnossa, suojeleva ote oli pikemminkin. Lapsen kasvaessa tietty osa alkoi pelkäämään koska oli arvaamaton.
Toivottavsti opit jotain minulta ja ymmärrät, että kiusaajia on sekä normi, että erityislapsissakin. Tunnen todella paljon herttasia ja ihania erityislapsia.
Toiset e- lapset lyövät koska eivät kestä oloansa isoissa tarharyhmissä.
T.58
Minulla on kaksi poikaa. Toinen hyvin poikamainen, toinen herkkä. Tuolle poikamaiselle en koskaan tule neuvomaan, että hän saa lyödä takaisin - koska sen hän osaa jo ihan geeniperimänsä perusteella.
Mutta tuolle herkälle tulen varmaan neuvomaan, että itseään saa ja pitää puolustaa. Mutta katsotaan nyt, millaiseksi hän kasvaa.