Jonain päivänä vielä tinttaan lapseni tarharyhmän häirikkö-poikaa.
Perkele! AINA sama lapsi milloin lyö, tönii, heittää lunta naamaan tms. Tädit vaan myhäilee, että "kyllähän meillä sellaistakin tapahtuu".
Todella mukava hakea itkuinen lapsi pois tarhasta, kun harva se päivä ekat sanat on "toi xxxxxx löi mua"
Kommentit (111)
Teille .....te ette tiedä mitä elämä on esim. ADHD lapsen kanssa.Ei sitä noin vaan pistetä ruotuun.Monella erityislapsella on kotona huomattavasti kovempi kuri ja säännöt kuin ns. tavallisella lapsella.
ADHD lapsen kasvatus on kun loputon maratoni,,joka päivästä huolta,miten tänään on mennyt,ei heidän anneta eikä heille suvaita kenenkän lyömisiä/tönimisiä,eikä he sitä tahallaan tee.Sitä vain sattuu ja he on itsekkin tosi pahoillaan tilanteista.
Yleensä myös erityislapsia kiusataan koska he reagoivat kiusaamiseen ehkä herkemmin kun ns.norm.lapset.Ja sitten syy on aina erityislapsen,koska eihän muut normi mussukat mitään tee.
minulla arka tyttö, joka jää ihan varmasti "erityislapsien" jalkoihin päiväkodissa/koulussa.
oon tässä funtsinut, että viimeistään ennen koulun alkua käydään läpi muutamien itsepuolustuslajien perusteet. jotta sitten osaisi puolustaa itseään.
mutta saako itseään puolustaa päiväkodissa/koulussa?
Annan vinkin, kirjoita napakka ja asiallinen juttu kotipaikkakuntasi lehdessä julkaistavaksi ja kerää nimilista että teitä on useampi vanhempi pyytämässä julkisesti apua ja panostusta päivähoidon ongelmiin.
Muistan kun tyttäreni oli päiväkodissa samassa ryhmässä oli tälläinen kuvaamasi kaltainen yksilö. Hänelle oli saatu henkilökohtainen hoitajakin mutta siitä huolimatta onnistui joskus telomaan jotain lasta. Onneksi omani välttyi tuolta kohtalolta.
Lisäksi päättäjien sähköpostiin pistät viestiä kaupunginvaltuusto ja hallitus sekä varajäsenet ja etenkin sosiaali- ja terveyslautakuntaan.
Näin toimisin jos lapseni kärsisi vastaavasta ongelmasta.
Kunnat laiminlyö vastuitaan ja päättäjät on nostettava seinälle.
Osa näistä häirköistä on oikeasti sairaita ja osa tekee tekosiaan koska heitä ei ole osattu kasvattaa. Tiedän myös ADHD tapauksia jotka käyttäytyy kunnolla koska kotona on kova kuri ja järjestys. Vanhemmilta puuttuu monessa tapauksessa auktoriteetti kokonaan ja lapset ovat kuin villi-ihmisiä.
Lisäksi päiväkodin johtajalle valitat asiasta vaikka päivittäin niin kauan kun muutos tulee.
puhehäiriö. Lasta kiusattiin sumeilematta, tönittiin, ei otettu leikkiin, jopa syljettiin päälle. Lapseni ei kovin vähästä hätkähdä mutta aina lopulta hänet saatiin ärsytettyä niin että tönäisi takaisin, heitti hiekkaa tms. Ja koska lapseni ei huonon puheensa takia saanut selitettyä asioita sujuvasti aikuisille, tavislapset laittoivat riidat AINA lapseni syyksi. Onneksi hoitajat olivat niin fiksuja että alkoivat seurata tilannetta ja huomasivat "syntipukkiuden". Tilanne muuttui sen jälkeen täysin.
Jokaisella pitää olla oikeus olla kuka on ilman kiusaamista. Ja väkivaltaiset lapset eivät kuulu suureen tavalliseen ryhmään, mutta jos he siellä ovat on vika kyllä kunnassa.
Huonoa siinä tinttaamisessa on että jodut oikeuteen ja syytteeseen rikoksesta ja saat rangaistuksen ja se ei ole kiva juttu.
Joihinkin lapsiin ei auta kuin voimakeinot ja ehkä ap:n kuvaama tapaus on just sellainen ja on harmillista kun sitä keppiä ei saa antaa.
Luuletko oikeasti että hakkaamalla neurologisesti sairasta lasta saat opetettua hänet olemaan olematta outo, ylivilkas ja kielihäiriöinen? Sinun on pakko olla provo. Ja minähän provosoidun, tämä aihe on henk. koht. varsin herkkä. Lastani joutuu rajoittamaan välillä fyysisesti, mutta se tarkoittaa tiukkaa sylissä pitämistä, jäähylle nostamista ja "nippuun" laittoa, ei koskaan väkivaltaa.
Anna vaan ympäri korvia ja selitä sen jälkeen että ei saa lyödä ?????????
Siinä vasta periaate,mitähän lapsi miettis kun sä saat lyödä mutta ei hän itse!!
Valita päiväkodin johtajalle. VAADI asiaan muutosta. Älä pyydä mitään, VAADI. Vie asia kuntaan kirstunvartijalle. Mutta ole aikuinen, äläkä kohdista suuttumustasi lapseen. Ilmeisesti et tiedä mikä lapsella on. Hänellä voi olla käytöshäiriö, neurologinen juttu. Hän tarvitsee apua. Ja tottakai myös lapsellasi on oikeus olla päiväkodissa ilman että häntä pahoinpidellään siellä.
olen jo monesti todennut että hän ei ole väkivaltainen??
Meillä esikoinen oli aikanaan integroidussa erityisryhmässä ja kyllä siellä oli fyysisiä yhteydenottoja. Hoitajat olivat ammattitaitoisia, mutta todella siinä erityislasten maailmassa. Tuntui että vain todella isot ongelmat ja diagnosoidut saivat reagointia ja sekin oli "lempeätä". Tavislapset jäivät todella jalkoihin¨, ryhmän toiminta oli suunniteltu erityislasten tarpeiden mukaan. Ja tädit kai olivat nähneet niin paljon kaikkea ettei paljosta hätkähtäneet tai eivät välittäneet.
Me vanhemmat kävimme juttelemassa ja tuntui että ongelmia ei otettu tosissaan, kun meidän poika ei kärsinyt riittävästi, että käytös olisi muuttunut hälyttävästi. No ymmärrän ettei helppo lapsemme ollut prioteetissa ensimmäinen ja me reagoimme itse jo aika alkuvaiheessa ennen kuin ongelmat oli liian isoja.
Lisäksi juttelimme päiväkodin johtajan kanssa tuloksetta. Kaupunkiin olisi voinut olla yhteydessä sillä aikanaan johtajalta oli lipsahtanut että erityislapsilla on lähes kaikilla lausunto henkilökohtaisesta avustajasta,mutta niitäeiole tarjota.
Me päädyimme opettamaan pojalle itsensä puolustamista. Kävimme tilanteita lapsen kanssa läpi ja ehdotimme toimintamalleja. Annoimme luvan jopa puolustaa antamalla fyysisesti takaisin. -Tämä auttoi.
Koulu kun alkoi, niin osalapsista meni erityiskouluun.Ja se yksikin joka tulilapsemme luokalle pysyi aisoissa vanhansaikaisen opettajan kurissa. tuo yksi opettaja sai pidettyä 20päisen lapsilaumanhanskassa, mitä 4 päiväkodin tätiä ei pystynyt.
Vähä-älyinen on oikeampi sana lapsesta joka mukiloi toisia.
josko sitten tajuaisivat, että kaikki ei ole kasvatuksesta tai lapsen älyllisyydestä kiinni.
Terv. Myös häiriökäyttäytyvän lapsen äiti
Vähä-älyinen on oikeampi sana lapsesta joka mukiloi toisia.
kun kiusattu vetää kiusaajaa kunnolla turpiin.
Näin se vain menee.
poikaani tulevat kyllä itse pitämään huolta omasta koskemattomuudestaan. Ja isommat puolustamaan pienempiään.
Mulle on ihan sama mitä sanovat koulusta, os lapseni puolustautuvat fyysisesti kiusaajia vastaan. ihan sama vaikka olisi millaisista ADHD sun muista idiooteista kysymys. Mun lapseni eivät lyö ensimmäisenä, se on nähty jo niin monta kertaa. Heillä ei myöskään ole sisäsyntyisenä kykyä pitää puoliansa, vaan ovat enemmänkin alistuvia luonteeltaan. Joten opetan sen heille, todellakin. Ja palkitsen siitä, että pitävät puolensa.
Niin nämä ihanat kiltit pienet tytöt,Kun luulevat ettei aikuinen ole lähellä alkaa aikamoinen sättiminen,Ja lällättäminen.Hyvä kun joku lapsi pääse ovesta sisään ovat nämä pikku prinsessat jo huutamassa ettet tule tänne.Vinkuu ja valehtelee,kun luulevat ettei kukaan kuule mitä kertovat,toiselle aikuisille joka on taas huoneen toisella puolella.
Minun lapseni eiole pahimmasta päästä: hän ei ole väkivaltainen. Mutt muuten sotkee kyllä ryhmää (neurologinen ylivilkkaushäiriö).
Ei löydy tarpeeksi erityispaikkoja niitä tarvitseville lapsille.
Vai vielä erityispaikkoja!
ennen niitä kutsuttiin häiriköiksi, jotka saivat piiskaa
Mulle alkaa oikeasti olla ihan sama kenen vika se on, puolustan omaani ja sillä sipuli. Toinen vaihtoehto on opettaa tyttöäni lyömään takaisin. Enpä tiedä onko siinäkään järkeä, mutta jos muu ei auta...En todellakaan halua, että lapseni vaan seisoo tumput suorana ja joku idiootti käy vähän väliä lyömässä.
Ja idioottihan tuollaisesta lapsesta kasvaa, niin se vaan menee...
Ap
AP ei koskaan aloituksessaan sanonut, että poika on "erityinen". Totesipahan vain, että on häirikkö.
Ja niin moni kiltin erityislapsen äiti nousi karvat pystyssä puolustamaan.
Minun mielestäni lasta pitää opettaa puolustautumaan aiheesta pahoja häiriköitä vastaan, kun ei opettajillakaan enää ole mitään keinoja kurittaa näitä tyyppejä.
Mielestäni lapseni on ruodussa. Kerropa nyt fiksumpana mitä se sinusta tarkoittaa? Pitäisikö hakata neurologisesta vammasta kärsivä lapsi hiljaiseksi ja araksi vai miten?
Toistan vielä että lapseni ei ole aggressiivinen, vain vilkas ja "outo". Tuollaisia kommentteja voi viskoa vain ihminen jolla ei ole lainkaan käsitystä erityispedagokiikasta ja jolla ei itsellään ole erityistarpeista lasta.
Oikeasti oikein sydämestä viiltää.