Katsotteko ylen homeloukkua? Uskaltaako ostaa vanhaa taloa enää?
Kommentit (59)
remppa kun alettiin tekemään paljastui vaikka mitä, laittomista sähköistä alkaen.
nyt pariskunta asuu vuokralla entisessä kotikunnassaan ja yrittää haalia rahaa kasaan että saisivat talon edes jonkinlaiseen asumiskuntoon.
Eli en kyllä ihan heti uskaltaisi taloa ostaa.
onhan se myjä vastuussa joo... tavallaan.
Sivusta olen seurannut ystäväperheen taistelua hometalonsa kanssa (alunperin yrittivät sopuisasti kaupanpurkua) sairasteluineen, taloudellisine ahdinkoineen (evakkoasunnon vuokra plus homatalon juoksevat kulut jne). Itse en ostaisi sitä unelmieni taloa puutarhoineen... en tämän perusteella. Nykyisin asun 2v vanhassa rivarissa ja kyllä tuo piha saa riittää :)
Enkä edes 60-70 luvun taloa. Uudempiinkin vaatisin kunnollisen kunto TUTKIMUKSEN.
Kieltämättä heti kun on ohjelmaa katsonut, on tullut hiukan vainoharhaiseksi, että mitäs jos tässä omassakin talossa kuitenkin on piileviä vaurioita rakenteissa?!
Vaikka kuinka on kuntotarkastus juuri tehty, niin silti saattaahan sitä ilmaantua jos jonkinnäköistä vikaa.
Pelottaa hieman, mutta onneksi kuitenkin myyjällä on vastuu vielä voimassa, jos jotain isompaa löytyy.
Vielä ei onneksi ole tullut mitään epäilyttävää vastaan.
Nyt täytyy sanoa, että onneksi asumme uudessa talossa, joka on hyvin rakennettu. Kaikki rakenteet ovat kiveä ja kaikki työvaiheet on taltioitu kameraan. Tottakai Homeloukun talot ovat poikkeuksia, varmaan löytyy vanhoja hyvin rakennettujakin taloja. Mutta varsinkin itse rakennetuissa tai talkootyövoimalla tehdyissä taloissa olisin tarkkana.
On hyvät perustelut, että 50-70-luvulta oleva talo on turvallinen ostos. Jos siinä olisi rakenteellista vikaa, se olisi jo nurin tai remontoitu. Viittäkymmentä vuotta ei kukaan asu hometalossa. Se mitä pitää varoa noiden talojen kanssa on " remontoinnit" . Vähän vimmatun monta rintamamiestaloa on suomessakin pilattu lisäeristämällä ja modernisoimalla.
On tulossa perintönä vuonna 1950 rakennettu rm-talo, joka on täysin alkuperäisessä kunnossa. Mies on rakennusalalla. Ei pelota. Ehkä olis toisin, jos tietäisin, että talossa on tehty remppaa.
Alkuperäiskuntoisen uskaltaisin ostaa, mutta en remontoitua, varsinkaan 70-luvulla remontoitua tai nykypäivänä niin ettei asiasta ole mitään dokumenttejä.
Toisaalta remonteissakin on eroja, kyllä ne myyntiä varten peittorempat oppii erottamaan, niitä taloja vaan pitää kahlata läpi kymmeniä, ellei satoja. Kuntokartoittajaan ei kannata luottaa kybällä, mieluummin ottaa oman luottohenkilön ja tarkistaa itse henkilökohtaisesti. Tietoa kun nykyään on saatavilla.
Lisäksi kaupan ehdoksi kannattaa asettaa esim. puhtaat homenäytteet. Jos myyjä kieltäytyy näytteenotosta, pitää hälytyskellojen alkaa soida.
t. asukas talosta vuodelta 1897
Jos remppaa on tehty, en osta.
Kaikkein tervein talo on 50-luvulla rakennettu talo. Sen jälkeen on muovilla pilattu monta taloa.
90-luvun taloa en ostaisi ikinä. Niissä on myrkyllisiä muoveja yms. paskaa. Aito 50-rtm-talo on luonnonmukainen myrkytön talo. Jos haluaisin uudemman, rakentaisin luonnonmukaisen ekotalon.
No aivan paras ostoshan tämän hetken asuntomarkkinoilta on juuri 1950-luvun tyyppitalo, jota EI ole remontoitu.
Itse etsimme juuri tuollaista, mies on timpuri, joten tietää kyllä mitä haluaa. Éipä ole päästy taloa pilaamaan. Mitä vanhempi talo peruskuntoisena, sen parempi ostos.
Pakko ostaa valmistalopaketti. Ei osata rakentaa itse.
Onneksi ne ei ole kovin kalliita halvimmilla talofirmoilla.
En kuitenkaan aio älsvbyä.
Mua oksettaa kaikki vanha ja haiseva.
ja 2 vai 3 vuotta asunto-osakkeesta
Tosi hyvä olisi se, että ryömisi itse meisselin ja vasaran kanssa sekä talon alle että katon alle, naputtelisi, haistelisi ja katselisi. Sillä selviäisi jo paljon. Vielä parempi olisi, että hakisi tutun asiaatuntevan ihmisen vaikka puolesta Suomesta tutkimaan ostettavaa taloa ja ryömimään ja naputtelemaan samat paikat.
ettei tarvitse pelätä edes puutavaran pilaantumista työmaalla.
Eikä se kalliimmaksi tule, tietysti alkusijoitus korkeampi, mutta eipähän tartte tehdä remppaa 20 vuoteen, säästöä rahallisesti ja paljon vaivattomampaa.
On totta että vanhoissa taloissa, esim. 1900 luvun alkupuoliskon, on oma viehätyksensä. Sen sijaan 50- 60- luvun laatikoissa en näe mitään mielenkiintoista...
olisi nukkua viikonloppu talossa, jota on ostamassa. Jos ei tule oireita, ei ole luultavasti homettakaan. Mutta eipäs sellainen taida olla mahdollista.
Minä luotin uutta taloa etsiessä hajuun. Eli ensimmäinen henkäisy kun tulet sisälle taloon. Mahdollinen haju keittiön kaapiston alta ja kylpyhuoneesta. Ei haissut silloin, eikä haise vieläkään mutta tunnen sen että hometta on täälläkin. Minä uskon että 40-50 vuotta vanhassa talossa on hometta suurimmassa osassa. Jos on hienosti tehty kylpyhuone ajanmukaisine vesieristeineen, et voi millään tietää mitä on ollut joskus kauan sitten... ehkä amme joka on otettu pois ja suihkutetu satoja litroja joka päivä suoraan rakenteisiin.
Ei homeen takia kannata hysteerinen olla. Mutta sinä päivänä kun limakalvot alkavat reagoida homeeseen, elämä ei ole enää helppoa.
-41-
Syynä kaksi pientä lasta, joilla kummallakin puhkesi astma alle vuoden asumisella hometalossa. Me aikuiset säästyimme pahimmilta oireilta, mutta oireita oli ja edelleen saan oireita jos menen hometaloon (esim. monet kaupungin virastot)
Uuden kodin etsintä on hirveä ruljanssa asiantuntijoineen, homekoirineen jne. ja monia kohteita emme lähde edes katsomaan.
Sieltä tulee useampia tuloksia, osa tekee sitä päätoimisesti, osa sivutoimisesti. Vesijärvellä toimii ainakin asiallinen firma.
Kustannukset määräytyvät tutkittavien neliöiden ja matkakorvausten mukaan.
Jotenkin tuntuu, että täällä on ihan harhaista porukkaa tuon homeen suhteen. Jos minulla pelottaisi asia noin paljon niin rakentaisin varmasti uuden talon. Siinä voi sitten asua ainakin vähän aikaa huoletta, ei ne homeet nyt oikein tehtyyn taloon ihan heti iske. Meillä tulossa pian myyntiin vanha (4o-luvun) talo, ja toivon kyllä tosiaan, että tuleva ostajakin ymmärtää sen, että tämä ei kyllä uusi ole, vaikka muuten onkin ihana ja kodikas ja sympaattinen pikku-talo, joka on käynyt meidän porukalle auttamatta pieneksi. Luulisin, että kun lähdetään purkamaan näitä vanhoja taloja, niin jostakin aina löytyy hometta ja tai lahoa tms. Vai miten luulette, että puu ja muut elävät materiaalit kestävät kuusikymmentäkin vuotta ehjänä varsinkin kun vesieristeet on otettu käyttöön vasta noin kymmenen vuotta sitten!? Toivompa tosiaan, että ihmisillä jo äly raksuisi sen suhteen, että miksi tällainen vanha talo on uutta serkuaan halvempi!!!!!!!!!!!!!!!!!
Minä en uskaltais ostaa...
Vierailija: