Yksi vai kaksi kattia? Kokemuksia kissaihmisiltä!
Mielipiteitä? Tarkoitan tässä sisäkissaa. meitä on 2 aikuista ja 3 lasta ja kissa/kissat joutuisivat olla päivässä n. 4 tuntia yksin ilman ihmistä, yleensä vähemmän. Onko se paha? Kärsiikö yksi kissa jos se on ihan yksin kotona? Pitääkö ottaa kaksi? Rehellisiä mielipiteitä kiitos!
Kommentit (56)
Kun nyt on täällä kissaihmisten kokous, niin kysynpä samalla paria juttua. Olen käynyt ruokkimassa naapurin pyynnöstä hänen kissojaan (emo ja 2 pentua) muutamana päivänä. Kuulemma niiden kanssa voisi leikkiä ja ottaa syliin (itsekseen kyllä pennut leikkivät), mutta kun kutsun vaikka luokse, niin katsovat vain kuin idioottia. Korkeintaan korvien asennosta näkee, että kutsu on kuultu. Sitten kun aukaisen kissanruokapurkin, niin kyllä pennut tulevat lahkeita pitkin kiipeilemään. Eli onko yleistä että eivät koiran tapaan tule kutsuttaessa luokse.
Ja se vähän naurattaa kun katselen niiden touhuja ja sellainen pienikin kissa twerkkaa (heiluttaa pyllyään) ennenkuin hyökkää jonnekin. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin yksi kissa. Kissa on luonnostaan yksineläjä, ei laumaeläin. Se ei kaipaa toisen lajitoverin seuraa samalla lailla kuin esim. koirat. Toki kissa voi sopeutua elämään toisen kissan kanssa, mutta voi myös stressaantua siitä, mikäli asunto on kovin pieni.
Mitä sä ymmärrät?
Meillä on löytyöeläinkodista aikuinen kissa, ei tule toimeen muiden kissojen kanssa. Ihmisten kanssa sen sijaan tulee hyvin juttuun.
Kahta kissaa suosittelen sillä varauksella kuitenkin, että on olemassa myös kissoja, jotka eivät siedä lajitovereita lainkaan!
Meillä kissasiskokset samasta pentueesta, nyt 5-vuotiaita. Eivät ole läheisiä, nuuhkaisevat toisensa pikaisesti silloin tällöin ja saattavat nuolaista päästä pari kertaa, mutta eivät esim koskaan nuku yhdessä tai leiki ja hengaile kahdestaan. Joku pieni tappelu syntyy joskus ja toinen kurmoittaa toista. Luulen, että jos toinen kuolisi, ei toinen jäisi kovasti suremaan.
Samalla vaivalla menee tosiaan kaksi kissaa, mutta ei se kyllä mielestäni mitenkään välttämätöntä ole että olisi kaveri.
Mielestäni kissa kärsii jos joutuu olemaan sisällä koko ajan. Kissa on luonnostaan seikkailija ja kulkija ja sisälle taloon sulkeminen on eläinrääkkäystä.
Riippuu rodusta. Jotkut kissat eivät kaipaa kaveria, toiset taas selkeästi ovat kissaseuraa vailla.
Kissoilla on luonteet ihan siinä, missä ihmisilläkin. Jotkut kissat ehdottomasti ainoaksi, jotkut taas tarvitsevat ehdottomasti sen kaverin. Osa tottuu kissakaveriin ja ystävystyy, osa taas ei. Se on hyvä ajatus, että jos ottaa kaksi kissaa, kannattaa ottaa ne yhtä aikaa. Pikkulapsiperheeseen suosittelisin pentua tai kahta, mutta jos lapset ovat kouluikäisiä tai lähelle, kannattaa katsella kissatalojen aikuiset kissat, joskin kesyä kissa ei helposti löydä, sillä ne varataan ensimmäisenä. Toisinaan kyllä "hyväkin" kissa saa odottaa kotia pitkään. Suurin osa kissoista viihtyy ja haluaakin olla rauhassa aika paljon, mutta on myös todella seurankipeitä kissoja. Nämäkin seuralliset kissat kyllä joskus kyllästyvät ja kaikki kissat nukkuvat paljon.
Väärin sanottu, ettei kissoille ole luonnossa pitämässä seuraa. Kissoja löydetään usein populaatioista tai löyty kissoja kaksin kappalein, jotka ovat selvästi keskenään ystäviä. Kissatalolla kissat nukkuvat usein samoissa punkoissa ja hoitavat toisiaan, mutta paljon on myös kissatappeluita. Kissojen määrään nähden kissatappeluita ei kyllä ole jatkuvasti, vaan enemmän on ystävällistä leikkiä ja samoissa koreissa nukkumista. Koreja löytyy kyllä tarpeeksi, niitä on tyhjilläänkin ja silti voi olla kolme neljä kissaa yhdessä.
t. vapaaehtoistyöntekijä
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 23:43"]Kiitos :) "käytettyä", leikattua haluaisinkin :)
Ap
Kahta aikuista ei kannata asuttaa samaan kotiin. Eivät välttämättä tule toimeen.
Jos ap hakee kissat löytötalosta, kyllä siellä aktiivisimmat usein tietävät yhteensopivat kissat. Tai kissojen kotihoitaja, jos on ollut kotihoidossa. Mutta pikkulapsiperheeseen ei oikein suositella aikuista kissaa, tai sitten ainakin taustoista pitää olla tarkka tieto, esim. pentuna "huostaanotettu".
Meillä on kaksi kissaa. Yhtä kissaa ei kannata ottaa koska sille ei ole seuraa. esim Kalat taikka puput eivät voi olla kissan kanssa. Meillä on ollut yksi sisäkissa kun olin pieni. Muuten ei ole kokemusta kuin vain ulkokissoista.
yksi!
Paitsi jos haluaa että kulut tuplaantuu!
Ja vielä ihan turhaa !
Tyly kommentti: Vastauksia ei saa Vauva-netistä, eikä muistakaan keskustelupalstoista. Kissoissa on yksilöitä. Näihin kysymyksiin löytyy tietoa esimerkiksi SEY:n sivuilta. Katsokaa sivut: "Yksi vai kaksi kissaa" ja "Uuden kissan tuominen laumaan".
Sanoisin, että kaksi on parempi, koska ne tarjoavat leikkiseuraa toisille. MUTTA, mutta... Kissoja ei saa päästää suoraan toistensa seuraan. Me tutustutimme kahta kissaa n. 2 viikkoa. Tulokas oli makuuhuoneessa oman hiekka-astian ja ruokapaikan kanssa. Lisäksi tulokas oli pentu. Pennut ovat ilmeisesti helpompia hyväksyä. Olimme n. viikon ajan varmoja, ettei homma onnistu.
Kannattaa myös miettiä omaa kykyä huolehtia elävästä, ajattelevasta ja tuntevasta eläimestä, ennenkuin hankkii yhtään mitään. Onko halukas huolehtimaan kissasta 15 - 20 vuotta? Onko varallisuutta viedä kissa sairaskohtauksen tullessa päivystävään yksityiseen eläinlääkäriin? Kissankin kanssa tulee erimielisyyksiä ja riitoja. Kestätkö sen että kissa repii jotakin huonekalua? Oletko valmis hankkimaan kissalle kiipeilypuun ja leikkikaluja? Kestätkö jos kissa purkaa tylsyytensä riehumalla yöt? Matkustatko paljon? Onko historiassasi paljon harrastuksia, jotka olet jättänyt kesken?
Meillä 2 kissaa ei tule toimeen keskenään sitten yhtään. Ainoa lähikontakti on tappelu. Mites suu pannaan "kaksi kissaa tai kissa masentuu" -tyypit?
Minulla kanssa ajankohtaisena kissan hankinta, mutta sehän on osoittautunut yllättävän vaikeaksi. Haluaisin ainakin aluksi yhden kissan, jotta näkisin miten sen kanssa lähtee sujumaan, mutta kodittomilta kissoilta ei saa ottaa vain yhtä kissaa. Minulle on jo kahdesta Uusimaan kissojensuojelusta annettu hylsy, kun olen hakemuksessa maininnut, että vain yksi kissa kiinnostaisi. Ja perusteena ollut, että kissat viihtyvät laumassa eikä yksin. Toriltakaan en viitsisi maatiaiskissaa hankkia yli 500 euron hinnalla, kun ei niitä edes ole tuolla rahalla sirutettu. Olen ihan hyvin toimeentuleva, yksinasuva, kotona paljon viihtyvä. Asunto on 60 neliöinen rivarikämppä, joten en usko, että olisin se kaikista huonoin kissanomista.
Itse otin juuri yhden kissan. Ollut vasta kuukauden, mutta hyvin on pärjännyt, ei ole merkkaillut tai mitään. Mulla saattaa olla pitkiäkin päiviä, jolloin tulen vasta illalla kotiin, ja kisu viihtyy hyvin sylissä. Toista en viitsinyt hankkia, sillä mulla pieni kaksio, ja lisäkuluja olisi tullut aika paljon.
Äidillä on kaksi kissaa. Yrittänyt nyt kahdesti ottaa kolmatta kissaa (pentu, täysin ulkopuolinen, ja toinen oli toisen kissan oma pentu), eivätkä ole hyväksyneet. Noi kaksi kissaa ollut eri pentueista, mutta pienestä asti yhdessä. Nyt vanhetessa alkaneet vieroksumaan toisiaan. Eivät noteeraa, mutta eivät myöskään tappele, pysyvät vain kaukana toisistaan.