Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

¤¤¤Maalismammat viikolla 9¤¤¤

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt ilman pukkas.. Ei kyllä tee mieli lähteä ulos.

Onnittelut nyytin saaneille :)

Minulla energia taso melkeen nolla, ei jaksais tehä yhtään mitään.. Yön nukuin tosi katkonaisesti ja tietysti vessassa piti rampata jatkuvaan ja lonkat tosi kipeenä nyt :( Muakin ärsyttää joittenkin tuttujen jatkuva kysely, onko se tullu ja jos en heti oo vastannu sähköpostiin tulee tekstiviestii et ootko synnyttämässä.. Ei kertakaikkiaan jaksa olla kaikille koko ajan toitottamassa et ei oo syntynyt vieläkään. Kun tää tuttu ei moneen vuoteen oo pitäny oikeen mitään yhteyttä, niin nyt kyl kysellään.. Ja " vaaditaan" raporttia voinnista. Jospa se rauhottus ku laitoin et en käy niitä sähköposteja ees joka päivä lukemassa ja oon ihan poikki. Tuntuu et on kaikkien ns. " omaisuutta" ja on tilivelvollinen pitää kaikki ajantasalla. :) Tekipäs hyvää murmattaa :)

Minulla oli syntyessäni tuo napanuora kaulan ympäri kiertyneenä, muistaakseni jopa kaks kertaa.. voikohan olla mahollista? Mut kaikki oli ok ja terve tuli minusta. Ei varmaan ollu kiristänyt tai oli hyvä tuuri ettei käynyt mitään.

Huomenna ois se kasvukontrolli käynti, toivottavasti on kasvanut edes hieman. Eilen neuvolassa sanoi kyl et voi vaavi tulla ennen jo laskettua, kun ollut jo merkkejä mulla, mut eihän sitä koskaan tiedä.. Menee kuiteskin yliaikaseksi. Pitää toivoo ettei tuu perjantaina ku on se karkauspäivä, mut eihän sille voi mitään jos vaavi haluu tulla. Vois kyl nyt viikonloppuna syntyäkkin :) näkis jo masuasukin.

vk.38+4

Vierailija
42/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea Ninnuttarelle pikku prinsessasta ja Toivoilmarille pikkuisesta prinssistä!!!!

Itse olen vielä yhtenä kappaleena ja en odota mitään ihmeitä ennen ensi viikon alkua...Pari supparia tuli eilen illalla mutta ei niissä mitään kunnon tuntoa edes ollut. Tunsin vaan kun koko alapää jännittyi ja sitä kesti muutaman minuutin.

Kysymys: Miten pian sitä oikein pitäis sairaalaan lähteä jos vedet menee? Kokemustakun tuosta ei ole...

Voimia kaikille ja hyvää päivän jatkoa!

Hanan rv39+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet lumityöt oon jo tehnyt, eikä se taida tälle päivälle edes riittää. No, jos mies hoitais toisen kerran kun töistä tulee. Tulee vaan aina niin myöhään, että pakko on näitä hommia hoitaa itse.

Hanan kyseli vesien menosta. Eipä ole mullakaan siitä kokemusta, mutta oon ymmärtänyt niin, että jos on uudelleensynnyttäjä, niin sais lähteä heti, jos vedet menee. Vesien menostahan voi kyllä mennä vielä pitkäänkin, ennenkuin synnytys lähtee etenemään - onko se se kaksi vuorokautta, kun voidaan " vedettömänä" pitää, ja sitten käynnistetään. Korjatkaa viisaammat, jos muistan väärin. Mutta voihan sitä soittaa sinne synnärille, jos vedet menee, niin antavat sieltä ohjeet lähtemiselle.

Tuo on kyllä yleistä, että sivulliset jaksaa kysellä ja ihmetellä, eikö vauva ole vieläkään syntynyt. Tulee siihen sorruttua varmaan itsekin... Tällä kertaa on jo myöhäistä, mutta jos seuraava kerta tulee, kannattaa ehkä pitää tarkka laskettu aika omana tietonaan, ja sanoa vaan suurinpiirtein, että esim. maaliskuun lopulla. Vielä kun sanoo pari viikkoa myöhäisemmän ajan, niin eiköhän saa olla liioilta kyselyiltä rauhassa. Ja hyväähän ne kyselijät vaan tarkoittaa. Se vaan ärsyttää, kun itsekin jo on kärsimätön ja vieläpä vihainen valas ;).

Tsemppiä kaikille!

popz (rv 37 + 1)

Vierailija
44/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä taas on ihan mielettömän hieno ilma! aurinko paistaa ja 10 astetta pakkasta. Harmi vaan etten jaksa liikkua mihinkään :o/

Veden menosta: minä oon synnyttänyt kolme lasta neljästä veden menolla. Ekasta meni noin 2h kun supistukset alkoi. Toisella kertaa supistukset alkoi heti 2 minuutin välein ja kolmannella kerralla meni melkein vuorokausi ennen kuin synnytys käynnistyi. Ottivat heti sisälle sairaalaan kuitenkin koska se tulehdus riski kasvaa veden menon jälkeen ja silloin sanoivat että jos ei kolmantena päivänä ole käynnistynyt niin sitten käynnistetään kun viikot oli kuitenkin just ja just täysaikaisen viikot (37+1) Yksi lapsistani on alkanut syntyä supistuksilla ja jos en olisi soittanut varalta neuvolaan ja kysynyt neuvoja niin olisin kyllä synnyttänyt kotia koska kun sairaalassa vedet lopulta meni niin tyttö oli puolessa tunnissa mailmassa :o/

(.) jännityksessä elellään ja odotellaan koska synnytys käynnistyy,missä käynnistyy,miten käynnistyy... :o) varmaan tuttuja tunteita monelle meistä.

nyt raskaus on " jo" viikon pidemmällä kuin edellisellä kerralla jolloin poika syntyi rv 37+1

Niiloakseli rv 38+2

Vierailija
45/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän molemmilla muksuilla on napanuora ollut kaulan ympärillä ja molemmat olivat hörppineet kakkavettä, eikä mitään seurauksia. Ei edes sydänkäyrissä ollut heilahduksia tuon napanuoran takia, joten eipä sitäkään kannata etukäteen pelätä! Ja käyristähän sen sitten näkee jos alkaa kiristämään.

Lapsiveden menon jälkeen ekaa odottavilla ei ole mitään kiirettä sairaalaan. Paitsi jos muksu on perätilassa, niin pitäisi pysyä makuullaan, eli soittaa ambulanssi. Joskus myöskin sanottiin, että jos lapsi ei ole kiinnittynyt niin myöskin pitäisi olla makuullaan, ettei napanuora pääse livahtamaan edellä, jolloin jäisi puristuksiin. Mut jos on oikein päin ja kiinnittynyt, niin ihan rauhassa saa odotella niitä kunnollisia ja säännöllisiä supistuksia. Jos mitään ei tapahdu, niin tietysti täytyy käydä tarkastamassa tilanne ja vauvan vointi, eli ihan vuorokausitolkulla ei kannata odotella.

Ja muutenkin ekaa odottaville ja asiaa pohtiville; kyllä sitä sitten tietää milloin pitää mennä! Ja sinne äitipolille voi onneksi aina soittaa.

Olkaa ihan iloisia, että teidän masuista ollaan kiinnostuneita. Mulle ei juuri kyselyjä tule, eihän se näin kolmannen kohdalla ole enää mitenkään ihmeellistä :)

Maaria 36+6

Vierailija
46/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eka synnytys käynnistyi juuri vesien menolla. Eli heräsin aamulla siihen, että sänky oli märkä. Söin aamiaisen ja soittelin synnärille ja pyysivät sinne äippäpolille käymään. Ultrasivat vauvan ja totesivat hekin että vedet ovat menneet. Tosin sitä vettähän tulee vielä vesien menon jälkeen lisääkin (ainakin näin oli mulla) eli ei se vauva sinne ihan " kuivalle maalle" jää. Vuorokausi odoteltiin supistuksia (niitä tuli ja meni hiljakseen), ja sitten synnytys käynnistettiin. 9h käynnistyksen jälkeen vauva oli sitten syntynyt.

Mä olin taas tänään neuvolassa. Kaikki ennallaan ja kunnossa, vauva on laskeutunut aika alas. Huomenna vielä Naistenklinikalle tarkistamaan kokoa ja istukan toimintaa. Voi olla että päättävät mahdollisesta käynnistyksestä samalla. Eka vauvahan oli päätetty käynnistää viikolla 38 (silloinkin tän verenpaineen takia), mutta synnytys tosiaan käynnistyi ihan spontaanisti vesien menolla jo edellisenä päivänä (vaikka avautumista vauhditettiinkin tipalla).

Mun mielestä napanuoran kiertymistä kaulan ympäille ei tänä päivänä tarvitse pelätä enää niin paljoa. Koska se käsittääkseni havaitaan nykyään aika helposti synnytyksessä ja voidaan vielä

ultraamalla tarkistaa. aikoinaan (30v sitten)meinasin vielä oman pikkusiskoni menettää kyseisen ongelman takia, hänellä oli ihan poikkeuksellisen pitkä napanuora, joka oli kiertynyt useita kertoja kaulan ympärille. Onneksi silloinkin asiaa alettiin epäillä viime tingassa, kun vauva tullut millään ulos ja saatiin hänet lopulta pelastettua.

Anyway. Ihanan aktiivista porukkaa täällä nyt. Vauvoja syntyy ja kaikki muutkin jo äippälomalla. Tsemppiä kaikille edelleen tasapuolisesti!!!!

Vierailija
47/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kun ei millään jaksaisi tuon uhmaikäisen esikoisen oikutteluja. Tai ei kyllä jaksaisi mitään muutakaan. Olen vain kaikkea muuta kuin hyvä äiti, kun joka asiasta saa vääntää, tosissaan tekisi mieli nostaa välillä tuo pentu vaikka kylmään suihkuun jäähylle, kun leuka uhmakkaasti töröllään polkee jalkaa ja vänkättää vastaan.

Mä olen ihan toivottoman turvoksissa tällä hetkellä! Siitä syystä taitaa koko oikeaa kättäkin särkeä, on suonet ja hermot jumissa. Mikään ei auta siihen kipuun, ei kylmä, kuuma eikä jumppa...

Eilen oli neuvola, kirjoittelinkin siitä tänne eilen, mutta viesti katosi. Mutta eipä siinä ollut mitään kummoista. Ei huvittaisi sielläkään oikein enää rampata, kun ei siitä hullua hurskaammaksi tule. Perjantaista kontrollia odottelen, oikeasti saa jotain selvillekin tilanteesta. Kunhan vain saisi vielä selville, että millä minä sinne paikanpäälle pääsen.

Käveltiin eilen neuvolasta kotiin ja matkaa tulee useampi kilometri. Sain sitten niin älyttömät liitoskivut siitä urakasta, että mitenkään ei ollut siedettävä olla. Kuuma jyväpussi kyllä helpotti, kun oikein kuumana sen tuonne jalkoväliin ja häpyliitokselle asetteli. Taidan siis ruveta kaikki illat itseäni hautomaan, kun yökin meni paljon paremmin. Voin siis suositella kaikille!

Aatuska 37+5

Vierailija
48/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äippäjumpassa ja kovasti kaikki sanoivat, että toivottavasti ei kahden viikon päästä nähdä täällä (ensi viikolla loma) ;)

Neuvolassa kävin eilen ja katsottiin ensi viikolle kaksi aikaa neuvolaan (maanantaina olisi siis la) ja oli jo puhetta yliaikaiskontrollistakin äippäpolille 15.3. (täällä kuulemma aina tasan 12 päivää lasketun ajan jälkeen, ellei neuvolassa jotain hätää vauvalla tai äidillä havaita). Eli jotenkin taitaa terkalla olla se fiilis, että en ole eräpäivänä synnärille lähdössä, tai ehkä kertoo kaikille tässä vaiheessa nuo samat asiat.

Meille sanottiin vesien menosta synnytysvalmennusluennolla, että aina pitäisi mennä ambulanssilla. Sinänsä kiire ei ole, mutta napanuoran luiskahtamisvaaran takia ei saisi olla pystyasennossa. Jos niin kävisi, taidan kuitenkin soittaa ensin synnärille ja vasta niiden ohjeiden mukaan ambulanssi tai oma auto, kun poju on kuitenkin kiinnittynyt ja raivotarjonnassa.

Jaksamista kaikille, joka päivä olemme vähän lähempänä h-hetkeä :)

Mama & Justus 39+2

Vierailija
49/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Kaikille " vihaisille valaille" , että luin eilen miehelleni(kun tuntuu, et ei aina muista et oon raskaana) neuvolasta saamastaniVau`kirjan vauvan odotusoppaasta ( isien puolelta), että vkolla 38 äidillä alkaa erittyä endorfiiliä, luonnon " omaa amfetamiinia" ,jonka sivuvaikutuksena seuraa usein ärtyneisyyttä, nukkumisvaikeuksia ja mielialamuutoksia. Joten kaikki tää loppuajan " vihaisuus" voidaan varmaankin laittaa taas hyvällä omalla tunnolla hormoonien piikkiin, eläköön hormoonit jälleen!!! Ehkä sitten toisilla on tuo endorfiilien tuotanto vielä hieman suurempaa kuin toisilla ( mulla taitaa olla ainakin =) ), koska en muista et olisin esikoisesta ollut loppumetreillä näin äkäinen...tiedä sitten, voi olla et aika on kullannut nekin muistot, heh.

Vesien menosta - mulla lähti eka synnytys vesien menolla ja omalla autolla köröteltiin laitokselle. Soitettiin tietty ekas sinne synnärille ja saatiin sieltä hyvät ohjeet. Sanoivat ettei ole mikään kiire kun supistuksia ei ollut, mutta sanoivat että voitte kyllä aivan hyvin tulla vaikka heti, jos siltä tuntuu. Kolme tuntia vesien menosta alkoivat supistukset ja 7 h siitä vauva oli kainalossa. Et näin meillä, mutta tosiaan jos vauva on pt:ssa, niin sitten pitää mennä ambulanssilla (neuvolasta sanottiin).

Oliko Aatuskalla menny hermot uhmaikäisen kanssa? Just ajattelin kysyä et onko muilla n.3,5 vuotiasta jonka kanssa menee hermot aamuin-illoin??? Meidän tytöllä on menossa aivan mahdoton vaihe ja se liittyy nyt kaikkeen pukemiseen, siis mikään aidin /isän valitsema vaate ei tunnu kelpaavan. No, sisävaatteista ei niin väliä, mutta kun haluaisi itse määrätä mitä ulkovaatteita milloinkin laitetaan...huoh...eli joka aamu melkein väännetään kättä mitä ulkovaatteita laitetaan päälle pväkotiin lähdettäessä...mä oon ihan loppu siihen touhuun. Eilen yritin sitten jutella rauhallisesti asiasta ja sopia et vanhemmat valitsee ulkovaatteet ja yhdessä katellaan sitten ne sisävaatteet. Aika rankkaa jos 3,5 vuotias tuijjottaa mitä muilla on päällä ja haluaa just samanlaiset vaatteet...mitähän tää on sitten kouluiässä ja vanhempana. Toivottavasti tää on vaan joku vaihe ja menee nopeesti ohi!

Eipä sitten oikeestaa muuta. Itelläni on tänään ollut poikkeuksellisen hyvä päivä - johtuu varmaan viimeyön ruhtinaallisista 10 h unista ja vain kolmesta veskireissusta...vois meilkein lähtee synnyttää kun on niin hyvä olo, heh,heh...huomenna neuvola, tosin eipä sielläkään varmaan mitään ihmeellistä ole.

Hyviä vointeja kaikille!

-Merihevonen 39+3-

Vierailija
50/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania vauvautuneiden uutisia sai lukea täältä :))

Paljon onnea teille! Perästä tullaan..

Itsellä on taas huomenissa neuvola ja viime viikolla oli viimeinen neuvolalääkäri, jossa todettiin että kohdunkaula on lyhentynyt kolmesta sentistä kahteen ja kohdun ulkosuu on sormelle auki.

Olipa sitten pakko kaivaa lasten neuvolaseurantakortit esille ja katsoa missä tilanteessa heidän kohdallaan mentiin näillä viikoilla (esikoinen syntyi siis päivän yliaikaisena ja poika syntyi 6 päivää yli). Kyllä on ollut molempien kohdalla " paikat kiinni ja kaulat jäljellä" vielä näillä viikoilla joten aloin oikein miettiä että meneeköhän tämä viimeinen kaveri loppuun asti vai tulisiko sittenkin aikaisemmin kun tuollainen tilanne tuolla alakerrassa? Molemmat aikaisemmat lapset lähteneet syntymään vesien menolla joten ei kokemuksia muunlaisesta synnytyksen alkamisesta. Tuntuu että sitä kyttää omaa olotilaansa nyt jotenkin vielä tarkempaan kun jonkinlaista kypsymistä on jo tapahtunut. Kokemuksia kehiin, kiitos :) !!

Tarvikkeet alkavat olla kaikki jo laitettuna valmiiksi. Tänään kävin vielä ostamassa vauvalle välimallin haalarin ettei sitten hukkuisi tuohon äitiyspakkauksen ulkohaalariin. Löysin aivan ihanan Tutan (anteeksi mainostaminen) vaaleankeltaisen/persikan sävyisen haalarin, kokoa 62. Ai että se on nätti ku sika pienenä :)))

Muutamat sisäsukat kun vielä löytäisin niin olis hyvä. Harmi kun ovat poistaneet äitiyspakkauksesta ne huippuhyvät, pitkävartiset resorisukat, jos joku vielä muistaa? Oli ainakin vuoden 2005 pakkauksessa vielä ja olin niihin tosi tyytyväinen. Nämä valkoiset sukat mitkä ovat nyt tulleet niiden tilalle niin ovat ainakin isompaa kokoa, selvästikkin, enkä tiedä pysyvätkö sitten yhtä hyvin jaloissa :/

Hassua muuten että viime viikolla siellä neuvolalääkärissä kun mitattiin sf-mittaa niin lääkäri sai mitaksi vain 29,5 senttiä ja sanoi että vauva jo todella alhaalla. Silti minulla on närästys koko ajan vain pahentunut. Eikö senkin kuuluisi helpottaa mitä alemmas vauva koko ajan laskeutuu? Miten muilla?? Pelästyin sitten vähän vauvan mittaa kun menee nyt sitten siellä ihan alakäyrällä jo, niin hän sanoi ettei ole syytä huoleen ja ihan mukavan kokoinen kaveri sieltä jo tulisi vaikka nyt heti lähtisi syntymään.. Vähän jäi silti huolettamaan :/

Painoarviota ei myöskään kerrottu mikä kummastutti. Molemmista aikaisemmista lapsista olen saanut äitiyskorttiin merkinnän painoarviosta viimeisessä neuvolalääkärissä mutta nyt en. Enkä kyllä tajunnut sitä kysyäkkään kun mietin vain sitä sf-mittaa.

Noh, ehkä tässä ei enään kauheita aikoja mene että nähdään minkä kokoinen kaveri sieltä tulee :)

Kumpa nyt ei karkauspäivänä ainakaan syntyisi :D

Jätetäänpä muillekkin tilaa ja hyviä vointeja kaikille. Kohta alkaa meidän kuukausi ;D

Ansku78 rv 37+5

Vierailija
51/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee omanapaista tarinaa, varoitus.

Mulla on ollu maha kipeä koko päivän. Menkkakipua ja karseita vihlaisuja, siis pystyssä ollessa tuntuu, että kohta sieltä tulee jotain ulos. Mitään limatulppaa ja supistuksia ei kylläkään ole näkynyt. Vain tuo menkkapoltto mahassa. Yöllä heräsin useemmin kuin kerran tunnissa ja nukuttua ei tosiaan tullut juuri yhtään. Toivottavasti tosiaan tätä ei tarvis kauaa kestää tällasten kipuilujen kanssa ennen kun vauva syntyy, sillä mä olen jo tuosta yhden yön totaali unettomuudesta ihan finaalissa. Eli semmosta tänne, pää on ihan pehmee ja ajatus ei kulje yhtään oon niin väsynyt, mutta kumma kyllä en pysty nukkumaankaan.

Tähtinova 39+3

Vierailija
52/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys!

Tähtinovalle: Mulla hei ihan samat tunteet. Tuntuu että jotain kohta tulee tuolta alhaalta kun vihlaisee. Supistelee välillä mut ei mitenkään sään.

Päivällä tossa ajattelin että kohta ne vedet varmaan menee kun niin tuntui siltä tuolla alhaalla. Mut ei nyt ainakaan vielä ole menny. Saaa nähdä millainen yö on? Viime synnytyksessä meni vedet yöllä ja alkoi melkein heti 5-7 min. välein. Tyttö syntyi sitten 15.36 seuraavana päivänä. Aika selkeä oli tuo synnytyksen alkaminen. Nyt mietin tosiaan sitä kuika kiire on kun kyse toisesta lapsesta.

Viikot täällä 37+5 -mutsi80-

Ainii ja maha oli yöllä tosi kipeä mut nukahdin ja meni sitten ohi onneks.

Vierailija
53/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jippii mun olo alkaakin tästä parantua ja nyt oon tänään jo vähän odotellut vauvaakin;) Huomenna taas neuvola. Miten sielläkin tulee ravattua jatkuvasti, kun just maanantaina olin?

Merihevonen: Meillä on just tuollainen 3,5-vuotias täällä kotona, tosin poika ja ongelmat ihan muualla kuin vaatteissa. Mutta kiukkua ja uhmaa siis riittää. Kohta 5-vuotias isovelikin saa kulkea seiniä pitkin, ettei satu samalle törmäyskurssille tuon pikkupirun kanssa. Tänään ollaan vängätty aamusta iltaan eri asioista, mutta onneksi tuosta pojasta löytyy myös se herkkä puoli, jolloin suukotellaan ja halitaan ja istutaan sylissä. Hassua miten meillä olikin niin rauhallista ja helppoa jo pitkään, mutta nyt on taas pojan oikea luonne löytymässä.

Jatkampa juttua taas joskus myöhemmin... Jakselkaahan! Semlis 37+4

Vierailija
54/104 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään soittelin äippäpolille, että miksi perätilan tarkastus on vasta viikolla 39, kun sehän on sitten niin kovin iso että pystytäänkö enää edes kääntämään. Kätilö oli aivan ihana (teki mieli varata se synnytykseen:), tutki mun papereita siellä ja kertoi juurta jaksain, että ylilääkäri on todennut, että mun tapauksessa kannattaa tehdä näin. Uudelleensynnyttäjillä käännetyt vauvat ei kuulemma pysy kovin helposti, joten ei kannata kovin aikaisin kääntää. Ja jos sitten ens viikolla joutuvat kääntämään niin laittavat saman tien käynnistykseen kun on ilmeisesti isosta vauvasta kyse. HUI! Vaikka en tätä millään jaksaisi enää kantaa niin en OIKEASTI ole osannut ajatellakaan että jo ensi viikolla sen pihalle saisin¿ Tulee kiire kun mitään en ole laittanut vielä valmiiksi. Muksujen sänkyjäkin täytyy siirtää ja se olisi hyvä tehdä ennen vauvan tuloa, etteivät tuntisi oloaan syrjäytetyiksi.

Vielä siitä vesien menosta, että jos se vauva on kiinnittynyt niin ei sen napanuoran pitäisi sieltä päästä tulemaan. Mulla kun meni edellisestä lapsivedet, niin kuului vain poks, eikä mitään muuta. Varmaan vajaan kymmenen minuutin päästä alkoi oikein napakat ja heti kivuliaat supistukset, ja vettä tuli joka supistuksen mukana hiukan. Lapsen pää oli siis niin tiiviisti, ettei edes vesi päässyt pois, saatika sitten napanuora. Poika oli ulkona 3 tunnin päästä.

VAATETAPPELUISTA sen verran, että jos aamulla on kiire lähtö, niin kannattaa ne tappelut käydä jo illalla, eli katsoa yhdessä ne kuteet valmiiksi. Ja aamullahan ei sitten enää mielenmuutoksia suvaita :) Meillä tuo kohta 5 v. tyttö tahtoo aina valita itse, ja tulee niin ylpeänä esittelemään hienoa asuaan vaikka vaatekappaleet ei mitenkään sovi yhteen, mutta eihän sitä parane sanoa. Onneksi meidän ei kovin useana aamuna tarvitse ehtiä mihinkään.

MENKKAKIVUISTA; mulla oli niitä edellisestä kaksi viikkoa ennen pojan syntymää, joten valitettavasti en voi sanoa Tähtinovalle että kyllä se sieltä pian tulee¿ Ihan hirveää tuo jomotus, toivottavasti et kuitenkaan kauaa joudu siitä kärsimään. Toisaalta ajattelen, että jokainen vihlaisukin on pois itse synnytyksestä, näin tuntuu kahden totaalisesti erilaisen synnytyksen jälkeen.

ANTEEKSI, mä en näimmä todellakaan osaa kirjoittaa lyhyesti¿

Maaria 36+6

Vierailija
55/104 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittelen piitkästä aikaa tällekin puolelle. Teillä kun on ollut noita keskusteluja lapsiveden menosta ja kiinnitttymisestä, niin mistä ihmeestä sen voisi itse tietää, onko vauvan pää kiinnittynyt vai ei? Siis muusta kuin että se neuvolassa kerrotaan. Kolmatta odotan ja tuo kiinnittyminen on mulle ihan outo juttu... Tosin tämä vauva on edellisiä paljon alempana mistä kaikenlaiset tuntemukset tuolla alapäässä kertoo.

Malla 39+2

Vierailija
56/104 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen se taas ilahdutti väsynyttä valasta heräämällä kahdeltatoista yöllä ja pitämällä sellaset tahtohuutokonsertit ja aamulla pystyssä taas jo puoli kuudelta. Eli viiden tunnin unet vessareissuineen takana. Otin illalla panadolia noihin jomotuksiin ja sain paljon paremmin nukuttua kuin edellisyönä. Juu Maaria2 en mä kauheesti mitään vielä elättele. Esikoisen kanssa mulla alko kanssa noi jomottelut vajaa pari viikkoa ennen itse synnytystä ikävä kyllä. Mutta tällä kertaa noita jomotteluita on ollut jo paljon aikasemminkin, että jos kuitenkin ;). Vessassa saa ravata kanssa ihan koko ajan kun pää painaa tosi alhaalla ja vatsa on sekasin, mutta sitä se on ollu jo kolme viikkoa. Sitä vaan alkaa analysoimaan kaikkia tuntemuksia kun on niin kyllästynyt olotilaansa. Edellinen synnytys alkoi ensin niin, että oli parina päivänä just oikeen kunnon menkkajomotukset ja sitten tuli ulos limatulppa ja seuraavana aamuna loput limatulpasta ja heti perään poksahti lapsivedet. Mulla oli kuitenkin laiska kohtu ja vasta 26 tuntia kivuliaiden supistusten jälkeen alettiin vauhdittaan oxytosiinilla ja siitäkin meni vielä 14 tuntia ennenkuin tyttö näki päivänvalon. Imukupilla kolmen tunnin ponnistusyritysten jälkeen. Se oli kyllä rankka kokemus tuo eka synnytys eli mjua pelottaa, että tuo mun laiska kohtu homma uusii. Ihan hirveet kivut ja yhtään ei meinannut edetä homma. Eli jos nyt tällä kertaa selviäis edes vuorokauden mittasella koitoksella niin hyvä on:). Onneksi vauva säilyi vaurioitta, vaikka ihan loppu sekin oli ja ei halunnut muuta kuin nukkua kaksi seuraavaa vuorokautta.

Taas yksi päivä edessä ihmettelyä ja odottelua. Kuinka nää viimeset päivät/viikot voikin olla niin pitkiä. Jälkeenpäin se kyllä huvittaa ihan.

Ihanaa Semlis, että tauti alkaa väistymään!

Tähtinova 39+4

Vierailija
57/104 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut vauvan saaneille!!!

Täälä edelleen supistelee, vuodot taitaa olla nyt ohi ja hyvä niin.

Viimeisiä hankintoja aloin tekeen ja vielä niitä on, mutta eipä tässä mikään kiire nyt taidakkaan olla. Nyt uskon että se laskettuaikakin tässä vielä ylitetään. Noo eipä tässä kauaa enää siihenkään ole, aika menee niin nopsaan.

Jahas, pitä mennä auttaan tota neitokaista, jäi vähä juttu kesken mut myöhemmin lisää...

Tuuli 37+1

Vierailija
58/104 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna on sit karkauspäivä, jospa se vauva syntyis vaikka viikonloppuna, miehellä kun on ma ja ti vapaata. Vaan eihän se tietenkään synny, toiveajattelua!

Sain vihdoin nukuttua viime yönä paremmin, koko alkuviikko on mennyt vessassa ravatessa. Nyt sain kuitenkin yhden kolmen tunnin jakson, JIPII! Kuis te muut, mä käyn vessassa jotain 2 tunnin välein, huoh. Mulle istuminen on aika tukalaa mutta seisominen ja käveleminen tuntuu paremmalta. Tosin eilen ei kävelystäkään tullut oikein mitään kun supisti koko ajan, siis kivuttomasti. Maha oli koppurana koko ajan eikä lauennut ennen kun pääsin lenkkimetsästä autoon. Mulla on välillä vaikeuksia erottaa vauvan liikkeitä supistuksista, heh!

Ens viikolla on viimeinen lääkäri, aika viime tippaan tosin, jospa se ronkkis mua niin että synnytys käynnistyisi :D

Aurelia: Mulla on kans koko ajan nälkä.. ja painoa on tullut lähemmäs 15 kiloa jo nyt alkupainosta.. Siihen samaan kun väsyttää kovasti eikä pysty kovin liikkumaankaan on kamalaa viedä raskaana olevalta se viimeinenkin ilo, SYÖMINEN :D Ja viimeks oli mullakin tullu jotain 1500g viikon aikana..

Minzu: Mä ramppaan kans vessassa kahden tunnin välein, tosi luksusta öisin, huoh. Saat kaikki sympatiani :)

Hanan: Mä jouduin jo soittamaan Tayssiin pari viikkoa sitten kun luulin että vesiä lorahti, sinne pitäisi mennä heti jos vedet menee. Syy on infektiovaara, kaks tuntia on aikaa ja synnytys käynnistetään parin vrk:n sisään jos ei muuten etene. Jos ei ole varma, sekin pitäisi tarkistuttaa. Mutta yleensä jos vettä tulee ensin vähän, se reikä ei sieltä mihinkään katoa ja sitä sit lorisee kyllä lisää. Tämmöset neuvot sain sairaalasta mutta ainahan synnärille voi soittaa ja kysyä!

Tähtinova ja Mutsi, samanlaisia vihlontoja ja vatsakipuja minullakin on ollut jo reilun viikon. Eikä ne helpota, argh!

Anabela 38+2

Vierailija
59/104 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malla28: kyselit kiinnittymisestä. En tiedä, voiko sitä kukaan itse varmasti todeta, mutta itse ainakin olen huomannut, että vauvan pää ei enää samalla tavalla heilu tuolla alhaalla, kuin vielä jokin aika sitten. Pään liikkeet oli jopa kivuliaita, kunnes yhtäkkiä totesin, että eihän niitä kipeitä heilutuksia ole enää muutamaan päivään tuntunut.

Ansku78: Kyllähän sitä itsekin vertailee, mikä on ollut kohdunsuun ja -kaulakanavan tilanne aiemmilla kerroilla samoilla viikoilla, ja on ihan normaalia, että uudelleensynnyttäjällä tilanne on pitemmällä vastaavilla viikoilla. Tilanne vaan saattaa pysyä samassa vaikka kuinka kauan, joten välttämättä edistyneempi tilanne ei kuitenkaan tarkoita, että vauva syntyisi sisaruksiaan aiemmin. Ihmettelit myös lisääntynyttä närästystä. Mulla on myös närästys pahentunut loppua kohti, mutta toisaalta mua närästi jo heti alkuraskaudessakin, joten ei mun kohdalla ilmeisesti johdu siitä, että kohtu painais. Taitaa vaan muuten paikat löystyä heti kun raskaushormonit alkaa jyllätä. Muuten en närästyksestä kärsi.

Mullakin on viikon sisällä parina yönä ollut menkkajomotusta. Inhottavaa on, enkä muista, että kahdessa ekassa raskaudessa olis tämmöstä ollut.

Tänään olin taas neuvolassa. Kaikki ok. Yllättäen vaan, kun terveydenhoitaja tunnusteli mun mahaa, niin ihan tuolla alhaalla oli tosi kipeä kohta. Sf-mitta menee alakäyrällä ja alapaine oli vähän noussut, niinkuin on noussut edelliskerroillakin lopussa. Vauvan syke 150, oli liikkeessä jälleen.

Esikoinen on yökylässä mummolassa, joten täällä on ollut vähän rauhallisempaa. Kävin ostamassa jo valmiiksi ne semmoset kuulat, joilla voi tereenata lantionpohjan lihaksia sitten synnytyksen jälkeen. Jospa niitä tulis käytettyä enemmän, kun se varsinainen jumppaaminen vaatii niin rauhaa ja keskittymistä.

Terveisin popz (rv 37 +2)

Vierailija
60/104 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea, ettei ole yksin näiden menkkamaisten kipujen kanssa. Tietenkään näitä ei kenellekään toivoisi, mutta jospa nämä sitä synnytystä sitten lähemmäksi toisivat :)

Eilen oli vika lääkärikäynti, kaikki vauvalla ok. Painoarvio nyt 2,5kg. Itsellä taas vaan oli sokeria pissassa, siitä johtuen täytyy pari kertaa viikossa verensokerit mittailla kotona. Onko kellään muulla alkanut tuota sokeria nyt loppuraskaudessa esiintyä?

Malttamaton olo alkaa olla, tahtoisi vaan jo vauvan sylkyyn <3 Pitäisi vaan kuitenkin yrittää asennoitua siihen, että saattaa mennä sinne huhtikuun puolelle kuitenkin.. toivottavasti ei kuitenkaan!

Pirpana 36+2