**ENSKAT vko9** (pienet ja isot)
Tässäpä yhteinen pino pienille ja isoille enskoille.
Vanhat jutut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12474645&p=1&tmo…
Kommentit (92)
Oltiin aamulla uimassa ja olipas taas mukavaa. Tai no tyttönen oli aika vakavalla tuulella tänään, mutta saattoi johtua siitä, että paikalla oli vähän enemmän aikuisia kuin yleensä. Tulevat vauvauintiohjaajat olivat ottamassa oppia. Mutta kaikki jutut sujui mitä pitikin tehdä. =) Uinnin jälkeen suunnattiin ruokakauppaan ja tehtiin vaihteeksi tosi isot ostokset.
Butterfy, onnea poikien kotiin saamisesta! Aika hurjaa tosiaan, että pikkuiset voisivat vielä kölliä äiskän masussa... Minä mietiskelin aamulla, että vuosi sitten kuljeskelin tooooosi suuren vatsan kanssa ja nyt masuasukki huutelee äitiä minkä kerkiää. =)
Heltsy, me alotettiin muskari viime syksynä eli tyttönen oli silloin noin 4 kk. Tykkää kyllä lauluista ja ennenkaikkea niistä laululeikeistä, joissa on jotain " hurjia" liikkumisia. On meinaan aikamoinen hurjapää tämä meidän tytsy. Mukavaa on siis kun tyttönen saa lapsiseuraa ja äiti tapaa muita äitejä.
Buuffa, me ollaan käyty katselemassa myös aurinkolaseja tyttöselle. Varmaan ostetaan julbot, kunhan liikkeeseen tulee isointa kokoa joku kiva väri.
Susanna, laita rohkeasti tänne viestiä milloin teille sopisi kahvitteluhetki.
Tai jos sulla on sähköpostiosoite, jonka voit antaa niin voidaan sopia niinkin treffeistä.
Pi-Ki, tosi upeaa että Arttu malttaa nukkua yöt.
Minä luulin äsken, että tyttönen olisi valmis päikkäreille kun vakutti niin uniselta. Ja mitä vielä, hirve remuaminen alkoi kun sänkyyn pääsi. Iskä haki sitten viereensä meidän sängylle ja voi miten onnellinen kiljunta alkoikaan, kun isin huomion sai tyttö itselleen. Hih! Nyt sitten hikipäässä jumppailee peppu pystyssä ja pyörii selältä masulle ja takaisin.
Saatiin muuten eilen muskarissa otetut valokuvat ja ne onnistuikin tosi hyvin. Neiti ei hymyillyt kuvaajalle niin kuin yleensä on itse aurinko, mutta tosi kauniita, levollisia hyväntuulisia ilmeitä kuvaaja oli saanut kuitenkin napsittua. =)
Nyt tekee mieli kaffetta, joten menenpäs laittamaan kahvinkeittimen porisemaan.
Voikaa hyvin kaikki! Toivotaan, että kevätaurinko alkaa pilkistelemään kunhan maaliskuu tästä etenee. =)
T: iida-linnea ja tyttönen
Tuli mieleen sellainen, että nyt kun enskapino on ihanan aktiivinen, niin pitäisikö jakaa viikko kahtia. Että vaikkapa ma-to kirjoitukset toiseen ja pe-su toiseen?
Ja nyt sitä kahvia. =)
i-l
[color=green]No niin, jos sitten saisi vähän kommentoituakin :)
Jokos HERMIONEN Eetu on saanut muutakin maistiaista kuin pottua (ja banskua ja porkkanaa)? :) Aloititko luumun jo? Mä annoin luumua ihan suoraan vaan purkista, ja hyvin upposi. Entä menikö automatka hyvin???
HELTSY oli kysellyt liinan ja repun käytöstä. Me käytettiin Artun ollessa ihan pieni silloin tällöin rintareppua. Kauaa ei jätkää jaksanut siinä kantaa, kun hartiat kipeyty: 5kk kun painoi jo karvan vajaa 10kg¿
Ja nukuin kyllä yöt nyt hyvin, kun A ei heräillyt :)
HENNAN Joel oli saanut mukavasti synttärilahjoja :) Arttu sai joululahjaksi muuten sen samaisen ison kuormurin, mutta me ei laitettu sitä auraa ¿ tietyistä syistä, auts! ¿ siihen eteen kiinni. Artusta on huisin hauskaa, kun isi laittaa A:n siihen kyytiin polvilleen ja kaahaavat sitten pitkin taloa! =)
Jokohan siellä ollaan synnytyspuuhissa..? ;) Joko sinä tai koiruus, hehehee =)
GAIOLEN Piiperö se saa tänään nimen ¿ onnea! Tuletkos sitten meille kertomaan? Ehdittekö parantua?
Ja KANELIKIN oli pistäytynyt pitkästä aikaa! =) Tervehdys vaan!!! Nyt on sitten BUTTERFLYLLÄKIN pinossa joku, joka osaa antaa hyviä käytännön vinkkejä monikkoperheen arkeen :) Onkos tyttöjen mahatauti jo hellittänyt?
Ai DRAGONIN Paul oli oppinut nukkumaan vaunuissa ¿ kiva juttu! Ainahan se on mukavampi vetäistä tirsakkeet raittiissa ulkoilmassa :)
BIANCON Kallekin oli kääntyillyt vatsalleen. Meillä Arttu kans kääntyi ne ekat kerrat muistaakseni sohvalla, kai se pehmeämpi alusta helpottaa siinä touhussa :)
Kyllä me Artulle jotkut pienet kekkerit pidetään, mihin tulee kummeja ja sukulaisia. Oih, en millään jaksaisi pohtia niitäkään¿ En ole mikään leipoja, niin vähän jo stressaa tuo kakun tekeminen :/ Kun täytyyhän äidin nyt 1-vuotiskakku toiselle tehdä! =)
Ai BUUFFAN Neealle oli jo aurinkolasit hommattu :) Artullekin hommattiin viime kesänä, mutta aika vähän ne oli käytössä vielä. Autossakin on tummennukset laseissa, niin ei sielläkään tarvittu. Mutta tänä kesänä varmaan enempi sitten käyttöä, kun itse vipeltää pitkin poikin, hih!
MALAIKA, varmasti ottaa tuollaisessa tilanteessa oman aikansa, ennen kuin tunneyhteys syntyy. Ja jos mieskin on pidemmällä reissutyössä, ja uusi vauva vielä siinä hoidettavana, niin en yhtään ihmettele, jos tuntuu sille, ettei tunneyhteys ole päässyt kehittymään! Aikaa se vaatii, mutta varmasti ajan kanssa asiat muuttuvat parempaan suuntaan ¿ myös pojan käytös =) Ei ole kyllä helppo tilanne sulla¿ Mutta koita jaksaa! Ja me ollaan täällä palstalla tsempittämässä :)
Ja mulla alkoi menkat varmaan just tuon 3kk synnytyksestä, kun imetyksen lopetin silloin kokonaan. Tarkkaa aikaa en muista, mutta aika aikaisin se kyllä oli.
Montakos yötä on, että TIPUN mies saapuu? :)
SANLEKIN elää siellä vähän ¿yh-arkea¿¿ Ihana nimi tuo Eljas muuten!!!
Ja BUTTERFLYLLÄ oli ihania uutisia ¿ mahtavaa, että pojat on nyt ¿oikeesti¿ kotona!!!
BIANCO ja HELTSYKÖS kyselivät Artun synttäreistä? Kyllä me Artulle jotkut pienet kekkerit pidetään, mihin tulee kummeja ja sukulaisia. Oih, en millään jaksaisi pohtia niitäkään¿ En ole mikään leipoja, niin vähän jo stressaa tuo kakun tekeminen :/ Kun täytyyhän äidin nyt 1-vuotiskakku toiselle tehdä! =)
Ja olen tosiaan I-L:n kanssa samaa mieltä, että ensi vkosta voisi tehdä omat pinot ma-to ja pe-su, eiköstä vaan???
Nyt pukemaan¿heilun vieläkin yökkärissä osittain, vaikka oon lenkilläkin käynyt ja kaikkea¿pitää varmaan vaihtaa jotain säädyllisempää päälleen tähän aikaan päivästä ;)
P
[color=green]Tämän siitä saa, kun kirjoittaa tekstiä wordiin pitkin päivää vähän kerrallaan... Tuli tuo synttäri-juttu kahteen kertaan tuonne tekstiin... Älkää välittäkö mun sekoiluista :)
Hyvää maaliskuuta kaikille!
Oon ollu ihan nettipimennossa viikon verran, kun oltiin mummola-reissulla keski-suomessa. Eilen kotiuduttiin ja vasta aamupäivällä kerkesin koneelle! Luin pinon läpi, mut juurikaan mitään ei päähän tarttunut... Tosi ihanan aktiivisia olette olleet kirjoittelemaan, mukava kun oli pitkä pino luettavana! Ja kiva tutustua myös isompiin enskoihin, pikkuhiljaa alkaa nimet tarttua mieleen....
Uusia oli myös tullut monia mukaan, kaikille oikein paljon onnea nyyteistä ja tsemppiä vauva-arjen alkuun! =)
Nyt en tosiaan oikein pysty mitään kommentoimaan, kun on päivän aikaan kaikki kerennyt unohtua ja nyt tässä pikaisesti ennen nukkumaan menoa kirjoittelen.... Oltiin tosiaan talvilomalla mummoloissa ja reissu meni hyvin. Tosin meno matka oli aivan kaamea, Riitu nukkui ekat 50 km ja loput reilun 150km itki! Useasti jouduttiin pysähtymäänkin... Ainakin opittiin, että tästä lähtien kaikki pitkät automatkat alkaa puolen päivän tienoilla eli päikkäriaikaan.
Hermione on nyt vissiin reissussa? Toivottavasti pitkä ajomatka sujuu teillä hyvin! =)
En muista yhtään, et oltiinkos täällä jo käyty keskustelua kiinteistä ja niiden vaikutuksista yöuniin.... Eli onko unet muuttuneet kiinteiden aloituksen myötä. Meille tulee Riitulle reilun viikon päästä se 4 kk täyteen ja olen alkanut miettiä et missäs vaiheessa me sitten otettaisiin ne kiinteät kuvioon mukaan! Tällä hetkellä pisimät unipätkät on 3h ja niitäkin on yleensä vaan se yksi vuorokaudessa (joka on menossa juuri nyt...) ja loput unet on sit sen 2h ja sit syödään ja taas max.2h ja taas nälkä. Tänään olin ostoksilla ja olin syöttänyt neidin just ennen lähtöä. Riitu oli kuitenkin alkanut olemaan jo alle tunnin jälkeen nälkäisen oloinen ja mies oli antanut maitoa pullosta ja tyttö huitaisi 200ml kerralla ja oli oikein tyytyväinen! Koko päivän oli ollut pientä kitinää vähän väliä, mut sit ton megasyönnin jälkeen rauhoittui. Eli onkohan nyt sitten nälkäinen? Vai oletanko taas kerran, että multa on maito loppumassa (täysimetyksellä siis mennään) ? Maanantaina meillä on neuvola, että voin sieltäkin kysellä, mutta ajattelin että jos kerkeätte viikonlopun aikaan kokemuksia kiinteistä kertoa....
Oli tosi omanapainen viesti, sori! Pitkän lukutauon jälkeen ei tosiaan oikein osaa mihinkään tarttua. Bianco muistaakseni kirjoitti juuri, että pitäisi säännöllisemmin kirjoitella, niin olisi helpompaa! Näinhän se on....
Nyt on taas painuttava pehkuihin, Riitu on nukkunut jo 1h 30 min., joten kohta heräilee ekan kerran....
Ilona ja Riitu 9 päivää vaille 4kk
En ehdi kauaa kirjoittaa, kun ipana vaatii huomiota, mutta Ilonalle piti kommentoida kiinteistä. Meillä on pikemminkin yöheräilyt lisääntyneet kuin vähentyneet kiinteiden aloittamisen jälkeen, en tiedä johtuuko ruuasta vai onko vain sattumaa. Tosin Sienna syö vasta pikkuisen sosetta lounaaksi, joten ehkä se ei yöuniin asti vaikuta. Meillä syödään nykyään 2-3 kertaa yössä (tissiä siis), ja mietinkin pitäisikö meidän ottaa joku iltapuuro tai -velli kehiin jos se auttaisi yöuniin. Osaako kukaan isommista antaa vinkkejä tai kommentoida? Alkaa vähän heräily harmittaa kun tyttö oli aiemmin niin hyvä nukkuja.
Tipu & Sienna 5,5kk (ja 3 yötä jouluun eikun isin lomaan)
No niin, jos sitten taas kerkee hetken koneen ääressä istumaan kun poitsu vielä nukkuu. Kerittiin miehen kanssa käymään saunassakin ja kyllä teki hyvää :).
butterfly: Mukavaa, että ootte saanut pojat kotia ja vauva-arki on päässyt alkuun.
Gaiole: miten kastejuhla meni?
heltsy: Neuvolantäti kävi tosiaan perjantaina. Tarkisti mun paikat ja sitten tietenkin vaavin. Painoa oli tullut sairaalasta lähtö painoon lisää 158 g eli tuo paino oli tullut neljässä päivässä. Muutenkin poitsulla oli kaikki kunnossa ja neuvolantätin mukaan kaikki vaikutti hyvältä. Ens viikolla mennäänkin sitten itse käymään neuvolassa.
Pi-Ki: Onnittelut artun hienosta yöunista, toivottavasti nyt jatkuu samanlaisena.
Vielä hiukan huono kommentoimaan mihinkään, no ehkä se tästä kun pääsee alkuun.
Meillä tosissaan on mennyt tämä ensimmäinen viikko kotona kohtalaisen hyvin. Syönnin päälle yleensä nukahtaa hyvin, mutta pari kertaa on kyllä saanut ihmetellä että mitä nyt pitäis tehdä, jotta sais pojan rauhottumaan. On tainnu olla masussa ilmaa kun pystyasento on suurimmaks osaks auttanu, mutta heti ku sänkyyn laitto niin sitten tuli itku. Onneks ei sentään näitä oo vielä tapahtunu montaa kertaa, vaikka tänään se otti kyllä päästä ku piti mua hereillä 4-7 välillä aamulla. Sen jälkeen sitten nukkukin 4 tuntii joten sain ite myös jatkettua unia. Tämä päivä on mennyt kivasti, syöty ja nukuttu hyvin, toivon mukaan sama jatkuu yölläkin.
Pitääkö ite välttää tai syödä vähän jotain ruoka-aineita, ettei se aiheuttais masuvaivoja poitsulle? Miettisin vaan, että olisinko ite syöny jotain sopimatonta ku sillä tuntus olevan noita masuvaivoja eilen illalla ja viime yönä.
mutta nyt syömään jotain ennekuin poitsu herää.
-Sara-Maria ja poitsu 1 vko 3 pv-
Mies meni ja sotki mun aikasemmat kirjoitukset. Paskan paska! Kirjotin pitkät sepustukset, jotka hävis jonnekin avaruuteen. Helvetti! Anteeksi...
No Papunen sai eilen kasteessa nimen Noora Ilona, muuta en nyt jaksa enää uudestaan kirjottaa kun ärsyttää suunnattomasti. Mun hormoonit ei vissiin oo vieläkään tasaantunu, kun näin riepoo...
Palaan huomenna tai joskus...
Pore&Noora 2kk miinus 1 pvä
P.S. Mikäs tuli Gaiolen Piiperön nimeksi? uskallatko kertoa ;)
Saatiinpas me tälle viikonlopullekin tapahtumaa ja toimintaa vaikka hiljaiselta näytti vielä perjantaina. Eilen oli kaveripariskunta istumassa iltaa ja tänään oltiin koko päivä mummolassa.
Pore: toi on tosi ärsyttävää kun on kirjoittanut pitkät stoorit ja sit saa ne johonkin katoomaan, osanottoni siis, mullekkin on käynyt noi.
Kaunis nimi tuo Noora, tuu kertoon juhlista lisää kun jaksat uusiksi näpytellä.
Sara-Maria: hienoa että pikkuisen kanssa on lähtenyt hyvin arki rullaamaan. Ja saunaankin ootte päässyt irtautumaan, ihanan rentouttavaa puuhaa. Me pidettiin Kiia pikkuisena paljon vaunuissa päivisin nukkuessaan, kun oli kätevää kuljetella niitä mukanaan missä milloin kotona kulkikin, ja saunassa ollessamme tyttö nukkuikin usein eteisessä näkö- ja kuuloetäisyydellä.
Harmittavaa kun Ilonan Riitu ei pitänyt autoilusta. Mä oon miettinyt samaa et meillä Kiia on jotenkin oppinut yhdistään kaukaloon ja autoon menon siihen että silloin nukutaan ja onkin ollut nyt usein hämillään ja kitissyt/itkenyt/huutanut jos on sinne joutunut vaikka ei väsytä. Koita nyt siinä sitten lapselle selittää että ei tarvi nukkua jos ei nukuta;) Muuten oli tainnut reissu mennä kuitenkin hyvin, vai? Ja noihin kiinteitä koskeviin kysymyksiin en osaa vastata, kun ei vielä kokemusta.
Mites Pi-Ki: onko Artun hyvät yöt saanut jatkoa?
Iida-Linnea olit saanut ne muskarikuvat, mukavaa että oli onnistuneita. Onko teillä muuten siellä uinnissa otettu kuvia? Oon kuullut että jossain on sellastakin tarjolla.
Nyt telkkarin ääreen. Huomenna meillä onkin neuvola ja Kiia saa rokotuksen:(
heltsy ja kiia 5kk
Tulin nopsasti ilmottamaan, että ei ole vielä lähtö tullut. Eikä varmaan ihan heti tuukaan. Ollaan miehen kanssa molemmat kuumeessa, Joel on mummilla hoidossa niin saadaan nyt vähän parannella. Molemmilla kuume hoitelee yli 39:n melkeen koko ajan.
Nyt sairastelemaan miehen kainaloon.
Henna ja Ninni 38+2
Huh, johan oli päivä! Riitu on aika aika laila kitissyt pitkin päivää ja illalla olikin sitten lämpöä 37,8. Viime viikolla (vai olikohan toissaviikolla?) oli sama juttu, että oli pari päivää, jolloin lämpöili ja sit meni ohi. Toivottavasti nytkin näin, ettei mitään muuta tule.
Heltsy kyseli mummolareissusta. Reissu meni tosiaan oikein hyvin, Riitu nukkuikin koko viikon tosi hyvin! Tietysti oli päivisin niin paljon tekemistä ja katseltavaa, että sitten yöt nukutti makeasti. Ja onneksi kotiin tultaessa osasi taas omaan sänkyyn alkaa nukkumaan (mummoloissa siis ollaan perhepedissä). Kotonakin kyllä vielä osittain ollaan perhepedissä, ekan unipätkän Riitu nukkuu omassa sängyssä ja sitten loppuyönä siirrän omaan sänkyyn tai sit nukahdan syötöllä ja Riitu jää viereen.... Vai on Kiiallakin humenna neuvola, samoin meillä! Palaillaanhan sitten neuovolakuulumisien kera! =)
Harmi, että Tipun Sienna on alkanut heräillä öisin! Toivottavasti olisi joku pian ohimenevä juttu.
Sara-Marialla on alkanut vauva-arki mukavan kuuloisesti! Voi kun alkoikin tekemään mieli saunaan, meillä kun ei tässä pienessä vuokra-asunnossa sellaista herkkua olekaan! Milloinkahan muuten vauvoja saa viedä saunaan?
Poreen papunen oli saanut kauniin nimen! =) Onnittelut! (Munkin toinen nimi on Ilona, joten ollaan kaimoja!)
Vilkutuksia kaikille ja Hennalle oikein pikaista paranemista!
Ilona ja Riitu viikkoa vaille 4kk
Se on sitten kevät alkanut kun on maaliskuu, eiks joo! Mä ainakin ootan jo kovasti valosampia päiviä ja lämpimämpiä kelejä.
Me oltiin aamulla uimassa, hyvin meni taas ilman itkuja. Mutta sukeltaan ei päästy tänään kun Kiialle tuli hikka just ennen kun piti alkaa sukeltaan ja sehän kesti koko loppu uintikerran. No, ens kerralla sitten taas.
Butterflye: Onnittelut molempien poikien saamisesta kotiin! Varmaan ihana tunne kun saatte alkaa elään omien rutiinien ja tapojen mukaan arkea eikä sairaalaan. Kiva että teillä on alkanut mukavasti meneen.
Pi-Kille onnittelut Artun hienosta yöstä. Ja synttäritkin lähenee, onko isot juhlat tiedossa?
Meillä vaihteeksi hieman rauhallisempi viikonloppu tiedossa. Tai eihän sitä tiedä mitä keksitään, jos vaikka lähtis juhlistaan Kiian 5kk päivää. :)
heltsy ja kiia tänään 5kk