**ENSKAT vko9** (pienet ja isot)
Tässäpä yhteinen pino pienille ja isoille enskoille.
Vanhat jutut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=73&m=12474645&p=1&tmo…
Kommentit (92)
Gaiolelle (ja toki muillekin) tuosta passin hankkimisesta. Eli oikein olit ymmärtänyt, enää ei lapsia vanhemman passiin kirjoiteta. Passia kun menee tilailemaan, niin mukana pitää olla vauvan valokuva, vauvan kela-kortti, vanhemman oma passi ja kirjallinen suostus toiselta vanhemmalta passin hankkimiseen. Passi maksoi 46 e ja on muistaakseni viideksi vuodeksi. Viikon verran menee ainakin täällä meidän poliisilaitoksella passin saamiseen.
Minusta oli jotenkin herttaista, että poliisilaitoksen täti tuli oikein kurkkaamaan vaunuihin, jotta siellä köllii samannäköinen tyttönen kuin valokuvassa. Näin tietysti täytyy toimiakin, mutta silti se oli jotenkin aika hauska hetki.
Me tilattiin Ruotsin risteily matkatoimiston kautta ja kyselin virkailijalta vauvan henkilöllisyyden todistamisesta. Sanoi, että Pohjoismaissa matkustaessa ei tarvitse passia mutta pitää pystyä henkilöllisyys todistamaan kysyttäessä. ... Minä en halua ottaa mitään riskiä ja kun passia ihan oikeastikin tullaan tarvitsemaan, niin hankittiin se nyt jo ennen laivalle lähtöä. Tuskimpa sitä kukaan laivalle mennessä haluaa nähdä, mutta eihän sitä tiedä jos joku ilkeämielinen pilkun viilaaja sattuu olemaan töissä... ;)
Mä oon ihan stressaantunut huomisesta. Tähän asti olen onnistunut aika hyvin olemaan ajattelematta koko mammografiaa, mutta tänään on paniikki nousemassa kattoon asti. Ei siis ole rutiinitutkimus kyseessä vaan löysin jokunen aika sitten möykyn toisesta rinnasta ja nyt varmistellaan että mistähän mahtaa olla kyse. Erittäin todennäköisesti ei ole mitään pahaa, mutta kun ei voi tietää...
Palailen varmaan vasta huomenna.
t. iida-linnea ja päikkäreillä tuhiseva tyttönen
Iida-Linnea:
Tsempitykset sinne. Toivottavasti olisi vaan sellanen hyvänlaatunen muhkura. Koska sä sen löysit? Ihan sattumalta, vai alkoko se vaivaan jotenkin?
Kiitokset passi-inffosta.
Iida-Linnealle tsemppiä huomiselle! Toivottavasti operaatio on pian ohi ja saat tulokset nopeasti. Eiköhän kaikki ole ihan kunnossa, toivotaan että se on esim. joku rasvapatti vaan!
Buuffa: Meillä mies pitää syksyllä tuon isäkuukauden. Itse aion pitää lomia pois silloin, eli nostaa oikein palkkaa :)) Pystytkö itse pitämään työpaikalta lomia pois? En tiedä tartteeko sitä töihin väkisin vääntäytyä, kai toinen vaihtoehto on olla ilman tuloja, jos ei mene töihin tai pidä lomia?
Ja olis pitäny tulla tänne purnaamaan jo päiviä sitten... Nimittäin Piiperö vetelee jo toisia megapäikkäreitä tänään, ekat kesti melkein 3h ja nyt mennään kans jo toista tuntia... Toivottavasti unta riittää yöksikin... Ihanaa, kun äiti on saanut vähän omaa aikaa nuhasta toipumisen lomassa!
Ilmottaudun mukaan. Nyt olis sitten aika siirtyä tänne teidän pariin :) Koitan päästä mukaan jutteluihin tässä pikku hiljaa. Riippuen tieten paljon siitä miten koneella kerkeää istumaan.
Meille tosiaan syntyi poika 21.2 ja eilen päästiin sairaalasta kotiin. Ensimmäinen yö ja päivä on mennyt yllättävän hyvin. Poitsu on oikeestaan vaan syönyt ja nukkunut, ei mitään turhia kitinöitä oo ollu. Unipätkätkin on pitkiä, riippuen tieten mitä laskee pitkäks ja mitkä lyhyeks. Yölläkin saatiin nukkua pitkä pätkä ennekuin herättiin syömään ja heti sen jälkeen nukahdettiin ja nukuttiin aamuun asti.
Mutta koitan tosissaan päästä mukaan jutteluihin tässä. Mieskin pitää isyysvapaansa nyt heti, joten on kotona. Täällä tämä arjen harjotteleminen nyt sitten alkaa.
-Sara-Maria ja poitsu 6 pv-
Sara-Maria, tervetuloa tänne vauva- puolelle. Kiva kuulla että teillä on alkanut mennä hyvin, kävinkin o-puolella lukemassa synnytyskertomustasi. Niin se aika menee nopeasti, vasta mä kävin siellä kurkistelemassa sun kuulumisia ja nyt oletkin jo täällä =)
Iida-linnealle tsempitykset huomiselle. Mun piti jo aiemmin kommentoida tota sun mammografia-juttua mut en muistanut. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa!! Tulehan sitten kertomaan kuulumiset.
Gaiole, hyvä juttu että täällä purnaaminen vaikutti heti uniin. Sun pitää valittaa useammin =)
Buuffa, kiva lueskella teidän kiinteiden kokeilusta. Me tullaan vähän perässä niin aina kiva saada vinkkejä. Toi luumu pitää kyllä muistaa...
Dragon, mä muistan kans sen ihmetyksen tunteen kun yks kaunis päivä Eetu nukku kiltisti vaunuissa vaikka ne ei liikkuneet. Ja siitä lähtien on nukkunut hyvin vaunuissa. Hyvä juttu että Paul hoksasi miten mukava ulkona on nukkua. Tulehan kertomaan miten teidän illanvietto sujui ja oliko Paul ollut kiltisti.
Bianco, kiva kuulla teistäkin. Harmi noi oudot vatsavaivat. Vauvoissa pitäis olla luukku mistä vois kurkistää mikä on vialla. Monenlaista itkua ja kitinää on mutta kaikesta ei millään saa selvää.Hyviä öitä teillä nyt on kuulostanut olevan, toivottavasti jatkuukin.
Mites Pi-Kin lääkärireissu?
En nyt muista muuta mitä oli mielessä.. Tänään syötiin pottua ja meni varmaan alaskin jo jotain. Ei siis kaikkea rinnuksille ja leukaan. Porkkana otetaan ehkä huomenna mukaan ruokalistaan.Heltsy sitä jo kyselikin, että maistuiko Eetulle? Kerrompa sitten huomenna. Voikassa käytiin päivällä ja kyllä oli mukavaa, taitaa Eetu jo tunnistaa paikan kun oli siellä jo niinkuin " vanha tekijä" . Mieskin tulee yöllä kotiin reissusta. Perjantaina aamusta lähdetään lomalle mun kotiseudulle ja taas on siis pitkä automatka edessä joka mua jänskättää. Eetu kun ei enää hirmu hyvin viihdy autossa/kaukalossa pitkiä aikoja. Sitten tulee palstailutaukokin ja varmaan ihan vieroitusoireita kun en pääse teidän mukavaan seuraan moneen päivään =)
Nyt nukkumaan..
hermione ja Eetu 5kk
[color=green]I-L:lle toivotan rauhallista ensi yötä..ei varmaan tule uni helposti... :/ Ja voimia! Huomenna saat huokaista helpotuksesta!!!
SARA-MARIALLE oikein isot ONNITTELUT pojan syntymän johdosta!!! Mitkäs oli syntymämitat? Tervetuloa tänne puolelle - mehän kohta tehdäänkin Artun kanssa tänne enempi tilaa, kun siirrytään taaperoihin ;)
Niin, mä muuten lopetan ne mas.lääkkeet. Syön vielä reilun 7 vkoa, mitä niitä mulla täällä kotona on jäljellä. Eli yhteensä syön niitä n. 4kk (vähän vajaa), mikä on tosi lyhyt aika... Mutta lääkäri sanoi, että jos yhtään tuntuu epävarmalta olo, että pärjäänkö ilman niitä, niin sitten mun ei pidä lopettaa. Mutta nyt olo ei ainakaan ole lainkaan epävarma, päinvastoin! Viim. 2 vkoa noista syön sitten puolikasta annosta, kun niitähän ei saa lopettaa " kuin seinään" . Ja sittenkin, jos oireet alkaa siinä vaiheessa palata (tai lääkkeen loppumisen jälkeen), niin back to doctor. Nyt ihan hyvä mieli siis, kun pääsee niistä eroon, hih! :)
Joo, väsyttää aika paljon, niin en millään jaksa keskittyä enempiä kommentoimaan... Pitäskö meiän tehdä muuten ensi vkosta alku- ja loppuvkon pino, niin ei kasvaisi näin holtittomaksi ;) On kyllä ihanaa, että ollaan kaikki " ryhdistäydytty" , ja juttua tulee - hyvä hyvä!!! Miten me edes raaskitaan teitä ensi viikolla jättää...*nyyh*
Nyt hyvät yöt!!! (Etenkin siis IIDA-LINNEALLE!)
Pi-Ki ja Artturin turilas, äidin pikku purilas... :) Jep, tämä mamma osaa riimitellä... x)
Tulin nopsasti kertomaan, että neuvolassa tänään oli kaikki hyvin. Näihin ihmeellisiin kipuihin ei osattu mitään sanoa muuta kuin että synnytys auttaa.. Tänään onkin ollut niin kivulias päivä etten oikeestaan kävelemään ole pystynyt. Itkua tihruttanut oon siis tänään, kivut on niin kovat. Edes särkylääke ei auta.
Joelin neuvolassakin oli kaikki hyvin, 1v mitat olivat 11kg440g ja 78,2cm. Eli hyvin poika kasvaa. Neuvolassa oli tosi iloinen ja eläväinen, vaikka kipeenä onkin.. Täytyy toivoa, että paranee!
Nyt on varmistunut, että yksi meidän kolmesta koirasta saa kuin saakin pentuja :) Maaliskuun lopussa pitäis syntyä. On masukin pienellä kasvanut eli en onneks ainut paksu täällä ole. Anopille menee synnyttämään (pitää kenneliä, sieltä tämä otus meille on tullutkin), eli ei meijän tarvii ruveta Joelin ja vauvan kanssa siihen touhuun.
Iida-Linnealle kovasti tsempitystä huomiseksi!
Nyt menen pienen ja kipeän pojan laittamaan unten maille. Hyvää yötä enskat!
Henna, Joel 1v ja Ninni 37+5
No niin...pikku piikuli nukkuu jo ja tulin nyt sitte oikein ajan kanssa lukemaan teijän viestejä ;) heti aluks pitää kommentoida ennenku unohtuu ;)
Gaiole: Joo, puklua tosiaan riittää ja pyykkiä tulee joka päivä täälläkin ;) Niin, harmillista kylläkin, mutta sieltä veppisivulta ei voi äänestää niitä päivänsäteitä, kun muutenhan sitä vois sieltä käydä äänestämässä vaikka kuinka monta kertaa...hehe ;) Ne laitetaan sinne sivulle ne kuvat ja nrot ja sit myös siihen valokuvaamon näyteikkunaan ja sit pitää käydä siellä sisällä äänestämässä :P :) Mutta toivotaan, että kuva on niin hurmastuttava että moni äänestää ja Isabella voittaa...hihi...onhan hän nuorin osanottaja kuitenkin ;)
Pi-Ki: joo, tosiaan..sori...en oo edes esitelly kummemmin nyt kun täällä on isot ja pienet enskat yhessä...me ollaan pariskunta Oulusta, minä 31 ja mies 34...mies on kenialainen ja hänen poikansa (aikasemmasta suhteesta) 7v. Simon, tuli asumaan Suomeen, meille viime elokuussa. Aloitti täällä Suomessa koulun valmistavalla luokalla (valmistaa siis suomenkielen opetuksella normaaliin luokkaan siirtymisen esim. toka-luokalle). Hyvin on poika oppinut suomea jo puhumaan...ei vois ees arvata että on niin vähän aikaa täällä ollut, kun Suomea jo puhuu paremmin kuin englantiakin ;) (joka siis oli aluksi meillä kommunikointikielenä)...nyt marraskuussa meille sitten syntyi pieni prinsessa, Isabella :). Tällä hetkellä mies on Tukholmassa töissä, joten hoitelen sitten lapsia yksinäni täällä...ja Simon on aika hankala tapaus ainakin koulussa ja jotenkin muutenkin...varmasti iso asia oli tulla uuteen maahan ja uuteen kulttuuriin ja minun pitäisi hänelle olla sitten se rakastava äiti...tunnepitoisesti en ole kuitenkaan saanut oikein otetta poikaan..en tiiä miksi...jotenki se vaan tuntuu niin vieraalta edelleen :( välillä tunnen oloni ihan kauheaksi kun en pysty antamaan jostain syystä niin paljon huomiota ja rakkautta pojalle kuin annan pienelle vaaville :(...mutta ehkä asiat jossain vaiheessa paranee hänenkin osaltaan. Kunhan saataisiin se ns. väkivaltainen käyttäytyminen pois hänestä, niin koulukin menisi paremmin eikä opettajat koko aikaa valittais. :P
hermione77: vilkutuksia sullekin :D miten arki sujuu? :)
heltsy: joo, aina välillä ehtii saada aikaa itellekin niin, että koneelle ehtii..ainakin näin " yöllä" ;) heh...pitäs kyllä lähteä nukkumaan, kun pitää tuo poikakin herättää kouluun niin aikaisin :)
Tipu75: sinäkin yksinhuoltajana siellä...tsemppiä ja teretulemast joukkoon ;) hehe...siis yksinhuoltajajoukkoon...mullakin mies edelleen Tukholmassa ja en tiiä millon tulee pois vai muutetaanko me sitten loppujen lopuksi kesällä kaikki sinne....miehellä on puolen vuoden työsopimus siellä nyt...oli tarkoitus meillä kaikilla mennä sinne jo vuoden alusta, mutta aateltiin, että ehkä pojalla hyvä käydä tuo valmistava luokka nyt vielä tämän kevään :) Ainakin sulla on mies tulossa pian käymään...:) Minä en tiedä edes että millon Isabellan isukki olis tulossa käymään lomailemassa :P Harmittaa tosissaan, kun hänellä menee kaikki ihana kokemus sivu suun...mutta onneksi on puhelin, jolla voi lähettää videonpätkiä ja mms-viestejä niin tietää miten kasvaa ja kova ikävä on isukilla meitä ;)
Dragondream: Millainen sulla oli ensimmäinen kerta vauvauinnissa? Oliko hankalaa ja kuinka kauan olit vauvan kanssa? Miten se valmistelu ja mistä uimapuku? :) Kiinnostais alkaa vauvauinti, mutta jotenki vaan jänskättää että miten kaikki pukemiset ja peseytymiset ja muut onnistuu ;)
iida-linnea: tekin menossa Ruotsiin laivalla...:) meillä matkustettiin jo heti silloin kun Isabella oli vasta 2 vkoa vanha :D Ja hyvin onnistu...eikä kysytty mitään henkilötietoja..oli vaan hassua kun varas liput ja piti laittaa matkustajien nimet ja ikä niin laitettiin vaan iäksi 0 :D ja nimi oli jo tiedossa mutta ei oltu vielä rekisteröity ;) heh. Hyvää matkaa teille! Ja tsemppiä mammografiaan!!
Butterfly: onnittelut, että oot saanu pojat kotiin ja tsemppiä nyt sinne. Toivottavasti on tulehduskin jo hellittänyt haavasta! Mulla ei onneksi haavaan tullut tulehdusta, mutta muuten olikin melko paha tulehdus jossakin tuolla mahassa ja jouduin silloin alussa oleen 2 vkoa sairaalassa :P Tsemppiä sinne kotiin nyt poikien kanssa ja kyllä se nukkuminenkin alkaa sujumaan :D
Bianco: Vilkutuksia sinne! Ihana oli varmaan kuulla se eka nauru...meilläkin Isabella naureskeli ekan kerran joskus tammikuussa ja olihan se niin hellyttävää! :D Nyt sitten on alkanut enemmän ja enemmän naureskelemaan...oikein kunnolla...ihanaa :D
Sara-Maria: Oikein paljon onnea pojan syntymästä ja teretulemast tänne Vauva-puolelle!!! :D Siitä se arki lähtee menemään :) Tsemppiä!
No niin, eipä mulla nyt sitten muuta kommentoitavaa tällä kertaa ;). Nyt täytyy jo rientää nukkumaankin :D oon jo tunnin tässä koneella istunu vaikka ihan hyvin olis voinu olla nukkumassa. Tuli sellainen mieleen, että onko kellään alkanu menkat jo tosi aikasessa vaiheessa? Siis esim. 3kk synnytyksestä?? Mulla nimittäin alko eilen ja on tosi kivuliaat :( Luulin, että niitä ei tulis vielä ainakaan kolmeen kuukauteen, mutta pyh...nyt se riesa sitten alkoi taas :D
Niin...Isabella huomasi tänään, että hänellä on korvakin..hehe...nyt on sitten aina välillä koskenu korvaan ja naureskellu itekseen ;) ja eilen ekan kerran jo vastasi katseella ja hymyllä, kun nimellä kutsuin häntä :D...jeejee :D hihi....mutta...nyt painun pehkuihin. OIkein hyvää yötä kaikille ja oikein ihanaa loppuviikkoa!!
Malaika + Isabella 13vkoa tasan :)
Malaika:
Mulla alko menkat 8 viikkoo synnytyksen jälkeen, sit jäi yhet välistä ja sen jälkeen ne onkin tullu sit säänöllisesti 28-32 pv välein. Kahet ekat oli tosi kivuliaat, mut nyt ei enää onneks oo. Voi olla että kipuilu johtu siitä että kohtu ei ollu viä parantunu sektiosta.
Sara-maria: Tervetuloa vauvapuolelle :) Kuinkas sielä on pärjäilty? Onko yöt sujunu hyvin?
T: Buuffa ja Neea 5,5 kk+
Oon käyny lueskelemassa teidän juttuja jonkin verran jo odotusaikana ja varsinkin nyt " jakautuneena" . Olen kirjotellu tuolla joulukuisten kanssa mutta siellä on nykysin kovin hiljasta joten ajattelin itseni ängetä tänne teidän seuraan, jos se sopii...
Elikkäs olen 27v, mies 29v asutaan Oulussa. Poika synty 5.1 mitoilla 3160g ja 51cm. Nyt ikää siis 7vkoa ja 5päivää. Ens viikolla 2kk neuvola missä saadaan sitten tuoreet mitat. Ihana pieni tarkkailija, äitiä kattelee niin tarkkaan esim. vaipan vaihdossa että tulee ihan olo että katsoo miten asiat sujuu " onnistuuko toi nyt ja mitäs nytten teet" . : ))
Samalla ilmottaudun ns " yksinhuoltajiin" mullakin on mies töissä toisella paikkakunnalla, viikonloput kotona. Joten olen yksin vaan viikot. : )
No niin käsky kuuluu... ukkeli heräs.
Odottelija (pitäis vaihtaa toi nimimerkki!!!) Ja pikkupomo
Pakkaamista on kauheesti kun huomenna lähtö ja lauantaina on juhlat kotipuolessa niin pitää juhlavaatteetkin katsoa valmiiks ja silitellä.
Porkkana maistui Eetulle tosi hyvin!! olis syönyt enemmänkin mutta ei kai sitä vielä voi antaa paljoa kerralla??? ruokalusikallisen verran söi, tietenkin se näytti isommalta annokselta kun maidolla lantrasin. Tosta luumusta vielä, pitääkö sitä laimentaa vai annatteko " raakana" purkista? Ootko Buuffa miten antanut?
Odottelija, tervetuloa tänne ja onnittelut vauvelista!! Älä suotta vaihda nimimerkkiä, toi Odottelija on sopivan simppeli ja helppo muistaa =)
Malaika, kiitos vaan kysymästä täällä arki sujuu vallan mainiosti. Menkkoja ei näy.. Vai on Isabella löytänyt korvat =) joko on löytänyt omat kädet? se on hauskan näköistä.
Nyt ei irtoa enempää, palailen myöhemmin jos vaikka Iida-linnea on käynyt kertomassa kuulumisiaan.
hermione ja Eetu 5kk
Lämmin kiitos tasapuolisesti teille kaikille tsempityksestä! Tutkimuksissa käyty ja mitään pahanlaatuista ei löydetty!!! =)
Olin tosi kiukkuinen ja äreä aamulla ja ihan hermostunut. Mies lähti onneksi viemään mut ja odotteli tyttäremme kanssa. Me sitten tultiin junalla kotiin ja iskä pääsi lähtemään töihin.
Paikalla oli miespuolinen sairaanhoitaja ja naislääkäri. Oikein ihania ihmisiä molemmat. Kyselivät paljon meidän tyttösestä, joten ajatukset oli mulla mukavissa asioissa. Eihän se uä nyt tunnu miltään, mutta mammografia oli vähän epämiellyttävää... Ajattelin mielessäni, että olen synnyttänyt tyttösen, joten kestän ihan mitä vaan. ;) Mutta siis näyttäisi siltä, että jonkinmoinen kysta tuolla rinnassa on. Voipi kuulemma välillä suurentua ja pienentyä kuukautiskierron mukaan. Jos ei ole kivulias niin sille ei tartte tehdä mitään. Vajaan kahden viikon päästä mulla on soittoaika, jolloin sitten kuulen tarkemmin ja kyselen mm. siitä, että pitääkö jonkinmoisissa kontrolleissa käydä. Kuulemma kystat ei kuitenkaan muutu pahanlaatuisiksi. Huhhh kun olen helpottunut.
Täällä oli ollut juttua kuukautisista. No, mulla on synnytyksestä pian 10 kk eikä ole menkkoja näkynyt... Kun olin lääkärissä tuon pahkuraisen takia niin samalla katsottiin ultralla kohdun ja munasarjojen tilanne. Gynen mukaan näytti siltä, että piakkoin saattaisi olla kuukautiset alkamassa. Niitä odotellessa...
Nyt menen leikkimään rakkaan tyttösen kanssa. Anteeksi omanapaisuus. Yritän seuraavalla kerralla kommentoidakin.
T: Tosi iloinen ja helpottunut i-l sekä äitiä huuteleva tyttönen
heips taas...yö on nukuttu hyvin ja taas virkeenä kohti tätä päivää...tai no onhan tää päivä jo melko pitkällä :)
hermione77: joo...isabella löys kädet n. kuukauden ikäsenä...olihan se kyllä hassua seurata ku huitoo itteänsä omalla kädellä ja sit kattelee et mitä ihmettä hän teki :)...nyt kädet maistuu tosi hyvälle ja puhuminen käsi suussa on kivaa bellan mielestä :) hehe...
pitäs lähtä ulkoilemaan tässä kun näyttäs olevan aika lauha ilkma :)
odottelija80: teretulemast joukkoon!! kiva kun on joku muukin oululainen kirjottelemassa tänne :)
mutta palataanpas taas astialle myöhemmin :)
malaika + isabella 3kk
Aktivoidun sitten minäkin taas, on niin paljon helpompi kommentoida kun kirjoittaa vähän säännöllisemmin!
Viime yö mentiin taas yhdellä syötöllä, klo 3.50 syötiin. Aamuherätys oli sitten kuitenkin myös tänään jo klo 6. Mietiskelinkin tuossa, että kumman ottaisin mieluummin: vanhan rytmin mukaiset 2 yösyöttöä klo 2 ja 5 ja aamuheräämisen klo 8, vai tämänhetkiset vain yhden yösyötön ja aamuherätyksen klo 6. Päädyin siihen, että ehkä kuitenkin taipuisin sen kahden yösyötön puoleen... näitä pikkuisia kun ei vaan saa toimimaan omien mielihalujen mukaan - ei nyt eikä tulevaisuudessa (lueskelin tuota murkkuikäisten palstaa...).
Galluppia pystyttelen: mikä on teidän vauvan suosikkileikki tai juttu, millä irtoaa parhaat naurut? Olisi kiva kuulla, niin voisi sitten laajentaa omaa hauskuutusrepertuaariakin :) Tietty nää menee vähän päivittäin, ainakin meillä, mutta just nyt suosikkeja on pallon vierittäminen kohti Kallea niin että pallo tömähtää kylkeen (sellainen kevyt ja pehmeä kangaspallo siis), erilaiset laulut joissa näytellään sormilla (olipa vaikeasti ilmaistu, siis esim. hämähämähäkki) ja Kallen pitämien kiljahdusten matkiminen ja kielen näyttäminen ovat suuria suosikkeja. Lisäksi hienoa on se, kun isä nostelee ilmaan - mulla ei voimat riitä riittävän näyttävin ja korkeisiin ilmalentoihin.
Hienoa kuulla iida-linnea, että muhkura ei ollut mitään vaarallista! Varmasti suuri helpotus. Tuo kyllä muistuttaa itseäkin noiden rintojen seurailemisen tärkeydestä!
Hermionen Eetulle maistuu porkkana, hienoa! Meneekö teillä aina vaatteet vaihtoon ruokintaprojektien jälkeen, vai syöttekö vielä siististi? Porkkanatahrat voi olla haastavia saada paidoista irti!
Odottelijalle tervetuloa, ja onnittelut pojasta! Joko teillä on ristiäiset/nimiäiset pidetty tai päivä päätetty? Tsemppiä " yksinhuoltajuuteen" , nostan kyllä hattua teille jotka yksin vauveleita hoitelette!
Samoin tervetulotoivotukset Sara-Marialle! Oikein paljon onnea pojasta ja mukavia alkupäiviä teille! Tosi mukavaa, että mies pystyy olemaan kotona, siitä on paljon apua ja saat myös itse vähän paremmin levättyä.
Muutakin piti vielä, mutta nyt kuuluu vaunuista huhuilua. Meillä on yörytmin lisäksi myös nämä päiväunirytmit menneet ihan uusiksi!
Kirjoittelen paremmalla ajalla lisää!
Bianco ja Kalle 4+ kk
Iida-linnea ettei mitään vakavaa ollut!!!!
Bianco, Kallella menee Eetun kans rytmit aika samalleen. Eetukin jotain 4kk iässä alkoi nukkumaan välillä öitä vaan yhdellä syötöllä ja heräs vastaavasti aiemmin. Kyllä mäkin ehkä olisin ennemmin syöttänyt yöllä kaks kertaa ja herännyt puol ysi mut minkäs teet? nyt on mennyt hienosti silleen että Eetu nukahtaa viimeistää klo21 (eilen klo20) ja syö klo3-5 välillä yhden kerran ja herää klo7. Ihan kiva rytmi, sitten ekat päikkärit onkin jo klo9 maissa. Meillä parhaimmat naurut irtoaa vaatteita riisuessa kun meidän kädet koskettaa Eetun kainaloita yms muita herkkiä kohtia vartalossa. Varsinkiin kylpyyn meno on ihan ylihauskaa =) Ei siis kutiteta. Ja meidän ilmeilyt ja päristelyt saa hyvät hymyt aikaan, varsinaisesti leluilla ei vielä olla saatu aikaan nauruja vaikka ne hyvälle tuulelle pojan saakin.
Nyt ulkoileen..
Sara-Marialle tervetulotoivotus tälle puolelle! Oletpas pikaisesti päässyt tänne, teillä on ilmeisesti lähtenyt vauva-arki hyvin liikkeelle.
Kiva kun Kanelikin pistäytyi! Muistan sut ja tytöt hyvin meidän marraskuisilta enska-treffeiltä. Kamala kun aika menee nopeasti, Sienna oli silloin alle 2kk ja nyt jo kohta puolivuotias!
Buuffa kyseli Siennan syömisestä: jep, se on kanssa keksinyt päristää samalla kun syö, joten ruokaa on kaikkialla varpaita myöten. Pitäisi kehittää joku kokovartaloruokalappu¿ Tänään annoin porkkanaa ja sain kamalalla vaivalla syötettyä 2 jääpalakuutiollista. Sitten vähän luumua päälle ja johan vatsa lähti toimimaan, olikin ollut pieni tauko. Kakka on nyt kamalan hajuista kyllä¿
Malaika: kovasti jaksuja sinne yksinhuoltajuuteen. Kurjaa kun et edes tiedä milloin näette miehen kanssa seuraavan kerran. Meillä on onneksi aina seuraava loma tiedossa, joten on jotain mitä odottaa.
Odottelijalle myös tervetulotoivotus kirjoittelemaan. Eikös Malaika asunut kanssa Oulussa, tehän voisitte treffata! Täältä kauempaa siis paritan teitä¿
Hermione: mä annan kyllä Siennalle ruokaa ihan niin paljon kuin se vaan syö, eli useita lusikallisia. Mä olen antanut luumua ihan suoraa purkista, kerran jopa jääkaappikylmänä, mutta paremmin uppoaa kyllä huoneenlämpöinen.
Iida-Linnea: hieno juttu kun sait hyviä uutisia tutkimuksista! Varmaan iso kivi vierähti harteilta.
Bianco kyseli lempparileikeistä. Meillä ne vaihtelee, mutta kaikenlainen hyppyyttäminen ja pomputtaminen saa makeat naurut tytöltä. Kutittelu on kanssa kivaa ja tänään sitä huvitti kun matkin sen hikkaa. Kestosuosikki on kuitenkin se, kun laulan tytölle. Se tunnistaa jo ekoista sävelistä ne laulut, joita lähes päivittäin laulan.
Sienna heräsi viime yönä 3 kertaa syömään, aika outoa. Eka herätys oli jo ennen klo 23 illalla, joten olin itse vielä hereillä. Sitten syötiin yhdeltä ja viideltä ja aamu alkoi klo 7. Toivottavasti ei tule tavaksi, vähän turhan katkonaisiksi jäivät äidin unet¿
Meillä on vähän tylsät pari päivää, ei oikein mitään tekemistä. Eilisen kohokohta oli kun käytiin jumpassa. Tänään ollaan vaan käyty pikaisesti kaupassa ja mun olisi tarkoitus siivoilla. Huomenna onkin sitten ohjelmaa kun tulee kaveri kylään lounaalle ja sitten mun isä ja äitipuoli palaa Tallinnasta meille yhdeksi yöksi. Lauantaina on sitten vielä treffit kaverin kanssa kaupungilla. Sitten kun vielä muutaman päivän malttaa odottaa niin Siennan isi tulee viikoksi kotiin¿
Tipu & Sienna 5kk+
Ihana uutinen että Iida-Linnealla kaikki oli hyvin! Sitä oikeastaan tulin vaan katsastamaan, muu pino vielä lukematta.
Eilen oltiin Kiian kanssa kaverin luona koko päivä ja tänään oli meillä täällä kotona seuraa. Niinpä koneella istumiset on jäänyt vähälle, nyt lähdetään vielä anopilla poikkeamaan, mutta jospa illalla kerkeisin kunnolla paneutuun muutaman päivän kuulumisiin.
Eli eipä tänne oikein muuta, kiirettä vaan. Viime yö meni loistavasti, Kiia nukkui elämänsä pisimmän syöttövälin 19.30-5. Äiskästä tuo oli tietty aikas ihanaa. Mutta iltaseen-moi!
heltsy ja kiia
Heippa kaikille!
Mahtuisko yksi enska äiti joukkoon. Joku saattaa muistaa odotuspuolelta jonne kirjoittelin muutaman kerran.
Elikkäs meidän neiti syntyi 28.12.07. Tänään on sit jo 2kk. Mitat oli syntyessä 3915g ja 50cm. Uudet mitat saadaan ensi viikolla kun on lääkärineuvola.
Asustellaan Keravalla ja perheeseen kuuluu myös isi.
Tässäpä esittelyä alkuun. Yritän päästä juttuihin kiinni.
Susanna ja Saaga
Oon aina välillä käyny teidän juttuja lueskelemassa mut en oo tainu pitkään aikaan mitään kirjotella.
Meilläpä ei täällä mitään ihmeempiä olekaan. Normaaliin tapaan eletään ja kasvetaan :) Kiinteitä ollaan nyt joitakin viikkoja maisteltu. Aloitin potulla ja sitten lisäsin porkkanaa ja mangososetta ollaan myös maisteltu. mangosose menee vaihtelevalla menestyksellä, mutta pottu-porkkana on tosi herkkua ja sitä Eljas söisi niin paljon kuin vain antaisi. Mitään mahavaivoja ei oo onneks tullut. Nyt mietinnässä että lisäänkö ensi viikolla uuden vihanneksen vaiko hedelmäsoseen. Suuret on ongelmat;)
Täällä nukutaan taas hyvin. Viime yönä Eljas nukkui 20-5.30 välisen ajan putkeen ja sitten söi 200ml maitoa ja nukkui vielä puol 8 asti. Että hyvin menee, eikä äitikään ylirasitu. Päikkärit tuntuu vaan olevan aika vaihtelevia. Toisena päivänä nukkuu vaan pieniä puolentunnin pätkiä ja toisena päivänä saattaa nukkua useampia tunteja putkeen jopa sisällä, mitä ei oo ennen tehny. Mut jospa se tästä kohta tasoo kun jaksaa valvoa pitempiä pätkiä niin jospa ne harvenevat päikkärit sitten kestoltaan pitenis. Tuntuu ettei mitään kotihommia kerkiä tekemään kun poika kukkuu valveilla. Mieskin tekee metsätöitä aamusta iltaan jokapäivä että saatas tuota taloprojektia eteenpäin. Tänään oli aamupäivästä pari tuntia kotona että kerkesin hieman kandintyötä työstää eteenpäin.
Sanle ja Eljas 3,5kk
Hermione:
No makin taidan sit jättää sen banaanin vähän myöhemmäks, en tosin muutenkaan sitä heti aatellu ekojen joukossa antaa. Ei me sit eilen viä otettukkaan sitä maisia kehiin. Neea oli taas jo toista päivää kakkaamatta niin syötiin vähän luumua. Nyt taas masu toimii :). En viitti enää päästää sitä oleen kakkaamatta niin montaa päivää kun viime viikolla. Joten luumu kuuluu jatkossa vissiin joka viikko pari kertaa ruokalistalle.
Gaiole:
Voi sitä Piiperöö kun ei suostu kunnolla nukkuun. Toivottavasti on vaan tilapäinen häiriö. Meillä Neea unohti taas ne 6 tunnin uniputket joita vähingossa vähän aikaa nukku. No nyt on yöt sellasella 3 herätyksellä ja parilla tutin korjailulla. Mut meidän mittapuulla ihan tyytyväinen oon.
Dragondream:
Viettäkäähän mukavaa iltaa miehuksen kanssa :)
Onko kenenkään mies pitänyt/pitämässä sitä isäkuukautta?? Osaako joku kertoo miten täytyy sillon toimia, kun oon kuitenkin ite jäämässä hoitovapaalle. Pitääkö mun olla töissä se kuukausi siinä välillä vai voinko vaan olla kotona ilman tukia sen kuukauden?
Ai niin eilen hommattin Neealle aurinkolasit kesää varten, kun ollaan paljon veden äärellä niin lienee paikallaan suojata silmät. Mies osti itelleen uudet arskat vahvuuksilla niin sai sit tingattua naperolle lasit kaupanpäälle. On muuten aika makeen näköset neidillä :)
T: Buuffa ja Neea 5,5kk+