On se nyt PERKELE että lasten täytyy olla joka paikassa HILJAA!
Pihalla ei saa leikkiä kovaäänisiä leikkejä, eikä sisällä, ei puistossa, eikä varsinkaan mökillä keskellä korpea!
Mikä suomalaisia vaivaa, kun kaikkalla pitää olla vaan HILJAA!?
Huh. Sainpas purkautua... Kyllä se nyt vaan niin on että lasten on saatava leikkiä edes joskus oikein olan takaa ja äänekkäästi, melskata ja riehua!
Kommentit (98)
Mitä jos tehtäisi pari uutta kaupunkia tai usea. Jokaiselle jotakin. Sitten voisi olla myös lasten huutokaupunki ja talot. Ravintolassa voisi kuulua kovaa lapsen kiljuntaa? Vai haluaisiko kaikki vanhemmat sitäkään.
Olen, ap, kanssasi ihan samaa mieltä. Suomessa on myös paljon päiväkoteja, joissa ei ruokailun aikana saa jutella.
T. Varhaiskasvatuksen tutkija
Vierailija kirjoitti:
Mä en tarkoittanut nyt avauksellani sitä että lapset huutaisi ja kiljuisi kurkku suorana, aina ja kaikkialla.
Tarkoitin siis ihan normaaleja leikin ääniä riemunkiljahduksilla ym. Esim hippa-, tramppis-, kutitus-, yms leikkejä.
En vaan voi käsittää miksei lapsista saa lähteä ääntä sille sopivilla paikoilla.
Meidän mökki on korvessa, järvi ja naapurit lähellä, mutta on hiemän metsikköä noiden em välissä. Ei meille juurikaan kuulu naapurimökkiläisten lasten leikit, tai kuuluu noita normaaleja elämisen ääniä jos oikein kuuntelemalla kuuntelee.
Ei meidän lapset sentään kilju kaupoissa, julkisissa ym. Opetan että kaikelle n aika ja paikka.
Ap
No ihan hirveää olisi kyllä,jos mökki naapurina olisi trampoliinin omistava lapsiperhe.Mökkeily täysin pilalla.
Eihän tarvitse. On vain mukavaa kuulla lasten ääniä.
Meillä asuu rivitalonaapurissa lapsiperhe, joka kirkuu ja huutaa, hakkaa pattereihin ja pelaa palloa sisällä. He myös kirkuvat etu- ja takapihoillaan. Ei jaksa kuunnella sitä jatkuvaa, tuntikausia kestävää joka päivä kuultavaa kiljuntaa! Jos menemme takapihalle, naapurin mamma oikein yllyttää pentujaan kirkumaan meillepäin.
Ei vaan jaksa kuunnella kotona tätä jatkuvaa kirkumista! Menkää metsään kirkumaan. Muuttakaa sellaiseen paikkaan, jossa voi kirkua. Lopettakaa meteli keskellä asutusta. Hermot menee jatkuvaan kirkumiseen!
Kyllä, olkaa hiljaa!
Lopettakaa jatkuva kirkuminen.
Naapurini ihmetteli, kun lasten leikkien äänet häiritsivät keski-ikäistä naapuripariskuntaan. Vuodet kuluivat. Hänen lapsensa muuttivat kotoa. Keski-ikäisenä hän alkoi valittaa voimakkaasti lasten leikkien äänistä pihalta.
Ennen vanhaan lapset leikkivät kerrostalojen pihoilla, huusivat ja juoksivat. Ei kukaan tykännyt huonoa, se kaikki oli niin normaalia elämää.
Nykyisin koirakaan ei saa haukkua, omistaja heti hyssyttää olemaan hiljaa.
On vielä paikka missä ilmeisesti ääntä ei saa hiljentää, koulu.
Miten näin kaikki muuttuikin?
meidän taloa terrorisoinut teini prinsessa muutti takaisin vanhemmilleen vauva kainalossa. metelöinti ja häiriköinti oli niin pahaa että poliisit kävivät usein. nyt meillä on sisäinen ryhmä joka vuorotellen mekastaa niin että vauveli herää. aikoinaan haistatteli NYT SAA OMAA LÄÄKETTÄÄN JA PITKÄÄN. vanhemmatkin silloin syytteli naapureita nyt takaamme heille todellisen perhe idyllin.
Rääväsuinen äiti - siinäpä hirveä ilmiö. Lapsille ei tule huutaa tuolla tavalla. Kyllä naisten täytyisi tässä asiassa hieman ajatella jälkiä, mitä jää lapsiin.
Vierailija kirjoitti: Paljon olen maailmaa nähnyt, mutta koskaan en ole tavannut tilannetta jossa lapset kirkuisivat esim. hiekkalaatikolla KOKO AJAN . Ehkäpä ap:n ja komppaajien pistorasioista tulee myös pikkuisen myrkkykaasua?
No kun leikkisivätkin, mutta aina siellä riitaa tulee, huuto vaan kovenee, osa kirkuu, ja hiekkaa nakellaan muiden silmille, nujakoidaan ja vänistään. Kun nykyään ei enää osata kommunikoida ja tehdä VUOROTELLEN tai OMALLA VUOROLLA, tai ANTAA MUILLEKIN TILAA JA ODOTTAA EDES HETKI, mutta ei, MINÄ, MINÄ, MINÄ ENSIN; MIIIINÄÄÄÄ ENSIN!!!!! MULLE NYT KAIKKI HETIIIIII !!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tehtäisi pari uutta kaupunkia tai usea. Jokaiselle jotakin. Sitten voisi olla myös lasten huutokaupunki ja talot. Ravintolassa voisi kuulua kovaa lapsen kiljuntaa? Vai haluaisiko kaikki vanhemmat sitäkään.
Itse olen muutaman kerran tällaiseen aloitukseen ehdottanut, että eikö palvelisi kaikkia samalla tavalla ja tasa-arvoisesti se, että lapsiperheille omat taloyhtiönsä ja lapsettomille/eläkeläisille omansa?
Vastaukseksi sain suorastaan rsismi- ja lapsivihasyytteet, vaikka perusteluksi laitoin, että näin EI KUKAAN VALITTAISI LASTEN ÄÄNISTÄ!! Kaikilla olisi lapsia jotka leikkisivät keskenään, eri ikäisiä ja saisi kivoja kavereita, oltaisiin samalla luokallakin, eikä kukaan naapuri häiriintyisi.
Sitten taas ne, jotka haluavat vaikka nukkua tiettyihin kellonaikoihin (vuorotyöläiset, sairaat, eläkeläiset, huonouniset, lapsettomat jne) saisivat oman rauhansa, pihalla ei tehtäisi ilkivaltaa tai rikottaisi paikkoja.
Mikä tässä on vihaa tai rsismia?
Mun lapsuudessa lapset sai näkyä muttei kuulua. Parhaat hetket oli mummilan portailla kun hirvet tuli mehtän laidasta syömään viljaa ja silloin sai luvalla huutaa. Huudettiin sitte jopa puoli tuntia vaikka vanhemmat tuli sanoon et ne hirvet meni jo.;) Mutta kun kerranki oli lupa möykätä niin möykättiin sitte koko rahan edestä kun lupakin oli.;)
Pidän lasten leikin äänistä, mutta missä ne lapset on leikkimässä. Tyhjä leikkipuisto, autio urheilukenttä, ei metsässä, ei uimahallissa, ei hiihtämässä tai luistelemassa...
Samaa mieltä, ei lastenleikeistä ( siis normeista) tulevat äänet häiritse, vaan järjetön huuto ja älämölö ärsyttää. En ole ulkomaalaisvastainen mielestäni, mutta naapurin 9 lapsisen perheen äänenkäyttö 24/7 alkaa jo olla liikaa. Kaikki huutavat kokoajan,siis nämä lapset, vanhemmat, ja 3 jotain sukulaista.
Pitänee muuttaa jonneen korpeen kun ei enää korvatulpat tai vastamelukuulokkeetkaan auta😆
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 19:48"]
Lapset oppii päiväkodissa huutamaan, siellä kun on pakko huutaa että saa äänensä kuuluviin. Koska kaikki muutkin huutaa niin pitää aina huutaa vähän kovempaa. Kotona se sama huutaminen jatkuu. Nykyään esim jos on vieraita niin kaikkien pitää hiljentyä kuuntelemaan mitä sillä Nico-Petterillä on asiaa. Ennen lapset oli hiljaa kun aikuiset keskusteli, kaipaan sitä aikaa.
[/quote]tottakai täytyy niko-petteriä kuunnella ja siinä keskeytyy tämän tästä jutut. Huonoa käytöstä, nikopetterille täytyy sanoa että menee leikkimään ja aikuiset nyt juttelee.