Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On se nyt PERKELE että lasten täytyy olla joka paikassa HILJAA!

Vierailija
28.06.2014 |

Pihalla ei saa leikkiä kovaäänisiä leikkejä, eikä sisällä, ei puistossa, eikä varsinkaan mökillä keskellä korpea!

Mikä suomalaisia vaivaa, kun kaikkalla pitää olla vaan HILJAA!?

Huh. Sainpas purkautua... Kyllä se nyt vaan niin on että lasten on saatava leikkiä edes joskus oikein olan takaa ja äänekkäästi, melskata ja riehua!

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO KYLLÄ PERKELE PITÄÄ!

Vierailija
22/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nuo järjettömästi meluavat perheet vois muuttaa hevon tuuttiin. Miksi kymmenen muun talouden pitää kärsiä siitä, että jotkut juttelevat huutamalla? Meillä on naapurissa tiiviillä omakotialueella tällainen perhe, jonka kutakuinkin kaikki asiat me tiedetään sinä aikana vuodesta kun täällä vietetään aikaa pihalla. Jos oiskin vain lapset, mutta kun ne aikuisetkin. Isä hakkaa puita ja huutaa ääääähhhhh jokaisella iskulla. Äiti kailottaa puhelimeen ja tenavat karjuvat trampalla. Ai niin ja yllätys yllätys, koira haukkuu mukana tässä menossa. Meidän muidenko tästä pitäisi muuttaa korpeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 21:37"]Mä en tarkoittanut nyt avauksellani sitä että lapset huutaisi ja kiljuisi kurkku suorana, aina ja kaikkialla.

Tarkoitin siis ihan normaaleja leikin ääniä riemunkiljahduksilla ym. Esim hippa-, tramppis-, kutitus-, yms leikkejä.

En vaan voi käsittää miksei lapsista saa lähteä ääntä sille sopivilla paikoilla.

Meidän mökki on korvessa, järvi ja naapurit lähellä, mutta on hiemän metsikköä noiden em välissä. Ei meille juurikaan kuulu naapurimökkiläisten lasten leikit, tai kuuluu noita normaaleja elämisen ääniä jos oikein kuuntelemalla kuuntelee.

Ei meidän lapset sentään kilju kaupoissa, julkisissa ym. Opetan että kaikelle n aika ja paikka.

Ap

[/quote]

Puhu hyvä ihminen miehesi kanssa. Pyydä häntä perustelemaan miksei leikin ääniä saa kuulua.

Vierailija
24/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 19:49"]

Itse olen paljon seurannut eläinten toimintaa. Koiralaumassa kyllä pennut saavat leikkiä, mutta heti kun menee rajuksi käy joku aikuinen koira komentamassa ja meteli loppuu heti. Ei sielläkään siedetä jatkuvaa mekastusta. Leikkiä voi hiljempaakin. 

[/quote]

Niin, se on sitä sosiaalistamista. Opetetaan ottamaan muutkin huomioon, rauhoittumaan, ettei aiheuta vaaratilanteita itselle ja muille jne. Ihan luonnollista. Eikä siinä pennut traumatisoidu, jos siitä ei tehdä liian suurta nöyryysnäytelmää tai viedä henkilökohtaiselle tasolle.

Vierailija
25/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, on se vaan perkele, kun lapsille täytyy opettaa käytöstapoja.

Vierailija
26/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:50"]Mun miehellä on asperger ja se ei siedä melua. Ehkä näillä sun tuntemilla valittajillakin on?

[/quote]

Jospa kaikki aspergerit pistäisi peltorit päähän äänieristetyssä huoneessa, niin kymmenet/sadat/tuhannet lapset saisivat olla lapsia..?

Vierailija
27/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rappukäytävässä kirkuminen, on kyllä aika itsekästä. Tässä rapussa asuu muitakin, kuin se perhe. Tuntuu olevan vaikea lapsi, joka ei tottele. Ahdistavaa vain herätä sydärin partaalla, joka aamu kirkumiseen. Käyn siis töissä. Aamut on mitä on, iltapäivällä kuulee koko talo, kun mussukka tulee kotiin... Iltaleikit sisäpihalla onkin sitten silkkaa kirkumista kavereille tai äidille. Oikeasti kirkumista, ei huutoa. Edes rappukäytävässä voisi kulkea hiljaa, siis opettaa näin lapsille?! Hyvät keuhkot on kyllä lapsosella.

Vierailija
28/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 19:40"]

Kaikki ovat huomanneet seikan, että lapsista lähtee ääntä. He kiljuvat riekkuvat ja elämöivät. Tosiaankin, koska tämä ääni lähtee lähes kaikista lapsista, lienee selvää, että se on kehitykseen kuuluvaa ja näin ollen sille on suotava mahdollisuus. Ulkona lapsen pitää voida pitää ääntä ainakin leikkimiseen varatuilla paikoilla, koska se on lapsen luontainen tarve.

[/quote]

Olen huomannut, että etenkin kirkossa ja erilaisissa juhlissa monet vanhemmat haluavat suoda lapsilleen mahdollisuuden metelöidä ja kirkua. Mikään ei ole niin kaunista kuin kuunnella kolmen neljän lapsen sulosointuiska kiljahtelua rippikirkossa tai vihkitilaisuudessa. Pitäähän lasten saada kehitysasteensa vuoksi käyttää ääntään. Sillä ei ole merkitystä, että tilaisuus ei ole heidän kunniakseen.

[/quote]

Kaikki on kiinni asenteesta. Minä odotan noissa tilaisuuksissa nimenomaan sitä riemunkiljahtelua lapsen kokeillessa kaikua, koska siitä saa tunteen, että elämässä on vaiheita. Jos kiljuntaikäisiä ei ole paikalla, tulee murheellinen tunne, että tätä se teettää auringonlaskun maassa. Mietin, eivätkö vanhemmat ole myöskään paikalla, vai onko nähty valtavasti vaivaa lasten hoitopaikan takia.

Kirkkokonsertit ovat sitten eri asia.

Vierailija
29/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen paljon seurannut eläinten toimintaa. Koiralaumassa kyllä pennut saavat leikkiä, mutta heti kun menee rajuksi käy joku aikuinen koira komentamassa ja meteli loppuu heti. Ei sielläkään siedetä jatkuvaa mekastusta. Leikkiä voi hiljempaakin. 

[/quote]

Ja yleensä se on vanha koira, jolla palaa käämit.

Nimim 16 vuotiaan hiljaisuutta rakastavan mäyräkoiran omistaja.

Ps komentaa myös mukulat hiljaisiksi.

Vierailija
30/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:04"]

[/quote]

Niin, se on sitä sosiaalistamista. Opetetaan ottamaan muutkin huomioon, rauhoittumaan, ettei aiheuta vaaratilanteita itselle ja muille jne. Ihan luonnollista. Eikä siinä pennut traumatisoidu, jos siitä ei tehdä liian suurta nöyryysnäytelmää tai viedä henkilökohtaiselle tasolle.

[/quote]

Hauskasti menee tulkinta. Minun mielestäni nimenomaan aikuiset eläimet ovat huomattavan pitkämielisiä pentujen suhteen, koska vapaa leikki on pentujen työtä. Kurinpito alkaa siinä vaiheessa, kun leikki alkaa muuttua todeksi jonkun pennun suuttuessa. Eli opetetaan pitkämielisyyttä.

Suomalaiset taas opettavat lapsilleen kaunaa, kateutta ja katkeruutta, ja antavat lapsilleen aiheen kokea samaa.

Vierailija
31/98 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 21:52"]Minusta kyllä vähän tuntuu, että "normaalin" äänenkäytön desibelirajat ovat kasvaneet tässä jotain 10 vuodessa. Totta kai lapsista lähtee ääntä. Lapset leikkivät innokkaasti äännellen, ja lapsi ei osaa säädellä tunnereaktioitaan kuten aikuinen, joten lapsi voi kiljaista joko riemusta tai pelosta. Ja totta kai pienet lapset itkevät jos sattuu tai pelottaa tms.

Mutta nykyään tulee yhä enemmän ja enemmän vastaan lapsiperheitä, jotka PUHUVATKIN HUUTAEN. JOKAINEN PIENIKIN ASIA TÄYTYY HUUTAA. ÄITI MÄ HALUAN TÄLLAISEN!!!!!!!! KATO TUOLLA LENTÄÄ LINTU!!!!!!!!! MULLA ON NYT PISSAHÄTÄ!!!!!!!!! ÄITI MIKSI TUOLLA TÄDILLÄ ON NOIN ISO MAHA!!!!!! MULLA ON PUNAINEN PAITA!!!!!! PUNAINEN!!!!!!! IIIIIÄÄÄÄÄÄÖÖÖÖÖ!!!!!!!

Tätä en toden totta ymmärrä. Törmään jatkuvasti näihin älämölöperheisiin, en tiedä mistä ilmiö johtuu.

[/quote]

Johtuu kulta siitä että olet vanhentunut sen kymmenen vuotta :)

Vierailija
32/98 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kyllä saa puhua kovaäänisestikin, mut kyl se ihmeen karjuminen ja kiljuminen on jo liikaa.

Vierailija
33/98 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottakai, leikin lomassa joku nauraminenhan on vaan mukavaa kuunneltavaa. Ja voi välillä huutaa toiselle jos on jossain kauempana mut itekin sitä mieltä et semmonen "AAAAAAAAAAAÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU" parvekkeen alapuolella alkaa pikkuhiljaa vituttaa...

Vierailija
34/98 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten harvinaisen kamalaa olla aspana kaupassa, kun kakarat saavat kirkua ihan mielin määrin. Enkä nyt tarkoita mitään normaalia juttelua, naurua, itkua joka tulee kun ei saa mitä haluaa yms. vaan nykyään moni lapsi ihan suoraan kiljuu/kiljahtelee kimakasti ihan koko ajan, ilman syytä.

Jos erehtykkään suojaamaan edes toista korvaansa, niin johan saa vanhemmilta hyvin vittuuntunutta mulkoilua. Mites, jos opettaisitte ne lapset olemaan kiljumatta?

Vierailija
35/98 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siedän kyllä lasten NORMAALIA "mekastusta", eli naurua, riemunkiljahduksia, ehkä hippaleikissä jos menee jännäksi niin kiljahdellaan yms.

MUTTA, en voi käsittää tätä nykyilmiötä, jossa varsinkin poikalapset huutavat vaan ihan huutamisen ilosta. Siis päästellään outoja aggressiivisen kuuloisia karjahduksia ja mölinää.

Vierailija
36/98 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 15:00"]Siedän kyllä lasten NORMAALIA "mekastusta", eli naurua, riemunkiljahduksia, ehkä hippaleikissä jos menee jännäksi niin kiljahdellaan yms.

MUTTA, en voi käsittää tätä nykyilmiötä, jossa varsinkin poikalapset huutavat vaan ihan huutamisen ilosta. Siis päästellään outoja aggressiivisen kuuloisia karjahduksia ja mölinää.
[/quote]

Just tuollaiset on ihan sietämättömiä. Lapsella on yksi kaveri joka ei pysty olemaan hiljaa yhtään. Jos asiat ja taisteluhuudot loppuu niin sillä on varastossa muutama hassu itse keksimänsä hahmo, jotka yllättäen huutaa kaikki. Viimeinen esitys on se että poika huutaa täyttää kurkkua että vedän sua turpaan, vedän sua turpaan. Yllättäen ei oteta meille koskaan kylään mutta harrastusryhmässä on pakko joskus nähdä.

Vierailija
37/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat huomanneet seikan, että lapsista lähtee ääntä. He kiljuvat riekkuvat ja elämöivät. Tosiaankin, koska tämä ääni lähtee lähes kaikista lapsista, lienee selvää, että se on kehitykseen kuuluvaa ja näin ollen sille on suotava mahdollisuus. Ulkona lapsen pitää voida pitää ääntä ainakin leikkimiseen varatuilla paikoilla, koska se on lapsen luontainen tarve.

[/quote]

Olen huomannut, että etenkin kirkossa ja erilaisissa juhlissa monet vanhemmat haluavat suoda lapsilleen mahdollisuuden metelöidä ja kirkua. Mikään ei ole niin kaunista kuin kuunnella kolmen neljän lapsen sulosointuiska kiljahtelua rippikirkossa tai vihkitilaisuudessa. Pitäähän lasten saada kehitysasteensa vuoksi käyttää ääntään. Sillä ei ole merkitystä, että tilaisuus ei ole heidän kunniakseen.

Vierailija
38/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon joutunut monesti lopulta käskemään, pyyntöjen jälkeen että tytöt voi leikkiä muuallakin kun meidän IKKUNAN alla. Tuolla noin on se lasten leikkipaikka. MUTTA KUN MUTTA KUN kuuluu, ei ole mitään opetettu.

Terveisin kuopiolainen

Vierailija
39/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niiden lasten pitäisi saada huutaa? Yksikin kaverin tyttö huutaa aivan järjettömästi eikä ehkä osaa puhua kunnolla! En ole koskaan kuullut hänen puhuvan normaalisti. Ja kieltää ei saa!

Vierailija
40/98 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 19:56"]

[/quote]

[/quote]Noo, kirkossa varsinkin lapset saavat olla lapsia. Menköön morsian itseenä, jos kuvittelee, että Jumalan huoneessa kunnia annetaan muulle kuin Jumalalle.