70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea enää muuntaa viiskymppisiään alle vuoden vanhaksi. Ajatelkaa , traumat ovat ihan vauvaiästä juontuvia , ei mistään sideongelmista.
Voi miten ihanan huvittava olet, niin nokkela ja vitsikäs. Jos olisit lukenut tai ymmärtänyt artikkelin tekstin, olisit huomannut kohdan "Tiedostamisen jälkeen on monia eri tapoja lähteä työstämään kehityksellistä traumaa. Klaavu mainitsee vertaistukiryhmät, terapiaryhmät, kasvuryhmät, keskustelut ystävän kanssa ja aiheesta lukemisen." No, itse yrität sabotoida hirvittävällä vimmalla jossain netissä olevaa keskustelupalstaa, jossa haetaan vertaistukea. Se kertoo sinusta enemmän kuin on tarpeen.
Itse asiassa tuollainen kirjoittelu mitä haluat täällä vauva-palstalla olevan, siis että äänen saavat ainoastaan ne joilla äititraumat on aktiivisena, ainoastaan vahvistaa traumaasi, ei auta pätkääkään käsittelemään sitä eteenpäin. Artikkelin mainitsemat terapiaryhmät yms. voivat toki auttaakin, mutteivat auta kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä samaa, jota moni meistä 70-luvulla syntyneistä on kokenut jo lapsuudesta saakka.
Vaikeat ja hankalat asiat vaietaan tai huudetaan hiljaisiksi. Lytätään, vähätellään, haukutaan, naureskellaan, mennään henkilökohtaisuuksiin, vältellään, paetaan. Marttyyrin elkein selitetään kuinka heillä itsellään on ihan varmasti ollut vaikeampaa, eikä koskaan tarvinnut mistään puhua, eikä koskaan valitettu.
Niinpä niin.
No, hehän itse kertovat itsestään täällä enemmän kuin me, joita heidän käytöksensä on koskettanut.
Osaat kyllä uhriutua tosi hyvin. Eikö sinulla ole aikuisena ihmisenä itselläsi mitään vastuuta elämästäsi?
Oletpa tyhmä.
Se ei ole itsestää vastuun ottamista, että jättää asiat käsittelemätt
Miksi olet valinnut olla lapsillesi kylmä ja ilkeä? Sitähän tässä ihmettelen, olet nykyaikainen 70-luvulla syntynyt.
Ei täällä netissä kukaan voi sinun äitiyttäsi muuttaa paremmaksi .
Jos äitiys ei sovi sinulle se on kuitenkin ollut oma valintasi. Et voi syyttää 40-luvulla syntyneitä vieraita ihmisiä siitä syyttää
Vierailija kirjoitti:
Kansanterveyshoitaja-termiä käytetään Kainuun hyvinvointialueella. Tuon olisitte saaneet selville kirjoittamalla sanan Googleen. Kyseessä on siis hyvinvointialueen terveydenhoitaja eli oma hoitaja, johon otetaan yhteyttä tarpeen vaatiessa.
Eli sinun piti katsoa itse googlella löytyykö sellaista mistään! Just joo, Kovasti uskomme kaiken mitä kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta sinun artikkelisi, ellet laita siihen linkkiä.
Siis et lue tätä keskustelua. Sanousin teinisti jos olisin teini. Tuollahan se seuran artikkeli on linkitetty pari sivua taempana, jotain oranssia muistaakseni linkit
Ei minua edelleenkään kiinnosta sinun artikkelisi ja teinimäinen viisastelusi. En selaa sivukaupalla taakse päin.
Sano asiasi ytimekkäästi ja laita se kohta artikkelista vaikka sitaateissa, josta haluat puhua. Lue itse artikkelisi siten että ymmärrät sisällön ja sitten referoi ja omin sanoin selitä, mikä siinä oli sellaista mikä on tarpeen muidenkin tietää.
Täällä jokainen, myös sinä , voit avata tuon linkin jonka joku laittoi. Miksi vaadit passaamista? Miksi osallistut keskusteluun jos et seuraa sitä. Osallistut juonteeseen jota et seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansanterveyshoitaja-termiä käytetään Kainuun hyvinvointialueella. Tuon olisitte saaneet selville kirjoittamalla sanan Googleen. Kyseessä on siis hyvinvointialueen terveydenhoitaja eli oma hoitaja, johon otetaan yhteyttä tarpeen vaatiessa.
Eli sinun piti katsoa itse googlella löytyykö sellaista mistään! Just joo, Kovasti uskomme kaiken mitä kirjoitat.
Kirjoitin sanan Googleen, kun täällä väitettiin, että Google ei tunne koko sanaa. Jos et usko, niin käykö sinulle termi omahoitaja paremmin?
Täytyy sanoa, että moni asia tuntuu samalta aloittajan kanssa. En oikeastaan tajunnut kaikkea ennenkuin vasta 30-vuotiaana. Tuo kuukautishäpeä on tuttu asia, mikä oli hassua näin jälkikäteen ajatellen, koska kuulin äitini puhuvan kuitenkin puhelimessa siskonsa kanssa kuukautisista, ehkäisystä ym, mutta minun kanssa ei mistään. Jotenkin tuli hieman outo olo. Ja myös se asia vieraannutti, kun hän kertoi moneen kertaan aika monelle ihmiselle, ettei halua lisää lapsia. Suuttui jopa yhdelle sukulaiselle kun meni tekemään toisen lapsen, vaikka oli luvannut hänelle ettei tekisi. Jotenkin tuosta tuli sellainen tunne, ettei olisi halunnut minuakaan. Hänellä oli myös todella läheiset suhteet omaan äitiinsä, mutta omaan tyttäreensä ei voinut niitä luoda. Enkä mieti näitä asioita koko ajan, mutta mitä vanhemmaksi tulee, niin tajuaa miten vähän sitä ymmärsi mitä ympärillä tapahtui lapsena. Nyt osaa yhdistää asioita ihan eri tavalla. Lisäksi on keskusteluja, kirjoja, netti ym joista voi lukea muiden kokemuksia. Ei ne omat kokemukset sitten ole niin ainutlaatuisia suuressa mittakaavassa, mutta pienessä mittakaavassa itselle ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan lukenut kirjaa: Lapsuuden kehityksellinen trauma, Juha Klaavu 2023? Itse yritin lainata kirjastosta, mutta varauksessa oli 45 lainaajan jono. Olisi mielenkiintoista kuulla aiheesta, löytyykö tästä kirjasta selitystä 40-lukulaisen käytökseen?
Kirja ei toki sovellu varmaankaan niille, jotka haluavat velloa 35 vuotta lapsuutensa epäkohdissa ja vonkua ja vinkua aiheesta, mutta esittelytekstin mukaan "kirja on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat lisätä omaa tai läheistensä hyvinvointia ja jotka haluavat ymmärtää ja tutkia arvottomuuden, häpeän ja syyllisyyden kokemuksiaan".https://seura.fi/terveys/terveystarinat/kehityksellinen-trauma-syntyy-l…
Onpa tyhmästi sanottu tuo että kukaan muka haluaa velloa lapsuutensa epäkohdissa ja vonkua ja vinkua.
Mitä linkilläsi nyt yrität sanoa? Saako niitä traumoja käsitelää vai ei?
Nappia painamallako ne pitää hoitaa pois päiväjärjestyksestä vai miten sinä tuon tekstin ymmärsit. Et tainnut ymmärtää. Johan tuossa jo otsikossakin sanotaan, että terapiaa pitäisi varata viisi vuottakin.
Oliko liian isolla otsikko kun et sitä ymmärtänyt lukea. Ei saa velloa ja vonkua, mutta viisi vuotta pitää terapiaankin varata. Mieti nyt vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaista minä olen kirjoittanut, että sitä ei voi uskoa? Senkö, että minulla on iäkäs ja huonokuntoinen äiti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin sanan Googleen, kun täällä väitettiin, että Google ei tunne koko sanaa. Jos et usko, niin käykö sinulle termi omahoitaja paremmin?
Ei mitään omahoitajiakaan ole kuin laitoksissa. Ainakaan täällä suurehkossa kaupungissa . Olen eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan lukenut kirjaa: Lapsuuden kehityksellinen trauma, Juha Klaavu 2023? Itse yritin lainata kirjastosta, mutta varauksessa oli 45 lainaajan jono. Olisi mielenkiintoista kuulla aiheesta, löytyykö tästä kirjasta selitystä 40-lukulaisen käytökseen?
Kirja ei toki sovellu varmaankaan niille, jotka haluavat velloa 35 vuotta lapsuutensa epäkohdissa ja vonkua ja vinkua aiheesta, mutta esittelytekstin mukaan "kirja on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat lisätä omaa tai läheistensä hyvinvointia ja jotka haluavat ymmärtää ja tutkia arvottomuuden, häpeän ja syyllisyyden kokemuksiaan".https://seura.fi/terveys/terveystarinat/kehityksellinen-trauma-syntyy-l…
Onpa tyhmästi sanottu tuo että k
.ajattele, ensimmäsenä vuonna tapahtunut tissin puute tarvitsee viiskymppisenä viiden vuoden terapian. Terapeutit tarvitsevat töitä. Mullakin on yks tuttu, se ei ota Kelan asiakkaita kun ne on oikeesti hulluja, hän ottaa vain työssäkäyviä purkamaan huoliaan.
Hyvinhän täällä juttu luistaa. Yks vaan valitteli taannoin, kun ei ole enää paikkaa jossa keskustella. Kuulemma yks ilkeä mummo löysi tämän ketjun (salainen?) Ja lopetti. Laittakaa nyt ihmeessä mummo kuriin. Eihän nyt kymmentä vuotta vanhaa ketjua sovi lopettaa. Teidän pitäisi ottaa yhteyttä Sanomiin, että vahtimestari valvomaan, ettei mummot pääse teidän "kotiin"sanomaan omia mielipiteitään.
ajattele, ensimmäsenä vuonna tapahtunut tissin puute tarvitsee viiskymppisenä viiden vuoden terapian. Terapeutit tarvitsevat töitä. Mullakin on yks tuttu, se ei ota Kelan asiakkaita kun ne on oikeesti hulluja, hän ottaa vain työssäkäyviä purkamaan huoliaan.
Olet kyllä niin lapsellinen ja tyhmä ihminen, ettei sinulle kannata mitään vastata kun tulee vaan tuota esiteini-ikäisen vi**uilua ja erittäin tyhmää sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään omahoitajiakaan ole kuin laitoksissa. Ainakaan täällä suurehkossa kaupungissa . Olen eri
No voi helvetti sentään. Kyseessä on henkilö/henkilöt, joihin otetaan netissä viestillä yhteyttä, kun on tarvis saada arvio hoidontarpeesta tai saada kiireetön aika terveysaseman lääkärille tai on jotain kysyttävää terveydestä tai sairaudesta. Kyseinen henkilö vastaa hyvinvointialueen asukkaista, joilla on ns kansanterveyssairauksia kuten verenpainetta tai uniapneaa. Ajanvaraukseen on turha ottaa yhteyttä, koska he ei anna aikoja suoraan. 116117 ei toimi, jos kyse ei ole kiireellisestä asiasta.
Onko tämä jollekin vielä epäselvä?
Vierailija kirjoitti:
Hyvinhän täällä juttu luistaa. Yks vaan valitteli taannoin, kun ei ole enää paikkaa jossa keskustella. Kuulemma yks ilkeä mummo löysi tämän ketjun (salainen?) Ja lopetti. Laittakaa nyt ihmeessä mummo kuriin. Eihän nyt kymmentä vuotta vanhaa ketjua sovi lopettaa. Teidän pitäisi ottaa yhteyttä Sanomiin, että vahtimestari valvomaan, ettei mummot pääse teidän "kotiin"sanomaan omia mielipiteitään.
Tämähän oli välillä ylilaudalla, kai tuo kyy-mummoon suuttunut siirsi sen sinne. En tiedä oliko kyymummu silloin syyssä.
Keskustelu on alkanut 10 vuotta sitten, ainakin tuo ylilaudalle aiheen siirtänyt ollut mukana alusta asti - itsensä sanomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä samaa, jota moni meistä 70-luvulla syntyneistä on kokenut jo lapsuudesta saakka.
Vaikeat ja hankalat asiat vaietaan tai huudetaan hiljaisiksi. Lytätään, vähätellään, haukutaan, naureskellaan, mennään henkilökohtaisuuksiin, vältellään, paetaan. Marttyyrin elkein selitetään kuinka heillä itsellään on ihan varmasti ollut vaikeampaa, eikä koskaan tarvinnut mistään puhua, eikä koskaan valitettu.
Niinpä niin.
No, hehän itse kertovat itsestään täällä enemmän kuin me, joita heidän käytöksensä on koskettanut.
Osaat kyllä uhriutua tosi hyvin. Eikö sinulla ole aikuisena ihmisenä itselläsi mitään vastuuta elämästäsi?
Oletpa tyhmä.
Se ei ole itsestää vastuun ottamista, että jättää asiat käsittelemätt
Voi kiitos taas noista vakuuttavista aidon 70-lukulaisen empaattisista ja kypsistä nimittelyistäsi. Missä ja miten ajattelit että Suomessa sotavuosien jälkeen olisi edes teoriassa päästy äitiyden traumoja käsittelemään? Ei ollut kirjoja, ei nettiä, ei terapeutteja, ei edes kunnolla ruokaa. Edes sotaa käyneiden miesten sotatraumoja ei pystytty tuohon aikaan käsittelemään missään. Ehkäisykin tuli mukaan kuvioon sen verran myöhään 70-luvulla, eikä siitä esimerkeiksi kouluissa vielä puhuttu, että moni sai lapsia kun oli käytännössä pakko. Asioiden vatvominen ja avautuminen ongelmista tuli muotiin vasta 90-luvulla.
Siitä voi tietysti lukea vaikka lastensuojelun tilastoista, onko tuo teidän avautumisenne auttanut ketään. Väitän että nykyaikana lapsilla on enemmän ongelmia kuin koskaan aiemmin. Liki viikottain luemme lehdistä, miten teinit ainakin yrittävät tappaa toisiaan, muutama siinä onnistuukin. Kouluväkivalta sen kun raaistuu. Kuolleisuus ikäluokassa 15 - 19 on selvässä kasvussa, sehän tarkoittaa itsemurhia lähinnä. Näiden lasten ja nuorten äidit ovat tietysti juuri enimmäkseen teitä 70-luvun lapsia. Ojasta allikkoonhan tuossa on selvästi menty.
Todellakin luulen, että jos ihminen on noin täynnä vihaa kuin sinä kirjoituksissasi, et ole pätkääkään omia vanhempiasi parempi ja lapsesi kyllä sen myös tietävät, jos siis sinulla on lapsia. Ei tuota vihaa pysty mitenkään omilta lapsilta peittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi helvett
On. Täällä soitetaan verenpaineessa ja diabeteksessä hyvinvointialueen ajanvaraus/neuvonta-numeroon. Mehiläinen hoitaa terveyskeskuksen toiminnan.
Jos tarvitaan vanhusneuvontaa soitetaan vanhuspalveluihin. He, sossutädit, tekevät sitten kartoituksen, tarvittaessa yhteistyössä sairaalan sosiaalityöntekijän tai terveyskeskuksen kanssa.
Just keväällä soitin sinne, sain listan siivousliikkeistä joista voi ostaa siivouksen ilman arvonlisäveroa.
Eri alueilla tietysti voi mennä erilailla. Diabeetikkona asioin terveyskeskuksen kanssa, jos tarvisin päivittäisen ruuan tai kauppapalvelua asioisin vanhus-sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Ei täällä ole omahoitajia eikä omalääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos 35 vuotta on vatvonut samaa jotain heittoa että nyt olet naisten vaivat saanut tai häpeän rintsikoista voihan sitä jatkaa vielä kuolemaansa asti. Tai nähnyt isän Jallun.
Tuosta tuli mieleen, olen 15-20 vuotta nuorempi kuin veljeni. Heillä saattoi nuorilla miehillä olla Jallu tai Kalle ja tex willereitä kun tulivat kotona käymään. Äiti niitä laittoi heidän kassiinsa, älkää nyt esillä pitänyt. Ne olivat muistaakseni aikalailla miedompia kuin mitä lapset pystyvät nykyisin netistä hakemaan. Kaikissa kodeissa ei estoja lasten kännyköissä.
Jos ei elämässä muita mielenkiinnon kohteita, katkeruudella vaan eteenpäin.
Teet tälle ketjulle saman, kuin teit koronaketjulle. Imet muilta hapen ja tilan, sitten uhriudut ja esität herttaista vanhusta. Kaappaat koko ketjun, koska haluat päteä. Todellisuudessa se muita ihmisiä idiooteiksi ja törkyturviksi haukkuva ihminen on jatkuvasti siinä. Olet todiste siitä, etteivät kaikki vanhukset ole hyviä ja kunnioitettavia, eivätkä varsinkaan, koska ovat vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omahoitaja on asiallinen termi, mutta en usko sinun sellaista äitisi asioissa lähestyneen oikeasti, koska silloin et olisi alkanut löpistä mistään kansanterveyshoitajista. Tosin omahoitajatkin alkavat tämän uuden soten myötä olla ikävä kyllä lähinnä katoavaa kansanperinnettä.