G: Kumman valitsisit - Älvsbytalon vai Designtalon?
Kummatkin lähes samankokoisia 102 ja 105m2.
Molemmat rakennetaan avaimet käteen ja Ä- talo tulisi maksamaan muutostöineenkin n. 118 000. D- talon hinnaksi tulee n. 165 000.
Molempiin tietty tonttikulut jne. päälle.
Kommentit (58)
Just samalla tavalla aina siellä kuului kaikki äänet läpi talon. En tiedä miksi, mutta tulee vaan mieleen. : )
Ei ole Älvsby mikään kannustalo, muttei se mikään huonokaan vaihtoehto ole. Jos K- talo on Mersu niin Ä- talo on varmaan sitten se Lada tai Fiiatti, mutta katsokaas kun kaikilla ei oo varaa ostaa sitä mersua tai halua laittaa kaikkia rahojaan kiinni siihen.
Me todellakin kuulumme niihin " omakotitaloon hinnalla millä hyvänsä" , niinkuin joku ilkeästi irvaili, mutta meillä ei ole varaa eikä halua ottaa mitään 200 000¿ lainaa eikä me toisaalta uskalleta ostaa mitään vanhempaakaan remontoitavaa omakotitaloa, kun ei tiedä mitä sieltä pinnan alta paljastuu.
Jos osaisi itse rakentaa ja koko suku olis täynnä timpureita, rakennusmestareita, kaivinkoneenkuljettajia jne. niin silloinhan luonnollisesti oltais tehty kohtuuhinnalla pitkästä tavarasta...
t. se älvsbyn tilannut.
valita, niin ehdottomasti Design-talo.
Jo Ä-talojen pohjapiirrokset on todella surkeita ja toimimattomia. Työn jälki ja laatu tyydyttävää luokkaa, rakennusmateriaalit samoin. Kosteuseristykset niin ja näin. Eli todellinen halpistalo, jossa vikoja ja korjattavaa tulee takuulla olemaan tuon hinnaneron verran vuosien kuluessa.
Työkaveri erehtyi moisen hommaamaan ja makselee edelleen oppirahoja. Kosteusvauriotalohan siitä tuli.
Design-talo on laadukasta työtä.
Olemme jopa suunnitelleet että rakennuttaisimme uuden ä-talon kun tämä nykynen meinaa käydä perheellemme ahtaaksi. Naapuri rakensi viereen kastellin ja kyllä sieltä päin noitumista kuului eräänki otteeseen, mm kastellin toimittamat kattotuolit olivat jotenkin viallisia ettei niitä voinut käyttää heidän taloonsa ja muutenkin kehnon puoleiset puutavarat. Että silleen!!! Eli minä valitsisin turvallisin mielin ä-talon.
design talo on ymmärtääkseni paikalla rakennettava ja ulkonäköön on panostettu enemmän.
Itse asiassa vuodesta toiseen Älvsbyhus on ammattilaisten vertailussa todettu ostajien tyytyväisyydellä mitattuna ykköseksi kaikista talopaketeista, se Kannustalo mukaan lukien.
Kosteusvaurioita taloon ei pahemmin tule, koska elementit rakennetaan sisätiloissa, ja pohjana on rossipohja, joka riittävän korkeana on erinomainen suoja kosteusongelmia ja esim radonia vastaan. Ja putket on helppo tarkistaa käymällä säännöllisesti talon alla.
Energiatehokkuus hyvän kompressorin ansiosta on erinomainen, eli lämmitys on suomalaisittain aikaansa edellä, onhan kyse ruotsalaisesta talosta. Kompressori ei tosin siihen halvimpaan hintaan kuulu, mutta suoraa sähkölämmitystä nyt ei muutenkaan kannata ostaa.
Ongelmia talossa on ollut, mutta on siinä Desing-talossakin, laatu riippuu rakennusporukasta, ja on jopa tilanteita, missä eristeet on jätetty talon seinästä kokonaan pois. Valvontaa pitää olla, oli talopaketti tai rakentamistapa mikä hyvänsä.
kosteat tilat eivät täytä tämän päivän määräyksiä ja putkivahingon sattuessa koko talo pitää purkaa. Käykää eri kuntien rakennusvirastojen sivuilla ja tehkää kyselyjä. Valitettava tosiasia on että halvalla ei saa hyvää! Ja loppupeleissä älsbyynkin saa menemään ihan yhtä paljon kuin muihinkin. Alkuun näyttää halvalle, mutta kulut yllättää. Ja olen kyllä nähnyt, että älsbystäkin on saatu pintakorea tekemällä huisisti töitä ja laittamalla extrarahaa.
Ainakaan ne kuusi Älväriä, joiden rakentamista olen seurannut, eivät ole rossipohjaa nähneetkään.
Itse käytiin joskus asuntoesittelyssä sellaisessa, olis ollut ihan meidän tarpeisiin sopiva, mutta vähän liiän syrjässä. Ainoa siinä oli (keskeneräisenä myytiin eron takia), että muovimatot kylppärissä olis mennyt heti vaihtoon.
Ainoa joskus oli, että kun asukas ite teki pohjat taloonsa, saattoi heittä olla, mutta nykyään sekään ei ole mahdollista. t: 41
Eli anturoiden päällä sokkeli. Johan sen näkee paljaalla silmälläkin, ettei Älväreissä ole ryömintätilaa.
Mutta meille ei Älväriä tule vaan tulee Design. Ihan vaan sen takia, että Älvärin pohjaratkaisut ja muutenkin materiaalit eivät miellyttäneet. Tuntuivat niin vanhanaikaisilta. Sitäpaitsi mitä älyä ottaa avaimet käteen talo, kun niitä sisustusmateriaaleja pitää heti alkaa vaihtamaan? Meidän olisi heti pitänyt aloittaa iso remppa uudessa Älvärissä, mm. kylppäri olisi pitänyt laatoittaa, lisää kaappitilaa, sauna uusia, KEITTIÖ oli vanhanaikainen, seiniä olisi pitänyt siirtää, lisää ikkunoita yms yms.
Eli otimme Designin. Designiin saa vieläpä yläkerrankin valmiiksi mitä ei Älvärissä saa. Kaksikerroksiset Designtalot ovat vieläpä erittäin kauniita taloja. Samaa ei Älväristä voi sanoa...
Johan se olisi laitontakin. Tietyt kaavamääräykset voivat kyllä olla sellaiset, ettei älvsbyä (tai jotain muuta talomallia) voida toteuttaa, mutta mikään kunta tai kaupunki ei voi suoraan kieltää jonkun kyseisen talofirman taloa rakentamasta!
Tiedän varsin hyvin tuon Salo- jupakan. Salossa oli aikoinaan töissä eräs rakennustarkastaja, jolla oli omia antipatioita älvsbytaloihin. Hän löysi niistä aina virheitä eikä päästänyt tarkastuksista läpi jne. Asia vietiin oikeuteen ja todettiin, ettei näissä taloissa ollut mitään sellaista vikaa, mitä ko. rakennustarkastaja väitti. Tämä kyseinen henkilö sai potkut ja hyvä niin!
Perustuksista: Kaikissa älvsbytaloissa on ryömintätilainen rossipohja, jonka korkeus on 60cm. Olen itsekin sellaisessa käynyt, nähnyt talopiirrustuksia jne.
Nyt ollaan vuosi tässä tyytyväisenä asuttu eikä mitään moittimista. Tapetti on hieman repeillyt parista kohtaa puun elämisen vaikutuksesta, mutta sekin tultiin korjaamaan pikimiten.
Laitettiin itse laadukkaampia materiaaleja, mm. ne kylppärin muovimatot sai heti kyytiä ja vessa sisustettiin uudelleen. Takka muurattiin paikanpäällä.
Meillä oli toisena vaihtoehtona tuo Designtalo, mutta vaikka teimme entrauksia Ällyymme, hinta jäi melkoisesti vastaavan kokoisesta Designista. Meitä myös mietityttää nuo talot, jotka seisovat kuukausikaupalla villat ja eristeet puolipaljaina ulkosalla säiden armoilla... lisäksi kuulimme Designtalosta paljon sellaisia moitteita, ettei aikataulut ja kustannukset sittenkään pitäneet paikkaansa...
me asutaan ä-talossa joka on rakennettu 80-luvulla.:) Repikää siitä. Eikä olla remontoitu kertaakaan. Hyvin on pärjätty.
Meidän koti on meidän koti. Ei laiteta kotia toisia varten vain itseämme.
Tärkeintähän on se että miten siellä seinien sisällä eletään?
Älvsbytalo 1- taso 102m2 111 000¿
Designtalo 1- taso 105m2 148 000¿
Molempien hintaan kuuluu vakioperustukset.
Eihän se ryömintätila ulos näy.
Meillä on yli metrin ' kellari' talon alla, eikä todellakaan minnekään ulos näy.
Ovat rossipohjaisia taloja, ja tässäkin keskustelussa on niin paljon ilkeää panettelevaa roskaa, että perustakaa ostopäätöksenne johonkin muuhun kuin näihin nettijuttuihin.
Pintamateriaalit ovat edullisia perusmateriaaleja, mutta tämä ei tietenkään tarkoita että talo olisi HUONO!
Jokainen voi itse laittaa uusia/ laadukkaampia pintamateriaaleja, jos haluaa, tai sitten olla laittamatta. Ei se talo homehdu tai ole homehtumatta sen vuoksi, mitä niillä pinnoilla on.
Älvsby on kokonaan lastulevyä, mikä ei ole hyvä esim. astmaatikoille. Lisäksi sisäseinissä ei ole villoja äänieristyksenä ollenkaan, joten " kumisee" . Älvsby -talossa on mielestäni ahtaat pesutilat, enkä todellakan tykkää muovimatosta pintamateriaalina. Kannattaa myös homioida, että vaikuttaa takuuseen jos pesuhuoneen laatoittaa. Ei Älvsby-talo varmasti pelkkää sutta ole, koska eihän niitä muuten kukaan ostaisi mutta minua niiden laatu ei vakuuttanut.
HUI!!!