Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyttävää kurahousuista. Ja muutenkin 1v3kk ulkovaatetuksesta!

Vierailija
13.02.2008 |

Saattaa olla jonkun mielestä ihan typeriä kysymyksiä, mutta vaatetan ensimmäistä lastani (1v3kk) ja on hieman vieläkin hakusessa, että mitä kaikkea vaatetta olisi hyvä olla.

Hän ei vielä kävele, joten kovin paljoa ei olla oltu ulkona siten että tyttö on ihan maassa möyrinyt/kontannut.

Kun lunta oli niin silloin kyllä oltiin ja pulkkailtiin, mutta nyt kun tuo lumi on täällä etelässä kokonaan poissa, niin ihan kamalaa kuravelliä kaikkialla.

Tänään oltiin keinumassa ja hiekkalaatikolla ja voi jestas miltä toppapuku sen jälkeen näytti :) ja sitten vasta mieleeni tuli kuravaatteet...

Eli semmoiset ilmeisesti kannattaisi tytölle hankkia? Kestävätkö esim. Rukan housut konttausta, kunnes tyttö rohkaistuu kävelemään?

Mites nyt sitten kun on vielä viileää ja tuulista, niin kurapöksyjen alle puetaan se toppapuku, eikö niin?

Mitäs sitten kun ilmat lämpenevät, mutta on kuitenkin likaista ja märkää vielä kauan ennen kesää ja muutenkin...mitä sitten puetaan tytön päälle kuravaatteiden alle kun toppapuku on jo liikaa?

Anteeksi jos kysyn ihan tyhmiä, mutta kaikki vinkit on tervetulleita!!!

Kiitos paljon!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukan kurahousut on hyvät. Eivät liian kankeat. Kunhan ilmat lämpenee, kurahousujen alle voi laittaa välikausihaalarin (tuulipuku) ja aluksi villapuvun kanssa.

Vierailija
2/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on jo lämpimämpää, laitetaan ns. välikausihaalari. Siis sellainen kesähaalari ja sinne voi pukea viileillä vielä villahaalarin alle. Kyllä ne kurikset konttailua kestää jonkun verran ja eihän ne nyt ihan hirveästi maksa, vaikka menisivät rikkikin. Paikatakin voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuravaatteissa on suositus, että ostetaan yksi koko isompi kuin lapsen muut vaatteet, eli jos lapsesi käyttää vaikka 80cm vaatteita, niin kurkkarit sitten kokoa 86cm.

Keväällä olen itse pitänyt kurahousujen alla esim. kirpparilta ostettua vanhaa, sata kertaa pestyä toppapukua, joka kulunut ohueksi. Tai sitten välikausipukua.

Kurarukkasiksi kannattaa hankkia vuorilliset, sinne ei plussakelillä tarvitse välttämättä edes ohutta lapasta alle ja ovat mukavat käsissä.

Vierailija
4/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niissä merkeissä suuria eroja? Mistä välikausihaalarin tunnistaa kaupassa?

Kiitos tuosta koko vinkistä :)

Vierailija
5/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonikäinen on vielä helppo pitää pois isommasta kurasta, ja meillä on käytössä kosteussuojapuvut. Eihän tavallisella haalarilla voi edes vauvakeinussa istua kun keinu on kuitenkin märkä ja tavallinen haalari imaisee kosteuden samantien. Eikä pääse liukumäkeenkään.

Vierailija
6/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: joko kurikset ja haalarit, tai pelkät haalarit. Jälkimmäisessä tapauksessa joudut siten ostamaan kosteutta pitävät ulkohaalarit.

Jos ja kun teillä jo ON talvitoppapuku, niin kenties halvinta on ostaa ne kurikset. Osta sopivat eli esim. jos lapsesi nyt on 86-senttinen, osta korkeintaan 92-senttiset. Liian isoissa vermeissä on turkasen ikävä liikkua, vasta kävelemään opettelevan lapsen.

Muutoin olen kyllä lämmin kosteussuojattujen ulkoiluvaatteiden kannattaja. Kotioloissa ne on helppo viruttaa ja ne kuivuvat hyvin seuraavaa ulkoilukertaa varten. Pestä niitä ei tarvitse edes kuraleikkien jälkeen joka krt, puhdistuvat hyvin huuhtelemalla.

Kosteussuojatuissa on monta eri astetta. Kannattaa kysyä myyjältä, mistä kussakin mallissa on kyse. Pelkkä " kosteutta hylkivä" EI kestä vesi- ja kuraleikkejä. Kosteussuojattu sen sijaan on kurahousuja vastaava, varsinkin jos saumat on teipattu vettä pitäviksi. Merkkejä on runsaasti kalliista Reimateceistä Jonathaneihin.

Ja toki, kuriksien alle puet toppapuvun - kuriksethan eivät lämmitä pätkääkään. Kosteutta pitävän toppahaalarin kanssa et tarvitse enää kuriksia, joten niitä on mukava pukea ja lapsen käyttää.

Ja vastaisuudessa: noita kosteussuojattuja ulkohaalareita kannattaa ostaa edellisen kauden alesta. Esim. nyt olisi saanut talvialesta kosteutta pitävän toppahaalarin muutamalla kympillä.

Vierailija
7/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä merkkejä on esim. travallen Remu ja Jesper Juniorin haalarit. Toki halvempiakin ja kalliimpiakin löytyy, mutta mun mielestä noissa merkeissä on hinta/laatu suhde hyvä.

Vierailija
8/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat kestäneet käytössä keskimäärin n. 2 kk, ennen kuin ovat reikäiset. Lapset leikkivät ihan normaaleja leikkejä, mutta jotenkin ovat aina saaneet nuo rikki. Ostan siksi vain Didriksson-merkkisiä (jos nyt kirjoitin oikein!), ovat paljon kestävämmät. Rukan hanskoja olen heittänyt roskiin useita, ennen kuin tajusin että ne saumat vain eivät pidä.

Vierailija
9/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

välikausivaatteita tarjolla, kun kävin kurkkimassa, joskos siellä olisi ollut alessa noita kosteussuojattuja toppapukuja.. Toppapukuja ei siis enää ollut.

Meillä on kyllä käytetty kurahousuja myös noiden kosteussuojattujen pukujen kanssa, kun meidän neidot sellaisia rymyäjiä, että pelkkä pyyhkiminen ei tosiaan riitä heidän vaatteidensa siistimiseen.. ;0)

Vierailija
10/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea löytyy, onhan kyse lastenvaatteesta ;)

Vierailija
11/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai voiko ne pukea vielä tuon välikausihaalarin päälle, vai onko ihan turhaa?

Jotenkin mulla on semmoinen ajatus, että likaa ei saa helposti pois muista kun liukkaista kuravaatteista..

Vierailija
12/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumiset kurikset vieläpä hiostavat hurjasti, sillä ne eivät hengitä sitäkään vähää mitä kosteussuojattu haalari.

Vierailija:

Vai voiko ne pukea vielä tuon välikausihaalarin päälle, vai onko ihan turhaa?

Jotenkin mulla on semmoinen ajatus, että likaa ei saa helposti pois muista kun liukkaista kuravaatteista..

Ei kura lähde huuhtelemalla kuriksistakaan, molempia pitää pyyhkiä samalla rätillä tai pehmeällä harjalla. Mutta vm. tavalla ne puhdistuvat hyvin.

Esim. omilla lapsillani käytin yksiä ja samoja Reimatecin välikausihaalareita, eikä niitä tarvinnut pestä kuin 2-3 krt per lapsi! Ihan tosi on, ja molemmat olivat juuri tuossa runsaan vuoden iässä sellaisia, että pyllähtelivät vielä aika lailla maan tasolle... Väriksi kyllä kannattaa valita joku muu kuin vaikka vaaleanpunainen tai joku muu pastelli, oli sitten kyse kuriksista tai kosteussuojatuista vaatteista.

Vierailija
13/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä av:n henki & elämä -juttuja nämä kosteussuojapuvut...

Mielestäni kosteussuojapuvun lisäksi on kuitenkin ihan hyvä olla ne kurahousut. Nimittäin ihan sen puvun kankaan kulumisen takia. Kun kosteussuojapuku kuluu, niin se ei pidä enää kosteutta. Eli ensi alkuun voi olla tarpeen suojata sitä kangasta kulumiselta, ja sitten kun se anyway kuluu niin taas tarvitaan kuriksia. En kyllä tunne elävästä elämästä ketään lasta jolla ei olisi kuriksia, mutta tänne av:lle niitä on pesiytynyt.

Rukan kuravaatteet eivät ole kauhean huonosti hengittäviä, tiedän sen siitä kun itsellänikin on Rukan sadehousut ja takki ja ne ovat oikein miellyttävät päällä.

Rukan kurakintaita ei kannata ostaa. Ihan yhtä tyhjän kanssa, saumat vaan eivät tosiaan pidä vettä... Sen sijaan saanko lämpimästi suositella Lassien supratech -välikausirukkasia tähän tarkoitukseen. Niissä on vuori ja se kinnasosa on kurakangasta, muu osa vedenpitävää " tuulipukukangasta" . Supratech-hanskoja on myös toppaversioita, tosin en usko että juuri nyt enää niitä juuri mistään löydät kun topat ovat aika lailla loppuun myytyjä.

Mulla on kaksi lasta ja itse tykkään että optimaalisin setti vaatteita on: toppahaalari, sitten sellainen vuorillinen välikausihaalari ja sen jälkeen voipi siirtyä tuuli- ja fleece- ja villa- ym. takkeihin ja erilaisiin housuihin joista sitten saa koko lämpimän loppukevään, kesän ja alkusyksyn ajan hyvin aina kulloisinkiin olosuhteisiin sopivan setin. Välikausihaalareita on siis monta erilaista paksuutta niitäkin... Älä välitä, multakin meni monta vuotta ennenkuin aloin tajuta nyansseja näissä haalarijutissa =D

Vierailija
14/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes tuli toinen lapsi ja puettava lisää. Silloin ostin alesta ekat vedenpitävät välikausihaalarit ja goretex-kengät, ja voi sitä autuutta! Lapsi leikki juoksevan rännin alla vesilammikossa ja alla olevat vaatteet olivat täysin kuivat! Ei enää kurahousujen ja tönkön sadetakin kanssa pelaamista.

Ainoastaan kurahanskojen kanssa on saanut vielä tapella. Mutta nyt löysin ensimmäiset hanskat, jotka ovat kestäneet jo viikkoja ilman ensimmäistäkään kulumaa, eli Lassien suprafill-toppahanskat (kumimainen kangas käsiosassa).

Vierailija
15/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mielestäni kosteussuojapuvun lisäksi on kuitenkin ihan hyvä olla ne kurahousut. Nimittäin ihan sen puvun kankaan kulumisen takia. Kun kosteussuojapuku kuluu, niin se ei pidä enää kosteutta. Eli ensi alkuun voi olla tarpeen suojata sitä kangasta kulumiselta, ja sitten kun se anyway kuluu niin taas tarvitaan kuriksia. En kyllä tunne elävästä elämästä ketään lasta jolla ei olisi kuriksia, mutta tänne av:lle niitä on pesiytynyt.

Sen sijaan saanko lämpimästi suositella Lassien supratech -välikausirukkasia tähän tarkoitukseen. Niissä on vuori ja se kinnasosa on kurakangasta, muu osa vedenpitävää " tuulipukukangasta" . Supratech-hanskoja on myös toppaversioita, tosin en usko että juuri nyt enää niitä juuri mistään löydät kun topat ovat aika lailla loppuun myytyjä.

Esimerkiksi omilla lapsillani on ollut Lassien Supratech-välikausihaalari kokoa 86 cm, esikoinen sentään käveli se päällä, mutta kakkonen konttasi, koska oppi todella myöhään kävelemään. Ja arvaa mitä? Puku pitää yhä edelleen kosteutta, vaikka on ollut kahdella lapsella todella kovassa käytössä. Kulumaa toki näkyy, mutta kosteudenpito-ominaisuudet ovat yhä tallella. Ei olisi tullut mieleenkään pukea huonosti liikkuvalle taaperolle haalarin päälle vielä kankeita kurahousujakin säästääkseni haalareita kulumiselta. Siinä näkee ainakin äidin arvot: lapsen mukavuus vs. haalarin jälleenmyyntiarvo. Itse pidän ensimmäistä huomattavasti tärkeämpänä.

Kurahousutkin meiltä löytyvät koska olen ymmärtänyt niiden olevan välttämättömiä pikkulapsilla, mutta niiden käyttö on jäänyt ihan muutamaan kertaan. Voinpahan sitten myydä kolmella lapsella olleet sadekamppeet kuin uusina eteenpäin jahka tämä kolmonenkin on kasvanut niistä yli. Ennemmin en uskalla myydä, jos tässä vielä tulee se päivä jolloin niitä todella tarvitaan (tuskin tulee).

Tarkoittanet viestissäsi Lassien Suprafill-hanskoja, joissa on kurahousukangasta kinnasosa. Sellaisetkin meiltä löytyy, ja ne valitettavasti vuotavat saumoista kuin seula. Ei ole kovin hauskaa käännellä hanskoista vuoria ulos että kuivuisivat. Itse olen kokenut parhaimmaksi vaihtoehdoksi Pisara-merkkiset kurahanskat (edullisemmat ja ohuempaa ja siten mukavampaa materiaalia kuin Rukka), alle nollakelillä ohut villatumppu, plussan puolella vaikka puuvillaa.

Vierailija
16/17 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kosteutta kuitenkin hiukan sisälle pääsee. Kurahanska-tumppuyhdistelmäkin on hyvä, kun vain löytäisi sellaiset hanskat, jotka ei mene parissa päivässä hajalle.

Minä ostin ekoiksi haalareiksi myös nuo Lassien supratechit, joissa oli se vuoden takuu ja oikein nautiskellen katsoin kun lapsi konttaili ja rymysi. Ajattelin, että katsotaan onko haalarit niin kestävät kuin mainostavat. Ja oli ne. Hyväkuntoisen näköiset ovat vielä, vaikka vuoden ovat olleet tosi rankassa käytössä. Mutta vedenpitävyys ei ole enää hyvä, vaikka mielestäni olen pessyt ne ihan ohjeiden mukaan. Saisikohan rahat takaisin siitäkin, että eivät enää pidä vettä?

Vierailija
17/17 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä ostin ekoiksi haalareiksi myös nuo Lassien supratechit, joissa oli se vuoden takuu ja oikein nautiskellen katsoin kun lapsi konttaili ja rymysi. Ajattelin, että katsotaan onko haalarit niin kestävät kuin mainostavat. Ja oli ne. Hyväkuntoisen näköiset ovat vielä, vaikka vuoden ovat olleet tosi rankassa käytössä. Mutta vedenpitävyys ei ole enää hyvä, vaikka mielestäni olen pessyt ne ihan ohjeiden mukaan. Saisikohan rahat takaisin siitäkin, että eivät enää pidä vettä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän