Autossa ABS-jarrut. Pitääkö liukkaalla jarruttaessa painaa kytkin pohjaan?
Kommentit (93)
Mutta ainakin itse otan etujarrulla ylimääräisen vauhdin pois ennen mutkaa kun kaasua hellittämällä takapyörä jarruttaa tarpeeksi pelkällä mottorijarrutuksella, eli en yleensä koe tarvetta käyttää takajarrrua kuin liukkaalla kelillä ja sitten tietenkin hätäjarrutuksessa.
Ja muille, kyse on moottoripyörästä joo..
Etujarrua ei kannata mutkassa miettiä :-)
Tämä on kieltämättä huippuketju!
Vaikka vauhtia olisi 120km/h niin jos lukitset vetävät pyörät ja kytkin on ylhäällä niin kone sammuu. Tosin se voi startata taas jos päästät pyörät pyörimään.
Jääradalle hus KAIKKI nyt kokeilemaan tuota ellette usko. Uskomatonta, tämän ketjun jälkeen pelottaa taas lähetä liikeneeseen.. Onko teillä kaikilla oikeasti ajokortti?
Vierailija:
Juu. Mä ajan silleen, ettei juuri tarvitse jarruun koskea. Valoja lähestyessä jarrutan moottorilla ja vasta viimeiset metrit jarrulla. Vähän kun viitsii katsella ympärilleen, niin ei juuri tule yllätyksiä. Sähän näet kaistanvaihtajatkin jo kaukaa, kun niillä pyörii pää kuin tikanpojalla, vaikkeivat vilkkua viitsi päälle laittaakaan.
Siis kun ne hidastaa jo monta sataa metriä ennen liikennevaloja, vaikka tilaa olisi, sitten siinä samassa risteyksessä olisi se oikealle (tai vasemmalle) kääntyvien kaista, mutta suoraan menijä hiljentelee jo ajoissa, ettei vain tarvitse jarrua painaa ja oikealle/vasemmalle kääntyvä ei pääsekään kaistalleen...
Vierailija:
Se oli aika kauheeta katseltavaa :-)
Eka kerran kun jarrutti turhaan luulin, että tiellä on jotakin miksi pitää jarruttaa ja jarrutin itsekkin, mutta ei siellä mitään ollut.
Tämä tyyppi ei varmaan ikinä ollut kuullut moottorijarrutuksessa, kun paineli jarrua ihan jokaisessa mutkassa (ja välillä muuallakin), ei auttanut kun jättää kauhean pitkä turvaväli ja kummeksua kenelle kaikille se kortti annetaankin.
Kytkimestä on sekin hyöty, että se palauttaa auton tuntuman tiehen. Ihme ettei kukaan tuntunut sitä tietävän. Ja mp:llä ensin jalkajarrutus aloitetaan, heti sen perään käsijarrutus.
Ihan järjetön tuo ajatus että ohjattavuuden takia ei saisi jarruttaa.
Itse kuulun siihen kategoriaan kuskeja joka mieluummin ajaa hyvillä perinteisillä jarruilla kuin ABS jarruilla. Nopea lukitus ja sitten kevennys on ihan toimiva tapa ohjata, mutta luisussa auto on kieltämättä vaikeampi hallita. Ei kuitenkaan mahdoton.
Samoin kaiken maailman ESP:t häiritsevät tuntumaa tiehen. En väitä olevani parempi kuski kuin ABS/ESP:n yhdistelmä, mutta väitän että ilman ABS jarruja ja ESP:tä saan paremman tuntunman tiehen ja pystyn säätämään tilannenopeuden helpommin olosuhteisiin sopivaksi.
Toki luistoneston on eri asia, mutta luistonesto, ajovakausjärjestelmä ja lukkiutumattomat jarrut ovat silti sellainen yhdistelmä jolla tuntuma tiepintaan vähenee. Olin epätarkka, totta.
Jos nyt on kuitenkin kyse ihan perusajosta, jossa mitään ei hypi eteen niin ei siinä juurikaan joudu jarruttelemaan.
Pitäisi olla itsestään selvää, että TIETYSTI jarrutetaan, jos sille tulee tarvetta. Jos ei osaa ilman jarrutusta hidastaa mutkiin tai pitää tilannenopeutta oikeana niin sittenhän ei jää muita vaihtoehtoja, kun vilkutella niitä jarruvaloja.
...vipuja siellä lattialla. Pitääkö niitä painella?
Itse pääsen oikein hyvin kauppaan, ei muuta kuin vaihde ensin sivulle minua päin ja taaksen, sitten väännän avaimesta ja HETI ollaan liikeessä! Vaihdekepin vieressä on sellainen vipu, taitaa olla käsikaasu, eli kun nappia painaa ja vipua vie alaspäin niin auto kulkee lujempaa, sitten kun vipua vetää taas ylös niin se hidastuu. Ja tuo nappi on kätevä, sillä voi vauhtia säätä. Eikä jalkoja tarvitse ollenkaan, rattia pystyn pyörittämään yhdellä kädellä!
Yksi sana: T I L A N N E N O P E U S
Vierailija:
Tulen omakotitaloalueella mutkaisella kapealla tiellä mäkeä alas, 2 vaihteella. Yhtäkkiä huomaan että vastaan tulee auto ja koiranulkoiluttaja saman aikaisesti. Eli pitäisi jarruttaa että ehtii jotenkin väistämään molemmat. Kaikki kolme ei mahdu tielle rinnakkain.-ap
Tuossa tilanteessa et pysty tekemään mitään jos sinulla on nopeutta yli sallitun, tuollaisella alueella nopeusrajoitus on yleensä 30 km/h tai korkeintaan 40 km/h.
Jos ajat sallituissa rajoissa ja reagointikykysi toimii niin pystyt hidastamaan vauhtiasi niin että pääset tilanteesta ohi ILMAN sitä lukkojarrutusta. :)
Ja teille jotka mietti sitä auton sammumista ellei paina kytkintä:
OSTAKAA AUTOMAATTIVAIHTEINEN auto, se ei sammu jarrutettaessa. ;D
jos minä liukkaalla tekisi paniikkijarrutuksen ABS-jarruilla niin painaisin toki pohjaa sekä kytkimen että sen jarrun. Ja painaisin rutinoista huolimatta jarrua pohjaan koko ajan ohjaten samalla.
Hätäjarrutus (lukkojarrutus) on se jolloin sekä kytkin että jarru painetaan samaan aikaan pohjaan. ABS-jarrut eli lukkiutumattomat jarrut takaavat sen, että tällaisessa jarrutustilanteessa autoa voi ohjata samalla kun painaa jarrua.
Sellaisissa autoissa, joissa ei ole ABS-jarruja täytyy " lukkojarrutuksen" aikana päästää jarru pois ja pitää kytkin pohjassa jos tahtoo ohjata autoa samalla.
ABS-jarrut saattavat voimakkaassa jarrutuksessa, jopa ilman tätä hätäjarrutusmenetelmää alkaa pumpata ja pitää ääntä. Sitä ei pidä säikähtää, vaan auto tunnistaa jarrutuksen voimakkuuden ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä takaa siis auton pyörien lukkiutumattomuuden ja näin auton ohjattavuuden jarrutustilanteessa.
Jotenkin näin. Minä ajan mieluusti hitaasti ja varovaisesti.
Ja arvasin, Mammat täällä " tietäväisinä" juttelee abs-jarruista ja siitäkin ootte saanu melkoisen kinan aikaan.
Ihanata, jatkakaa =D