Autossa ABS-jarrut. Pitääkö liukkaalla jarruttaessa painaa kytkin pohjaan?
.
Kommentit (93)
Tipahdin penkiltä ja nauroin itseni puolikuoliaaksi!!
Siis perusjarruilla varustetulla autolla ei saisi jarruttaa ollenkaan hätätilanteissa!!?? Repsistä sanon minä :D :D :D
Oletkos sinä käynyt autokoulua ollenkaan?? Oletko kuullut sellaisesta termistä kuin " pumppaaminen" ??
Tämä ketju on PAKKO näyttää miehelle kun se tulee kotiin!!!!!
Ja jarrutkin yhden - kaksi jarrutusta. Sen jälkeen alipainetehostajasta loppuu paineet ja jarrut käyvät raskaaksi. Toimivat siis edelleen, mutta vaativat poljinvoimaa enemmän.
Sun oikea jalka on normaalisti kaasupolkimella jarrun vieressä. Kun eteesi hyppää hirvi, sun pitäisi olla jarrulla n. puolessa sekunnissa. Ja jos olet harjoitellut hätäjarrutusta niin sitä jarrua ei polkaista kuin kananmunaa, vaan survaistaan ihan kunnolla. Eli pyörät lukkoon. Puolessa sekunnissa et saa kytkintä samaan aikaan pohjaan. Auto siis sammuu. Jos jäät miettimään kytkimen käyttöä siinä niin sulla on 500 kiloa lihaa sylissä. Paree vaan kun jarrutat ja mietit moottorin sammumisia sitten myöhemmin.
Vierailija:
Sun oikea jalka on normaalisti kaasupolkimella jarrun vieressä. Kun eteesi hyppää hirvi, sun pitäisi olla jarrulla n. puolessa sekunnissa. Ja jos olet harjoitellut hätäjarrutusta niin sitä jarrua ei polkaista kuin kananmunaa, vaan survaistaan ihan kunnolla. Eli pyörät lukkoon. Puolessa sekunnissa et saa kytkintä samaan aikaan pohjaan. Auto siis sammuu. Jos jäät miettimään kytkimen käyttöä siinä niin sulla on 500 kiloa lihaa sylissä. Paree vaan kun jarrutat ja mietit moottorin sammumisia sitten myöhemmin.
Lisäksi voit koettaa liikuttaa kumpaakin jalkaa eteenpäin samalla kertaa. Huomaat, että sun takapuoles on siinä toimistotuolissa aika huono tuki. Mä valitsen kyllä noista kahdesta sen jarrun ja mietin sitä kytkimen asiaa sitten ilman hirven persettä syykissä. Voi olla että sä olet parempi tuossa, kuin muut.
41
Jos ei tule niin harjoitelkaa.
Jos eteen hyppää hirvi niin ainakin minulla se automaattinen reaktio on jarruttaa kytkin pohjassa. Ja se kytkin menee pohjaan ihan yhtä vaistonvaraisestikin kuin jarru.
Vielä kerran tuosta jarruttamisesta... Eli tavallisilla jarruilla pitää pumpata kytkin pohjassa, jos autoa ei pidä saada pysähtymään NYT ja HETI. Voidaan myös siis tehdä niin, että jarru lyödään pohjaan ja päästetään vapaaksi vain jos korjausliike on tarpeen.
Sammuu auto aika monella rallikuskillakin jarrutuksissa, niin että harjoteltavaa ainakin riittää. Ite kyllä aion keskittyä jarruun. Sanokaa sitten vaikka huonoksi kuskiksi, jos mielenne tekee. Starttaan sen auton sitten häpeissäni uudelleen.
41
Kyllä tavallisella autolla voidaan jarruttaa ihan tavallisesti, kun on tavallinen keli. Siis vaikka olisi hätätilanteesta kyse. Liukkaalla kelillä pitää nimenomaan pumpata jotta ohjaus säilyy. Olen käynyt liukkaan kelin harjoittelun autolla jossa ei ollut abs jarruja. Kuivassa paikassa jarrutettiin täysillä ihan normaalisti, kastuneen muovin päällä todellakin pumpattiin ja hiki päässä :)
En viitsi ruveta inttämään 41:stä vastaan, periaatteessa tuo on ihan oikea ohje, mutta hiustenhalkojana en voi olla kuitenkaan kommentoimatta. Muistan hyvin autokouluteorian aiheesta, ja viimeksi kävin puoli vuotta sitten hakemassa lisää kirjaimia korttiin ja sama keskustelu nousi taas puheeksi - eli siis tämä " kytkimen käytön miettimisaika"
Ajan paljon, ja viimeksi tänään jouduin tekemään sellaisen hätäjarrutuksen jossa ABS iski päälle (liukkaalla aamuruhkassa yllättävä tilanne sivusta). Kytkin oli taas refleksinomaisesti menny alas, yhtä nopeasti kuin jarrutkin, vaikken sitä miettinyt. Ja kone kävi edelleen, joten pystyi ajamaan kätevästi heti pois.
Olen samaa mieltä ettei kytkimen käyttöä tulisi miettiä tuossa tilanteessa, mutta eri mieltä etteikö kytkintä kerkeisi polkasta tai ettei siitä voisi tulla samanlainen refleksi.
ABS-jarruilla varustetulla autolla jarruttaminen ja ajaminen
Paina jarrupoljinta samalla kun ohjaat auton ohi esteen. Pidä jalka koko ajan tukevasti jarrupolkimella, kunnes auto pysähtyy. Jarrupoljinta ei saa pumpata, koska pumppaus katkaisee ABS-järjestelmän toiminnan.
Ohjaa autoa samalla kun painat jarrupoljinta koko ajan lujasti myös liukkaalla kelillä.
Älä tee ääriliikkeitä ohjauspyörällä ABS-jarrutuksen aikana.
Jarrupoljin tärisee ja pitää ääntä ABS-jarrutuksen aikana, se kuuluu asiaan.
Harjoittele ABS-jarrutusta niin, että osaat käyttää sitä myös hätätilanteessa.
Aja ennakoiden ja sääntöjen mukaan. ABS ei muuta fysiikan lakeja.
Myös ABS-jarruilla varustetussa autossa on kytkin aina painettava pohjaan jarrutettaessa voimakkaammin, tai liukkaalla! Vetävät pyörät saattavat silti lukkiutua hetkeksi sammuttaen moottorin: tällöin menetetään ohjaus- ja jarrutehostus.
Keneltä kysyt? #41 potkasee kyllä jarrun hätätilanteessa pohjaan heti, ja rupee sitten vasta miettimään väliä mihin sen auton työntää. Vauhtia pois vaan ensimmäisenä, saahan sen jarrun nostaa sitten jos johonkin pitää suuntaa muuttaa. Nämä kaikki siis HÄTÄTILANTEESSA, kyllä mä nyt muuten normaalisti kytkintä käytän. Ei se nyt joka risteyksessä sammuile
Jos sinä häpeillen joudut käynnistämään autosi niin et selvästikään ole jarruttanut todellisessa vaaratilanteessa. Kannattaisi hieman miettiä miten voisi parantaa ennakointiaan, jos joutuu useinkin jarruttelemaan. Moottorijarrutuksella pitäisi pärjätä pitkälle (ei siis jarrua laisinkaan), jos osaa tarkkailla ympäristöään. Liikennevalot ovat tietenkin asia erikseen.
Jaikille sattuu virheitä, väitän kuitenkin, että jokainen rallikuski osaa jarruttaa oikein. Ja suosittelisin kyllä sinuakin sitä opettelemaan. Jos ei ole oppinut autokoulussa niin sitten kannattaa harjoitella muutenkin. Pienillä nopeuksilla siihen jarrupolkimeen keskittyminen ei välttämättä tuota niin suuria ongelmia, mutta kyllähän se ihan sinukin (ja lapsiesi tms.) turvallisuutesi kannalta olisi erittäin tärkeää, että osaat jarruttaa niin, että ohjattavuus säilyy.
Eli kyllä kytkimen käyttöä kannattaa sitäkin treenata, sillä pelkästään oikea kytkimen käyttö parantaa ajamista paljon sekin.
Jarru-kytkin-vaihde yhdistelmän intuitivinen käyttö on ajamisen a ja o.
Aktiivisessa ajamisessa pidän vasenta jalkaa valmiina ja oikeaa kättäkin useimmiten vaihdekepissä, hätätilanteessa ensisijaisesti jarru, kytkin ja vaihde vapaalla (tässä prioriteetissa) ja jos kolahtaa kannattaa vielä kädet irrottaa ratista ennen törmäystä sekä virta katkaista mahdollisimman nopeasti (kolarin jälkeen)
Panikointia ei voi välttää jos se on tullakseen, mutta on hyvä kuitenkin tietää miten toimia.
Olen ajanut itse rallia ja rataa ja olen edelleen sitä mieltä, että hätäjarrutus aloitetaan jarruttamalla pyörät lukkoon. Siinä jarruttaessa on sitten aikaa miettiä mitä tehdään seuraavaksi. Ajan liikenteessä niin, ettei minun tarvitse kovin paljon jarrutella. Nopeusrajoitusten mukaan ja ennakoiden. Toisten autoilijoiden aikeet arvaan yleensä niin hyvin ettei hätäjarrutuksia tarvitse tehdä, mutta esim nuo metsäneläimet kyllä tulevat eteen niin yllättäen, ettei minun jalkani ehdi kytkimelle, ennenkuin on jo pyörät lukossa. Olen oikeajalkainen, jos se jotain vaikuttaa.
41/48
Ei mulle ole koskaan tullut edes mieleen että äkkijarrutuksessa en painaisi myös kytkintä pohjaan. Sehän on ihan automaattinen reaktio. Vasen jalka aina valmiina kytkintä varten ja oikea jalka kaasua/jarrua varten.
Ja kuten tuolla jo monesti mainittiin, karvalakkijarrut lukitsee myös renkaat joten ohjaaminen on mahdotonta. Siksi jarrutetaan pumppaamalla. Mutta jos väistetään jokin este sen aikana ei paineta jarrua, sitten kun on palattu omalle kaistalle jarrutetaan taas pumppaamalla. ABS-jarruilla pyörät ei lukitu joten voi koko ajan ohjata.
että kannattaa sitten todellakin miettiä paljonko sitä rattia kääntää jos etteen hyökkää hirvi moottoritiellä. Eli vaikka nopeus olisikin reippaasti jarrutuksesta tippunut niin liian kova ohjausliike voi kääntää auton ja tilanteen ikävästi ns. ojasta allikkoon...
Toi kytkin homma nyt tuli selväksi, mutta silti kiinnostaa miten ne ABSit toimii. Voishan ne saada virtansa vaikka auton akusta.
Eli ap vielä kysyy että toimiiko absit jos auto sammuu?