Onko yli 7000€/kk liksat uusia urbaanipalstalegendoja vai oikeasti pk-seudulla yleisia aketeemisen asiantuntijan/keskijohdon palkkoja?
Täällä monessa gallupissa on ollut iso liuta näitä isotuloisia, mutta välillä mietityttää onko edes puolet vastaajista todella aitoja.... Omissa työpaikkahauissa on nykyistä selkeästi korkeammat palkkapyynnöt aina ammuttu alas ( ja pyyntö on ollut alle 6000¿/kk), joten joko olen liian helposti huijattavissa työnantajien jutuissa tai sitten täällä todella isotuloiset on harvinaisen äänekkäitä. En väitä etteikö joku voisi tienata yli 7000¿/kk, mutta taitaa olla oikeasti todella harvinaista
Kommentit (48)
Vierailija:
Jaa... Täällä av:llä siis 4000 on huono palkka... No onneksi kyse oikeasti on vain siitä, että av-mammat elelevät mielikuvitusmaailmoissaan.).
Ja sille joka kysyi miten kirjoitukseni liittyi aiheeseen: no siten että minä ja työkaverini tienaamme varsin hyvin, mutta ei kukaan meistä tienaa sitä 700 euroa, joka on av:n keskipalkka.
Ymmärsit varmaan mutta oli niin kiva päästä pätemään? (Ja kyllä tiedän myös 700 euroa tienaavan ihmisen)
Kirjoitusten tasosta päätellen täällä ei ole suuria määriä vaativissa asiantuntijatehtävissä toimivia palstailemassa. Tai sitten jotkut kutsuvat seksipalveluja vaativiksi asiantuntijatehtäviksi.
PK-seudulla siis asun ja töitä teen.
Mitä noihin superrikkaisiin yrittäjiin tulee, niin yrittäjämieheni tienaa n. 1000-1500 euroa kuussa ja tekee todella paljon töitä. Että ei se yrittäjyys todellakaan ole mikään varma tie varakkuuteen. Muutenhan varmaan paljon useampi lähtisi yrittäjäksi. Se on epävarmaa hommaa, jossa täytyy ottaa suuria taloudellisia riskejä. Usein toisen palveluksessa tienaisi saman paljon pienemmällä työmäärällä. Miksi sitten kukaan ryhtyy yrittäjäksi? No, onhan siinä olemassa se pienenpieni rikastumisen mahdollisuus, jos kaikki menee todella hyvin. Toinen ja paljon tärkeämpi seikka on sitten se, että on oman itsensä herra eli toisten luonteelle vaan sopii tehdä paljon töitä, kunhan saa itse päättää mitä tekee ja koska tekee.
että suomessa alkavat tuloerot näkyä jo pahasti. Itse tienaan siinä keskimain 2300kk mutta olen valinnut työn jota ei tarvitse tuoda illalla kotiin. Tämä on tietoinen valintani. Tunnen muutaman jotka tienaavat yli tuon 7000kk ja ei todellakaan käy kateeksi. Melko läheltä heidän elämää seuraavana voin sanoa että he ovat melkeinpä töissä 24h ja jos lomaa pystyvät pitämään niin ehkä just 3vko putkeen ja loput jää sinne hamaan tulevaisuuteen kun " ehtivät" lomalle. Ja se tulospaine on kovaa. Näin siis ne jotka tunnen.
Eliitin tulot paranee ( ja yleensä perinnöt on vielä muhkeita) ja keskiluokka kurjistuu. Alemmissa luokissa ei enää toivoa olekaan :(
Lähtökohtaisesti pitää olla korkeampi johtaja, asiantuntija yksityisellä puolella, konsultti tms. noihin tuloihin.
yli 7000 euroa kuukaudessa, mutta ne palstailevat tietenkin kaikki täällä! Ei ole todellakaan yleistä!
Oma palkkani on pääkaupunkiseudullakin hyvä, noin 4500 euroa kuussa. Harva nainen tienaa sitäkään. Mies tienaa 5200 euroa kuussa ja kuulumme tilastojen mukaan todella hyvötuloisiin. Av:llä olemme tietysti sitä keskikastin ja köyhyysrajan välijengiä ;)
Itse tienaan 6000¿/ kk + bonarit (0-1000¿/ kk), mikä on mielestäni suhteellisen hyvin
Toimitusjohtamieheni tienaa 9500¿, samoin hyvä ystäväni, joka on erittäin menestynyt urallaan (sinkkuna pystynyt keskittymään siihen täysin), mutta kyllä jo 4500¿ palkka on todella hyvä!
Ja eipä noihin tulogallupeihin ole noin hyvin tienaavia tullut edes satoja.
mukaan lapsia, opiskelijoita, kotirouvia, eläkeläisiä, työttömiä.
Ei taida Suomessa olla palkansaajia kuin puolet väestöstä.
ei kai tulotilastoja lasketa kansakunnan populaatiosta vaan työssäkäyvistä työikäisistä, siis palkansaajista. Noin sadassa av-laisessa pitäisi olla olla noin 2 todella hyvätuloista. Tämäkin on liikaa, sillä täällä palstailevat ovat pääosin naisia ja nämä hyvin (yli 7000/kk) tienaavat lähes 80-prosenttisesti miehiä (tutustukaa palkkatilastoihin!). Kun gallupeihin vastataan, tuollaisia tuloja pitäisi tulla vastaan todella harvoin. Täällä kuitenkin joka toinen tienaa ainakin 5000....
Harvinaista siis se on, mutta ei se tarkoita sitä, että täällä tuloistaan kertovat valehtelisivat.
olen ollut esimiehenä pitkään, joten tiedän myös sen, mitä " muille" maksetaan - Suomessa kun ei yleensä julkisesti puhuta palkoista, joten vertailu on vaikeaa. Ja nekin, jotka palkoistaan puhuvat, yleensä lisäävät omiaan puolet päälle...
Mutta kuten sanoin, jo 4500¿ on hyvä sellainen!
Yrittäjät ovat oma kastinsa. Mutta mun monet lääkäritutut tienaa 10 000 e/kk. Niillä on virka yliopistosairaalassa (erikoislääkäreitä) ja sen lisäksi pitävät yksityistä vastaanottoa. Ei se muuta tarvitse.
Mä olen itsekin akateeminen ja alalla, jolla palkkaa saa kuitenkin roimasti paremmin kuin vaikka humanistit. Asun keskisessä Suomessa eli palkka on alempi kuin pk-seudulla (saan hiukan alle 4000 e/kk). Pk-seudulla veikkaan että siaisin noin 4300 e/kk. Mutta mä en halua sinne asumaan vaan viihdyn lasteni kanssa täällä muutaman kymmenen tuhannen asukkaan kaupungissa. Ja elintaso on täällä roisisti korkeampi kuin pk-seudulla. Esim katsoin että vastaava ok-talo kuin meillä nyt on maksaa Espoossa 1 000 000 eur! Täällä ei maksanut kuin 400 000 =) Eli se pieni korotus pk-seudun palkoissa ei takaa samaa elintasoa siellä.
Kyllä mekin tienaamme jos osaamme pitää puolemme. Minä olen vieläpä pienipalkkaisena pidetyssä tutkijan hommassa, mutta tienaan silti yli 4500 kuussa. Hurraa upj!
eikä tavatonta ollenkaan hänen kollegoissaan moni saa enemmänkin.