Onko yli 7000€/kk liksat uusia urbaanipalstalegendoja vai oikeasti pk-seudulla yleisia aketeemisen asiantuntijan/keskijohdon palkkoja?
Täällä monessa gallupissa on ollut iso liuta näitä isotuloisia, mutta välillä mietityttää onko edes puolet vastaajista todella aitoja.... Omissa työpaikkahauissa on nykyistä selkeästi korkeammat palkkapyynnöt aina ammuttu alas ( ja pyyntö on ollut alle 6000¿/kk), joten joko olen liian helposti huijattavissa työnantajien jutuissa tai sitten täällä todella isotuloiset on harvinaisen äänekkäitä. En väitä etteikö joku voisi tienata yli 7000¿/kk, mutta taitaa olla oikeasti todella harvinaista
Kommentit (48)
Onhan niitä, jotka oikeasti tienaavat paljon, mutta tällä palstalla ei varmasti liiku kaikki ne, jotka niin paljon tienaavat.
Itse olen nähnyt hyvin ansaitsevien palkkoja ja kyllä ne ovat jossain 5.000 euron kieppeillä.
Eräs palkanlaskija-tuttuni sanoi silloin sairaanhoitajien palkkakiistan aikaan, että hän näkee lähinnä 2.000 euron palkkoja tai siitä alle. Nämä siis ei-sairaanhoitajien palkkoja. Harvoin hän mitään tosi hyviä palkkoja näkee.
Olen itse laskenut lakisääteisiä eläkkeitä aikoinaan ja niissäkin useimmat palkat olivat juuri tuota 2.000 euron luokkaa. Sitten joskus ponnahti sellainen suuripalkkainen eteen, mutta ne olivat harvinaisuuksia. Siihen aikaan 2.000 euron peruseläke oli jo todella hyvä eläke.
Uskon, että joskus vaimoilla on myös väärä mielikuva miestensä palkoista. Palkoista ei aina puhuta avoimesti jopa perheen sisällä, joten vaimoilla voi olla aivan väärä mielikuva puolison palkasta.
Siis isot palkat ovat harvinaisuus ja ehkä joku täällä ei valehtele ja ehkä joku oikeasti tietää miehensä palkan ja ehkä joku tienaa paljon, mutta niitä hyvän palkan nauttijoita on paljon vähemmän kuin mitä tällä palstalla saa kuvan.
toisen palveluksessa. 20 vuotta työhistoriaa, akateeminen koulutus molemmilla. Olemme hyvätuloisia, mutta emme rikkaita.
29
todella monet pienyrittäjät tekevät töitä vähintään kuusi päivää viikossa ja tienaavat vähemmän kuin keskivertopalkansaajat. Työ on elämäntapa. Kokemusta täälläkin..
Työelämässä 10 vuotta, korkeakoulun käynyt ja johtaja-asemassa. Onneakin ollut matkassa, lähinnä työpaikkavalintojen suhteen.
Vierailija:
oikein ostetaan. Esimerkiksi 500 000 tuhannen euron asunto ei ole mikään harvinaisuus Hgissä tai Espoossa. Sellaisia ostelevat suht. nuoretkin ihmiset, joilla on pakko olla aika kova palkka.
Esimerkiksi voi olla, että heillä on jo entinen asunto, jonka myynnistä saa jo pääoman. Tai sitten monilla perhe takaa lainan. On siis muitakin keinoja saada kallis asunto kuin erityisen suurilla tuloilla. Tulot voivat olla suuret keskipalkkaan verrattuna, mutta ei aina kuitenkaan 7.000 euron tuloja.
Mutta meillä on todellakin miehen tulot tuon - vähintään, on bonuspalkkiota loput eli voi olla joskus yli 10000 euroakin. Omat tuloni tuohon päälle niin hyvätuloisten sarjassa todellakin painitaan. Mutta on verotkin kovat, ja asumiskulut, lasten menot ja ottaen huomioon, että molemmat ollaan vähävaraisista duunariperheistä kotoisin, niin eipä olla vielä sitä 200 neliön omakotitaloa merenrannalta saatu näilläkään tuloilla. Eikä ehkä halutakaan sinne snobien joukkoon. :)
Tienaan 4000 euroa kuussa, enkä tosiaan usko että omat työkaverini tienaisivat merkittävästi enemmän vaikka en heidän palkkojaan tiedäkään.
Kompensaationa huonolle palkalleni ;-) työaikani ovat hyvin vapaat.
Ja oliko se 20, joka sanoi omistavansa 25-vuotiaana velattoman 225 000:n arvoisen kämpän; siis MIEHESI käsittääkseni omistaa ko. kämpän, kun on osannut sijoittaa aikanaan varojaan (ja sinä ehkä omistat siitä pikkupikkuriikkisen osan...).
täällä avllä on vain jumalattomasti valehtelijoita
..Mutta kivat sille, että mieheni vanhemmat ovat olleet sen verran fiksuja, että ovat sijoittaneet hänen rahojaan jo silloin, kun hän ei itse voinut sitä tehdä. Voin vain kadehtia sitä, ettei omat vanhempani olleet yhtä fiksuja, sillä emme ehkä koskaan pääse kovin korkeisiin tuloihin, (vaikka mies onkin IT-alalla ;-)) mutta voimme silti elää mukavaa elämää kun laina ei paina päälle :-)
Vähän ärsyttääkin tämä - tai siis mitä ihmisten pitää kompensoida tollasella ihme kehumisella... Me ollaan mun mielestä todella hyvätuloisia, itse tienaan 3800e (on koulutukseeni (AMK th) nähden PALJON, työkokemusta 6v) ja mies (yrittäjä) 7000e. Mutta vertaankin näitä palkkoja lähinnä omien vanhempieni palkkoihin...Ja se, että se raha ei todellakaan tee onnelliseksi tai tule helpolla, mies on töissä AINA :/
Ja tunnen kuitenkin siis erilaisia esim. teknisellä alalla toimivia päälliköitä ja johtajia.
Omalla miehelläni (asiantuntijatehtävissä teknisellä alalla, korkeastikoulutettu) on palkka kolmisen tonnia.
Vaan siinä aiemmassa, pröystäilyä siis :) Tai ehkä mä vaan tulkitsen sen niin, mä kun en tavallisesti palkoista puhu, tai ainakaan pahemmin missään mainitse miehen palkkaa (se on miehen asia)..Meillä suvussa ollaan tyypillisesti kaikille kateellisia ja vertaillaan autoja yms, ja oon siksi ehkä yliherkkä sille. Mieluummin " esitän" köyhempää kun ollaan, ainakin suvun seurassa.
T: 44
jos on ostanut ensiasunnon halpaan aikaan niin sen avulla on ehtinyt kerätä jo aika mittavaa omaisuutta ihan ilman huippuliksojakin.
Toisekseen monella on ihan oikeasti asuntolainaa 2-300 000¿.
Lisäksi moni saa vanhemmiltaan rahallista avustusta, ennakkoperintöjäkin joiden avulla voi nostattaa omaa elintasoa.
Itse en todellakaan ajattele, että kaikki jotka asuvat kalliissa asunnoissa, olisivat erityisen hyvätuloisia.
eletään aivan toisessa maailmassa palkkojen suhteen kuin muualla Suomessa...
Itse en tunne ketään, joka tienaisi yli 3500e ja tuttavissa on monta akateemisesti koulutettua, joilla ns. hyvä palkka.
Suurin osa tutuista ihmisistä ansaitsee n. 1800 - 2300e /kk, asumme kaukana pääkaupungista ja tietysti täällä muut kulut varmasti pienemmät. Uuden omakotitalon saa täälläpäin n. 200 000e.
Keskipalkka on vähän alta 4000 euroa/kk. 7000 euron saajat ovat mielestäni pomoja, erityistaidon omaavia taitajia tai yksityisyrittäjiä.
tienaavaa, mutta ovat talousjohtajia yms., ei mitään keskijohdossa työskenteleviä. Eivätkä muuten edes asu pk-seudulla, vaan muualla päin Suomea! Pääkaupungissa tienaisivat enemmän.
Itse olen opettaja ja tienaan noin 4500 ¿/kk (filosofian tohtorin koulutus). Se on pikkupalkka moneen ystävääni verrattuna, mutta minulla ei olekaan satoja alaisia ja taloudellista vastuuta yms. Olen täysin tyytyväinen (etenkin kesäloma-aikana, kun itsellä 8 viikon loma ja tj-ystävät ehtivät tuskin kahta viikkoa lomailemaan tai ainakin hoitavat koko lomansa ajan työasioita).
oikein ostetaan. Esimerkiksi 500 000 tuhannen euron asunto ei ole mikään harvinaisuus Hgissä tai Espoossa. Sellaisia ostelevat suht. nuoretkin ihmiset, joilla on pakko olla aika kova palkka.