Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

°oOo°HELMIEN' 06 helmikuu (onnea!)°oOo°

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

operaatio meni hyvin, mutta tehtiinkin spinaalissa. Anestesialääkäri turas kunnon annoksen puudutetta ja jalat toimi vasta 22 aikaan illalla joten jäin sairaalaan yöksi.

En ole vielä tarkemmin tarkastanut alapäätäni, mies halus kurkkia ja sano ettei oo hassumpi ;))

Kotona oli kaikki mennyt loistavasti, iskä on päässyt leikkimään koti-iskää ja on ihan onnessaan ku pikkusin on isän oma poika!

Muuten poikia tehneet, ei teillä olis 74cm välikausihaalaria mulle myydä, käy kosteussuojattu tai ilman. Eikä mikään kallis.... Ja jos olis kuriksia poitsujen värissä saman kokoisia, olisin kiinnostunut!!

nyt pitää lähtee apteekkiin, hepariinia pistelen taas.. ja ehkä yötä vasten otan parit pillerit. Kiva kun istuminen on taas ku synnytyksen jälkeen, eka istut normaalisti ja sinkoot pystyyn salamana au au au huutojen säestämänä....

kiitos sympatiasta KL.

kuumetta ja uus torttu ;)

Vierailija
62/71 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä vietetään Helmijuhlia toivottavasti triplasti. Esikoinen täytti viime viikolla 4v, toinen täyttää kahden viikon päästä 2v ja samana päivänä on kuopuksen LA, joten saa nähdä tuleeko tämäkin lapsonen helmikuulle. Toivon mukaan :)

Synttäreitä vietetään huomenna (suku ja kummit) ja sunnuntaina (lastekutsut). Vieraita tulee aika lailla molempina päivinä. Just on tuolla eka kakkupohja tehtynä. Loput pääsen tekee vasta iltapäivällä kun ollaan käyty kaupassa. Meidän synttärimenussa on:

- täytekakku

- kasvis-aurapiiras + salaattia

- mustikkapiirakka (kävi NIIN tekee mieli!)

- suklaaneliöitä/mokkapaloja, millä nimellä ne nyt missäkin tunnetaan

- (kaupan pakaste) karjalan/sulhaspiirakoita + munavoita

- mahdollisesti voileipäkakkurulla, en ole vielä varma

- kaupan keksejä ja pipareita (lapsille lähinnä)

- mehua lapsille

Kaipa sitä tuolla sitten jo pärjäilee. Jotain ruokaisampaa pitää olla (tuo lämmin piirakka ja salaatti) kun osa tulee kauempaa niin ei tule ihan äklö olo pelkästä makeasta.

Täällä menee muutoinkin mukavasti. Malttamattomana koko perhe odottaa koska vauva syntyy :) Nuo meidän tytöt on tulleet vähän etuajassa (rv38+6 ja rv39+3) joten kovasti toivon, että tämäkin vauva tulisi vähän etukäteen.. Mutta katsellaan. Välillä supistelee paljonkin, mutta tämä viikko on ollut taas rauhallisempi siltä osin. Ensi viikolla mun äiti tulee meille niin kauaksi aikaa että vauva syntyy (ei ole hoitajia lähellä ja viimeksi äiti oli vielä matkalla kun vauva oli jo syntynyt), joten sit lähden huhkimaan meidän pikkukorttelimme lumityöt ;) ja ässäilen muutenkin aamusta iltaan, niin eiköhän sieltä käynnisty :D Jos ei, niin yritetty on ainakin :)

Noora voi myös mainiosti. Puhuu kuin papupata. 5-sanaisia lauseita tulee, mutta suurin osa 3-4 sanaisia. Osaa myös laulaa n. kymmenen laulua ja hienosti jo ääntääkin sanoja ihan oikein. Vieraat saa hyvin selvää puheesta, jotkut jutut on semmoisia ettei saa muut selvää kuin me. Mutta niinhän se on vielä jonkin aikaakin.

Nyt pitää mennä tarkistamaan kauppalapusta että kaikki on ylhäällä, pian lähdetään kauppaan kun isi tulee kotiin. Se onkin aina päivän kohokohta kun isi tulee :) Sitä jaksetaan riemuita ja kiljuskella joka ikinen päivä :)

Mikaela ja tytöt ja rv37+6

p.s. Birdylla onkin kadehdittavat ilmat siellä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Julianna, Hertta, Inkeri ja Vilma sekä tulevista Dunia ja Noora! Synttäripäivät lunttasin yli vuoden takaiselta Helmivauvojen kasvulistalta:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9295320&p=10&tmode=1&smod…

Kuumetta, [b]broileripiirakan[/b] noin-suurinpiirtein -ohje:

Pohja

2 dl vettä

1 tl suolaa

noin 4-5 dl (graham)jauhoja

1 pss kuivahiivaa

1/2 dl öljyä

Täyte

noin 400 g broilerisuikaleita

hieman öljyä

1-2 sipulia

valkosipulia maun mukaan

1 pss (wok-)vihanneksia

suolaa tarpeen mukaan

mausteita kuten tykkäät

2 munaa

2 dl ruokakermaa

noin 200 g juustoraastetta

Uuni 200 astetta, noin 25-30 minuuttia.

Pohjassa olen käyttänyt graham- tai hiivaleipäjauhoja. Tee pohja, kauli se uunipellin kokoiseksi, laita pellille ja anna kohota. Täytteessä voi käyttää mielikuvitusta, esim. aurajuusto toimii. Näihin juhliin maustoin broilerit parilla rkl hunajaa sekä sopivalla määrällä currya ja inkivääriä. Piirakasta tuli lievästi makeahko, mutta oikein makoisa. Tällä kertaa käytin valmista wok-vihannessekoitusta, muitakin voi toki käyttää. Suikaleet ruskistetaan kevyesti, pilkotut sipulit ja valkosipuli kuullotetaan ja vihannekset kuumennetaan. Annetaan jäähtyä hetki (jos käytät hunajaa lisää se ennen jähdytystä) ja kumotaan pohjan päälle. Vatkaa munien rakenne rikki ja sekoita ruokakermaan. Kaada seos tasaisesti täytteen päälle ja ripottele juusto pinnalle. Siinä se :). Salaatin kanssa riittää isommallekin porukalle ja lapsetkin tykkäsivät kun oli aavistuksen makea.

Kiva jos teillä muilla on minä itse -vaihe, meillä on edelleen äitiauttaaäitiauttaaäitiauttaa-meininki. Silppu ei siis pue pipoakaan päähänsä ilman tuota äitiauttaa-virttä. Mä en tod. aio pukea lasta ikuisuuksia, joten joutuu itse harjoittelemaan pukemista.

Ai niin, eilen oli 2-v. neuvola! Silvanderi painoi 11850 g ja pituutta oli kertynyt 91,5 cm. Pistäkääs muutkin mittoja!

Niin ja kuumetta, sain pullon takaisin. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun jätän ostokset kassalle :P. Tuon lähikaupan ripulialkon myyjät tuntevat minut hyvin -jossain vaiheessa taisin juoda niiden merlot-valikoiman läpi. Ja se viini oli muuten Dumisania, aina kun valitsen tuon viinin alkaa hymyilyttämään koska tulee Dunsku mieleen :).

Mukavaa viikonloppua!

KL.

Vierailija
64/71 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että erittäin tutulta kuulostaa. Meidän Noora vain ilmoittaa kaikesta kovaan ääneen että " MÄ!" . Hyyyyvin harvassa jutussa antaa enää auttaa. Hän mm. pukee itse päälleen paidat, bodyt (napitkin saa kiinni, mutta siinä menee tuhottomasti aikaa, joten ne hän antaa auttaa), housuvaipat, sukkahousut, farkut, villahaalarin, ulkohaalarit, kengät ja hatun. Myös pienet lapaset menee itse, ja toisen käden sormikas. Toisen joutuu auttamaan. Onhan tuo uloslähteminen vielä suht hidasta tämän takia, mutta meillä on onneks viileällä pidetty lämmin kuisti ;) Ihan tän takia. Ja helpottaahan se mua valtavasti! Nyt kun on iso maha enkä taivu enää minneen, niin ainoat mitkä joutuu auttamaan on välillä ne kumilenksut kenkien alle, samoin hatun nauhat solmimaan ja sit tietty talvirukkaset sinne hihojen alle. Samoin kun vauva syntyy, mun ei tarttee kahta enää pukea. Silloin kun tytöt oli tarhassa, jouduin muutaman kerran pukee väkisin kun olin jo myöhästyä junasta, mutta nyt kun ei ole kiirettä minneen, voin hyvin antaa hänen pukea rauhassa.

Huomattavasti on enemmän omaa tahtoa tällä meidän kakkosella kuin esikoisella. Saas nähdä meneekö tahti vain hurjemmaksi ja masusta tupsahtaa oikea supertermiitti :)

Vierailija
65/71 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan nyt KL mitä tarjosit, me täällä kieli pitkällä odotetaan ja ootellaan vinkkejä??!!

Tytöllä on hirvee uhma tulossa, tai päällä. Tekis mieli hakata päätä, siis omaani, seinään kun ei mikään kelpaa eikä onnistu tänään. Ei ulos ei nukkumaan ei syömään, sit juoksi nenä edellä pöydän kulmaan ja silmä mustana, eilen liukastui ulkona ja huuli auki. Huuto kuuluu ihan koko ajan....

voi kiesus tota yhtä tupakka-aloitusta.

kuumetta

Vierailija
66/71 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia muistelee välillä kyyneleet silmissä koiraa, mut kun tulee aamu ja kouluunlähtö niin koira ei tuu mieleen enään ollenkaan. Ei oikeesti ole ylimääräistä aikaa.

Ja nyt tää talvi on ollut yhtä loskaa, mä olen iloinen ettei oo tarvinnut mennä pakolla koiraa pissittämäään ja sitten pestä tassuja ja perskarvoja.

Vierailija
67/71 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ylläri oli eilen illalla, kun huomasin, että oli satanut lunta. Ja että lumi oli maassa vielä aamulla. Poika olis halunnut mennä kerhoon pulkalla, mutta meidän piti Helmin kanssa käydä kaupassa, niin en viitsinyt lähteä pulkan kanssa. Onneksi rattaat kulkivat aika hyvin. Eilen oltiin aamupäivällä 2,5 h ulkona laskiaistapahtumassa ja oli ihanan aurinkoinen ilma. Syötiin eväät ulkona ja lapsetkin joivat miehen tekemää sienikeittoa innoissaan mukeista (oli termarissa mukana). Mutta voi kunpa se oikea talvi vielä joskus tulisi! Meillä on esim. kaikki villavaatteet kokonaan käyttämättä, kun on niin lämmin talvi ollut. Ja lämpöisemmät kengät jne.

" Kiva" aina kuulla, että muillakin on uhmaa. Helmillä se ei ole onneksi vielä niin paha kuin esikoisella tässä iässä. Eli Helmi tulee vielä joskus nätisti pukemaan, syömään, pesulle yms. ja ehkä 1/3 noista hommista tehdään väkisin. Ja silloin Helmi kirkuu ihan täysillä " ÄLÄ ÄLÄ ÄLÄ ÄLÄ" ja naapurit varmaan ihmettelee. Poika huusi aikoinaan aina kun raivostui " Ai ai ai" , vaikkei kukaan edes koskenut häneen...

Helmi on nyt oppinut pukemaan melkein kaikki vaatteet itse päälle. Haalarista ei saa kuin lahkeet ja myssyä ei saa kypärämyssyn päälle. Muuten saa melkein kaikki muut vaatteet puettua itse. Poika ei 2-vuotiaana osannut laittaa kuin hatun päähän ja kumpparit jalkoihin. Mutta sitten kun on vähän kiire, Helmi keksii, että haluaa mennä pukemaan esim. makkariin, mutta vetkuttelee vaan. Silloin puen väkisin ja tyttö kirkuu " ÄLÄ" .

Pottaharjoittelut ovat meillä edistyneet todella paljon. Uskomatonta, että vielä kuukausi sitten tyttö oli täysin vaipoissa. Nyt on ollut melkein aina kotona ilman vaippaa (paitsi päiväunilla on vaippa). Lauantaina kun oltiin koko päivä kotona, laskin, että Helmi oli silloin yhteensä 10 tuntia ilman vaippaa. Ja yhtään vahinkoa ei tullut koko aikana! Eli nykyään osaa jo pidättä jonkin aikaa. Joskus hakee jonkun kirjankin potalle mukaan eli tietää vissiin itsekin, ettei ole kiire. Kakan tekee yleensä tohon päiväunivaippaan, mutta pari kertaa on sen tehnyt pottaan ja pari kertaa housuihin. Toivottavasti jatkuu samaan malliin!

Helmi oppi nyt hiljattain tekemään itse kaksi " isompien lapsien palapeliä" eli niitä nuppipalapeleistä seuraavia. Toisessa on 12 palaa ja toisessa 15 palaa. Nuppipalapelit voikin laittaa nyt pois, koska ne ei enää tietenkään kiinnosta. Esikoinen oli meillä ihan älyttömän jäljessä noiden palapelien tekemisessä vielä syksyllä ja oppi vasta reilu 4 v iässä tekemään noi kaksi palapeliä, jotka Helmi oppi nyt tekemään. Ja poika sai ton toisen palapelin lahjaksi 2-vuotiaana eli yli 2 vuotta sitä harjoitteli ennen kuin " loksahti" .

Me vietetään Helmin synttäreitä vajaan kahden viikon päästä kahtena päivänä. Olen suunnitellut sen verran, että ekoihin juhliin teen Helmille Muumi-täytekakun tai oikeastaan Niisku-Neidin. Helmi on nyt nimittäin ihastunut muumeihin, vaikkei ole niitä koskaan TV:stä nähnyt. En vielä tiedä, mitä täytteeksi ja päälliseksi teen. Lisäksi teen jonkun hyytelökakun/-jäädykkeen, varmaankin suklaisen. Suolaisia tarjottavia teen varmaankin hiljattain jossai lehdessä olleita jauhelihamuffinsseja ka tuulihattuja, mutta tuulihattujen täytteistä en vielä tiedä. Toisiin juhliin teen varmaan myös noita tuulihattuja (olen ihan himona niihin!) ja jotain suolaista piirakkaa. Sitten teen jonkun " aikuisten" täytekakun (en itse tykkää niistä perus-täytekakuista, vaan vähän jostain vaikeammista ja erikoisemmista) ja jotain muuta makeaa vielä. Silloin meille tulee pääasiassa yli 50-v ikäisiä vieraita, joten saatan tehdä jonkun kuivakakunkin, koska me miehen kanssa tykätään niistä, mutta niitä ei tule niin usein tehtyä. Me syödään itse " kunnon ruoka" ennen juhlia (aikuiset vaan sen verran, että jaksaa syödä kunnolla myös herkkuja), joten synttäritarjottavien ei tarvitse olla kovin ruokaisia.

Helmi tuli tohon viereen " piirii" eli piirtämään. Helmi puhuu jo paljon, mutta useat sanat kuulostavat vieraiden korvaan ihan oudoilta. Tänään esim. halusi kantaa keppiä ja sanoi " tanna peppi" . Onneksi äiti ymmärtää =)

T:Fassiloora ja Helmi

Vierailija
68/71 |
04.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttäribileet onnistuivat mainiosti, sankari ilahtui lahjoista, etenkin leikkikeittiö oli tosi hitti :). Tarjoilukin onnistui hyvin. Koska oli suurinpiirtein lounasaika tein vanhanajansalaatin, siihen kastikkeen ja lisäksi kinkkupiiraan sekä pellillisen broileri-vihannespiirakkaa ja vielä mausteisia naudanlihapasteijoita. Tuo broiskupiirakka on ruokaisa ja helppo tehdä, suosittelen! Täytekakkuna oli joku valmishöttö (mies halusi välttämättä ostaa), " kuivana" gluteeniton suklaakakku. Kukaan vieraista ei ollut keliaakikko, mutta halusin kokeilla reseptiä. Meillä vieraina oli vain lähin suku ja ovat tottuneet toimimaan koekaniineina... Valmiskakusta en tykännyt yhtään, mutta koska täytteenä oli äklönmakeaa kräämiä mies ja Silva olivat ihastuksissaan :-o.

Etukäteen kysyin mieheltä suostuuko siivoamaan vai soitanko siistijöille. Mies lupasi siivota. Edellisenä iltana tuli pelistä kotiin noin klo 20 eikä vielä ollut tehnyt mitään -meinasin räjähtää mutta ihanteellisesti hillitsin itseni.

Meidän juhlat on lusittu, tsemppiä teille muille :). Niin ja kumppari, mikään häpeä ei ole tarjota valmista, kukaan tuskin olettaa että alat tuossa tilassa väsäämään täydellistä kattausta. Mun stressitön siskoni on porskuttanut juhlat kuin juhlat iloisesti puolivalmisteilla läpi, eikä kukaan pidä sitä minään.

Jotain piti vielä kommentoida mutten muista mitä... Pää on nykyään aivan tyhjä. Huomautankin tässä teille että älkää tehkö kuten minä tänään -jos aiotte keittää hyvää kahvia niin muistakaa lisätä keittimeen vettä, kahvinkeitto sujuu sen jälkeen ihmeen joutuisasti. Niin ja jos lähdette Alkoon ostamaan hyvää punaviiniä, muistakaa ottaa pullo kassalta mukaan maksettuanne ettei tule paha mieli ja sellainen tunne, että rahat menivät hukkaan.

KL.

Vierailija
69/71 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle ei pääse käymään noin ikinä... varsinkaan punkun kanssa.

Meillä puistossa tänään oli laskiaistapahtuma, Dunsku halus hiihtää ja heti ekalla vedolla ymmärsi mistä on kyse. Pitänee kaivella sukset tuolta varastosta ja lähtee puskan juureen ladulle. Sitten on vuorossa luistelu...

Arvatkaa sylettikö kunnolla aamulla, joku idiotti on rikkonut tuplien renkaat varastossa. Siis viddu, eikö voinut rikkoo vaikka ovee tai ikkunaa, siis rattaat!!!!!!!!!!!! Mistä mä niihin kumeiksi nyt muutun?????

Tosta puolivalmis/valmis tarjoilusta, minä olen niin laiska etten jaksa kaikkee tehdä itse. Ja miks tekisin kun kaupasta saa kerran ostettua ;)) ukko kuulema tuo täytekakun duunista, joten ei tarvii tehdä sitäkään. Ehkä mä teen kans jonkun hyydykekakun tms. ja sitten odottelen sitä BROISKUPIIRAKAN ohjetta....

kuumetta

Vierailija
70/71 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onnea kaikille syntymäpäiväsankareille! Meillä synttäripäivä on huomenna. Juhlia vietetään lauantaina ja seuraavana viikonloppuna, lauantaina tulevat siskoni ja Vilman kummien piti tulla kahden lapsensa kanssa, niitä tyttö kovin odottaakin mutta saattavat kuulemma tehdä oharit kun haluavat mennä mieluummin hiihtämään (?!) *katkeraa jupinaa*. No, me vietetään kumminkin hauskat synttärit! Ja seuraavana viikonloppuna mennään tytön mummoloihin 250 km päähän, joten siellä sitten kahdet synttärit lisää :)

Päiväkodissa on aina pikkuseremonia sankarille, muut kulkevat jonossa laulaen ja kantaen tarjotinta, jossa on kortti, ja sankari istuu prinsessatuolissaan ;) Sitä Vilma eniten odottaakin koko synttäriltä. Muutenkin täytyy kehua päiväkotia, siellä on ihanasti monipuolista ohjelmaa koko vuoden! Lieneekö osansa sillä että yksi tädeistä oli viime vuoden tutustumassa Steiner päiväkotiin.

Harmittaa tämä pk-seudun lumitilanne, tyttö haluaisi niin laskettelemaan, mutta nytkin sataa vettä pihalla...Mummoloissa on nyt lunta, toivottavasti vielä silloinkin kun menemme.

Onko teidän lapsilla kova minä itse vaihe päällä? Vilma haluaa itse pukea mm. haalarit aina päälle, hanskojen laitossa " äiti ei saa auttaa" ja hermot menevät jos vaate ei mene päälle. Ihan kiva, että on omatoiminen, mutta kiireessä tämä minä vaihe aiheuttaa hieman haasteita.

Vielä synttäritarjoilusta, ajattelin tehdä jäätelökakun, sitä en olekaan sitten yläasteen jälkeen tehnyt. Ja jonkin suolaisen piirakan tyyliin parmankinkkua, mozzarellaa/vuohenjuustoa, aurinkokuivattua tomaattia ja rucolaa päälle.

2-v neuvola on reilun viikon päästä, kiva saada mitat pitkästä aikaa. Tosin hieman mietityttää saadaanko kommentteja painosta (ei kyllä olla saatu vaikka vähän yläkanttiin ollut siitä lähtien kun kiinteitä aloiteltiin), 14 kg on rikki mutta on Vilma mielestäni nyt pituuttakin kasvanut, odotan 86 cm ylittyvän.

Iloista viikonlopun odotusta!

baby

Vierailija
71/71 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inkerillä on tänään synttärit :) Kunnolla juhlimme vasta lauantaina, mutta on jo tänään saanut lahjoja ja herkkuja. Ostimme lahjaksi BigBobbyCar:n ja se osottautui todella onnistuneeksi valinnaksi. En tiedä saako noita kysyeisiä autoja suomesta, mutta täällä ne ovat todella suosittuja. Inkeri on koko päivän potkinut menemään autollaan hirveää kyytiä. Otettiin se mukaan kun haettiin Alina tarhasta (5min kävelymatka meiltä) ja neiti " ajeli" autollaan koko matkan. Seuraavaksi täytynee hankkia autoon peräkärry jotta voi kuskata omat hiekkalelunsa puistoon.

Täällä on tänään ollut ihana päivä. Aurinko on paistanut koko päivän, lämmintä +13 eikä tuullut ollenkaan. Inkerin päikkyjen aikaa otin aurinkoa parvekkeella t-paita ja hame päällä. Ihanaa kun on kevät.

Ajattelin tehdä lauantain juhliin voileipäkakun. Täällä ei sellaista tunneta kuten ei mitään suolasia piiraitakaan. Yleensä täällä on kahvipöydässä vain makeaa. Voitte vaan kuvitella, että on vieraat olleet kummisaan meidän suolaisista tarjottavista kahvipöydässä. kaikki on kuitenkin kelvannut ja reseptejä on pyydelty. Juuri tänään kirjoitin saksaksi pannukakun ohjeen, sitäkään täällä ei tunneta. Makean kakun olen jo tilannut leipomosta, Myyrä-kakku on tulossa. kakut ovat täällä hurjan halpoja. Tilaamani kakku on 10-15 hengelle ja hintaa tuli 12¿.

Vieraiden kanssa (lapsiperheitä kaikki) tapaamme ensin lähellä olevassa KinderWelt:ssä (sisätiloissa oleva iso leikki paikka) ja tulemme sitten meille herkuttelemaan. Uskon, että juhlista tulee hauskat.

Nyt ruokaa laittamaan näkäiselle perheelle..

Birdy ja Inkeri 2v