1904 rakennetun huvilan sisustaminen ympärivuotiseksi asunnoksi?!?!
Ostimme vanhan, mutta hyväkuntoisen talon perheemme ympärivuotiseksi kodiksi. Kesän aikana peruskorjaukset ym on tehty ja nyt pitäisi alkaa suunnitella talon sisustusratkaisuja. Mies on rakennusinsinööri ja peruskorjaus on tehty huolella museoviraston ohjeita noudattaen. Minua ei ole tarvittu ollenkaan tähän asti, mutta nyt minun pitäisi ottaa vetovastuu talon sisustusratkaisuista: värit, pinnat, säilytysratkaisut ja kaikki muut. Meillä on palkattu ammattilainen, joka suunnitteli keittiön, kylpyhuoneet/wc:t, saunan ja kodinhoitohuoneen. Olemme supertyytyväisiä hänen työhönsä joka on tehty vanhan talon henkeä kunnioittaen. Valitettavasti, meillä ei ole budjetista jäljellä niin paljon, että voisimme palkata hänet suunnittelemaan talon sisustus kokonaan. Lisäksi lupasin miehelle hoitaa sisustuksen, jos hän suunnittelee peruskorjauksen.
Mutta nyt minulla on ihan sormi suussa. En yhtään tiedä miten tällaisen talon sisustus suunnitellaan. Minulla on kokemusta vain uudehkoista kerrostaloasunnoista, valkoisista seinistä ja suunnilleen ikean ja jyskin kalusteista. Olen siis ihan pulassa.
Pyysin apua kahdelta ystävältäni, jotka harrastavat sisustamista ja seuraavat blogeja sekä tv:n kotimaisia sisustusohjelmia. Toinen ehdotti että turvallisinta on ostaa artekkia eli asltos ja sekaan jotain talonpoikaiskalusteista antiikkiliikkeistä. Väreinä valkoista, beess ja mustaa. Lastenhuoneiden seinät pastelleja. Toinen sanoi että pitää yhdistellä ikeaa jota meillä on jo ja 1950-luvun vintagea, marimekon ja vallilan kuoseja ja tehosteseiniä mid century modern tapeteilla. Näyttivät sitten kuvia jotka minusta ei yhtään sovi meidän taloon. Oon ihan pulassa! Päätöksiä pitää tehdä ihan nyt tällä sekunnilla enkä yhtään tiedä mitä tekisin! Tää on ihan hirveetä, kauhea stressi!
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan noiden ystävien neuvoja kuuntele, mikään niistä ei sovi noin vanhaan taloon.
No mikä sitten sopii? Mitä muuta sisustusta on? Taidan olla ihan toope näissä asioissa.
Ap
Jos korjaukset on tosiaan tehty vanhaa kunnioittaen, käytäthän sitten myös tuota asiaa tukevia maaleja ja tapetteja?
Itse katsoisin inspiraatiota tuon ajan kuvista ja väripaleteista. Uutta ja vanhaa sekaisin sellaisella muotokielellä mistä pidätte.
Me ostettiin myös vanha talo, mutten missään nimessä halunnut tehdä siitä museota.
Tiedän, että jotkut haluaa tehdä ihan pieteetillä, itse halusin siitä kumminkin asuttavan, omiin tarpeisiin.
Sisustin ihan oman makuni mukaan, en tosin ihan valkoiseksi muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan noiden ystävien neuvoja kuuntele, mikään niistä ei sovi noin vanhaan taloon.
No mikä sitten sopii? Mitä muuta sisustusta on? Taidan olla ihan toope näissä asioissa.
Ap
Seinät on nyt se ensimmäinen asia, kalusteita ehtii miettiä myöhemminkin. Päädyitpä sitten maaliin tai tapettiin, ehdottaisin hillittyjä ja vaaleita sävyjä, mutta ei kuitenkaan valkoista. Eikä tehosteseiniä, paitsi ehkä sellainen missä on näkyvissä alkuperäinen hirsi.
Millaisista väreistä ja huonekaluista pidätte? Niistähän se sisustus lähtee. Ja jos piditte sisustajan ratkaisuista niin jatka samalla tyylillä.
Vedäpä vähän happea ensin. Tällä sekunnilla ei tarvi tehdä mitään päätöstä.
Onko tämä nyt kirjoitettu tosissaan? Vai oletko lypsämässä vaan vilkasta ketjua?
Kyllähän nyt netin ihmemaailma on täynnä kuvastoa, josta ammentaa paljon-paljon ideoita: värit ja tyyli, lamput ja kalusteet.
Huonekaluja EI ikeasta, paitsi sängyt. Lastenhuoneet EI pastellia missään nimessä.
Huonekalut antikkia mutta kerroksittain: kaikki ei samaa vuosikertaa. Aitoja mattoja, viherkasveja, tapetteja, huomioi huoneiden korkeus ja ikkunoiden koko. Nykyhuonekalut ei istu vanhojen talojen mittoihin ollenkaan, jäävät alamittaisksi ja nysältä näyttää.
Terv: Pappilan Emäntä, rak v 1900
Öö, miksi sängyt saa ostaa Ikeasta😂
https://fi.pinterest.com/minna0201/1920-luku/
En tiedä mitä oli aivan 1900-luvun alussa, mutta jotenkin itse rupeaisin hakemaan jotakin 1920-luvun art nouveausta eli jugendista. Kun laitoin hakuun ”sisustustyyli 1920-luku” niin sain kärkipäähän muun muassa tuollaisen sivun pinterestistä, jossa on ainakin minulle vaikka mitä viehättävää.
Yksi kiva esimerkki 1920-luvulta (1928 muistaakseni rakennus) on Jyväskylässä hotelli Yöpuu. Heillä on kaikki huoneet erilaisia, mutta ajan henkeen sisustettu. Kaikista huoneista on muistaakseni kuvat hotellin sivuilla.
Toisena lainauksena Boråstapeter, 1920- ja 1930-luku. Näissä on tapettien lisäksi miljöökuvia, joista ehkä jotakin inspiraatiota. https://www.borastapeter.com/fi/collections/1920-1930-luku?gad_source=1…
Jos budjetti on jo sinkeällä, kannattaa ehkä mennä hetki niillä entisillä kalusteilla ja hankkia harkitusti ajan kanssa uutta. Second handiakin varmaan löytyy, ja laadukkaita vanhoja kannattaa myös kunnostuttaa. Meillä on ihan moderni koti, mutta noin sata vuotta vanha peritty jugendlipasto on eteisen aarre. Sävymaailma on sama pähkinänruskea kuin modernissa ruokakalustossa, ja matsaa yhteen.
Niitä vaaleita Artekin kalusteita en hankkisi.
Viekää ne vanhat kalusteet ensin taloon ja alkakaa sitten ajan kanssa fiksata sisustusta mieleiseksi. Ei sen tarvitse olla kerralla valmis, ja kun talossa oikeasti asuu, ei tule vahingossa sisustettua museota.
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin myös vanha talo, mutten missään nimessä halunnut tehdä siitä museota.
Tiedän, että jotkut haluaa tehdä ihan pieteetillä, itse halusin siitä kumminkin asuttavan, omiin tarpeisiin.
Sisustin ihan oman makuni mukaan, en tosin ihan valkoiseksi muuttanut.
Sinä olet hirviö, joka pitäisi sulkea valkoiseen huoneeseen. Lakikin kieltää kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kohteiden häpäisyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisustin ihan oman makuni mukaan, en tosin ihan valkoiseksi muuttanut.Sinä olet hirviö, joka pitäisi sulkea valkoiseen huoneeseen. Lakikin kieltää kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kohteiden häpäisyn.
Talot on tehty asuttaviksi joten ne voidaan sisustaa niin että niissä viihdytään kunhan huolehditaan rakenteisiin sopivista materiaaleista.
Mulla on 1930-luvun hirsitalo, mutta huonekalut on sekoitus vanhempia ja uudempia. Väripaletti on sellainen, missä viihdyn.