Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tamperelaiset huomio: mikä on hyvää aluetta siellä?

17.01.2007 |

Ollaan muuttamassa Tampereelle kevään aikana ja olis kiva kuulla paikkakuntalaisten mielipiteitä hyvästä, lapsiystävällisestä asuinalueesta. Itse haluaisin, että jonkun verran palveluita olis suht lähellä. Ainakin lähikauppa pitäis olla ja terveys-/neuvolapalvelut myös hyvin saatavilla. Toistaiseksi jäisin itse kotiin nappulan kanssa, joten päiviin kaivataan myös jotain virikkeitä. Ja julkisilla pitäis päästä kulkemaan. Mitähän vielä osais kysellä...?

Tampere on tuttua seutua kesäisiltä lomamatkoilta ja vaikuttaa oikein mukavalta kaupungilta, mutta millaista siellä on oikeasti asua?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä asutaan länsipuolella, Lielahden liikekeskittymään jossa on käytännössä KAIKKI palvelut, on matkaa reilu kilometri. Täällä päin ainakin Lintulampi ja Ryydynpohja lähiseutuineen (Lentävänniemi, on tosin iso lähiö jossa monentasoista asutusta) ovat oikein ihanteellisia lapsiperheen asuinalueita. Kivoja puistoja, uimaranta lähellä, ja harrastusmahiksiakin löytyy, monenlaista perhekerhoa, muskaria ja vauvauintia alle 5km säteellä.

Itäpuolella käsittääkseni Linnainmaalla ja Atalassa asuu paljon perheellisiä. Samoin eteläpuolen Kaukajärvi ja Annala ovat ainakin minun mielestäni perheellisten suosiossa. Jatkakaa joku näistä tai muista alueista tietävä...

Tervetuloa Manseen! :)

Vierailija
2/7 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus vähän riippuu että minkälaista asumismuotoa ja hintatasoa harkitsette. Kauempana keskustasta asunnot ovat tietysti halvempia ja yleensä isompia.

Kaupungin asunnot on ripoteltu pitkin Tamperetta, joten joka puolelta löytyy erikokoisia asuntoja. Rivarityyppisiä ratkaisuja ei löydy ihan keskustasta. Olet jo varmasti katsellut eri vaihtoehtoja kaupungin sivuilta: http://www.tampere.fi/asuminen/asuntotori/index.html

Bussiliikenne on tosi kattava eli joka puolelta pääsee suhtkoht hyvin kaupunkiin. Tietysti pysäkki voi olla jonkin matkan päässä, mutta veikkaisin että alle kilometrin päässä on aina jokin TKL:n pysäkki.

Itse asun ihan keskustassa, mitä ei yleiseensä pidetä lapsiystävällisenä alueena. Itselläni ei kyllä ole mitään moittimista.

Etelä-Hervanta, Hallilla, Annala ja Kaukajärvi ovat suosittuja alueita. Itse pidän enemmän Itä-Tampereen: Takahuhti, Janka, Pappila ja Ruotula alueista (asuin siellä opiskelijana). Länsi-Tampere on itselleni vieraampaa mutta juuri nuo Silmun mainitsemat Lentävänniemi, Ryydynpohja ovat myös tosi suosittuja. Ikurissa ja Tesomalla on paljon kerrostaloja ja siellä täällä myös omakotitaloasutusta, Tohloppi on kanssa kivaa aluetta. Ja tietenkin Pispala ja Tahmela = kalliita kylläkin.

Kaupungin sivuilta näet näppärästi neuvoloiden sijainnit ja sen sellaiset palvelut.

Kerron mielelläni lisää, jos tulee mieleen jotain tarkempaa kysymystä

Tervetuloa vaan, Tampere on kiva kaupunki asua :-)

(enkä ole edes alkuasukas)

t. Fiikus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tosi tykästynyt länsi-Tampereeseen. Sanotaanko Ala-Pispala/Hyhky/Kaarila on tosi kiva alue, on monenlaista asumismuotoa, lähinnä rivaria ja luhtitaloa ja omakotitaloa. Pyhäjärvi on aina lähellä. Lapsiperheitä paljon ja neuvola on ainakin tällä alueella huippu, henkilökunta ainakin. Suht uusia asuntoja (paljon noin 90-luvun alussa rakennettuja), kulkuyhteydet tosi hyvät, Pispalan valtatieltä kulkee tosi paljon busseja.. Lielahden kaupat lähellä, jaksaa vaikka vaunutella niihin. Lähikauppa on kuitenkin suht lähellä. Mä tykkään tosi paljon, Ala-Pispala-Kaarila seutu ei oo ihan yhtä kallis kuin ylä-Pispala tai Tahmela.Keskustaan on ehkä 4km.. noin. Niin ja terveysasema on lähellä myös, sekin toimii suht ok.

Miinusta täällä länsi-Treella on ruuhkat, eli länsi-Tampereelle on pahemmat ruuhkat kuin itä-Tampereelle.

Itä-Tampereella pikkuisen kauempana kiva alue on Olkahinen. Sielläkin järvi on lähellä (mä oon niin tykästynyt järviin) ja jotenkin ihan idyllisen oloinen alue tuntuu olevan.

Lielahti ympäristöineen (justiinsa Lintulampi, Ryydynpohja yms.) on myös kiva, monenlaista asumismuotoa löytyy. Jos muuttaa siihen rajalla olevaan Siivikkalaan, kuuluu Ylöjärveen ja saa Ylöjärven palvelut..esim. hammashoidon, joka toimii paremmin kuin Tampereella..

Mä tykkään tosi paljon asua Tampereella. Asukkaat on yleensä aika neutraalin ystävällisiä ja kaupunkin on yleensä ottaen sopivan kokoinen. Mutta mistä kukakin tykkää.

Niin, jos tykkää kerrostaloasumisesta, niin Kaleva on hyvä paikka, on vanhoja ja uusia kerrostaloja ja siellä on tosi hyvät palvelut. Keskustakin on lähellä, joskus Kaleva jopa lasketaan keskustaan.

Tervetuloa Tampereelle!

Vierailija
4/7 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

....niin suosittelen Pirkkalaa!

Tampereen keskustaan matkaa noin 10 km, jonne hyvät bussiyhteydet myös. Pirkkalan keskustassa kaikki tärkeimmät palvelut ja ruokakauppojakin löytyy, isompia kauppoja ja ostoskeskus löytyy sitten myös läheltä, ei tarvi edes mennä Tampereen keskustaan asti.

Asuntojen hinnat paikoitellen edullisempia. Luonnonkaunista ja hyvät ulkoilumaastot! Palvelut toimii, esim. terveyskeskuksessa.

Vierailija
5/7 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tervetuloa Tampereelle! :)

Itse olen täällä asustellut 16-vuotiaasta, eli kohta 9 vuotta ja tykännyt olen kovasti! Muutama alue on tullut asumisen suhteen testattua...

Minä myös olen vakaa länsi-Tampereen kannattaja. Me asutaan (vuokra)rivarissa juuri täällä muidenkin jo mainitsemassa Ryydynpohjassa ja tykätään HIRVEESTI! Täällä on ihanan rauhallista lasten kanssa, palvelut lähellä, puistoja paljon, kivat ulkoilumaastot ym. Paljon on lapsiperheitä ja tosiaan, täällä on älyttömän rauhallista! :) Neuvolat, terveyspalvelut lähellä ja koulukin. Päiväkotejakin löytyy, ne tosin ovat tietääkseni aika täynnä, joten se olkoon huono puoli. ;) Tosin ne on varmaan täynnä ihan alueesta riippumatta...

Olen asunut myös tuolla Leinola/Holvasti/Atala-suunnalla, mikä oli myös ok. Tosi rauhallista myös siellä, mutta se oli mulle jo ehkä liian rauhallista. ;) Meillä ei silloin ollut vielä lapsia ja tunnelma oli se, että " eihän täällä oo mitään!" Siellä palveluja hiukan hintsummin, tosin sinne on kai tulossa joku isompi kauppakeskus lähivuosina. Mutta lapsiperheelle varmaan kiva.

Ja jos tykkää asua keskustan tuntumassa kerrostalossa, suosittelen sitä Kalevaa. Sielläkin on tullut asuttua. (me ollaan kovia muuttamaan..;)) Meidän talo oli ainakin mielettömän rauhallinen ja alue ihanan vehreä, eikä keskustaan matkaa paljon mitään! Sillä alueella asuu myös jonkun verran vanhempaa väkeä, enkä tiedä kuinka lapsiperheitä siellä on...

Niin, ja tästä Lielahden/Ryydynpohjan alueesta piti vielä sanoa, että täällä on ainakin kivasti kerhotoimintaa lapsille/lapsiperheille. Suosittelen!!! :)

Vielä Silmu80: Jos olet kotosalla vauvan/lasten kanssa ja kaipailet ulkoilu tms. seuraa, laita mailia paikky8@hotmail.com Asutaan vissiin aika lähekkäin. Meillä siis kaksi lasta, kohta 4v. tyttö ja poika 8kk. :)

PJS

Vierailija
6/7 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ja tervetuloa Tampereelle!

Me muutimme tänne pari vuotta sitten ja olimme saman kysymyksen edessä, että minne sitä muuttaisi, kun ei tunne kaupunkia tarpeeksi hyvin. Teimme sen ratkaisun, että muutimme ensin vuokra-asuntoon (VVO) ja katselimme rauhassa kaupunkia. Nyt olemme muuttamassa Pirkkalaan, sillä se tuntuu meistä parhaalta ratkaisulta (yhteydet miehen työpaikalle, lasten " harrastustarjonta" , terveydenhuoltopalvelut kuulemma huippuluokkaa, ulkoilumahdollisuudet jne). Pirkkalalla on muuten toistaiseksi kuntalisä, jos meinaat jäädä hoitavapaalle. Tampereella sitä ei ole. Pirkkalan miinuksia on ehdottomasti se, ettei bussissa saa matkustaa vaunujen kanssa ilmaiseksi, mikä taas Tampereella onnistuu. Pieni juttu sinäänsä, mutta vaikuttaa jonkin verran, jos kulkee paljon bussilla. Meillä yleensä auto käytössä, joten ei ole niin ratkaiseva tekijä.

Minne ikinä päätättekään muuttaa, löytyy Tampereelta mielestäni kivasti kaikenlaista lapsiperheille. Muiden muassa voisi mainostaa " napapiiriä" (http://www.lapsiperhe.net/napapiiri/), minne on helppo tulla mistäpäin Tretta vaan ja srk:n avoimet kerhot ovat myös kiva paikka tavata muita äitejä.

Tervetuloa tosiaan! :)

Vierailija
7/7 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että täällä on tosi nopeasti tutustunut muihin äiteihin ja saanut paljon uusia kavereita. Joku valitti, että Tre olisi sisäänpäin lämpiävä kaupunki, mutta itse olen kokenut ihan päinvastaiseksi. Kaipa sitä on lapsen/lasten kanssa niin paljon helpompaa tutustua. :)