°oOo°HELMIEN' 06 helmikuu (onnea!)°oOo°
Tammikuun keskustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=60&m=12078374&p=1&tmo…
Kommentit (71)
Ollaan jo monot ojossa menossa ulos, pitää saada tätä rytmiä hieman aikaistettua et oppis itsekkin päiväunia nukkumaan.
Meillä synttärit meni, tyttö tykkäs vaan puhaltaa kynttilöitä kakusta, kakku ei muuten sitten kiinostanutkaan.
Dunskun mittoja en osaa sanoo, neuvola on veljen kanssa ens viikolla, mutta pitkä pullukka on ;))
Päivärytmit onneks on helpottanut ihan tän valoisuuden myötä, helppo nousta ylös 8 maissa ja sit ulos. Siinä on kyllä liukuva aika, sit 12 kotiin ja ruoka ja unet. Dunsku ei kyllä useesti nuku ollenkaan, joka kostatuu illalla mielettöminä kiukkupuuskina. Ja vastaavasti sillon meneekin nukkumaan jo 20, muuten menee 21.30-22. Eikä heräile yöllä enää huutamaan!! Nyt on parina yönä kyllä herännyt siihen et pissattaa, huutaa kurkku suorana pissa pissa, mä sit yks yö sanoin et ei haittaa kun on vaippa pissaa vaan (luulin pääseväni vähällä laiskana ja unisena) sit tulikin niin iso pissa et kastu sänky... ja lakanoita vaihdettiin sit yöllä.
Kaksu on rytmitetty siskon mukaan, mut normaalisti käy just niin et jätkä nukkuu ulkona rattaassa ja sit päiväuniaikaan kukkuu onnellisena leikkimässä.
Onko muuten normaalia et vauva kakkaa 5-7 krt päivässä löysää kakkaa, vai onko tämä läpipasko mallia??
Mä tulin vaan kattomaan yhtä ruokaohjetta, pitäs varmaan googlettaa se ja lähteä ettei tuu kuuma ulkovaatteissa ;))
Nyt vain sitten odotamme täällä seuraavaa poksahdusta, eli onko Mikaelan tyttö seuraava?? Ja onko uusia raskautuneita joukossa??
kuumetta
kuumetta: toivotaan juu, että meikä poksahtaisi seuraavaksi. Mielellään jo ensi yönä :) Viime yö meni taas supistusten kanssa valvoessa (2h). Nyt silmät ristissä sit..
RV38+5
Mikaela77, tsemppiä tms. :).
Siis tää ei voi olla totta, Hämeen hidas Silppu on vihdoin (ehkä) oivaltanut pottailun idean -tänään on kaikki pissat tulleet pottaan! Iltapuuron jälkeen jopa ilmoitti " pissahätä" ja sinnehän se pottaan lorisi. Vähän hienoa :-o!
KL.
ihana auringon paiste pihalla! Tuulee kyllä aivan mielettömästi, mutta hyvä sitä näin ikkunan läpi on katsella.
Meillä piti olla Vilman 2-v neuvola tänään, mutta tyttö sairastui, joten se siirtyi puolellatoista viikolla eteenpäin. Eli se päiväkoteja kiertävä vatsatauti tuli tännekin, mutta vaikuttaa että helpolla päästiin. Tyttö oksensi eilen päivällä useasti, mutta viiden jälkeen illasta on kaikki ruoat pysynyt sisällä ja ruokahalu on normaali. Eikä tauti ole vielä ainakaan tullut meille aikuisille. Meidän piti mennä tänään mummolaan (250km) ja ollaan vielä kahden vaiheilla mitä tehdä.
Fanny kyseli parmankinkkupiirakasta, ihan kaupan valmista suolaista piirakkapohjaa käytin ja laitoin pohjalle ennen täytteitä vihreää pestoa. Vähän suolainenhan siitä niin tuli, mutta samalla herkullinen.
Iloista viikonloppua!
baby
Oltiin aamupäivällä n. 45 min pihalla ja mä olin ihan jäässä, vaikka oli paljon päällä. Ihme kyllä, Helmillä oli kerrankin sormet ja varpaat lämpöiset, vaikka pelkäsin, että sekin palelee tuolla myrskyssä. Mutta ihanaa, kun aurinko paistoi ja lämmitti vähän tuulesta huolimatta. Mutta edelleen mä odotan sitä KUNNON TALVEA! En voi vieläkään uskoa, ettei sitä tänä vuonna tulekaan.
Meillä oli eilen Helmin ekat synttärijuhlat. Olin vain 4 aikuisvierasta ja 3 poikakaveri-vierasta, mutta mun mielestä sopivasti vieraita, kun rauha pysyi maassa ja itsekin ehdin juttelemaan vieraiden eli kavereitteni kanssa. Tehtiin Helmille se Niiskuneiti-kakku tai mies sen sitten kuorrutti ja koristeli ja täytyy myöntää, että tuli niin hieno, etten olisi raaskinut leikata sitä ollenkaan. Laitan siitä myöhemmin kuvan, kunhan saan laitettua kuvat koneelle. Lahjaksi Helmi sai kaksi poliisiauto-pikkuautoa, kaksi palapeliä, Muumi-mukin, Niiskuneiti-käsinukkepehmolelun, Hello Kitty pipon ja pupu-pehmolelun. Sunnuntaina pidetään sitten isommat juhlat, joihin tulevat sukulaiset.
Helmillä on edelleen nuha ja kamala yskä. Mutta olen silti äärettömän onnellinen, ettei ole sitä yhtä kamalaa tautia (josta Baby kertoi) tai esim. influenssaa. Helmi myös nukkuu yöt tosi hyvin, vaikka onkin ihan tukossa ja yskii tosi paljon. Taitaa nukkua jopa paremmin kipeänä kuin terveenä.
On se vaan ihmeellistä, että huomenna aamuyöllä (klo 01.58) tulee Helmilläkin 2 vuotta mittariin! Muistan kyllä kuin eilisen päivän sen " tämän päiväisen" (eli päivän päivää ennen Helmin syntymää), kun tuli ekat supistukset ja puistossa oli vain yksi tuttu äiti, jolle pääsin siitä kertomaan. Mutta iltapäivällä ja illallahan ei sitten juurikaan supistellut, vaan vasta keskiyöllä alkoi tapahtua. Aika haikeaa ajatella, että se oli viimeinen kerta, vaikka en enempää synnytyksiä enää haluakaan. Sniif!
Ai niin, mun kaverilla on tänään laskettu aika. Oispa kiva, jos vauva syntyisi huomenna, niin Helmi saisi synttärikaiman =)
Silvalle onnittelut pottaidean tajuamisesta! Vaikka eihän Silva mikään hidas ole asian suhteen ollut. Suurin osa mun kavereiden ja tuttujen lapsista on oppinut päiväkuivaksi 2,5-3-vuotiaana.
Nyt teen juontiin ja pullan syöntiin...
T:Fassiloora ja Helmi (huomenna 2 v)
Onnittelut Aleksille, Miroille, Emmalle, Helmille, Juha-Matille ja Joonalle! Ja oodi-77n Leolle sekä muille taustailijoille, siis jos vielä luette näitä juttuja :).
Pikaisesti tulin vain poikkeamaan -Silppu on käytännössä ollut päiväkuiva sen hetken jälkeen, kun keksi ilmoittaa pissahädän. Meillä on iso tyttö!
KL.
Me ajateltiin juhlia viikon päästä. Vieläkään en tiedä mitä tarjoan... Varmaan vaan lähinnä kakkua ja pikkuleipiä. Kaikki vieraat on läheltä joten tuskin tarvii mitään ruokaisampaa? No saa nyt nähdä miten innostun. :)
Kaalilaatikko eikös ole hassua miten nuo mukulat sitten ihan yhtäkkiä vaan hoksaa nuo asiat kuten tuon pissihädän! :) Meilläkin se pottailu alkoi sujumaan ihan yhtäkkiä tosin välillä Onni pissii ihan tahallaan lattialle jos sattuu olemaan sillä tuulella...
Onnille on muutenkin iskenyt joku räähkyys/uhmaikä. Joka asiasta saa tapella ja Onni tekee ilkeyttä ihan varsin tahallaan! Sen katseesta oikein näkee, että kohta tapahtuu! Astianpesukoneesta heittelee likaiset astiat pois, kaivelee roskista jne. Kaikki kielletty on in. Ja sitten on semmoista jatkuvaa kitinää ja väninää. En tiedä sitten olisko vielä jotain takahampaita tulossa mistä se vinkuminen johtuu...
En enää tietenkään muista mitä olin mahdollisestia aikonut kommentoida. Ehkä ensi kerralla sitten... :)
kumppari rv 20!!
Toiset juhlat pidettiin siis tänään ja äsken vedin vielä napani täyteen tuulihattuja, jotka olivat unohtuneet jemmaan, kun kaikki eivät mahtuneet tarjoiluastioihin. Tavallaan ihan hyvä tapa varmistaa, etteivät vieraat syö liikaa herkkuja, vaan jää myös mulle ja miehelle iltapalaksi =)
Tänään Helmi sai lahjaksi lähinnä Dubloja ja vaatteita. Mitä teidän muiden 2-vuotiaat ovat saaneet synttärilahjaksi???
Arvatkaa, mitä Helmi teki eilen synttäreiden kunniaksi? Heräsi aamulla vasta klo 10.45! Oli kyllä pe-iltana nukahtanut vasta vähän ennen klo 23, mutta ei Helmi nyt yleensä nuku 12 h päiväunia. Syötiin sitten vast klo 11.30 aamupala (synttäreiden kunniaksi Helmi sai ekan kerran aitoa suklaapuuroa, jota syödään muuten n. kerran kuussa). Ei tietenkään syöty kuin yksi lämmin ruoka, eikä myöskään laitettu Helmiä päiväunille (ylläri). Mulle sopis oikein hyvin tollainen rytmi, että aamulla ylös klo 10.30-11 ja vain kerran päivässä lämmin ruoka. Kerhoaamuina ois vaan vähän hankala... Onneksi ensi viikko on hiihtolomaviikko täällä etelässä, joten ei tarvitse herätä kellonsoittoon. Paitsi että nyt on ollut sen verran valoisaa aamulla (pimennysverhoista huolimatta), että esikoinen on herännyt viikon verran jo klo 8.30 aikaan.
Nyt jos katsois vielä " Huippumalli haussa" nauhalta ennen nukkumaan menoa. Huomenna illalla mulla on kampaaja ja hammaslääkäri. Mulla on (kuulemma) tosi paha ientulehdus, mikä pitää puudutuksessa hoitaa. APUA!
T:Fassiloora ja Helmi
Meidän Reetta täytti eilen 2v. Oli ihan pienet synttärit, kummitätit, mummi ja isotäti sekä mun serkku ja mun kummipoika. Eli nämä ketä tässä nyt yleensä lähistöllä pyörii :D
2 vuotta on kyllä mennyt älyttömän nopeaan, eilen mietin mitä kaikkea onkaan kerinnyt tapahtua tytön syntymän jälkeen. Masennus ja siitä toipuminen, 7 työpaikkaa (....) ja muutto toiseen kaupunkiin. Aika paljon jo tossa. On kriiseilty niin henkilökohtaisesti kuin parisuhteessa. Nyt on aika tasaista, niin positiivisessa kun negatiivisessakin mielessä.
Mähän olen asunut syksystä asti siis toisaalla ja mies on " viikko-yh" . Viikonloppuisin tulen aina kotiin ja muulloinkin jos vaan on vapaata. Päädyttiin tähän järjestelyyn kun mulle ei töitä kotipaikkakunnalta löytynyt. Aika rankkaa, ihan kaikille, mutta on omat hyvät puoletkin. Kesäksi viimeistään on tarkoitus palata kotiin, eli maksimissaan kolmisen kuukautta tätä jäljellä.
Reetta on kasvanut huimasti ja on jo niin iso tyttö että. Puhua pulputtaa kovasti, juoksee ja hyppelee, oppi tekemään kuperkeikankin kun katsoi isoveljen voimistelemista meidän sängyssä... Uhmaa on, ollut jo puolisen vuotta ja tää onkin se uhman rankin vaihe kun mikään järkipuhe ei tehoa...
Mutta tällaista meiltä, nyt oon kotona pojan kanssa kun sillä nousi kuume viime yönä :(
t. Tuuliina
... Nimittäin meidän ihana uni rytmi muuttui yhtäkkiä. Nyt Eino herää aamulla klo:06-07........ Ja menee kyllä aikaisin illalla nukk n.klo19.30, mutta kun minä en itse pääse KOSKAAN ennen puolta yötä nukkumaan, niin aamulla se sit kostautuu. Täytyisi vaan itse opetella uusi rytmi;)
Eino sai synt.lahjaksi kottikärryt (ja kovin niitä pihassa lykkii ja tekee sora kuormaa ja kippaa), Mauri Kunnaksen kirjan(kummisetä kerää niitä Einolle), Dubloja, vaatteita, PlanToysin parkkitalo(joka jo hieman rikki kun heppu oli päättänyt " salaa" testata paljonko painoa kestää ja kuinka paljon sen päällä voi renkkua, kunnes tuli iso itku silmässä kun osa oli lähtenyt irti.....) ja sitten sen autoradan.....;)
pari päivää sitten me vihdoin ja viimein saimme kuulla ihanat sanat Hepun suusta: ishä ja äittä !!!!!!!!! Mä yritin syödä karkkia salaa, mutta kummasti rapina kantautui pikku hran korviin ja tuli sitten siihen karkkia viuruamaan. Sanoin: " jos sanot isä, niin saat" . Ja samassa kuului " ishä" ... No kun oli karkin syönyt ja tuli toista renkkumaan pyysin sanomaan äiti, ja sitten kuului " äittä" oikein huutamalla ;) Karkin voima on kummallinen... Onneksi nyt sentään sanoo ne ilman palkkioita ;)
Onko teidän muksut saaneet jo karkkia? Kun me taidetaan olla se kummajais perhe joka on antanut jo 1-vuotiaalle esikoiselleen karkkia........ No eipä meillä joka viikko syödä karkkia(paitsi äiti, jonka EI pitäisi syödä vaan pitäisi olla laihiksella)...
Mutta nyt menen kaivamaan jostain karkkia (iski himo siitä kirjoittaessa ;))) ja lösähdän sohvalle niitä mussuttamaan...
Meillä oli aluksi tosi tiukka suhtautuminen noihin herkkuihin mutta sitten se pikkuhiljaa repsahti! Eli Onni on kyllä tosi paljon kaikkien herkkujen perään. Valitettavasti. Naminamit on ihan ykkönen mitä pitäis saada koko ajan! Jos niitä on niin ne pitää piilottaa jääkaapissa, kun ei sitä marinaa kestä kukaan! :) Ja huppaata (=suklaata) kans vingutaan ja kakkua. Olenkin taas alkanut ottamaan tiukemman linjan noissa herkuissa sekä Onnille että itselle. Tai ainakin AION ottaa... ;-)
Rytmit meillä menee niin, että illalla mennään nukkumaan klo 23 ja aamulla herätään yleensä klo 10. Päikkärit sitten klo 16->
Ihan hyvä rytmi meille. Itselle ei tietenkään jää hirveästi omaa aikaa mutta usein valvon klo 1 saakka yöllä.... No kesällä viimeistään on varmaan taas ihan udet rytmit itse kullakin tässä meidän perheessä, kun vauva syntyy! Vähän ehkäpä jopa pelottaa miten selvitään ja jaksetaan...
Tuuliinalle tsemppiä! Toivottavasti kaikki helpottuu tulevaisuudessa ja pahin olis jo takana! Tuo on varmasti ollut raskas päätös, kun jouduit muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja olemaan perheestä erossa.
Minäpä taidan hipsiä nyt juomaan teetä ja syömään vähän kuivakakkua!! ;-) Tein eilen Onnin synttäreitä varten koeversion...
kumppari
Pitkästä aikaa minäkin ilmoittelen meistä. Tänne ei siis kummempia, Eetu jatkaa hoidossa oloaan, sillon kun on terve (tammikuussa " jopa" kuus päivää oli hoidossa...) ja minä käyn hoitamassa niitä vieraiden ihmisten lapsosia, ihan kiva, mutta kyllä mä mieluummin olisin kotona!
Onnittelut kaikille 2vuotiaille jotka ovat jo täyttäneet tai täyttämässä!
Onnittelut myös kaikille uuden nyyttinsä saaneille/saaville!
Meille ei oo vieläkään tulossa pikkukakkosta, vaikka hoidotkin jatkuivat viime maaliskuussa, eli siis kohta ollaan tahkottu vuosi hoidoissa, ja voimat alkaa olla aika vähissä... No, ollaan kyllä pidetty kaks kertaa " lomaa" koko touhusta, mutta kun ei tärppää niin ei tärppää!
Sanoja ei oo kuin muutama äiti, auto, mennään, ei, anna, mäi (ei aavistustakaan mitä tarkottaa!) ovat ainoot sanat mitkä Eetu sanoo, joten sillä saralla ei kuulu kummia... Viikko sitten käytiin neuvolassa, ja seuraava käynti on sitten 3vuotiaana, mutta saadaan mennä elokuussa " kontrollikäynnille" jos ei ala Eetu ennen sitä puhua. Mulla ei ittellä ole tullut vielä mitään " pakkoa" Eetun puheelle, oppii sitten kun on sen aika.
Tuuliinan tavoin meilläkin Eetu suureksi hämmästykseksemme (kammottava sana!) teki puoltoista viikkoa sitten kuperkeikan, melki kymmenen kertaa peräkkäin, joten ei voinut olla vahinkokaan! Terkalta kyselin, että kuinka yleistä on että kaksvuotias tekee kuperkeikan, ja sanoi, että hän on kuullut nuorimman kuperkeikan tekijän 3vuotiaana. Mutta ilmeisesti meillä Eetu ei kerkiä siis puhumaan, vaan tulee nää kaikki liikunnalliset osaamiset ennen puhetta...
Synttärijuhlat meillä vietettiin 10.päivä, vieraina oli Eetun isomummot, mummu, vaari, pappa (+tämän vaimo), kummisedät ja -täti, sekä mun kaksi kaveria. Lahjoja tuli ihan riittävästi, parhain lahja tais olla toisen kummisedän tuoma rekka, sitten tuli palapelejä (ei nuppi), vaatteita, kassi, kirjoja. Tarjottavia oli täytekakku (jossa koristein tehty auto), suklista, pullaa, sulhaspiirakoita munavoin kera ja tietty muumikeksejä ja karnevalkeksejä.
Hupulinäiti, et ole ainoa joka on antanu pienokaiselleen karkkia! Meilläkään ei voi enää " salaa" syödä herkkuja, jostain kumman syystä Eetu aavistaa HETI mitä tekee, jos sattuu karkkipussille tämä äiti...
Mutta joo, eipä tässä muuta. Ihanaa kevään odotusta kaikille!!!
napero ja Eetu 2v
Jotain aina unohtuu...
Rytmeistä, meillä Eetu nukkuu n 9-12h, riippuu mihin aikaan on vietävä hoitoon. Päikkärit nukkuu yleensä 2h mutta kyllä menee keposasti 3-4tuntiakin, ja ollaan kyllä annettu nukkua ihan niin paljon kun haluu, sen takia että joskus pitää raukka herättää jo klo 6!
Nameista, meillä kanssa Naminamit on suurinta herkkua! Ja niitä yleensä syödään vaan välipalaksi viikonloppuisin. Ja toinen mikä on suurta herkkua niin appelsiinit/viinirypäleet/banaanit/kiivi/päärynät, eli siis meillä kyllä nautitaan ihan terveellisestikin.
Niin sellainen piti vielä laittaa, että meidän Eetulla oli VIHDOIN JA VIIMEIN mennyt 10kiloa rikki!!! Ja samalla kyllä meni 11kgkin... Elikkäs viikko sitten poika paino 11080g ja pituutta pätkällä oli 86,6cm. Mitenkäs Minkin pojalla on kasvu? (jos nyt siis oikein muistin, että teilläkin oli " pieni" poika?)
napero (häiriköi nyt olan takaa...)
Eli tulipa tuossa kakun syönnin lomassa mieleen kysyä teiltäkin, että onko kenelläkään kokemusta rengasliinoista tai kantopusseista? Onkohan ne käteviä käyttää?
kumppari
kumppari, mulla on rengasliina, on kätevä. Joskus kannan Dunskuakin siinä, vielä.. ja painoa on tytöllä varmaan 15kg. Ihan vastasyntyneenä on meidän penskat siinä olleet... millos sulla olikaan la. tiiä vaikka myisin sulle omani..
Meillä kans saa tyttö karkkia, jos ei multa niin isosisko hoitaa homman kotiin ja olipa tuo Dunsku jo tuikannut tikkarin veljen suuhuhkin..
Dunsku kans tekee kuperkeikkaa, välillä ihan kieroon mutta ajatus on tärkein ;))
nyt pitää lähtee suihkuttamaan vauva niin pääsee kohta kutemaan ;)
Tuuliinalla on ollut kovat ajat, mutta ratkaisuja on tehtävä vaikka ne olis kuinka rankkoja. ONneks on kesä pian ja pääset kotiin. Mä kans päätin mennä töihin vaikka vauva on 8kk.
nyt pitää mennä
kuumetta
Kaksivuotis neuvolassakin käytiin ja hyvin todettiin pojan kehittyneen. Jomppu puhui niin paljon jo siinä odotustilassa, että kun Th tuli kutsumaan meitä huoneeseensa, niin totesi, ettei tarvi alkaa kyselemään tuleeko puhetta ja kuinka paljon=) Pituutta pojalla oli 86.6cm. Seisoviltaan mitattiin isojen poikien tyyliin. Paino sensijaan ei oikein hyvältä näytä, Joona on neljässä kuukaudessa laihtunut 800 grammaa. Mun mielestä poika kuitenkin syö ihan ok, vaikkei nyt mikään suursyömäri olekaan. Painoa oli nyt tasan 13 kg. Melko vilkas epelihän tuo on, joten varmasti kuluttaakin paljon, mutta kyllä olin aika järkyttynyt, kun näin ne lukemat. Osin sen saattaa selittää Almiron-peptistä siirtyminen tavalliseen maitoon, jossa on huomattavasti vähemmän energiaa, mutta nyt mä tietysti pelkään, että Joonalla on joku kamala sairaus ym. vaikka melko hyvinvoivalta poika näyttää...
Eilen meillä oli synttärit sukulaisille ja ensi viikonloppuna sitten lastenkutsut. Lahjaksi tuli kirjoja, legoja, vaatteita ym.
Synttärikakusta päivänsankari ei muuten niin välittänyt, mutta nonparellit poimi suuhunsa kerman seasta, pyysi niitä sitten lisääkin ihan pelkästään. Olihan ne pojan itse valitsemia, nallenmuotoisia.
Meillä on viime aikoina sairasteltu oikein urakalla. Ensin oli kuukausi sitten flunssa, sitten pari viikkoa sitten mahatauti(YÖK), ja nyt sitten taas flunssa. Perjantaina Joona ei syönyt mitään ja halusi vaan olla sylissä. No sitten kun menin katsomaan poikaa, kun oli päiväunilla, niin taas veti henkeä niin, että kaula oli kuopalla. siis kiireellä Mehiläiseen ja diagnoosina taas infektioastma-kohtaus ja korvatulehdus molemmissa korvissa, toinen puoli märkää täynnä. Kohtaus saatiin onneksi siellä helpottamaan, eikä ole tarvinnut Taysiin lähteä. Antibioottikin ilmeisesti auttaa, koska ruoka maistuu taas ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää entiseen malliin. Esim. tänään ajoi niin lujaa Plasto-mopolla, että lensi sen sarvien yli ja ylähuulen alta se jänne repesi. Verta tuli niin, että ensin luulin, että etuhampaat on irti, mutta ei onneksi.
No tänään sitten veinkin Veetin lääkäriin, kun pientä lämpöä noussut jo monena iltana ja yskii ja rykii koko ajan. Veetin korvat oli kunnossa ja keuhkot ok, joten sieltä selvisimme yskänlääkereseptin kanssa. Nyt tuntuukin oma kurkku sitten kipeältä...
Mutta sen ajan oli tämäkin perhe terveenä, että risteilylle pääsimme ja hauskaa oli. Yhtenä päivänä Veeti totesi, että " kyllä laivalla on kivempaa ja enemmän legoja kuin kotona" . Eikä mullakaan ole mitään sitä vastaan, että saa istua valmiiseen ruokapöytään ja joku muu tiskaa sen jälkeen=)
Taidan siirtyä lukemaan.
Onnea kaikille Helmi-taaperoille!
nonnu78 ja mukelot
Karkista piti kuitenkin tulla vielä kirjoittamaan. Meillä esikoinen sai ekan kerran karkkia ex-naapurin tytöltä (ja tämän äidiltä) ollessaan reilu 2 v (jotain 2 v 3 kk). Seuraavan kerran sai karkkia pari kuukautta vajaa 3 v:nä kylään tulevilta vierailta (jotka toivat pojalle pääsiäisenä suklaamunan). Vasta yli 3-vuotiaana sai meidän vanhempien aloitteesta karkkia ja edelleen 4 v 8 kk ikäisenä saa karkkia tosi harvoin. Lähinnä jollain synttäreillä, mutta meidän lasten synttäreillä ei ole karkkia tarjolla, koska mun mielestä se ei ole lasten juttu. Siis ne lisä- ja väriainepommit. Suklaa ja laku ois eri asia, mutta suklaa sotkee niin paljon ja laku jää hampaisiin kiinni... Mä itse tykkään vaan lakusta ja suklaasta ja syön kerran viikossa suklaata, kun katson Greyn anatomiaa (tai jotain muuta lempisarjaa, ennen se oli O.C ja sitä ennen Kotikatu). Viikonloppuna saatetaan syödä miehen kanssa illalla lakuja. Eli ei itse syödä karkkia päivällä lasten nähden, enkä ole katsonut tarpeelliseksi alkaa syömäänkään, vaan nautin suklaani mieluiten yksin kaikessa rauhassa.
Mä en ole koskaan oikein edes tajunnut sitä ajatusta, miksi karkki on niin MUST! Itse en syyllistä ketään, jotka antavat lapselleen karkkia, mutta mua on kyllä syytetty lähes lasteni elämän pilaamisesta, kun eivät saa karkkia. Meillä lapset eivät saa myöskään kaupan vanukkaita (itse tehtyä saavat ja se on tosi hyvää), limua tai sipsejä. Mutta eivät silti elä kokonaan ilman herkkuja, vaan n. 1-2 krt/vko leivotaan ja herkutellaan joko vieraiden kanssa tai sitten ihan oman perheen kesken esim. muffinsseilla tai pannarilla.
Sen takia kirjoitin tälläisen " palopuheen" , että jos olisin kirjoittanut, että meidän lapset eivät saa juuri koskaan karkkia, niin joku olisi ihan varmasti ajatellut, että " voi lapsiraukkoja..." . Ja Helmistä vielä eli Helmi on saanut karkkia ehkä kolme kertaa, joista eka kerta oli mun antamana lakua (oltiin kaupungilla lasten kanssa), toinen kerta kylässä ja kolmas kerta mun antamana lakua (oltiin tulossa bussilla kaupungista).
Ai niin, vielä tuli mieleen, että esikoinen sai muutama kuukausi sitten isoukilta Marianne-karkkipussin, kun oltiin siellä kylässä, mutta ei avattu pussia siellä, vaan otettiin mukaan kotiin. Kotona laitoin pussin kaappiin ja syötiin se sieltä miehen kanssa. Poika ei kysynyt karkkejaan kertaakaan. Jos ois ollut jotain muita karkkeja, olisin niitä joskus sieltä voinut pojalle antaakin, mutta noi Mariannet on ihan kamalia karkkeja lapsille (ainakin tossa pussillisessa). Kamalan liukkaita (pelkään, että Emil tukehtuu sellaiseen) ja sitten kun alkaa puremaan, jää aivan totaalisesti hampaisiin kiinni. Mutta sitähän ei tietenkään isoukki tiennyt. Mutta toi siis esimerkkinä siitä, miten tärkeitä (tai vähemmän tärkeitä) karkit meidän pojalle on.
Miten yhdestä karkista voi saada aikaiseksi näin pitkän viestin. SORRY!
Älkää närkästykö =)
Nyt nukkumaan (ja eka sinne suihkuun).
T:Fassiloora ja Helmi (nukkunut onneksi jo 2,5 h)
miten te jaksatte valvoo noin pitkään???
Mitenkähän minä jaksan tehdä duunia iltaisin ;)) nukun varmaan siellä...
Tosta makeesta vielä, mä en kanssa ole ikinä ostellut noita naminameja, paitsi eilen tyttö oli ostoskärryynsä turassut semmosen paula vanukaspaketin. No mä ostin sen, tyttö halus kotona maistaa ja lusikallisen jälkeen sano en tykkää. Eli eipä tarvii ostella jatkossa. Eikä isompi tyttökään syö niitä.
Meillä iskä aina hilaa duunista pullia, leivoksia, suklaata ja pillimehuja. Sit niitä pitää piilotella ettei reppu rapise, nuo hörökorvat on heti vonkumassa jotain. Mä olen kanssa sitä mieltä ettei lapset tarvii makeeta, toteutus vaan ei ole onnistunut.... enkä sitten enää stressaa asiasta. Koska hampaat harjataan aamuin illoin ja xylitolia ruuan jälkeen. Isompi tyttö täyttää 13 eikä ole reiän reikää suussa. Tosta hampaiden pesusta mä olen ihan fanaattisen tarkka, mulla on oikeen orgastinen tila kun lankaan hampaita!!!
Mulla on hammaslankaa aina kassissa... poikaa odottaessa tuli tämä tapa, sit kerran lohkes pala hampaasta kun revittelin oikeen kunnolla. Hammaslääkäri sanoikin et on ihan hyvä tapa langata, mutta älä nyt nainen hyvä riko hampaita....
Pitäs lähteä ostamaan paikka noihin tuplien renkaisiin, ni vois lähtee lenkille, ei oikeen toimi tuo lautakärry-yhdistelmä pitkällä kävelyllä.
Arvatkaapa mitä, huomenna menen tarkastukseen tosta mun alapäästä... menen 28. päivä siihen korjausleikkaukseen vihdoin ja viimein... ihanaa!!!
kuumetta ja kakarat
Tuuliina, jo on teillä tapahtunut lyhyessä ajassa!
Karkeista keskusteltu -mulla on tismalleen sama linja kuin Fassilooralla. Mä en halua totuttaa pientä lasta karkkeihin tai muuhun makeaan, karkkia ehtii kyllä lappaa vaikka aikuiselämänsä jos niikseen tulee. Juhlat ovat asia erikseen, niissä Silppu saa syödä kakkua, keksiä tms. (Pilli)mehua tyttö on saanut kerran kiakkopelissä, muutoin mehua ei (vielä) juoda. Saunamehun mä haluan joskus sitten antaa, kunhan perhesauna tulee tavaksi. Jos mun tai miehen tekee mieli herkkuja tai karkkia niin ne syödään joko päikkäriaikaan tai illalla. Isovanhemmat aikoinaan kysyivät fiksusti meidän karkkipolitiikasta eivätkä ole Silvalle karkkia antaneet, ainakaan mun tietääkseni :). Lasta voi hemmotella muullakin tapaa kuin karkilla. Ei sen puoleen, kun lapset joskus tulevaisuudessa ovat mummilassa hoidossa saa isovanhemmat halutessaan lappaa karkkia lapsiin niin paljon kuin sielu sietää, olkoon se isovanhempien oikeus... Meillä kotona on nämä säännöt ja siellä toiset.
Eikä tietenkään sääntöä ilman poikkeusta. Silppu sai joululahjaksi xylitol-pastillirasian, ja sen avustuksella oppi potalle. Aina kun pottaan tuli jotain sai pastillin tai rusinoita. Karkkia ne on xylitolpastillitkin, tässä tapauksessa tarkoitus pyhitti keinot, tai jotain :).
Mutta mä en tod. jeesustele näissä kasvatusasioissa, jokainen vetää ne omat linjat omien lasten kanssa. Lapsesta ei satavarmasti tule nuorisorikollista tai kiakkokassimurhaajaa tai whatever vaikka saisi kaksivuotiaana irtokarkkeja.
Huh, nyt pätkii ajatus... Jussi tahtoo illalla nukahtaa jo kahdeksalta ja sehän on kivaa, jääpähän omaa aikaa, mutta viime yönä virkistyi KOLMELTA ja mölisi sängyssään. Eikä meinannut rauhoittua millään. Tais yli tunnin sutia ja minä ja mies vuorotellen mentiin kääntämään mahalleen, kyljelleen... Argh. Eilenaamulla Silppu huuteli huoneestaan jo klo 6.20!!! Mikä ihmeen vaihe tämä on?!
Terkuin väsynyt KL.
Hupulinäidin Eino onkin tosi pitkä poika! :)
Meidän Nonnun (ensi viikolla 2v) mitat ovat: 13,6kg ja 89cm.
Noora jätti päikkärit pois kun jäi kotihoitoon tammikuun alkupuolella. Eli nykyään nukkuu öisin klo 20-08. Välillä herää ennen kasia, välillä sen jälkeen, mutta keskimäärin nukkuu noin.
Esikoisemme jätti myös päikkärit pois ennen kahta vuotta, joten hyvin samassa rytmissä näyttävät etenevän unien kanssa. Päiväkodissa kyllä molemmat nukkuivat päikkärit, mutta silloin aamu alkoikin aina aikaisemmin.