Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun näen ADHD-lapsia, mun on hirveän vaikea välttää ajatusta siitä,

Vierailija
30.01.2008 |

että vanhemmat ehkä ovat kuitenkin tehneet jotain väärin. Anteeksi, tämä on vain ensimmäinen ajatukseni, ehkä olen väärässä.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On omassakin suvussani ollut mitä ihmeellisimpiä henkilöitä. Joitakin on luokiteltu vähän tyhmiksi ja yksinkertaisiksikin... Ehkä nykyään olisivat saaneet apua ja pärjänneet paremmin.

Kun ajattelee omaa luokkaakin 70-luvulla. 20 oppilasta ja monta rauhatonta villiä poikaa luokassa. Mikäköhän diagnoosi heillekin tulisi tänään?

Mua ärsyttää kans tällainen vanhempien syyttely. Ja mistä Ap tosiaan tietää tarkan diagnoosin???

Vierailija
42/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että sitä ei ole kauaa luokiteltu omaksi neurologiseksi sairaudekseen, eikä diagnosoida.

Ennen noista kärsivät lapset leimattiin vain " tyhmiksi" , " huonosti kasvatetuiksi" , " ilkeiksi" , " nörteiksi" . He syrjäytyivät, ajautuivat rikollisuuteen tai laitoshoitoon.

Sellaistako te nyt kaipaatte, " vanhaa hyvää aikaa" ???

Eikö ole hyvä asia, että nyt tiedetään noiden johtuvan synnynnäisistä, neurologisista eroista? Koska kun noiden syy tiedetään, osataan hoitaa. Antaa terapiaa, tukea niitä taitoja, joita heillä on verrattuna normaalilapsiin (esim. oma asperger-lapseni on ihan älyttömän hyvämuistinen ja matemaattisesti lahjakas) - sen sijaan, että heidät lytättäisiin jo pieninä omituisiksi ja tuhmiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman niitä ei osata/haluta auttaa lasta yksilöllisesti. Diagnoositta ei saa terapiaa, ei pienryhmäpaikkaa päiväkotiin tai kouluavustajaa kouluun. Joten jos ennen muksut olivat esim. kyläkoulussa pienessä luokassa, tarvettakaan diagnosointiin ei ollut samalla tavalla kuin nyt. Mitä monimutkaisemmaksi yhteiskunta on muuttunut, sitä suuremmaksi on kasvanut tarve luokitella ihmisiä, jotta heille voitaisiin antaa kohdennettua hoitoa ja apua.

Vierailija
44/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ad/hd:ia ei tosin voi lapselleen aiheuttaa, se kun on neuropsykologinen häiriö jota pidetään synnynnäisenä.

Vierailija
45/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytietämyksen mukaan se LISÄÄ RISKIÄ, mutta ei siis " aiheuta" .

Ihan samoin kuin vaikkapa äidin ylipaino korreloi monenmoisten tautiriskien kanssa.

Vierailija
46/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsia aina ohjataan tutkimuksiin ja terapiohin, ja mikään ei muutu tai parane. Sen sijaan lapsi joutuu useinkin silmätikuksi ja opettajatkin puhuvat " siitä aspergerista" jne. Eli ei se diagnoosi ole aina onni ja autuus. Väitän, että kun olin lapsi -70-luvulla oltiin suvaitsevaisempi kuin nyt. Ajateltiin vaan, että tuo nyt on ujo tai huono liikunnassa, ihmiset on erilaisia. Nyt ajatellaan, että pitäähän tuolle joku diagnoosi saada jos on hiemankaan erilainen jossain asiassa.

Vierailija
47/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paneutukaa johonkin muuhun diagnoosiin välillä kun,ette tästä asiasta mitään tiedä,asioista joista ei ole kokemusta niin ei kannata mutu tuntumalla kirjoitella yleisille palstoille.

Vierailija
48/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä miehelläni 10v sitten oli add, seuraavalla adhd. Esikoiseni on käynyt tutkimuksissa (ei viitteitä adhd:sta) ja kuopusta tarkkailen.

Aikuisiän adhd on itselleni erittäin tuttu. Periytyvyyden tiedostan > varaudun siihen myös lasteni kohdalla.

Kummallakin miehelläni tuon on kuitenkin ilmeisesti johtunut juuri synnytyksen aikaisesta hapenpuutteesta, sillä suvuissa sitä (oireita) ei muilla liene ollut. Molemmilla oli ollut napanuora kaulan ympärillä, kun syntyivät.

Vierailija
49/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd:n lisääntyminen liittyy erittäin suuresti raskaana olevien äitien alkoholinkäyttöön.

Sitten on myöskin sellainen teoria, että nykyään on yhteiskunnassa viereillä sellainen trendi, että kaikki asiat pyritään määrittelemään mahdollisimman tarkkaan, niputtamaan ja antamaan kaikelle nimet. Mielestäni se on osittain hyvä mutta siihen liittyy myös paljon negatiivista, kuten leimaamista, asiantuntijavaltaa, kasvatuksen siirtymistä kotoa asiantuntijoille jne.

t. eräs yhteiskuntatieteilijä

Vierailija
50/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa ajatella kriittisesti omilla aivoillamme.

Vierailija
51/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiltä vain puuttuu se johtolanka elämään, hukassa ovat niin lapset kuin vanhemmat.

Vierailija
52/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo raskauden aikana paljon tulee FAS tai FAE lapsi. Jos " kohtuullisesti" , mitä ikinä se tarkoittaakin, on hyvin loogista ajatella, että riski saada lapsi, jonka hermosto on lievemmin vaurioitunut on suuri. Tällaisella lapsella sitten voi olla ylivilkkautta ja hahmotushäiriöitä yms. ongelmia.

Monille lapsen terveydestä riittää takeeksi se, että se näyttää vauvana jotakuinkin normaalilta. Olen kuullut monenkin kehuvan, että jonhan minäkin raskausaikana ja ihan terve (=terveen näköinen) vauva tuli. Mutta kun nämä neurologiset ongelmat alkavat vasta myöhemmin, eikä niitä näe ulospäin.

Vierailija
53/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskuntaluokilla ja heidän lapsillaan on paljon ongelmia myös

Vierailija
54/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkin miten pienten lasten vanhemmat tuntevat niin monia diagnosoituja? ADHD kun diagnosoidaan pitkien vaiheiden jälkeen ja lapset ovat nuorimmillaan lähempänä kouluikää.

Paskanjauhajia täällä on!

Vierailija
55/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ADHD:tä kuitenkaan voi aiheuttaa lapselle. Se on perinnöllistä. Oma ADHD-lapseni oli jo kohdussa alituisessa liikkeessä, alle 3 kk:n iässä pyrki pois sylistä jne. joten on aika vaikea mieltää, että johtuisi kasvatuksesta tms. Ja raskauskaikana noudatin säntillisesti kaikkia suosituksia, en edes kahvia tai teetä juonut.

Luultavasti toinen ADHD tulossa kuukauden kuluttua. Ainakin on samanlainen pyöriäinen mahassa kuin esikoinenkin.

Vierailija:

että vanhemmat ehkä ovat kuitenkin tehneet jotain väärin. Anteeksi, tämä on vain ensimmäinen ajatukseni, ehkä olen väärässä.

Vierailija
56/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi, hyvä tietää että ravitsemuksesta neuvotaan ja ohjataan selkeään päivärytmiin. Valitettavasti sitä ei tuossa kyseisessä perheessä ole koskaan noudatettu.

Päiväkoti-ikäisestä tiedän tämän lapsen ja nyt on jo 10-vuotias.

Ravitsemusasiat on päin persettä heillä samoin rytmi, lapset saa mennä itsekseen nukkumaan silloin kun haluavat ja yleensä se on puoliltaöin tai jopa myöhemmin.

Lapsi popsii lääkkeitä, annostusta jopa lisätty.

Tämä tapaus ei ole ainoa jonka tiedän mutta räikein esimerkki vanhempien kyvyttömyydestä olla aikuisia kasvattajia perheessä.

Vierailija
57/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ADHD-lapsia kasvaa huonoissakin kotioloissa, mutta suinkaan kaikilla ei ole huonot kotiolot. Totta tuossa on ainoastaan se, että yölepo jää ADHD-lapsilla helposti liian lyhyeksi, koska ovat usein huonoja nukkumaan ja univelkaa kertyy helposti. Selkeä päivärytmi ja rutiinit ovat ADHD-lapsen kasvatuksessa vielä paljon tärkeämpiä kuin tavallisen lapsen kasvatuksessa, koska pienikin poikkeama rytmissä helposti lisää levottomuutta vielä seuraavanakin päivänä.

Mutta hei, ADHD-lasten vanhemmat tietävät nämä asiat (ainakin jos diagnoosi on saatu) ja ihan omaa elämäänsä helpottaakseen pyrkivät huolehtimaan päivärytmistä ja riittävästä yöunesta. Mutta kun näiden lasten kanssa ei siltikään kaikki aina suju ihan niin kuin pitäisi.

Vierailija:

kyseessä useamman asian summa, huonot kotiolot yhdistettynä kehnoon perimään ja lisäksi liikaa lisäaineita ravinnossa.

Lisäksi monien näiden kauhukakaroiden elämästä puuttuu perusturvallisuus, selkeä päivärytmi ja yölepo jää liian lyhyeksi, tämä siis liittyy niihin kehnoihin kotioloihin.

Vierailija
58/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ADHD-lapsi. En ole ikinä tupakoinut, mutta minulla on kyllä astma. Joten ehkä se sitten johtuu siitä. Astma tosin ei käsittääkseni ole itse aiheutettua.

Vierailija:

Kyllä sitä ADHD:ta aiheuttaa mm. tupakointi raskausaikana, että kyllä se on myös äidin syy monessa tapauksessa.

Vierailija
59/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran tekee vielä mieli kuitata, että muistakaa, että jokaikinen voi saada ADHD-lapsen. Syinä esim. keskosuus, hapen puute sikiöaikana tai synnytyksessä. Tälläinen lapsi on haastava kasvatettava, ja naapurissa on helppo päivitellä, jos omat lapset ovat tätä normaalivariaation tavaraa. Monissa perheissa taustalla on myös geneettinen alttius ADHD:n, ja koska vanhemmilla voi olla samoja oireita, on lapsen kasvatus vielä haastavampaa.

Vierailija
60/77 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minulla on ADHD-lapsi. En ole ikinä tupakoinut, mutta minulla on kyllä astma. Joten ehkä se sitten johtuu siitä. Astma tosin ei käsittääkseni ole itse aiheutettua.

jota myös voi aiheuttaa äidin raskauden aikanen päihteiden käyttö Sitä kysyttiinkin diagnosoitaessa, etttä tuliko käytettyä. No ei tullut, ei mitään, ei edes kahvia. itse asiassa luulen, että jos joku minun raskauden aikaisessa käytöksessäni jotain aiheutti niin se stressi joka tuli siitä, miten hysteerisesti yritin välttää kaikkea vähänkään epäterveellistä. Keirsin jopa bussipysäkit tien toista puolta jos siellä joku poltti... ja niinpä: myös stressihormonien epäillään voivan aiheuttaa kehityshäiriötä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä