Mikähän vaivaa meidän 5-v tyttöä? :oS
Kyseessä siis herkkä ja fiksu lapsi joka on todella kiinnostunut kirjoista ja palapeleistä, on ikäisiään edellä.
Jokin aika sitten alkoi kynsien rassaaminen, rassaa vähän väliä kynsiään niin ettei niitä ole tarvinnut leikatakaan enää, on niin lyhyet. Ei pure vaikka purruilta näyttävätkin, kynsii ne vain niin että lohkeavat. Pelkää kovia ääniä, autoja, traktoreita, menee paniikkiin jos olemme ulkona ja esim auto tulee pihaan. Haluaa heti sisälle, itkee ja huutaa ja laittaa kädet korville.
Ulos lähtiessä on aina jokin huonosti, lahkeet, lapaset, mikä milloinkin, vaivaa aivan hirveästi ja ne on saatava hänen mieleisesti laitettua.
Pakonomaiset rituaalit ja heipatukset jos lähden esim yksin kauppaan, tai jonnekin, hyvänyön toivotukset moneen kertaan jne.
Välillä saa kamalia raivareita jolloin kiljuu täyttä kurkkua ja höykyttää pienempää sisarustaan, provosoi tätäkin.
Rakkautta ja läheisyyttä saa yllin kyllin, todella usein kerron kuinka rakastan ja välitän ja selitän paljon asioista hänelle, ja korostan puhumisen tärkeyttä että äidille voi aina kertoa jos jokin painaa. Mutta nyt en ymmärrä mikä painaa.. :o/
Lapsi on kotihoidossa.
Kommentit (24)
Ja ap kuvaili ihan normaalia 5- vuotiaan käytöstä. Ikävä kyllä, olen joutunut huomaamaan, että niiltä joilta löytyy tietoa vähiten ovat kärkkäimpiä asioista mutu-pohjalta sanomaan.
Ap tuntee lapsensa parhaiten. Ja neuvolasta saa asiantuntemusta. Ei av:lta.
Jos tosiaan haluat tukea tyttösi kasvatukseen, varaa aika neuvolapsykologille. Tai käy MLL:n sivuilla lukemassa materiaalia.
Tuosta ap:n kuvauksesta saa käsityksen normaalista lapsesta, mutta ei jaksa kirjoittaa tänne niin pitkästi.
Ihan vauvana olen häneltä viimeksi kynnet leikannut.. En tajunnut kuin vasta noin vuosi sitten, että hänhän itse raplaa/repii/puree kynnet aina lyhyiksi! Tätä raplaamista ei ole juuri huomannut, ei tee sitä kaiken aikaa, eikä itsekään myöntänyt " itse leikkaavansa kynsiään.."
Täältä on nyt turhaa kysellä neuvoa. Osa antaa pahimman mahdollisen diagnoosin ja osa vähättelee ongelmaasi. Puhu asiasta uudelleen neuvolassa, soita. Ja koska asia vaivaa mieltäsi, pitäisi asia selvittää.