Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko laivan autokannelle ajaminen vaikeaa?

Vierailija
23.06.2026 |

En ole koskaan ollu. Onnistuuko normaalilla ajotaidolla?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa

Vierailija
2/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet mies niin onnistuu. Jos nainen niin pyytäisin jonkun miehen siihen apuun 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pysyt kaistalla ajamatta kaistaviivojen yli, niin onnistuu se ramppiakin pitkin ajaa törmäämättä seiniin.

Vierailija
4/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa mutta jos joutuu ajamaan ylemmälle kannelle niin mäkilähtö on syytä osata, jos joutuu pysähtymään rampissa.

Vierailija
5/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paitsi sähköautolla.

Vierailija
6/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan jyrkkä mäkilähtö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, ensin ajoneuvot ajetaan jonoihin sataman pihalle odottamaan lastausta. Siitä sitten laivaan. Helppo juttu. Ainakaan Ruotsiin tai saksaan matkatessa ei tarvitse edes peruutella.

Vierailija
8/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa! Henkilökunta ohjaa joka vaiheessa, et voi ajaa harhaan. Minäkin (vanha mummeli) onnistuin monella laivalla Euroopan turneella Ruotsin, Tanskan ja Saksan kautta ajettaessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet mies niin onnistuu. Jos nainen niin pyytäisin jonkun miehen siihen apuun 

Itse antaisin karhun ajaa.

 

T. Linnea

Vierailija
10/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan jyrkkä mäkilähtö?

Ei ne mitään älyttömän jyrkkiä ole

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa. Joskus on joutunut peruuttamaan tai kääntämään auton, mutta siinäkin työntekijät ohjeistavat miten haluavat sinun ajavan sen auton. Muista käsijarru päälle ja hälyttimet pois päältä.

Vierailija
12/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin ajetaan rekkojakin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan jyrkkä mäkilähtö?

Yleisiä arvoja:

Autolautoilla ja ropax-aluksilla sisäiset ajorampit ovat usein noin 8–12 (14–21 % kaltevuus).

Lyhyillä rampeilla voidaan käyttää noin 15 (27 %) kaltevuutta.

Erityistapauksissa kaltevuus voi olla jopa 18 (32 %), mutta tällöin matalapohjaisilla autoilla voi olla vaikeuksia pohjakosketusten vuoksi.

Vertailun vuoksi:

10 17,6 % nousu

12 21,3 % nousu

15 26,8 % nousu

18 32,5 % nousu

Suunnittelussa ei yleensä rajoita niinkään auton vetokyky vaan auton maavara sekä rampin ylä- ja alapään taitoskohdat. Siksi ramppien päissä käytetään usein pyöristyksiä tai loivennuksia.

Vierailija
14/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa mutta jos joutuu ajamaan ylemmälle kannelle niin mäkilähtö on syytä osata, jos joutuu pysähtymään rampissa.

ap:lle voi sanoa jo pelkästään kysymyksen perusteella että jos autossa on  manuaalivaihteet eikä mäkilähtöavustinta niin älä aja koko ramppiin ennen kuin se on täysin tyhjä ja näet että voit ajaan kerralla pysähtymättä alhaalta koko rampin ylös asti. Tallinkilla joudut tekemään vielä siellä ylhäällä 90 asteen käännöksen jos ohjataan ylemmälle kannelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole vaikeaa. Jännitin sitä itsekin ensimmäisellä kerralla, mutta helppoa se oli, ei tarvitse kuin ajaa sinne mihin henkilökunta ohjaa ajamaan.

Vierailija
16/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa mutta jos joutuu ajamaan ylemmälle kannelle niin mäkilähtö on syytä osata, jos joutuu pysähtymään rampissa.

Kukaan tällä vuosituhannella kortin ajava ei osaa mäkilähtöä ellei isä ole itse opettanut. Ainakaan sellaista jolla tuosta rampista selviää.

Ei ole tarviskaan koska ei sinne rampille ole mitään tarvetta edes ajaa ennen kuin näkee että ylös asti pääsee pysähtymättä. Yhtä hyvin voi seistä jonossa siinä rampin juurellakin kunhan sitten ajaa kerralla sisälle saakka. 

Vierailija
17/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tuo mäkilähtö on syytä osata, jos ajat autolla, joka ei sitä itse osaa. Saatat joutua pysähtymään aika jyrkällekin rampille. Muuten ei mitään ongelmaa, jos ylipäänsä pärjäät vaikka Prisman parkkipaikalla.

Lisäksi muista kaksi asiaa

- varashälytin pois päältä, jos sulla sellainen on

- paina mieleen monennellako kannella se auto on ja mikä oli se lähin hissi, millä sinne pääsee. Nämä selviää, kun sisään ajon jälkeen kävelet lähimmälle hissille ja katsot hissiaulan seinäst.

Vierailija
18/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, ensin ajoneuvot ajetaan jonoihin sataman pihalle odottamaan lastausta. Siitä sitten laivaan. Helppo juttu. Ainakaan Ruotsiin tai saksaan matkatessa ei tarvitse edes peruutella.

Kyllä ne tallinnan lautoissakin ajetaan sisään niin että pahimmassa tapauksessakin saa kääntää renkaita tappiin mutta peruuttelemaan ei joudu.

Vierailija
19/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset 35 vuotta on hankalaa, sitten alkaa sujua.

Vierailija
20/54 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä ajanut korttini v.92, eipä vaan ole koskaan tullut laivaan ajettua. Kiitos kokemuksistanne!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän