Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Erityislapsi päiväkodissa, tarvitsen vanhempien apua!!!

Vierailija
17.11.2008 |

että niin täytyy tehdä. Siis jos ei tule tarkkailemaan koko ryhmää vaan yksittäistä lasta

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeuttaisi kyllä yhteistyötä siitä eteenpäin, kun saisin koko ajan olla epäluuloinen että minulle ei kerrota jotain olennaista.

Vierailija
42/48 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kukaan - lto, luokanope tai erityisope tai koulupsykologi tulee tekemään mitään diagnooseja. Lapsella nimittäin on jo diagnoosi, jonka saa selville joko katsomalla papereista tai kysymällä minulta. Silti aika monet ovat tulleet tarjoilemaan omia keittiödiagnoosejaan, jotkut jopa kyselemään, kyseenalaistaneet tehdyn diagnoosin sillä perusteella, että kyllä näin käyttäytyvien lasten taustalla täytyy olla vanhempien laiminlyöntejä.

Mä en tosin ymmärrä, mikä "puolitien ratkaisu" tämä on. Musta tämä on ihan se perusversio, joka on lain mukainen. Lapsen vanhemmille snaotaan, jos elto tai kelto tulee lasta tarkkailemaan (ja ilman vanhempien lupaa hän ei saa lasta tarkkaillakaan - ryhmää kyllä, ei yksittäistä lasta). Mitään diagnooseja tai edes specifejä epäilyksiä ei tarvi vielä keltonkaan tehdä tai kenenkään esitellä ennen kuin niiille on jotain perustetta.

Nyt olen päätynyt puolitien ratkaisuun ja aion kertoa, että kelto tulee ryhmään ja jos havaitsee tarvetta niin puuhastelee enemmän sellaisten kanssa joiden kanssa tarvetta sille on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitien ratkaisu = ei kerrota koko totuutta.

Kelto tulee nimenomaan yhtä lasta varten, ei koko ryhmää varten.

Jos voisin tehdä niinkuin itse oikeaksi tavaksi ajattelen niin ensin juttelisin vanhempien kanssa. Kyselisin, että miten jotkut huolta aiheuttaneet seikat kotioloissa luontuvat, mitä mieltä vanhemmat niistä ovat ja sitten kertoisin millaisia vaikeuksia lapsella päiväkodissa on. Sen jälkeen kysyisin mitä vanhemmat ajattelevat jos pyydän kelton katsomaan lasta ja siitä eteenpäin minun puolestani asiaa saisi hoitaa ihan kuka vaan.

Minulle on ihan sama vaikka työparini tai vaikka avustaja avaisivat keskustelun vanhempien suuntaan, sillä ei ole mitään merkitystä kuka lapsen tuen tarpeet tue esiin kun asia on kuitenkin ihan ilmeinen. Tämä siis sille vastaajalle joka kuvitteli, että minä haluaisin tässä erityishuomiota. Kyllä se on se lapsi edelleen joka tässä sitä kaipaa.

Vierailija
44/48 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelto tulee nimenomaan yhtä lasta varten, ei koko ryhmää varten.

Mulle kerran opettaja sanoi että "kelto tulee huomenna meidän ryhmään", olin vaan että "kiva". :o

Vierailija
45/48 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti haluaisin tietää ja heti. Ennen kuin kelto edes tekee mitään tutkimusta!! Juttele kelton kaa mikä on oikea tapa menetellä....

Esimerkkinä, että ekaluokkalaiseni yks kaks kertoi kotona, että käynyt jo pitkään erityisopettajan luona opettelemassa lukemista! Olin todella yllättynyt ja vähän pahoillani, että meille vanhemmille ei oltu asiasta sanottu mitään.

Siis hieno homma, että lapseni pääsi eritysopetukseen, jos ja kun kerta sellaista tarvitsi/tarvitsee, mutta olisin silti halunnut asiasta tietää opettajalta etukäteen.

En ole kuitenkaan asiasta sanonut opelle mitään ja alkanut nipottamaan.

Ja asia siltäkin osin nyt ok, sillä lapseni oppi jo lukemaan =D

Vierailija
46/48 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen luullut että asioista keskustellaan ensin vanhempien kanssa ja yhdessä mietitään miten asiassa edetään. Vanhempien ohittaminen lapsen kehitykseen liittyvissä asioissa kuulostaa aika pahalta.

"Moi, teidän Jukalle on varattu aika puheterapeutille..." :O

Vierailija
47/48 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muistaakseni oli jossain kasvatuskeskustelussa täytetyssä paperissa kohta, johon laitta rastin jos antaa luvan kelto käyttöön oman lapsen kohdalla tarivitaessa.

Ja neuvolan roolista sanoisin, että jos lapsi käy täällä espoossa 1,5 vuoden välein neuvolassa ja on siellä 3 puoli tuntia niin en antaisi sille mitään painoa käyttätymiseen liittyvien asioiden arvioinnissa. Pituuskäyrien korkeintaan - terveyden hoitajien ammattitaitoa mitenkään vähättelemättä.

Vierailija
48/48 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ihmetteli eikö neuvolassa ole huomattu. Neuvolakäynnit voivat onnistua täydellisesti, koska lapsi saa aikaa, rauhaa ja huomiota tehtäviä tehdessä. Ongelmat voivat ilmetä ryhmätoiminnassa, kiireessä, siirtymävaiheissa jne.

Havainnoinnista. parhaiten ongelmat huomaa ne lähimmät ihmiset, joiden kanssa lapsi viettää monta tuntia päivässä. Kiertävä elto (kelto) käy ryhmissä vuoden aikana mutta hänen on mahdoton huomata kaikkia tuentarvitsijoita lyhyellä vierailulla. Käydessään hän on kuitenkin saanut kasvatushenkilöitä vinkkejä ketä ja mitä katsoa. Yleisest keskustelut lapsista ryhmän aikuisten ja kelton kanssa ovat myös käytännön syistä tärkeitä, jolloin ryhmän aikuiset saavat neuvoja ja vinkkejä päiväkotiarkeen.

Mutta jos kelto pyydetään tiettyä lasta katsomaan, kerromme aina vanhemmille ensin.

meidän päiväkotiin on nyt palkattu relto, eli resulssierityislastentarhanopettaja joka tarkoittaa sitä, että on yhden talon käytettävissä.

Hän siis on talossa kokoajan ja pitää pienryhmätoimintaa. Toiminnasta hyötyvät erityisesti tuen tarvitsijat mutta ryhmissä on mukana aina muitakin lapsia.

Emme ilmoittele näistä tuokioista etukäteen (toki iltapäivällä) sillä luemme ne nyt päiväkodin normaallin toimintaan. Muutaman kerran relto on näissä tuokioissa 'saanut kiinni' uusia tuen tarvitsioita ja silloin on heti kertonut havainnoistaan vanhemmille.

Lastentarhanopettaja on saanut koulutuksen myös erityispiirteistä on ammattilainen havainnoimaan lasten kehitystä. Yhdessä elton kanssa tehdään kuvaus havainnoista ja nämä lausunnot annetaan mukaan ETEENPÄIN vietäväksi. Lto ja elto eivät tee diagnooseja.