Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori haluaisi harventaa etätapaamisia

22.01.2008 |

Vaikuttaako tapaamisiin se että lapsi täytti 12? Lapsi haluaa kyllä olla yhteydessä etään mutta mutta...ei niin usein kuin on ollut tapana. Eli tapaamisia on joka toinen viikonloppu ja loma-aikoina lisää. Jo kauan lapsi on sanonut että haluaisi vähemmän mutta olen yrittänyt kannustaa häntä käymään eikä oikein vaihtoehtoja ole ollut. Tapaamisista päätettiin oikeudessa, meillä ei ole etän kanssa minkäänlaisia välejä. Lapsi ei halua hänenkään mieltään pahoittaa, mutta kun siellä ei ole oikein kavereita, etä ei hyväksy mitään harrastuksia tapaamisviikonloppuina, ei suostu esim. vaihtamaan tapaamisviikonloppuja jos vaikka lapsella olisi vaikka kaverin synttärit eikä suostu viemään häntä sinne itse. Voiko lapsi itse sanoa että jonain viikonloppuna ei mene? Vai joudunko itse heti johonkin oikeuteen jos hän ei halua mennä?

Olen yrittänyt viedä tietoa harrastuksista tai kutsukortteja jne. mukaan ja korostanut että ei pakko ole etän suostua mutta jos haluaa. Nykyään ei lapsi edes suostu viemään kutsukortteja, sanoo vaan että kun ei se kumminkaan suostu.

Tykättäisiin joskus lähteä jonnekin pidemmälle reissullekin vaan kun tapaamisaikojen vaihto ei onnistu. Mitä tehdä? Entä jos lapsi tahtoo mennä viikonlopuksi mutta tulla aikaisemmin pois vaikka ihan jonkun syyn takia, miten tämän saisi onnistumaan? Nuorelle kun kaverit on kovin tärkeitä tottakai. Auttakaa epätietoista, mitä siis tehdä jos vaikka jonain tiettynä viikonloppuna hän ei haluaisi etälle?

Kommentit (2)

1/2 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä tiedä joutuisitko hankaluuksiin, jos 12v ei aina toisen vanhempansa luokse haluaisi mennäkään. Se kai on aika tavallista.

Vierailija
2/2 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noin puhtaasti juridisesti 12-vuotias saa olla itse vaikuttamassa tapaamisiin eli niitä ei voida toteuttaa vastoin hänen tahtoaan. Tai jos hän vaikka haluaa muuttaa etälle asumaan ja etä on valmis hänet luokseen ottamaan, ei häntä voi pakottaa olemaan muuttamatta.

Eri asia on sitten, että lapsen on itse tämä tahtonsa ilmaistava sekä etälle että mahdollisesti poliisille/oikeudelle/muulle taholle, ja siihen voi olla psykologisesti suuri kynnys.

Auttaisiko neuvoa kysyvä soitto oman paikkakunnan lastenvalvojalle asiaa? LV voisi sitten joko yrittää neuvotella tilannetta jotenkin (esim. kehottaa etää huomioimaan lapsen harrastukset ja viemään häntä kavereiden synttäreille) tai ainakin kertoa, miten asiat menee noin lain ja virallisen puolen puolesta.. Asiasta etän kanssa keskustelu ei taida olla tässä kohtaa vaihtoehto, ja ilmeisesti lapsikin on haluton asettamaan kovan kovaa vasten etälle?

Hankala tilanne kun siihen kilpistyy niin paljon tunteitakin varmasti kaikkiin suuntiin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla